Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas yksi tutkimus todistaa, että siisti koti tekee sairaaksi!

Vierailija
19.06.2018 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005726412.html

Jokainen tietää kokemuksesta, että aina sairaslomalla ovat juuri ne, joiden kotin on AINA tiptop.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Myös ne, jotka ottavat kaksi suihkua päivässä ovat näitä saikuttajia.

Vierailija
2/13 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näillä himosiivoajilla on kaikki mahdolliset yliherkkyydet ja intoleranssit, olen myös sen todennut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Meillä ollut aina sellainen hallittu kaaos. Nykyään ahdistun ja lamaannun sellaisessa. Voin paljon paremmin kun koti on siisti ja jaksan tehdäkin enemmän asioita. Mitään steriiliä ei ole, mutta pöydät ja hyllyt siistejä.

Voisiko joku tehdä tutkimuksen kodin siisteydestä mielenterveydelle?

Vierailija
4/13 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInäkin voin paremmin, kun koti ei ole liian sotkuinen, mutta liian siisti ahdistaa myös. Paras on kai suht siisti, mutta eletyn oloinen, ei tiptop.

Vierailija
5/13 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina koti ollut sotkuinen. Siis aikuisiällä omassa huushollissa. Joo, yritän tehdä asialle jotain ja välillä teen, sitten taas sotken kuin vahingossa.

Allergioita ei ole ollenkaan, mutta sisäilmasta olen saanut oireita.

Vierailija
6/13 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sotkuiita. Olen ollut kunnon taudissa viimeksi 2011. Ja en tosiaan valehtele. Jotain pientä yrittää tulla, nujerran sen heti. Olen töissä terveysalalla.

Äiti oli yh ja ei ollut imuriakaan aluksi. Meillä oli lemmikki.

Juu ja kaksi lasta. Jotka ovat olleet terveempiä kuin suurin osa päiväkotiaikoina.

Vierailija
7/13 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönlöpön, minä olen supersiisti enkä sairasta koskaan. Lapset myöskin terveitä, kellään ei allergioita tms. Huvittaa tämä laiskojen ihmisten tapa keksiä tekosyitä siivoamattomuudelle.

Se että lutraa desinfioivilla pesuaineilla jne kotioloissa on turhaa ja tyhmää, mutta ei se, että keräätte pitkin pintoja lojuvat kamaröykkiöt ja pyyhitte pölyt vähän useammin tee kenestäkään pöpömagneettia 😀

Vierailija
8/13 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut perheessä yleissiistiä aina mutta ei steriiliä, ja nyt jatkan perinnettä omassa kodissani. Inhoan sitä, että tavarat eivät ole paikoillaan, mies samaten. Mutta toisaalta emme jaksa pyyhkiä pölyjä, imuroida, pestä kylpyhuonetta lattiasta kattoon jne kovin usein.

Pesuainetta käytämme vain kylpyhuoneen pesuun ja keittiössä rasvatahrojen irrotukseen, muuten riittää vesi- ja kuivapyyhintä. Näin toimittiin lapsuudenkodissanikin.

Lapsena olin aina terve; olin ennen 25 ikävuotta syönyt yhden antibioottikuurin ja ollut muutaman päivän pois koulusta, töistä en päivääkään.

Jostain syystä nykyään näin kolmekymppisenä sairastan kuitenkin vuosittain 1-3 flunssaa.

Vierailija
9/13 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön, minä olen supersiisti enkä sairasta koskaan. Lapset myöskin terveitä, kellään ei allergioita tms. Huvittaa tämä laiskojen ihmisten tapa keksiä tekosyitä siivoamattomuudelle.

Se että lutraa desinfioivilla pesuaineilla jne kotioloissa on turhaa ja tyhmää, mutta ei se, että keräätte pitkin pintoja lojuvat kamaröykkiöt ja pyyhitte pölyt vähän useammin tee kenestäkään pöpömagneettia 😀

Luitko linkin juttua? Siinä ei puhuttu "kamaröykkiöistä" tai pölystä.

Vierailija
10/13 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina perussiistiä. Ei puunata paikkoja kloriitilla mutta kerran viikossa perussiivous ja esim keittiön siivoan päivittäin. Rakastan sitä kun tavarat on edes suunnilleen paikoillaan. Pölyä ehtii kertymään viikon aikana likaa ei.

Mutta tuossa artikkelissa olikin enemmän puhuttu siitä että lapsen pitää saada koskea ja touhuta ulkona, kurata itsensä ja nauttia pelkäämättä sotkemisesta. Meillä tämä on aina ollut sallittua, lapsilla on ollut röntsävaatteet joilla on voinut vaikka maata mutalätäkössä jos on tuntunut hyvältä. Ollaan pidelty sammakoita ja kastematoja käsissä ja kalastettu mato-ongella, kalaakin on jännä pitää käsissään. Marjat suoraan pensaista ja tomaatit ja minipaprikat yms suoraan puskista.   Olen samaa mieltä että tuo on luonnollinen tapa saada "immuniteettia". Onneksi on ollut mahdollisuus tähän mökillä ja oman talon pihamaalla. Terveitä on olleet kaikki, 4 omaa ja nyt 3 lapsenlastakin.

Vierailija
11/13 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelissa ei puhuta kodin kamapaljoudesta mitään, vaan maa-aineksen hieromisesta käsiin kolme kertaa päivässä. 

Vanhastaan on tiedetty, että koiraperheissä ollaan keskimäärin terveempiä. Tämä siksi, että ulkoa tulee monipuolisesti mikrobeja koiran tassuista, turkista ja kuonosta. 

Suomalaiseen tapaan kun otetaan aina ulkokengät pois, niin koti voi olla "liian siisti" ilman koiraa. 

Vierailija
12/13 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisti koti (tavarat paikoillaan, eikä villakoiria pyörimässä pitkin lattioita) on eri asia, kuin ylisteriiliksi puunattu koti. Eli koti voi olla siisti, vaikkei päivittäin puunaa vahvoilla pesuaineilla ja imuroi kahdesti päivässä. Ei siellä kotona tarvitse likaista ja sotkuista olla, mutta olisi hyvä, jos ei olisi kaikkia luonnollisia mikrobeja tapettu ja jos välillä siinä eteisen matollakin vähän kuraa hetken aikaa majailisi. Plus annettaisiin niiden lapsien tonkia siellä pihalla, vaikka vaatteet menisivätkin likaisiksi (hui kamalaa).

Vierailija
13/13 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei desinfioida, pakasteta, silitetä, keitetä kaikkea säännöllisesti kuten lapsuudenkodissani oli tapana.

Omat eläinallergiani ja astmani ovat aikuisiällä parantuneet, samoin kuin toistuvia antibioottikuureja vaatineet tulehduskierteet.

20 vuoteen en ole antibiootteja syönyt, kuten myös mieheni. Teini-ikäiset lapsemme eivät ole ikinä syöneet antibiootteja, poislukien kuopus kun häneltä leikattiin sydänvika vauvana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan