jos työpaikan irtisanomisaika on 1kk, voiko pomo päättää että pääsen lähtemään vasta 2kk kuluttua haastavan työtilanteen vuoksi?
Kommentit (15)
Ei voi päättää. Ei sulla enää mitään työvelvoitetta ole 1 kk irtisanomisajan jälkeen.
Ei voi. Irtisanomisaikasi löytyy työehtosopimuksesta ja työsopimuksesta.
Ei voi pomo päättää tuollaista.
Pomon mielenoikut ei mene TESn ohi.
Ei voi.
MUTTA joskus sitä kannattaasilti harkita, ainakin jos kauniisti pyydetään, koska entinen pomosi voi juoruta tuleville pomoehdokkaillesi ja mustata maineesi. Ja vaikka olisit oikeassa, huonosta maineesta kärsit aina myös sinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
MUTTA joskus sitä kannattaasilti harkita, ainakin jos kauniisti pyydetään, koska entinen pomosi voi juoruta tuleville pomoehdokkaillesi ja mustata maineesi. Ja vaikka olisit oikeassa, huonosta maineesta kärsit aina myös sinä.
Suostutko kiristykseen sillä siltä tuo kuulostaa?
Ei voi päättää tietenkään.
Miten pomo asian esitti? Jos sanoi ette pääse lähtemään, eikä hän anna sinulle lupaa lähteä laillisen irtisanomisajan puitteissa, niin en jäisi hänelle tietenkään sekuntiakaan pidemmäksi ajaksi kun oikeasti on pakko.
Mutta jos hän nätisti PYYSI, niin sitten voisi harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
En. Ajattelen, mikä on paras minulle. Ajattelen myös, että minua kohdellaan suurin piirtein niin kuin minä kohtelen muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
En. Ajattelen, mikä on paras minulle. Ajattelen myös, että minua kohdellaan suurin piirtein niin kuin minä kohtelen muita.
Todella harva irtisanoutuu ihan huvikseen ja alkaa viettää vapaaherran elämää, kyllä siellä irtisanomisajan jälkeen on suurimmalla osalla odottamassa uusi työpaikka, opiskelupaikka tms. Silloin on vähän hankala jäädä ylimääräiseksi kuukaudeksi, ja kuukaudessa ehditään kyllä rekrytä uusi henkilö lähtijän tilalle.
Kannattaa silti lukea se oma työsopimus, siellä kun voi yllättäen olla myös 2 kk irtisanoutumisaika. Lakikin sen hyväksyy.
Jos irtisanomisaika on 1 kk, silloin se on 1 kk. Ei voi työtilanteen takia yksipuolisesti sanella vaikka mikä olisi. Jos epäilet, tarkista asia luottamusmieheltä tai alasi liitosta riippumatta kuulutko liittoon vai et.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa silti lukea se oma työsopimus, siellä kun voi yllättäen olla myös 2 kk irtisanoutumisaika. Lakikin sen hyväksyy.
Ssopparissa ei voi sopia huonommasta ehdosta kuin laissa. Se ehto on silloin pätemätön (poikkeuksena määräaikaiset työsuhteet)-
Jos olet ollut työpaikassasi alle 5 vuotta, irtisanomisaika on 14 vuorokautta, riippumatta mitä työsopimuksessa lukee (pois lukien määräaikainen työsopimus).
Sopparissa voidaan sopia muusta kuin tes on! Allekirjoittaessa nämä asiat puhutaan.
Ei ole jos on työsopimuksesss 1 kk