Onko lääkärin pukeutumisella ja huolitellulla ulkonäöllä merkitystä?
Kysymys otsikossa. Ihan uteliaisuudesta kysyn, koska siitä tuli taannoin juttua.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on. Kyllä itelle tulee luotettavampi olo, jos minua hoitava lääkäri ei näytä ojassa nukkuneelta. Sama koskee kyllä muita ammattilaisia ja aspoja.
Samat ajatukset minullakin. Tulee jotenkin epäammattimainen ja inhottava vaikutelma ihmisestä jos ei osaa edes itseään pitää huolitellun näköisenä. Vapaa-ajalla saa kävellä ties minkälaisen kassialman näköisenä, mutta töihin pitää mielestäni laittautua edes jotenkin.
Haluaisin sanoa, ettei ole, mutta on kyllä. En nyt tarkoita sitä, että ei saisi olla persoonallinen tyyli ja esim. tatuointeja ja lävistyksiä (esim. mua hoiti vähän aikaa sitten lääkäri, jolla oli tatuointeja, lävistyksiä, hopeisella koristeella varustettu letitetty parta ja New Rockin kengät, ja hänen ulkomuotonsa herätti vain positiivisia mielikuvia), mutta kyllä epäsiisti lääkäri voi herättä negatiivisia mielleyhtymiä.
Lääkärin ulkonäöllä ei ole merkitystä kunhan kirjoittaa hyvät sairauslomat!
Minulle sattui kerran sellainen harakanpelättimen näköinen lääkäri, että jätin puolet oireistani kertomatta, kun inhotti ajatuskin niin epäsiistin lääkärin tutkittavana olemisesta.
Mä en tykkää kauheasti, jos lääkärillä on hirveästi meikkiä, varsinkaan, jos on joku hammaslääkäri tms. Mietin vaan, että millon sen ripsitupsu putoaa mun kurkkuun. :D
Ei tarvitse olla edes huoliteltu tai mitenkään erikoisen tälläytynyt.
Jonkinlainen vähän homssuinen "perus"-pukeutuminenkin riittää, kunhan ei ole aivan katuojasta repäistyn spurgun näköinen tai vaikkapa haise aivan perseelle.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää kauheasti, jos lääkärillä on hirveästi meikkiä, varsinkaan, jos on joku hammaslääkäri tms. Mietin vaan, että millon sen ripsitupsu putoaa mun kurkkuun. :D
Minua inhottaa jos hammaslääkärillä on rakennekynnet (edes lyhyet). Harrastan itse kynsitaidetta ja kynsien laittoa, joten tiedän tasan minkälaisilla myrkyillä ne kynnet tehdään. En oikein haluaisi niitä suuhuni vaikka olisi seitsemät kumihanskat päällekäin.
Kyllä ainakin joillakin habitukseen liittyvillä asioilla on merkitystä lääkärin ammatissa.
Muistan, kun nuorempana kävin naislääkärillä, joka pillerireseptin uusimisen yhteydessä kehotti minua laihduttamaan. Olinkin kyllä silloin lihonut viitisen kiloa. En vain nuorempana osannut ottaa oikein tosissaan ihmistä, joka oli varmaan metrin leveämpi kuin minä tuolloin.
Nykyään kyllä kuuntelen lääkäriä paremmin, olipa lääkärin ulkonäkö mikä tahansa. Mutta hieman huvittaisi, jos esim. vahvasti tupakalta tuoksuva lääkäri neuvoisi lopettamaan tupakanpolton.
Mutta eivät kaikki elä niin kuin opettavat.
Yksi lääkäri piti vastaanottoa lähes kirjaimellisesti papiljotit päässä ja tuli olo että koko ammatti on tyypille pelkkä vastentahtoinen välitila ennen iltarientoja.
En ole koskaan kiinnittänyt mitään huomiota lääkärien ulkonäköön, ainoastaan käytökseen. Olen itse ulkonäöstä huolta pitävä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin sanoa, ettei ole, mutta on kyllä. En nyt tarkoita sitä, että ei saisi olla persoonallinen tyyli ja esim. tatuointeja ja lävistyksiä (esim. mua hoiti vähän aikaa sitten lääkäri, jolla oli tatuointeja, lävistyksiä, hopeisella koristeella varustettu letitetty parta ja New Rockin kengät, ja hänen ulkomuotonsa herätti vain positiivisia mielikuvia), mutta kyllä epäsiisti lääkäri voi herättä negatiivisia mielleyhtymiä.
No kyllä tuo kuvauksen lääkäri herättää mussa paljon enemmän negatiivisia mielleyhtymiä kuin joku, jonka tukka vähän hampsottaa tai on sänki tai värittömät piirteet... En tykkäis yhtään tuollaisesta "persoonallisuuden" osoituksesta työssä. Ei herättäis luottamusta
Olin astman aiheuttaman hengenahdistuksen vuoksi päivystyksessä. Minua tutkimaan tuli lääkäri, jolla oli hyvin vahvat hajusteet. Meinasin tukehtua lopullisesti siinä. Lääkäri oli muutenkin vimpan päälle laitettu, hiukset ja meikkaukset oli huolellisesti laitettu.
Ylilaitettu lääkäri vaikuttais kyllä aika pinnalliselta, tökeröltä. Törkypeikko look taas vaikuttaisi että on masentunut ja potilaallakaan ei ole mitään väliä. Näiden kahden risteytys olis varmaan ihan ok.
Tulee mieleen ensimmäinen psykiatrikäyntini. Naisella oli pitkähkö, permanentatun oloinen tukka, joka oli märkä. Olin aika hauraassa kunnossa tuolla käynnillä, enkä jaksanut paljon miettiä. Myöhemmin tuli mieleen, että olisi pesun tai uimassa käynnin voinut ajoittaa vähän paremmin, tai vaivautua kuivattamaan hiuksensa.
Periaatteessa kai sama, kuunteleeko toisen itsetuhoajatuksia kuivassa tai märässä tukassa. Pienellä tälläyksellä kuitenkin osoittaisi kunnioitusta. Myöhemmillä käynneillä vaikutelma vahvistui. Hänelle oli selvästi aivan sama, millaisena esiintyi.
Myöhemmin kävi ilmi, että kyseinen lääkäri oli huolimattomuudellaan sotkenut pahemman kerran jatkohoitoni. Tämä on pitkä juttu, jonka sivuutan, mutta hän oli mokannut aivan naurettavassa asiassa, joka hänen ilman muuta olisi pitänyt tietää.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on. Kyllä itelle tulee luotettavampi olo, jos minua hoitava lääkäri ei näytä ojassa nukkuneelta. Sama koskee kyllä muita ammattilaisia ja aspoja.
Kohtasin kerran päivystyksessä kuin joron jäljillä olleen mieslääkärin, joka oli tullut aamulla suoraan töihin käymättä välillä suihkussa. Oli hajua, mustat kynnenaluset, likainen tukka ja ryppyinen sekä likainen t-paita päällä. Oli muutenkin ihmeen hilpeällä tuulella. No, sain joka tapauksessa asiallisen lääkityksen vaivaani ja oman elämänsä Uuno Turhapuro jäi töihin. Toivottavasti älysi edes jossain vaiheessa työvuoroaan pestä kätensä ja kynnenalustansa.
Pisteet kuitenkin siitä, että tuli töihin eikä jäänyt kämpilleen laittamaan itseään. Tosin miehillä ei luulisi olevan vaikeaa pitää muutamaa siistiä ja puhdasta paitaa valmiina kaapissa ja käydä pikaisesti suihkussa vaikka yö olisikin mennyt vapaa-ajanvieton merkeissä. Nykyään kukaan tavallinen ihminen ei oleta, että mieslääkärillä on suunnilleen tärkätty valkea kauluspaita, kravatti, suorat prässihousut ja nappaskengät päivystyksessä.
Ulkonäöllä ei ole kovin paljon väliä, kunhan jotenkuten on siistin ja täysipäisen oloinen. Olin nimittäin aikoinani masennuksen johdosta osastolla ja osastolääkäri oli niin kummallinen räsymatolta näyttävässä hameessaan ja vihreässä knallihatussa suuret muovisormukset sormissaan, että kävi väkisin mielessä oliko hän sittenkin siellä potilaana.
Psykiatrit nyt ovat oma lukunsa. Heillä kun yleensä ei ole valkoista takkiakaan, jonka alle merkillisyydet voisi peittää.