Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on lapsena saatu mbd - diagnoosi, mitähän se olisi tänä päivänä?

Vierailija
19.06.2018 |

Olen 40v.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mullakin. Olen 47v.

Veikkaisin että tänä päivänä se olisi lievä kehistysviivästymä, dysleksia, adhd, add, asperger tai lievä autismi.

Vierailija
2/17 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sun oireista. Mbd:n alle niputettiin aikanaan kaikenlaista, osa olisi nykyään add tai adhd, osalla olisi joku luki- tai hahmotushäiriö tai dysfasia tai SI-häiriö tai joku vastaava. Sitä ei voi suraan kääntääm miksi kään nykyiseksi diagnoosiksi, ja siksi se onkin purettu, kun eri oireisiin on erilaisia hoitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea-asteinen adhd.

Vierailija
4/17 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että enintään ADHD tai ehkä ihan vain luki- tai muu oppimisvaikeus. Luulen et noi mbd-diagnoosit on ihan pyllystä, veljelläni oli sellainen 70-luvulla ja oli ihan vaan lukihäiriöinen keskonen, ei mitään ”minimaalista aivovauriota”.

Vierailija
5/17 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd jos olet muuten normaali

Vierailija
6/17 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismia. Nykyään ne on taas kaikki saman alla kuten mbd-aikoinakin.

Vierailija
7/17 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan ADHD-Asperger-komboa.

Vierailija
8/17 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD/ADHD

tieto löytyy googlettamalla, mbd minimal brain dysfunction.

Vierailija
9/17 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistuuko adhd niin että on vain autismia?

Vierailija
10/17 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen diagnoosi poistettiin, koska se on virheellinen. Sairauksille keksittiin vain nimi ja samaan diagnoosiin ynnättiin monta eri sairautta, jotka ovat nykyään enemmän tunnistettuja. 

Vierailija
11/17 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin diagnoosi on adhd tai add, ennen mbd. Adhd ei muuten ole autismia.

Vierailija
12/17 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ja/tai asperger

Vierailija
13/17 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monimuotoiset kehityshäiriöt (F83), tarkkaavuus- ja käytöshäiriöt (F90), motoriikan kehityshäiriöt (F82), puheen ja kielen kehityshäiriöt (F80), sekä oppimiskyvyn häiriöt (F81) joku näistä.

Vierailija
14/17 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että enintään ADHD tai ehkä ihan vain luki- tai muu oppimisvaikeus. Luulen et noi mbd-diagnoosit on ihan pyllystä, veljelläni oli sellainen 70-luvulla ja oli ihan vaan lukihäiriöinen keskonen, ei mitään ”minimaalista aivovauriota”.

MBD muodostuu sanoista Minimal Brain Dysfunction eli Lievä aivotoiminnan häiriö. Ei se tarkoita mitään "aivovauriota".

Vaikka jollain olisi esm. laaja-alainen oppimiskyvyn häiriö niin sekään ei tarkoita että hänellä olisi kaikessa toiminassa vikaa. Voi olla vaan yhdessä tai kahdessa asiassa tai sitten kaikissa ja nekin tilanne riippuvaisia. Pyllystä on se, että ihmiset eivät ymmärrä katsoa diagnooseja laajemmin. Heti ajatellaan että tuo ja tuo diagnoosi nyt määrittää kaiken jne.

Vierailija
15/17 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain ja ainoastaan vanha nimitys samalle asialle, jonka nykyinen nimi on adhd.

Vierailija
16/17 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen diagnoosi poistettiin, koska se on virheellinen. Sairauksille keksittiin vain nimi ja samaan diagnoosiin ynnättiin monta eri sairautta, jotka ovat nykyään enemmän tunnistettuja. 

Eivät ole sairauksia.

Vierailija
17/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä muuten on sairaus mulla on adhd ja itselläni se ilmenee niin että en osaa laskea kunnolla ja sitte agressiivisena käyttäytymisenä eli suutun todella helposti onneksi en sentään ole virkavallan kanssa tekemisiin joutunu