MikÀ on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3540)
Vierailija kirjoitti:
Tuohon Winnerin viimeisimpÀÀn viestiin niin toivon syvÀsti olevan eri mieltÀ kanssasi mitkÀ Hills Have Eyes leffat ovat parempia. NiitÀ vanhoja en ole kerennyt vielÀ katsoa.
Ainakin jotkut ovat sanoneet mulle, ettÀ ne vanhemmat leffat ovat parempia, kuin ne uudemmat. YleensÀ ne vanhemmat elokuvat kiehtovat mua enemmÀn. Ne uudemmat Hills Have Eyes:t ovat pÀÀnsÀÀntöisesti vain kuvotusta. Odotan vanhemmissa olevan enemmÀn sisÀltöÀ, kuin vain kuvottava vÀkivalta. Ne uudemmat eivÀt houkuta katsoa uudelleen.
Ihmeellisesti Winner puolustelee kuvotuselokuvaa, kun useasti on vÀitellyt sellaisia vastaan.
No jos kauhuun ja sen katsomiskokemiseen oleellisesti kuuluvat puistattavat ja vastenmielisetkin kohtaukset, niin jos on kyseessÀ tehokas sellainen, niin toisille se on varmasti kertakatsottava nimenomaan sen takia, ettÀ se teki niin syvÀt henkiset haavat, ettei halua altistaa itseÀÀn sille uudestaan. Samaan hengenvetoon sun pitÀÀ silti myös tunnustaa, ettÀ se on ollut nimenomaan tehokas kauhuelokuva, koska se tekee sinulle tuon reaktion. Eli 4/10 leffa voi olla kauhuarvoiltaan 10/10, jos se on siinÀ tavassaan ehdottoman tehokas. Jos elokuva on 90 minuuttia tylsÀ ja sitten siinÀ on 1 jump scare tai niin realistinen tehoste, joka pelottaa sut vuosiksi eteenpÀin, niin kumman arvosanan sÀ sille antaisit? Tai jos leffassa on ollut hyvÀ tai kohtalainen eka osa ja sun pitÀÀ kerÀtÀ tÀysi sarja jotain Hellraisereita, Maissilapsia, Leprechauneja, Friday the 13:sia, Elm StreetejÀ tai Howlingeja ihan vaan koska tulee joku 10 leffan boxi, josta et ikinÀ katso kuin sen ekan leffan, niin...
Hills Have Eyes (ne vanhemmat leffat) ovat elokuvallisesti ja toteutukseltaan huonompia, vaikka Wes Cravenin myöhempÀÀ tuotantoa arvostankin enemmÀn kuin THHE-leffoja (tai Last House on the LeftiÀ). Ilman Michael Barrymoren kaljupÀÀtÀ ne alkuperÀiset THHE:t olisivat hyvin unohdettavia. Ajan remake oli niihin verrattuna niin paljon tehokkaampi ja loppuratkaisu niin brutaali hyvin mataliin ennakko-odotuksiin verrattuna, ettei mulle ole mitÀÀn ongelmaa arvostaa sitÀ korkeammalle kuin Cravenin leffaa tai sitten sitÀ Ajan leffalle rahan takia tehtyÀ jatko-osaa.
-winner-
Vastaavasti, sinne vanhempaan eksploitaatioon matkatessa THHE:n rinnalla, joku Texas Chain Saw Massacre (1974) on tehokkaampi ja parempi kauhuleffa kuin sen yksikÀÀn jatko-osa (vaikka sydÀmessÀni on lÀmmin paikka myös sille ekalle jatko-osalle ja sen final girlille, joka laittoi sitten kunnolla kampoihin, eikÀ suostunut uhriksi ja sitten vielÀ mukana myös Dennis Hopper) nimenomaan siinÀ, ettÀ gorella tai irtojÀsenillÀ ei mÀssÀillÀ (kuten sitten jo tuossa jatko-osassa mÀssÀiltiin kun saatiin Tom Savini tekemÀÀn tehosteet), vaan brutaalit tapot tehdÀÀn nopeasti ja sitten vielÀ vÀÀnnetÀÀn ruuvia katsojan suhteen kun leffan lopussa aika pysÀhtyy perheen ruokapöydÀn ÀÀreen, niin kaiken kirkumisen ja naamanvÀÀntelyn pitkittÀminen tekee katsojan olon toisella tapaa epÀmiellyttÀvÀksi ja oikeasti toivoo final girlille, jossei pelastusta, niin ainakin nopeaa hiljennystÀ. Ja tÀstÀkin oltiin jonkun kanssa aiemmin eri mieltÀ, kun ei ollutkaan ollut maineensa veroinen hÀnelle.
Ajan Hills Have Eyesin loppu on just siksi tehokas ja muistettava, koska vaikka mennÀÀn ÀÀrigoreen, niin silti siinÀ on kuitenkin se katharsis, ettÀ kauheuksista voi selvitÀ ja nössökin voi löytÀÀ itsestÀÀn tappajanvaistot, jos tilanne menee tarpeeksi pitkÀlle. Sen olisi voinut tehdÀ vielÀ tehokkaammaksi, jos kukaan ei olisi selvinnyt tai jos katsoja tietÀÀ, ettÀ pÀÀhenkilö TCM:n tapaan olisi jÀÀnyt hysterian valtaan loppuiÀkseen, vaikka selviytyy. THHE:n rinnakkaisteos eli Wrong Turn -leffasarja oli sitten siinÀkin suhteessa vielÀ julmempi kokemus katsoa lÀpi, koska useimmat henkilöt siinÀ pÀÀtyvÀt teuraaksi, eikÀ goresta tingitÀ.
No, enivei, mun pointti oli siis se, ettÀ vaikka kokisi elokuvan olevan vanhentunut tai eri aaltopituudella kuin sinÀ, niin ei se vÀlttÀmÀttÀ tee elokuvasta huonoa paitsi sun omalla arvoasteikolla. Jos mÀ en arvosta alkuperÀistÀ THHE:tÀ enÀÀ kovin korkealle, niin en mÀ voi kieltÀÀ sitÀ, ettÀ nuorempana oli silti ihan pakko se vhs-kasettina kioskilta vuokrata ja sen aikaisen katsomiskokemuksen ja kauhuharrastuksen alkuaikoina se oli kovempikin juttu kuin mitÀ se olisi, jos sen katsoisi nyt uudestaan ihan vaan nostalgian takia. Kun ne kaikki leffat kuitenkin tuolla hyllyssÀ ovat. Ihan vaan sen "kokonaisen sarjan" takia ;D
The Terrifier-sarjan leffoja sinne ei silti koskaan tule. Joku raja sentÀÀn ;D
-winner-
MÀ katsoisin kaikki osat kaikista leffosarjoista, jos vain on kÀden ulottuvilla ne leffat.
HirveĂ€ puolustus on nyt WinnerillĂ€ taas kerran đ
Uusimmat The Hills Have Eyes leffat ei nyt niin kehnoja olleet, eivÀtkÀ kovin mieluisiakaan, eivÀtkÀ olleet ahdistavan pelottavia. Ne eivÀt paremmin miellyttÀneet mua, ettÀ katsoisin niitÀ uudelleen. Katson mielummin Terrifierit ja Bring Her Back:n uudelleen, kuin nuo tuoreimmat The Hills Have Eyes:t.
Alan jo uskoa, ettĂ€ mun ja Winnerin mieltymykset ovat ihan pĂ€invastaiset đ
Vierailija kirjoitti:
MÀ katsoisin kaikki osat kaikista leffosarjoista, jos vain on kÀden ulottuvilla ne leffat.
HirveĂ€ puolustus on nyt WinnerillĂ€ taas kerran đ
Uusimmat The Hills Have Eyes leffat ei nyt niin kehnoja olleet, eivÀtkÀ kovin mieluisiakaan, eivÀtkÀ olleet ahdistavan pelottavia. Ne eivÀt paremmin miellyttÀneet mua, ettÀ katsoisin niitÀ uudelleen. Katson mielummin Terrifierit ja Bring Her Back:n uudelleen, kuin nuo tuoreimmat The Hills Have Eyes:t.
Alan jo uskoa, ettĂ€ mun ja Winnerin mieltymykset ovat ihan pĂ€invastaiset đ
Totta. Mutta hyvÀ tietÀÀ, ettÀ sut voi laittaa huoletta ekaksi hosteliin, metsÀretkelle tai psykon klovnin juttuseuraksi ja mÀ oon sitten tÀssÀ tarinassa se viimeinen eloonjÀÀjÀ.
-winner-
Ja kommenttia sitten kun ootte ne alkuperÀiset THHE:t ja Liftarin katsoneet. Saa myöntÀÀ olevansa vÀÀrÀssÀ ja minun olevan jÀlleen kerran oikeassa ;D
-winner-
Jaksaiskohan tÀnne raahautua?
2.9 tulee ohjelmisto ulos, tÀytynee pÀÀttÀÀ sitten.
-winner-
MÀ en kerkeÀ ainakaan The Hills Have Eyes leffoja katsomaan vÀhÀÀn aikaan. TÀssÀ on muita elokuvia mitÀ pitÀÀ keretÀ katsoa ennen niiden uusimpia elokuvajulkaisuja, kuten uusin Conjuring ja uusin Tron.
Tron elokuvalla on ainakin kaksi aikaisempaa elokuvaa ja ne ovat scifielokuvia. Aikaisemmat löytyvÀt kokoelmistani.
YritÀn keretÀ katsoa noi The Hills Have Eyesit ennen joulua, mutta en lupaa mitÀÀn.
Winner voisi sisÀistÀÀ, ettÀ tÀÀllÀ on useampia kirjoittajia, kuten en Hostel leffastakaan puhunut. YleensÀ ne ilkeÀt toisten mollaajat kuolevat elokuvissa.
"Winner voisi sisÀistÀÀ, ettÀ tÀÀllÀ on useampia kirjoittajia, kuten en Hostel leffastakaan puhunut. YleensÀ ne ilkeÀt toisten mollaajat kuolevat elokuvissa."
Tottakai mĂ€ ymmĂ€rrĂ€n, ettĂ€ on useampia kirjoittajia. SitĂ€ mĂ€ en ymmĂ€rrĂ€, miksi pitÀÀ loukkaantua ja mielensĂ€ pahoittaa kommenteista kokien ne henkilökohtaisina, jos ne EIVĂT ole henkilökohtaisia - nimenomaan sen takia kun et itse osaa tehdĂ€ itsellesi nimimerkkiĂ€, josta sut erottaisi, jostain pelosta johtuen, ettet nyt joutuisi vaan mollauksen sen paremmin kuin kiitoksen kohteeksi, vaan pysyt visusti anona ja haluatkin vain pitÀÀ sen mahdollisuuden, ettĂ€ sotketaan eri kirjoittajia keskenÀÀn tai ei jÀÀ aiheeseen kuulumattomista Pekka ja PĂ€tkĂ€-trollauksista kiinni vaan voi hihitellĂ€ itsekseen taustalla, kun "ei yksikÀÀn kauhuleffa pelota" ja nyt -winner- siellĂ€ puolustelee kirjoitellen enemmĂ€n kuin 160 merkkiĂ€, mikĂ€ on ihan liikaa siihen, ettĂ€ jaksaisi lukea ;D
Mulla on nimimerkki ja mulla on mielipide, josta saa pitÀÀ tai olla pitÀmÀttÀ. Ei tuo niin vaikeaa tÀssÀ maailmassa ole muidenkaan pitÀÀ puoliaan, vai onko? Kauhuleffojen pointti aika pitkÀlle: Who will survive and what will be left of them?
-winner-
SitÀ mÀ kyllÀ kunnioitan ja ymmÀrrÀn leffojen katsomisessa, jos haluaa katsoa ensin koko ketjun jostain sarjasta ennenkuin menee katsomaan sitÀ uusinta. MikÀ taas numerojÀrjestyksessÀ katsoen tekee esim. Star Wars -sagasta tÀysin erilaisen kuin ilmestymisjÀrjestyksessÀ katsoen.
GenrestÀ pitÀÀ tosin nÀhdÀ lukuisia ihan perusteoksia ennenkuin saa jostain meta-horrorista tai vitseistÀ kiinni. Screamitkin olisivat aika erilaisia, jos murhaaja kyselisi, "mikÀ on sun suosikki Pekka ja PÀtkÀ- tai Uuno-leffasi?"
Tai katsot jotain Scary Movie-sarjaa ja ihmettelet, mikÀ tÀssÀ nyt niin hauskaa on, koska jokainen viittaus toisiin leffoihin tai genren kliseisiin menee ohi?
-winner-
YmmÀrrÀn myöskin sen, ettÀ elÀmÀstÀÀn voi tehdÀ hankalaa sillÀkin kun kirjoittelee foorumiin, jossa syvÀllisen leffa-analyysin sijaan "se oli ihan paska" ilman mitÀÀn muuta perustelua riittÀÀ ;D
-winner-
Katso peiliin Winner. SÀ et kunnioita toisia. Solvaat toisia, kunhan keksit vaan aihetta. Jos sÀ vertailet mun kuolevan jossain elokuvassa niin saat siitÀ samalla tavalla takaisin.
Makunsa kullakin. Ei kenenkÀÀn leffamieltymykset ole yhtÀÀn sen vÀhempiÀ.
Myös sÀ oletat mun kirjoitelleen jotenkin miten en ole kirjoitellut, kuten en trollaile enkÀ kirjoittele ala-arvoiseen tyyliin niin kuin tuo "paska." LeffatietÀmykseni on parempi, kuin tavan tallaajan, ettÀ Scary Movie vertailusi ei kolahda kohdalleni.
MÀ mielellÀni vastaanotan tietoa elokuvista, mutta mieltymykset eivÀt aiheuta muuta kuin kiistelyÀ vaan.
Vierailija kirjoitti:
Katso peiliin Winner. SÀ et kunnioita toisia. Solvaat toisia, kunhan keksit vaan aihetta. Jos sÀ vertailet mun kuolevan jossain elokuvassa niin saat siitÀ samalla tavalla takaisin.
Makunsa kullakin. Ei kenenkÀÀn leffamieltymykset ole yhtÀÀn sen vÀhempiÀ.
Myös sÀ oletat mun kirjoitelleen jotenkin miten en ole kirjoitellut, kuten en trollaile enkÀ kirjoittele ala-arvoiseen tyyliin niin kuin tuo "paska." LeffatietÀmykseni on parempi, kuin tavan tallaajan, ettÀ Scary Movie vertailusi ei kolahda kohdalleni.
MÀ mielellÀni vastaanotan tietoa elokuvista, mutta mieltymykset eivÀt aiheuta muuta kuin kiistelyÀ vaan.
Kunnioitan tottakai. Ongelma on edelleen sinulla, kun et osaa tehdÀ tunnistettavaa nimimerkkiÀ ja mieluummin otat kohdallesi jokaisen anoille suunnatun kommentin henk.koht. vaikka ilmeisesti voitaisiin olla samaa mieltÀ siitÀ, ettÀ tÀnne kirjoittaa muitakin henkilöitÀ kuin minÀ ja sinÀ ja sekaannuksen vaara anojen kanssa on sinulla ihan yhtÀ todennÀköinen kuin minullakin, ettÀ kuka tuonkin nyt kirjoitti. MÀ vaan yhdistin hostelit, metsÀretket ja hullut klovnit, koska nÀistÀ tuossa hieman aiemmin keskusteltiin usean henkilön kautta ja kanssa ja sÀ otit sen henk.koht. Tai sitten joku toinen saattaa ottaa henk.koht. sen, ettÀ mitÀ leffoja tÀÀllÀ mainitaan ja on nokka pystyssÀ heti, ettÀ minÀ katson mitÀ haluan ja missÀ jÀrjestyksessÀ haluan. Ok, jos joku haluaa tehdÀ nÀin, niin tehköön. Ei ole tappelun arvoista.
En minĂ€ koskaan toivo kenenkÀÀn kuolemaa jonkun nettikommentin takia. Ei herranjestas, ei! Minun kuolemaani on useissa ketjuissa kyllĂ€ toivottu, mutta mitĂ€ niistĂ€ vĂ€littĂ€mÀÀn, kun siellĂ€ toisessa pÀÀssĂ€ se mopo on karannut, jos vaikkapa Euroviisuista (mikĂ€ myös on niin makuasia kuin olla ja voi) joku niin hermostuu, ettĂ€ moista haluaa. Huumorintajuni saattaa kyllĂ€ olla erilainen kuin jollain toisella tĂ€ssĂ€ ketjussa ja nĂ€istĂ€ ;DDDDDD huolimatta ei pystytĂ€ nĂ€kemÀÀn, ettĂ€ nyt on morbidi musta huumori kĂ€ytössĂ€. MYĂS minun itseni kohdalla suhtautumisessa itseeni ja kirjoituksiin tÀÀllĂ€.
-winner-
Peppi PitkÀtossu SeitsemÀllÀ MerellÀ
IkÀni kauhua katsoneena, ehkÀ tuhat tai 1500 leffaa takana?, tÀllÀ hetkellÀ sanoisin, ettÀ pelottavin oli Gonjiam: Haunted asylum. Vaikka se kertoo jo heti nimellÀÀn, mistÀ on kyse, on se vaan perhanan tehokkaasti ja jopa ilkeÀsti tehty pÀtkÀ.
EihÀn nykyÀÀn edes ole kauhuleffoja, 80 luvun alussa vielÀ löytyi.
Vierailija kirjoitti:
IkÀni kauhua katsoneena, ehkÀ tuhat tai 1500 leffaa takana?, tÀllÀ hetkellÀ sanoisin, ettÀ pelottavin oli Gonjiam: Haunted asylum. Vaikka se kertoo jo heti nimellÀÀn, mistÀ on kyse, on se vaan perhanan tehokkaasti ja jopa ilkeÀsti tehty pÀtkÀ.
HyvÀ valinta.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Peppi PitkÀtossu SeitsemÀllÀ MerellÀ
Perustele.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Muumipeikko Ja PyrstötÀhti
Perustele.
-winner-
Heh. Reilasin nuorena aikuisena yksin Euroopassa rinkka selÀssÀ ja yövyin hostelleissa.