Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimon kanssa erimielisyyksiä ruokavalion kanssa.

Vierailija
18.06.2018 |

Olen pitänyt siitä kiinni, että kaikkia ruokia maistetaan. Vaimo meinasi ottaa jälkiruuan esille, mutta sanoin, että ennen ei herkkuja tule ennen kun lapsi on syönyt salaattia. Ja niitä herkkuja ei tosiaankaan tule ollenkaan, kun kerran salaattiakaan " ei jaksa syödä". Suututtaa nämä ruokailuasiat älyttömästi! Tässä se taas nähdään, kun on ollut pari viikkoa pois kotoa, niin ruokailut ovat menneet ihan sekaisin.
Vaimo ei ikinä laita salaattia tai kasviksia ruualla, jonka takia lapsi ei ikinä totu siihen. Itse kyllä teen sitä aina ruuan kanssa, kuten tänäänkin. Huvittavinta on se, että vaimo näyttää huonoa esimerkkiä lapselle. Vaimo " ei tykkää" oikeastaan mistään vihreästä yms. Hedelmistä ja opettaa lapselle sen kautta, ettei vihanneksia tarvitse syödä. En ymmärrä tuollaisia aikuisia ihmisiä. Mielestäni tuo on vastuutonta käytöstä aikuiselta kasvattajalta! Herkut vaan äkkiä pöytään, vaikka ruokailu on kesken, kunhan ei tarvitse syödä kasviksia. Tämä on vaimon käsitys terveellisestä ruokavaliosta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhdentekevä asia, ota nyt vähän rennommin ap. Meillä ei onneksi kumpikaan ole tehnyt syömisistä noin isoa numeroa ja niin on vaan lapset ihan terveenä kasvaneet jo teini-ikäisiksi asti.

Vierailija
2/11 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olit pari viikkoa?

Onko vaimo tietämätön ja kouluttamaton vai allerginen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhdentekevä asia, ota nyt vähän rennommin ap. Meillä ei onneksi kumpikaan ole tehnyt syömisistä noin isoa numeroa ja niin on vaan lapset ihan terveenä kasvaneet jo teini-ikäisiksi asti.

Joo, mutta minä opetan lapselle normaalit pöytä- ja ruokailutavat, johon kuuluu ruokien maistaminen.

Vierailija
4/11 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä olit pari viikkoa?

Onko vaimo tietämätön ja kouluttamaton vai allerginen?

Ei mitään noista. Ei vain tahdo syödä, koska ei tykkää itse eikä sitä kautta ole pokkaa vaatia sitä lapselta.

Vierailija
5/11 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo vaimon ruokavalio nyt vasta tässä vaiheessa selvisi?

Vierailija
6/11 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta silti suosittelisin, että miettisitte vaimon kanssa miksi vihannekset ei maistu samoin kuin sinulle, koskeeko se kaikkia vihanneksia vai vain osaa. Itse en lapsena ja nuorempana pitänyt tomaatista salaatissa, ja vasta opiskeluaikana aloin itsekin ihmetellä miksen, kun tomaatti kuitenkin maistui lämpimässä ruoassa. No kokeilujen jälkeen havainnoiden sitten syykin selvisi, raaka tomaatti ja muutama muukin kasvis ja hedelmä aiheuttaa minulle allergisen reaktion. Tämä on itse asiassa aika tavallista siitepölyallergikoille, silloin nuorempana vain en tiennyt yhdistää asioita toisiinsa ja vain vältin alitajuntaisesti käsittelemätöntä tomaattia.  

Ja tuo että salaatin syömättömyydestä rankaistaan jälkiruoan poistolla ei kyllä toimi. Jos haluat että lapsi oppii syömään salaattia koeta löytää enemmänkin kannustava kuin rankaiseva keino salaatin maistamiseen. Esim. salaatista saa hyvän makuisenkin lisäämällä salaattiin lapsen jo pitämiä aineksia, jolloin salaatti menee siinä sivussa ihan huomaamatta.

Vierailija
7/11 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö teille vasta rähinää tulee, kun olette jo lapsiakin vääntäneet? Luulisi, että nuo asiat olisi juteltu jo ennemmin...

Mutta oli miten oli, eli oli provo tai ei, niin salaatti syödään. Se on hyvä syödä myös ennen varsinaista ruokaa niin kuin ravintolassa. Meillä lapset rakastavat salaatteja, ovat ihan pienestä pitäen rakastaneet. Salaatin saa hyväksi hyvällä kastikkeella, ilman sitä en minäkään salaattia söisi. Tomaatit, kurkut yms. kyllä menevät, mutta joku lollorosso ei maistu miltään sellaisenaan. Myös vihannekset eri tavoin valmistettuna ja maustettuna ovat perheemme herkkua vaikka liharuokaa syömmekin.

Vierailija
8/11 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan lapset syömään kasviksia tarjoamalla ne alkupalana, kun ruoka on vielä esim. uunissa. Porkkanat, kurkut ja pikkutomaatit maistuu meillä lapsille noin. Valmiiksi sekoitettu salaatti ruuan kanssa samaan aikaan ei tule syödyksi.

Vierailija
9/11 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta silti suosittelisin, että miettisitte vaimon kanssa miksi vihannekset ei maistu samoin kuin sinulle, koskeeko se kaikkia vihanneksia vai vain osaa. Itse en lapsena ja nuorempana pitänyt tomaatista salaatissa, ja vasta opiskeluaikana aloin itsekin ihmetellä miksen, kun tomaatti kuitenkin maistui lämpimässä ruoassa. No kokeilujen jälkeen havainnoiden sitten syykin selvisi, raaka tomaatti ja muutama muukin kasvis ja hedelmä aiheuttaa minulle allergisen reaktion. Tämä on itse asiassa aika tavallista siitepölyallergikoille, silloin nuorempana vain en tiennyt yhdistää asioita toisiinsa ja vain vältin alitajuntaisesti käsittelemätöntä tomaattia.  

Ja tuo että salaatin syömättömyydestä rankaistaan jälkiruoan poistolla ei kyllä toimi. Jos haluat että lapsi oppii syömään salaattia koeta löytää enemmänkin kannustava kuin rankaiseva keino salaatin maistamiseen. Esim. salaatista saa hyvän makuisenkin lisäämällä salaattiin lapsen jo pitämiä aineksia, jolloin salaatti menee siinä sivussa ihan huomaamatta.

Meilläkin on perheessä tomaatille allerginen teini, mutta se on vain tomaatti, jonka saa pois. Salaatteihin en laita leikattua tomaattia sekaan ollenkaan, vaan erilliseen astiaan.

Vierailija
10/11 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin viime viikolla lapselta, että mitä äiti on tehnyt ruuaksi, niin lapsi vastasi " makaronia, jauhelihaa ja ketsuppia" ja parina iltana olivat kuulema syöneet nakkeja ja ranskalaisia..

AP.

Vierailija
11/11 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin olisi tosi ikävää, jos lasten toisten vanhemman suhtautuminen lasten ruokavalioon olisi tuollainen, mutta äitejähän näissä tilanteissa aina neuvotaan "rentoutumaan" ja antamaan isän hoitaa lapset "omalla tavallaan", joten kaipa sinunkin täytyy toimia niin.

Oikeasti, jos puhe ei auta, niin ei kai sinun auta muu kuin hoitaa itse ruoanlaitto kokonaan ja kun se ei ole mahdollista, alistua siihen, että vaimosi ei välitä. Näytä itse lapsille esimerkkiä terveellisestä ruokavaliosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme