Milloin lelut pois?
Eli meidän 10 v. tyttömme ei näköjään enään leiki vaan pelailee tolla läppärillä...
Että milloin olisi hyvä hetki tai ikä siivota lelut pois?
Hänellä noita nukkeja on jonkin verran että mihin ne voisi laittaa?
Ja minkä ikäisenä teijän lapsiltanne on otettu lelut kokonaan pois lelut huoneesta?
Kommentit (7)
Meidän tyttö menee seiskalle ensi syksynä ja leikkii vielä ihan täysillä. Kavereina saman luonteisia. Välillä meikataan ja shoppaillaan vaatteita. Ihanaa, että saa olla vapaasti vielä lapsi.
Kyllä se lapsi sitten itse sanoo jos haluaa leluista eroon. Itse leikin melkein 14-vuotiaaksi... Seiskaluokalla se meni jo salailun puolelle, eli kukaan perheestä ei tiennyt että leikin.
Meillä lapsilla on omat huoneet ja itse ovat saaneet huoneissaan olevista tavaroista päättää. Karmea tunnustaa, mutta 22v pojan huoneessa on edelleen leluja - on kauko-ohjattava helikopteri, jääkiekkopeli, jotain legojuttuja jne. ja siellä ne saavat olla, vaikka poika muutti pois kotoa jo 3 vuotta sitten. Kun tulee kotona käymään, niin pelaa pienempien sisarusten kanssa. Pehmot jne. hän pakkasi kotoa muuttaessaan laatikkoihin, jotka ovat vaatehuoneessa.
sitten kun lapsi itse niin ilmaisee.
Jos ei näytä enää edes leikkivän, niin voit ehdottaa laittaa lelut kirpparille ja lapsi itse saa tietenkin pitää tuoton 😊
Miksi ne pitäisi pois viedä? Omassa lapsuudessa laitoin itse lelu kerrallaan roskiin jos oli rikki, sukulaislapsille sellaiset ehjät mitkä halusivat, ja osa leluista kulkee vieläkin nyt jo aikuisella iällä mukana niin että oma poikani leikki niillä kunnes kyllästyi ja pyysi minua laittamaan ne varastoon. Isoäidiksi en erityisemmin kiirehdi, mutta lelut odottaa varastossa taas uutta sukupolvea joka saa sitten aikanaan päättää niiden kohtalosta. Osalla niistä on oma isoäiti ja hänen jälkeensä äitikin leikkinyt, ja juurikin niitä vanhimpia ei enää kaupan hyllyltä löydy kun niihin ei ole tungettu digiä ja paristoja. Vaikka en automaattisesti lelua huonoksi hauku jos se on uusi, nykyisin ilmestyy aika ajoin varsin kekseliäitäkin virityksiä, olen silti sitä mieltä että pelkistetty lelu kehittää mielikuvitusta paremmin kuin valmiiksi rakennettu robotti joka toistelee iskulauseita uusimmista lastenohjelmista.
Kysy, joutaako se ja se jo pois...
Meillä 12v ja 9v leikkivät keskenään mm. pehmoleluilla, leikkien luonne on muuttunut vain melko draamaksi...
Anna lapsen olla lapsi.