Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla nykyään jo osakkeita ja rahastoja? Paljon teillä niitä on?

Vierailija
19.06.2018 |

Miten kauan olette sijoittaneet?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeita mulla ei ole kun en ymmärrä riittävästi, enkä jaksa perehtyä. Yhdistelmärahastoihin oon tehnyt kuukausimerkintöjä kymmenisen vuotta. Summaa olen vaihdellut välillä 50-300€ kuussa mutta joka kuukausi sinne jotain menee. Ei siellä hurjia summia ole, n. 20 000€ tällä hetkellä. Lähinnä säästän sinne lasten opiskeluaikoja varten, ja ehkä omia eläkepäiviäkin. Tosin siinä vaiheessa olen varmaan jo saanut perintöä, joten lasten opiskelut on ykköskohde. Olen vielä pahasti asuntovelkainen siinä vaiheessa, joten korkojen mahdollisesti noustessa tarvitsen säästöjä, jos haluan lapsiani auttaa taloudellisesti (ja haluaisin). Tilillä mulla on sitten se ns. pahan päivän puskuri. Aina vähintään pari tonnia, tällä hetkellä kymmenen.

Vierailija
22/28 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9 vuotta sijoittamista takana, vajaa 30 000 säästössä. Olen siinä mielessä "huono" sijoittaja että kulutan myös sijoituksiani esim. matkusteluun. 25000 meni viime vuonna matkusteluun, eli säästössä olisi huomattavasti enemmän, jollen likvidoisi sijoituksiani ajoittain.

Mutta kerranhan täällä vaan eletään ja käärinliinoissa ei ole taskuja... Kiva olla varantoja esim. matkustamista tai auton vaihtoa varten.

Etkai oikeasti vaihda assetteja liabiliteihin? Autoja saa osamaksulla todella naurettavilla koroilla.

Joo, tiedän että tällä tavalla en tule ikinä miljonääriksi, mutta minusta on mukavampaa ostaa uusi auto käteisellä ja elää täysin velattomana. Asuntolainakin on maksettu loppuun jo pari vuotta sitten ennenkuin täytin 40. Huoleton ja mukava elämä on mun motiivi sijoittamiseen, ei täydellinen taloudellinen riippumattomuus kun tykkään kovasti myös tehdä töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankin täti kirjoitti:

tottakai kaikilla on, jos ovat työelämässä. Nykyään ihmiset ovat jo niin firksuja, että osaavat säästää pahan päivän varalle. On niitä persuakkoja tietysti, joiden on pitänyt päästä tekemään kersoja amisviiksien kanssa heti peruskoulun jölkeen, ja fb-profiilissa lukee "elämän kova koulu". Ne on yleensä velkaa sen minkä muut ovat ehtineet säästää, ja valittavat ettei "tavallisella ihmisellä ole varaa säästää"

Semmoinen 500€/kk, eli 6000€ jokaista töissä oltua vuotta kohti on varmaan normaali. Nehän kasvaa toki korkoa. kymmenen säästetyn vuoden jälkeen ne ensimmäisten vuosien säästöt on jo tuplanneet itsensä, ja rahaa on osakkeissa jotain 75.000+

Tämä on siis varmaan semmoista keskiarvoa. Aika moni yksineläjä säästää tonninkin kuussa.

valitettavasti näin ei ole. 75 000 euron rahoitusvarallisuudella ollaan jo reilusti yläkvarttiilissa.

https://www.stat.fi/til/vtutk/2016/vtutk_2016_2018-06-05_tau_003_fi.html

eli puolella talouksista omistaa alle 10500 euroa rahoitusvarallisuutta, ja valitettavasti siitäkin valtaosa on makaamassa pankkitileillä.  Minä olen säästänyt ja sijoittanut jo parikymmentä vuotta, mutta olen joutunut muutamaan otteeseen näitä säästöjä käyttämään. eli pahoja päiviä on matkaan mahtunut. Tästä syystä sijoitusvarallisuuteni on vasta noin 55 000 osakkeissa ja 12000 rahastoissa.

Piti juuri linkittää tuonne Tilastokeskuksen sivuille, mutta joku ehti jo tehdä saman :-) Tuota tilastoa kotitalouksien varallisuudesta samoin kuin esimerkiksi veronalaisista tuloista on hyvä käydä vilkaisemassa silloin, kun täällä heitellään övereimpiä juttuja – reality check!

Kaikkien, aivan kaikkien tulisi pyrkiä sijoittamaan. Valitettavasti Suomessa ainoat joita potkitaan päähän on nimenomaan piensijoittajia. Erityisesti vasemmisto populistisesti jopa kunnostautunut että yhä enemmän pitäisi potkia (osinkoverotuksen nosto). Ei nykyhallituskaan kyllä hyvää työtä ole saanut tehdyksi vaalilupauksist huolimatta. -> ei saatu 1000 euron verotonta osuutta osinkoverotukseen pörssiyhtiöstä. ei saada eri sijoitusmuotojen tasapuolista kohtelua, ei saada tolkun sijoitustililainsäädäntöä.

Vierailija
24/28 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällä palstalla tänään jokin erityinen kirjoitustaidottomien kokoontumispäivä, kun aamulla herättyäni heti keskusteluluettelon ensimmäisellä sivulla oli kaksi tällaista ”Paljon” -otsikkoa?

Se toinen on tuo:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4487095/ketju/paljon_juhanuksena_sataa_…

(Tosin, tietokoneeni alkoi tätä vastausviestiä kirjoittaessani suoltaa päättymättömästi isoa A-kirjainta aivan kuin pidettäessä näppäintä pohjassa, ja jouduin sammuttamaan koneen enkä enää ehtinyt lähettää viestiäni kun oli jo lähdettävä asioille, joten osallistun keskusteluun vasta nyt. Pahoittelen, minulla oli force majeur -este.)

Ettekö te onnettomat ole yhdeksänvuotisen peruskoulunne aikana oppineet, että suomessa kysymyslause muodostetaan tuollaisessa ”paljon” tapauksessa -ko -kysymysliitepartikkelilla sen paljon-sanan lopussa? Näin: ”Paljonko?”

Tai vaihtoehtoisesti saman kysymyksen voi esittää myös: ”Kuinka paljon...?”

Saavatko tuollaisetkin kirjoittajat nykyään peruskoulusta päättötodistuksen hyväksytyillä arvosanoilla? Jos saavat, niin alanpa minäkin kannattaa yleisen ja (kävijälleen) ilmaisen peruskouluopetuksen lakkauttamista. Jos sen lopputulos on tuo yllä nähty, niin ei kannata.

Sitävastoin tuolle puhumaan ja kirjoittamaan oppimattomalle, hyödyttömälle väestönosalle (joka kysyy: ”Paljon maksaa kappa perunoita?”; ”Monta kertaa viikossa käytte uimassa?”; ”Monelta lapsenne menevät nukkumaan?” jne.) voitaisiin perustaa jokin oma suljettu oppi- ja kirjakielivapaavaltionsa johonkin Suomen tyhjenevään – tai jo tyhjentyneeseen – haja-asutusmaakuntaan sivilisaation ulkopuolelle, johonkin korpierämaahan, ja taata sille sinne elintoimintojen ylläpitämisen kannalta vain aivan ehdottoman välttämätön sekä minimaalinen sosiaaliturva. Ja ehkä senkin voisi vielä maksaa rasvan ja jyvien muodossa. Ainakin linnut pärjäävät niillä kylmän talven yli hengissä. Tämän uuden valtion nimi voisi olla vaikka Stupidostan tai Vulgäristan.

Ihmispopulaatio tyhmistyy, eivätkä edes sijoittajat näytä olevan tälle ilmiölle immuuneja.

Pertsa Perinteiseen Kieleen Pyrkijä

Vierailija
25/28 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän juo kaljaa sitä enemmän kertyy tyhjiä tölkkejä joista saa rahaa eli juomalla rikastuu

Vierailija
26/28 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole osakkeita/rahastoja. Olen saanut muutama vuosi sitten ASP-tilin säästötavoitteen täyteen ja nyt sitten säästöjä on alkanut kertyä käyttötilille. Ongelmana on, että mulle sijoittamisen ekologisuus olisi tärkeää, mutta en ole ainakaan erilaisista rahastotuotteista löytänyt sopivia. Esim. OP ja Nordea tarjoavat erilaisia ympäristö- ja/tai ilmastorahastoja, mutta niissä on isot juoksevat kulut/hallinnointipalkkiot. Tiedän kyllä, että rahojen makuuttaminen tilillä ei ole yhtään ekologisempaa, sillä pankkihan ne rahat pistää kiertoon eikä kohteet välttämättä ole yhtään ekologisia. Suoralla osakesijoittamisella pääsisi valitsemaan itse yritykset, mutta siinä mulla olisi paljon opeteltavaa....ehkä vaan pitää ottaa lusikka kauniiseen käteen?

Vierailija
27/28 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on osakkeissa ja rahastoissa ehkä 1400 euroa ja kahdella lapsella saman verran kummallakin. Omat sijoitukset on noin 200 euroa tappiolla. Kk-palkkani on 2700 euroa ja rapiat. En näe mitään järkeä säästää ja sijoittaa kaikkia rahoja nyt kun lapset on pieniä, eikä mua kiinnosta kovat tuotot. Asuntolaina on 5 vuoden päästä maksettu, katsotaan tilannetta sitten. Mun hermo ei kestä sijoitusten heiluntaa joten mulle paras ratkaisu näin. Säästötilillä kymppitonni, ”sijoitan” sen jossain vaiheessa remonttiin tai matkaan.

Vierailija
28/28 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole osakkeita/rahastoja. Olen saanut muutama vuosi sitten ASP-tilin säästötavoitteen täyteen ja nyt sitten säästöjä on alkanut kertyä käyttötilille. Ongelmana on, että mulle sijoittamisen ekologisuus olisi tärkeää, mutta en ole ainakaan erilaisista rahastotuotteista löytänyt sopivia. Esim. OP ja Nordea tarjoavat erilaisia ympäristö- ja/tai ilmastorahastoja, mutta niissä on isot juoksevat kulut/hallinnointipalkkiot. Tiedän kyllä, että rahojen makuuttaminen tilillä ei ole yhtään ekologisempaa, sillä pankkihan ne rahat pistää kiertoon eikä kohteet välttämättä ole yhtään ekologisia. Suoralla osakesijoittamisella pääsisi valitsemaan itse yritykset, mutta siinä mulla olisi paljon opeteltavaa....ehkä vaan pitää ottaa lusikka kauniiseen käteen?

Ja sitten fyrkat suoraan johonki konkurssikypsään savo-solariin? Tosin sinne kai ne rahastotkin sijoittaa...

Yks aika mielenkiitoinen veto voisi olla Neste. Ne on ihan top-maailma ympäristöystäviilimpien firmojen joukossa. Tai UPM, tuottavat jo ja senkun kasvamassa se materiaali divisoona. Kuten kokeellinen heidän materiaalleillaan rakennettu puuauto. Tai kun hiilikuidun massatuotanto alkaa sellulla.. jossain vaiheessa ennemmin tai myöhemmin. Saisi maaperä vesistöineen olla hieman enemmän rauhassa kaivosteollisuudelta. Ja co2 onkin yhtäkkiä hyvä juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi