Mitä ajattelet, kun kuuntelet musiikkia?
Minua on kiinnostanut tämä pitkään. Mitä eri ihmisten mielissä liikkuu, kun he kuuntelevat lempimusiikkiaan?
Itse luon päässäni mahdollisia tapahtumaskenaarioita musiikin tahtiin ja kelaan läpi menneitä muistoja joihin musiikki sopii. Joskus jopa alan kehitellä jonkinlaista tarinallista juonta, joka sopisi eri kappaleisiin. Olen joskus saanut tietystä musiikista inspiraatiota kirjoittaa novellia tai romaania. Sanomattakin selvää, olen siis luovalla alalla ja musiikki toimii minulle inspiraation lähteenä.
Kiinnostaa siis, onko kaikilla tällaisia ajatuksia musiikkia kuunnellessaan? Jos ei, mitä mielessäsi liikkuu, kun kuuntelet musiikkia?
Kommentit (5)
värejä, maisemia tai esimerkiksi joku kuviteltu kohtaus (kuin elokuvasta) joka sopisi musiikkiin :)
Mulla kohoaa aika usein pintaan menneisyyden muistoja. Viime aikoina olen miettinyt ihastustani aina silloin kun laulussa puhutaan naiselle.
Monesti en ajattelee mitään erityistä, kun kuuntelen musaa muun toiminnan ohella. Jos ajattelen jotain, niin saatan esim. kuvitella biisille musiikkivideon. Tai päässäni saattaa olla epämääräisiä mielikuvia liikkeestä, esim. vähän niin kuin etenevä viiva joka mutkittelee musiikin tahtiin. Joskus biisistä voi tulla mieleen joku tietty ihminen tai asia.
Mä näen värejä, geometrisia kuvioita, joskus jopa numeroita.
Töitä, kun en muutoin yleensä kuuntele musiikkia juurikaan ellen yhtäkkiä nostalgisoidu ja etsi youtubesta jotain nuoruuden suosikkeja jolloin muistelen noita aikoja.