Noniin tilillä alle 300€ ja juhannus ruokiakaan ostettu.
Joulun jälkeen aloin jälleen säästämään kesää varten. Kesän jälkeen säästän aina jouluun. Huhtikuussa oli säästössä, siis säästössä, ei käyttötilillä, noin 1 900,-.
Tämä on aika kova summa säästetty opiskelevalta äidiltä. En hakenut töihin kesäksi, jotta lapsilla mahdollisuus pitää kesälomaa. Lasten isällä ei mitään lomia ole, ja on paljon töissä. Sovittiin tuolloin yhteistuumin, että minä olen kesän kotona, jotta lapset saavat ansaitsemansa loman.
Kuinkas sitten kävikään. Sen verran dramaattisesti, että erottiin miehen kanssa. Kymmenen vuoden parisuhde ohi.
Muutto muunmuassa imi leijonan osan säästöistä. Kesäkuun alussa minulla oli enää noin 600,- ja nyt puolet mennyt. Asun siis kolmisin lasten kanssa.
Tässä yritän kituuttaa ensi viikkoon, että lapsilisät tulevat, ja viikko siitä lasten isän mitätön elatusapu.. Voi kuinka odotan elokuuta, kun lapset menevät takaisin kouluun ja hoitoon, ja itse myös kouluun. Rankkaa, mutta rahaa saan.
Toimeentulotukea ei heru, kun pitäisi ensin nostaa koko opintolaina, minkä kela taannut. Yli 10 000,- on taattua lainaa, jota en todellakaan tule nostamaan, kun mitään takeita ei tänä päivänä työllistymisestä ole.
Miksi en hakenut töihin eron jälkeen, tai vaikka heti nyt? Lasten kesää en pilaa miehen takia (ero hänen vikansa). Toisekseen myöhäistä se enää on töihin mennä, kun elokuussa palaan opiskelun pariin.
Onneksi valmistun noin puolen vuoden kuluttua, kun sen verran vauhdilla olen opintoja suorittanut. Etänä ei vain enää tänä kesänä voinut kuten viime kesänä.
Mutta voi kuinka stressaa, periaatteessa minulla tulee olemaan vain noin 600,- elokuun loppuun saakka. Huoh..
Saatteko mut tunteen itteni vielä huonommaksi?
Kommentit (56)
Lähde kiertueelle sukulaisten luo ja syö siellä loppu kesä. Lapset näkee sukua ja Suomea, jos kierrät ympäri maata. Kerjää kyytejä sukulaisilta ja tuttavilta ja FB:n kyytiryhmistä.
Meillä on tilillä myös alle 300 e. Tienataan 3600 e nettona kuukaudessa. Ja aiotaan syödä ja juoda juhannuksena hyvin, mutta siihen ei mene kolmea kymppiä enempää.
Juhannuksena käy nakit ja perunasalaatti, ei tarvitse olla kallista. Jos käytät juhannussafkoihin saman verran jää vielä 270 e. Tuolla rahalla saa pari kiloa perunoita, creme fraichea, punasipulia, nakkeja tai makkaraa, limupullon, sipukkaa, esipaistettuja patonkeja tai sämpylöitä, tuorejuustoa, vihanneksia ja pari kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
ai semmoinen yhteistuumin että saat olla kotona pikkusen kaaja mies senkun jatkaa raatamista ilman lomaa.. eihän se ole mikään perhe jos ei kesälomat vietetä yhdessä.
Niin, syyllinenhän minä olen miehen lomattomuuteen 🤦
Mieluummin minä olisin töissä kerryttämässä tiliä ja kokemusta, mutta aina minä saan uhrata itseni lapsien eteen (niinkuin äidin tietty kuuluukin). Sitten saan sylkykupin roolin, toisaalta saisin siitäkin jos pitäisin muksut hoidossa 24/7 kun tarvetta moiselle ei ollut tuolloin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Loinen.
Koska..?
Vaikka kuinka mietin, en mielestäni täytä loisen ainuttakaan kriteeriä.
Ap
300€ saa 100 pakastepizzaa. Eiköhän niillä pari päivää pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tilillä myös alle 300 e. Tienataan 3600 e nettona kuukaudessa. Ja aiotaan syödä ja juoda juhannuksena hyvin, mutta siihen ei mene kolmea kymppiä enempää.
Juhannuksena käy nakit ja perunasalaatti, ei tarvitse olla kallista. Jos käytät juhannussafkoihin saman verran jää vielä 270 e. Tuolla rahalla saa pari kiloa perunoita, creme fraichea, punasipulia, nakkeja tai makkaraa, limupullon, sipukkaa, esipaistettuja patonkeja tai sämpylöitä, tuorejuustoa, vihanneksia ja pari kaljaa.
On meillä viikoksi ruokaa kaapissa, juuri eilen kävin kaupassa jotta saisin kaapit täyteen. Ei vaan mitään grillattavaa tmv "kesän juhlaan" sopivaa. Ei tietty maailman loppu millään mittakaavalla, mutta kyllähän se harmittaa.
On meillä tekemistä omallakin pitäjällä, ystäviä ja isovanhemmat. Ankea kesä ei siis missään nimessä. Suututtaa vaan lähinnä kun minä, joka aina suunnittelen asiat viimesen päälle, en osannut varautua siihen, että koko elämämme murenee jalkojen alta, ja joutuu luomaan uuden juuri nyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhee :'D teen mieluummin itse pizzani kuin ostan pakasteesta, kiitos vain vinkistä :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meillä viikoksi ruokaa kaapissa, juuri eilen kävin kaupassa jotta saisin kaapit täyteen. Ei vaan mitään grillattavaa tmv "kesän juhlaan" sopivaa. Ei tietty maailman loppu millään mittakaavalla, mutta kyllähän se harmittaa.
On meillä tekemistä omallakin pitäjällä, ystäviä ja isovanhemmat. Ankea kesä ei siis missään nimessä. Suututtaa vaan lähinnä kun minä, joka aina suunnittelen asiat viimesen päälle, en osannut varautua siihen, että koko elämämme murenee jalkojen alta, ja joutuu luomaan uuden juuri nyt.Ap
Sanoit kuitenkin ettei juhannusruokiakaan ole vielä ostettu. Minua puolestaan hämmentää kuinka paljon rahaa luulet töissäkäyvillä olevan tileillään loppukuusta, jos sinulle opiskelevana yksinhuoltajana 300 e on vähän? Tietysti asia on sillä lailla erilainen, että meillä on säästöjä ja luottokortit, mutta kuitenkin, ei muilla ole vain maagisesti satoja ja tuhansia euroja tileillään käytettävissä. Ja kuten sanottu, saat juhannusruoat muutamalla kympillä. Ei me netto 3600 e, brutto yli 5000 e-perhekään siihen sen enempää käytetä. Eri asia jos et suostu käymään Lidlissä, haluat ostaa vain eineksiä, etkä tehdä mitään itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa taas näitä.
No ei todellakaan. Mietinkin että saan nyt av-mammatkin turhautumaan tällä aloituksellani, mutta pakko oli vähän purkaa. Hyvää juhannusta kuitenkin sinulle! Koita kestää.
Ap
kerää pulloja , tee herkullisia lantturuokia
Eikö opintolaina nimenomaan kannata nostaa? Siitähän saa useamman tonnin anteeksi, kun valmistuu ajoissa? Vai oonko ymmärtänyt jotain väärin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö opintolaina nimenomaan kannata nostaa? Siitähän saa useamman tonnin anteeksi, kun valmistuu ajoissa? Vai oonko ymmärtänyt jotain väärin?
Saa kolmasosan anteeksi, jos valmistuu korkeakoulusta. Ap vaikuttaa olevan amiksessa tms. elämänkoulussa.
Nostat muutaman tonnin sitä lainaa ja elätte kesän säällisesti. Sen olet ansainnut ja toisaalta se ei ole mikään maksaa takaisin vaikka kuinka pienistä tuloista. Mietippä nyt siis uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, ja sen voi osittain sijoittaa.
Tai tee kesäopintoja, niin saat opintotukea. Ota yhteyttä ylioppilaskuntaasi, niin he voivat nostaa asian julkisuuteen. Ainakin HYY etsii jäseniään joilla tiukkaa juurikin lainaehdon vuoksi.
Nosta opintolaina. Se on edullinen laina, jota maksat takaisin vasta pari vuotta valmistumisen jälkeen. Maksuerät myös pieniä. Eikä tartte nostaa koko lainaa, vaikka 1500 varmasti auttaisi sinun tilanteessasi.
Vierailija kirjoitti:
Rainbow-pakastepizza on 1,49e. Kinkku-homejuusto on hyvä. Tuolla hinnalla saa 201 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai semmoinen yhteistuumin että saat olla kotona pikkusen kaaja mies senkun jatkaa raatamista ilman lomaa.. eihän se ole mikään perhe jos ei kesälomat vietetä yhdessä.
Niin, syyllinenhän minä olen miehen lomattomuuteen 🤦
Mieluummin minä olisin töissä kerryttämässä tiliä ja kokemusta, mutta aina minä saan uhrata itseni lapsien eteen (niinkuin äidin tietty kuuluukin). Sitten saan sylkykupin roolin, toisaalta saisin siitäkin jos pitäisin muksut hoidossa 24/7 kun tarvetta moiselle ei ollut tuolloin.Ap
Hetimiten heittäytymässä uhriksi, tuossa se syy miksei naisten kanssa voi koskaan keskustella mistään. Kyky nähdäoma syyllisyys ja vastuu on nolla.