Mummin ja vaarin mökkeily
Vanhempani lahjoittivat kesämökkinsä veljelleni pidättäen elinikäisen käyttöoikeuden. Onko veljelläni oikeus estää nykyisin sairaalloisten vanhempiemme mökkeily vedoten siihen että ovat haitaksi? Avaimet on jo otettu pois.
Kommentit (10)
No ei. Veli voi käyttää mökkiä sitten vanhempien kuoltua, jos eivät sovi saman katon alle.
Ei voi estää eikä tietenkään ottaa avaimia pois heiltä! Tai vaihtaa lukkoija tms.!
Sairaaloisuus ei oo mikään peruste sinällään. Toki monet vanhat ja sairaat itse eivät halua raskaaksi käynyttä mökkeilyä mutta ei heitä voi estääkään.
Ei voi rajoittaa, mutta ei veljen myöskään tarvitse hoitaa vanhempia mökillä. Heidän tulee pärjätä itse mökkiolosuhteissa.
Elinikäinen käyttöoikeus on nimensä mukainen eli kuolemaan asti. On laitonta ottaa avaimet pois, samoin on laitonta estää / kieltää mökin käyttö. Vanhemmillasi on rajaton käyttöoikeus eli he päättävät, ei veljesi.
Velihän maksaa pienempää veroa juuri siksi, ettei mökki ole hänen vapaasti käytettävissä vaan käyttöä rajoittaa vanhempien käyttöoikeus.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta realistisesti, miten vanhempiesi mökkeily mielestäsi onnistuisi nykyään?
Tämä asia on monesti lasten vastuulla, vanhetessaan ihmiset eivät aina huomaa miten huonossa kunnossa ovat ja voivat aiheuttaa itselleen vaaraa käytöksellään. Monesti liikkuminen on huonoa ja vaatisi esteetöntä kulkua, mitä tuskin yksikään perus mökki tarjoaa. Myös hygienia on tärkeää, huussi ei ole vanhalle ihmiselle mikään helppo vaihtoehto, monesti voidaan joutua käyttämään jotain virtsankarkailu suojaa ja alapesu mahdollisuus pitää olla....
Ei voi sillä perusteella, että hän omistaa mökin, koska vanhemmilla on käyttöoikeus. Mutta jos heidän terveydentilansa on sellainen, että mökkeily ei ole enää turvallista, niin tuohan on ihan oikea tapa toimia. Ei ole tietenkään helppoa ja mukavaa estää omia vanhempia menemästä omalle mökilleen, mutta jossain vaiheessa se on vain tehtävä. Itse tiedän kaksi tapausta, jossa molemmissa lapset ovat joutuneet estämään vanhempiaan mökkeilemästä yksinään aidosti turvallisuussyistä.
Isovanhemmat saivat apuvälinehuollosta sellaisen irtowc-istuimen mökille (toki se piti aina tyhjentää), mutta ei tarvinnut öisin könytä pihan perälle huussiin.
En tiedä, mutta realistisesti, miten vanhempiesi mökkeily mielestäsi onnistuisi nykyään?