Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on pelottavin kauhuleffa?

Vierailija
18.06.2018 |

Kysymys olikin jo otsikossa 😨

Kommentit (3740)

Vierailija
3241/3740 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei sun tarvii muuta kuin katsoa alkuperäinen Liftari. Jutellaan sitten lisää. Mä yritän vaan neuvoa ihmisiä katsomaan se paras versio kustakin leffasta.

-winner-"

Suositukset on tervetulleita silloin, kun niitä annetaan asiallisesti eikä väheksymällä ja ilkeilemällä kun joku tykkääkin jostain toisesta.

Miten voit sanoa tykkääväsi "toisesta", kun et kerran ole katsonut Liftareistakaan kuin vaan sen Sean Bean-version ;D Ehkä olemme ihan samaa mieltä v 1986 version suhteen kunhan vaan joskus katsot sen? Ehkä näet sen sitten huonompana, ei voi tietää vielä... Tää olisi ihan mielenkiintoista kuulla.

Joskus aikoinaan suosittelin The Fog/Usva -leffaa ja Near Darkia ja ne ei sitten uudemmalle sukupolvelle enää kovin kolahtaneet.

-winner-

Vierailija
3242/3740 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei sun tarvii muuta kuin katsoa alkuperäinen Liftari. Jutellaan sitten lisää. Mä yritän vaan neuvoa ihmisiä katsomaan se paras versio kustakin leffasta.

-winner-"

Suositukset on tervetulleita silloin, kun niitä annetaan asiallisesti eikä väheksymällä ja ilkeilemällä kun joku tykkääkin jostain toisesta.

Miten voit sanoa tykkääväsi "toisesta", kun et kerran ole katsonut Liftareistakaan kuin vaan sen Sean Bean-version ;D Ehkä olemme ihan samaa mieltä v 1986 version suhteen kunhan vaan joskus katsot sen? Ehkä näet sen sitten huonompana, ei voi tietää vielä... Tää olisi ihan mielenkiintoista kuulla.

Joskus aikoinaan suosittelin The Fog/Usva -leffaa ja Near Darkia ja ne ei sitten uudemmalle sukupolvelle enää kovin kolahtaneet.

-winner-

Olen ihan siinä vakaassa uskossa, että voin tykätä elokuvasta ilman, että olen katsonut kaikkia siitä tehtyjä versioita. Voin kyllä palata kertomaan mihin itsellä sijoittuu -86 versio sitten, kun se tulee katsottua. 

En ole enää kovin nuorta sukupolvea, mutta kai sitten nuorempi kuin sinä. Ysärileffat on tutumpia kuin kasarit.

Usva oli hyvä, mutta mulle yhden katselukerran elokuva sen loppuratkaisun vuoksi... vaikea unohtaa miten se leffa päättyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3243/3740 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-"

-winner-

Olen ihan siinä vakaassa uskossa, että voin tykätä elokuvasta ilman, että olen katsonut kaikkia siitä tehtyjä versioita. Voin kyllä palata kertomaan mihin itsellä sijoittuu -86 versio sitten, kun se tulee katsottua. 

En ole enää kovin nuorta sukupolvea, mutta kai sitten nuorempi kuin sinä. Ysärileffat on tutumpia kuin kasarit.

Usva oli hyvä, mutta mulle yhden katselukerran elokuva sen loppuratkaisun vuoksi... vaikea unohtaa miten se leffa päättyy. 

Nyt voisi ketjun muut lukijat kertoa tähän(kin) asiaan mielipiteensä, kannattako sun katsoa -86 versio vai ei? Vaikka maksaisi kirpparilla vitosen ;D

Mä tässä pitkän linjan elokuva-ja musaharrastajana lähinnä ääneen harmittelen samaa kuin musiikin suhteen. Kaikki hyvä on jo tehty 20-30-40 vuotta sitten ja 2000-luvulla näistä vaan kootaan remaket tai remixit. Kassatulos on ainoa mikä merkitsee ja kuluttaja joka vaikka käyttää striimauspalveluja on sen varassa mitä algoritmi miettii sun puolesta mistä sun pitää tykätä. Ja jos sillä maksukanavalla on tarjota vain se heikompi remake tai alkuperäisen samanniminen jatko-osa, niin siinä menee monen leffan kymmenien vuosien arvostus ihan hukkaan, jos katsoja katsoo vain vuosilukua, että "en mä nyt mitään noin vanhaa kyllä jaksa katsoa!" Vaikkapa The Texas Chain Saw Massacre. Tai Halloween (jo kolme samannimistä :). Tai Hellraiser. Tai just tullut I Know What You Did Last Summer.

Kasarilla sentään tehtiin muutama onnistunut päivitys, joten ei ne kaikki remaket huonoja silti oo. Scarface, The Thing, The Fly, Little Shop of Horrors, The Blob... kaikki erittäin katsottavia ja viihdyttäviä.

-winner-

Vierailija
3244/3740 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-"

-winner-

<

Nyt voisi ketjun muut lukijat kertoa tähän(kin) asiaan mielipiteensä, kannattako sun katsoa -86 versio vai ei? Vaikka maksaisi kirpparilla vitosen ;D

Mä tässä pitkän linjan elokuva-ja musaharrastajana lähinnä ääneen harmittelen samaa kuin musiikin suhteen. Kaikki hyvä on jo tehty 20-30-40 vuotta sitten ja 2000-luvulla näistä vaan kootaan remaket tai remixit. Kassatulos on ainoa mikä merkitsee ja kuluttaja joka vaikka käyttää striimauspalveluja on sen varassa mitä algoritmi miettii sun puolesta mistä sun pitää tykätä. Ja jos sillä maksukanavalla on tarjota vain se heikompi remake tai alkuperäisen samanniminen jatko-osa, niin siinä menee monen leffan kymmenien vuosien arvostus ihan hukkaan, jos katsoja katsoo vain vuosilukua, että "en mä nyt mitään noin vanhaa kyllä jaksa katsoa!" Vaikkapa The Texas Chain Saw Massacre. Tai Halloween (jo kolme samannimistä :). Tai Hellraiser. Tai just tullut I Know What You Did Last Summer.

Kasarilla sentään tehtiin muutama onnistunut päivitys, joten ei ne kaikki remaket huonoja silti oo. Scarface, The Thing, The Fly, Little Shop of Horrors, The Blob... kaikki erittäin katsottavia ja viihdyttäviä.

-winner-

Nostalgiakin on jokaisella sukupolvella iso vaikutin. Useimmilla varmaan ne minkä kanssa on kasvettu on aina parempia kuin uudet.

Vierailija
3245/3740 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin se, joka joskus sanoi että en pitänyt Usvasta ja Near Darkista. En lytännyt niitä, mutta eivät olleet täysin makuuni. 

Mä en mahda mitään mieltymyksilleni. Ne ovat mitä ovat. On Winnerkin lytännyt elokuvat, joista itse olen pitänyt. Olisihan se mahdollisimman tylsää, jos kaikilla olisi samanlainen maku. En mä oman isänikään kanssa ole samaa mieltä musiikeista ja elokuvista. 

Tietysti makumieltymyksiin voi vaikuttaa, kun ollaan eletty nuoruutemme eri voisikymmenillä. Muutamia vuosikymmeniä siinä välissäkin.

Vierailija
3246/3740 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nostalgiakin on jokaisella sukupolvella iso vaikutin. Useimmilla varmaan ne minkä kanssa on kasvettu on aina parempia kuin uudet."

Suurin vaikutin kaikkeen on se, minkä leffan tai hahmon kanssa kulloinenkin studiopomo kasvoi 20-30 vuottta sitten ja mikä oli silloin joko kulttihahmo tai erittäin suosittu.

Just teattereihin saatu Superman ja Fantastic Four menevät siihen kategoriaan täysin ja varmasti ihan vuosikymmenten nostalgian voimalla muutaman sata miljoonaa hankkivat lipputuloja. 

Musiikin puolella 2000-luvulla 99,9% hittibiiseistä on kertosäe-sample lainoja vanhoista hiteistä, joihin väännetään jotkut angstiräppilyriikat päälle ja sillä ollaan trendikkäitä.

Sitten kun vanhat jäärät kuolevat, tulee RIP-ketjuja joissa jonnet eivät ihan tarkoituksella ja provosoinnin nimissä  muista ja joissa tärkein tarkoitus on nimenomaan dissata jonkun vuosikymmenten fanitus.

Mulla taas pitäisi olla satoja pelitunteja vaikkapa Five Nights At Freddy's tai Mario Brothers tai Sonic The Hedgehog tai Minecraft tai Pokemon tai Mortal Kombat tai Last of Us tai Uncharted tai Assassins Creed -peleistä, jotta voisin nähdä ne onnistuineina tai epäonnistuneina leffa/tv-sarjaversioina.

Ja koska mun suosikit siinä pelaamisessa ovat open world -pohjaisia survival/FPS-pelejä, joissa ei ole edes pakko edetä tietyssä järjestyksessä tai jossa joku sivutehtävä voi muodostua suosikiksi jonkun peliä varsinaisesti eteenpäin vievän skriptatun tehtävän sijaan, niin siinäkin on jo ero ihmisen suhteen, joka tykkää pelata ainoastaan sivuscrollaavia tasohyppelyitä tai joka pelaa pelejä konsolilla pc:n sijaan.

Mielipide-erot voivat siis syntyä ihan miljoonasta eri asiasta vaikuttamassa siellä yksittäisen kirjoittajan  taustalla, eikä kaikki mielipide muodostu pelkästään Liftari-leffojen keskinäisestä paremmuudesta tai mitä ikäsukupolvea kukin meistä on :D

-winner-

Vierailija
3247/3740 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin se, joka joskus sanoi että en pitänyt Usvasta ja Near Darkista. En lytännyt niitä, mutta eivät olleet täysin makuuni. 

Mä en mahda mitään mieltymyksilleni. Ne ovat mitä ovat. On Winnerkin lytännyt elokuvat, joista itse olen pitänyt. Olisihan se mahdollisimman tylsää, jos kaikilla olisi samanlainen maku. En mä oman isänikään kanssa ole samaa mieltä musiikeista ja elokuvista. 

Tietysti makumieltymyksiin voi vaikuttaa, kun ollaan eletty nuoruutemme eri voisikymmenillä. Muutamia vuosikymmeniä siinä välissäkin.

Niin, siihen en mä voi tietenkään mitään, jos 5 euron Liftari on "kallis" ja kuitenkin mennään innolla ostamaan siitä vierestä Dracula 2:Ascension (johon varmaan kuitenkin meni sitten euro tai kaksi).

;P

-winner-

Vierailija
3248/3740 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siihen en mä voi tietenkään mitään, jos 5 euron Liftari on "kallis" ja kuitenkin mennään innolla ostamaan siitä vierestä Dracula 2:Ascension (johon varmaan kuitenkin meni sitten euro tai kaksi).

;P

-winner-

Sä sekoitat täällä eri kirjoittajia. Et täällä yhden kanssa ainoastaan kirjoittele. 

Minä löysin viiden euron Liftarin, mutta mä en ole se kenen kanssa juttelit vähän aikaa siitä. Ostaisitko itse vuokra dvd:n viiden euron hintaan? Nuo vuokra elokuvat eivät ole hyväkuntoisia leffoja. 

Vierailija
3249/3740 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni katsonut yhtään pelottavaa leffaa. Kauhuleffat menee aina jossain kohtaa niin överiksi, että tunnelma menee pilalle. Joitakin suht viihdyttäviä, ei niin överiksi meneviä leffoja ovat: Psycho (1960), Pearl (2022) ok tääkin menee jossain kohtaa pikkasen yli, mutta kuvastaa hyvin epävakaata persoonallisuushäiriötä, Uhrilampaat (1991)

Vierailija
3250/3740 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulitikkutehtaan tyttö. Kati Outinenhan esiintyikin myöhemmin jossain kauhuelokuvassa.

Vierailija
3251/3740 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-"

-winner-

<

Vuoden 86 versio kannattaa katsoa jos diggailee Rutger Hauerista ja Lennifer jason Leighista kun olivat vielä kovassa vedossa - ja kasarityylistä.

Omasta mielestäni se on kuitenkin aina ollut hiukan yliarvostettu elokuva sen substanssiin ja jopa toteutukseen nähden. Nyky-yleisölle se lienee varmaankin liian mitäänsanomaton ja kiltti katselukokemus.

En muista varmaksi olenko uusintaversiota edes nähnyt, mutta epäilemättä tuon sukupolven elokuvassa väkivalta on jo iskevämpää ja toteutus visuaalisesti turboahdetumpi kuin siinä alkuperäisessä. Joissain asioissa ollaan menty eteenpäin ja joissain toisissa taaksepäin.

Vierailija
3252/3740 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

The House Next Door (2001) löytyi tänään kirppikseltä matkaani kauhunsävyisistä elokuvista. En ole nähnyt tätä versiota, mutta sen tuoreemman elokuvan olen nähnyt joskus tv:stä. Täällä Vauvalla oon kuullut, että tämä vanhempi leffa on reilusti parempi leffa, kuin se tuoreempi. 

Trolleillekin löysin sopivan "kauhuleffan" eräs päivä ja se on Felix The Cat: The Movie. Mielestäni tästä animaatiosta puuttuu kontrastia, kun oli vähän vaikea seurata elokuvaa. 

Vierailija
3253/3740 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Visit.

Vierailija
3254/3740 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään löysin kirppikseltä yhden kauhun ja se on Stephen King's Langoliers - Ajan Valtiaat. On kolme tuntia kestävä minisarja vuodelta 1995.

Ei mitään hajua minkälainen on, mutta oli pakko ottaa, kun on Stephen Kingiä.

Vierailija
3255/3740 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli taas löydettyä kauhua, mutta ensimmäiseksi mainitsen elokuvan, jonka uskoisin olevan löydöistäni Winnerin mieleen:

- Red Sonja (1985) (Fantasia)

- Jason X (2002) (toiminta/kauhu)

- Dead Meat (2004)

Red Sonja ei ole kauhua, mutta se on mieluisin tämän päivän löydöistäni. Tästä leffasta tulee uusi versiokin tänä vuonna. Eikä vaikuta olevan läheskään niin hyvä leffa, kuin tämä alkuperäinen.

Vierailija
3256/3740 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kirppiksiltä löytyi kauhuun liittyen:

- The Cycle (2009)

- Starship Troopers (1997)

Vielä kakkosen kun löytäisin tuosta Starship Troopersista niin olisin tyytyväinen.

Vierailija
3257/3740 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 vuotta myöhemmin oli ehkä visuaalisesti kaunein zombieleffa ikinä. Juonellisesti ei kovin yllättävä, mutta Boyle ja Garland ovat edelleen hyvä parivaljakko tähän sarjaan. Edelleen silti täysin leikkaajan leffa täynnä muutaman sekunnin klippejä.

Cillian Murphyä sarjaan odotellaan, jo puolen vuoden päästä tulevassa jatko-osassa... mä veikkaisin, että oli/on tämän leffan päähenkilönaisen isä siellä kukkaiskedolla, jonka kasvoja ei näytetty.

-winner-

Vierailija
3258/3740 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni talo preerialla -sarja

Vierailija
3259/3740 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

smile

Vierailija