Ylipainoinen ja juoksun ”vaarallisuus”
Olen ollut koko elämäni himotreenaaja eli urheillut4-6krt viikossa kovaa, olen siis ”pohjakuntoinen” eli aina ollut hyvässä kunnossa.. Viimeisin raskaus kuitenkin romutti kuntoa pahasti, oli komplikaatioita, pakkovuodelepoa, toksemia, yli 30kg painonnousu ja synnytysvammat jotka veivät telakalle treenaamisesta (paha erkauma, keskivaikea laskeuma).
Nyt viimein on lupa urheilla paitsi punttisali yhä kielletty. Käyn juoksemassa siis usein ja tuon hyvän pohjakunnon takia jaksan yllättävän hyvin vaikka 1,5v treenitaukoa ollutkin.
Olen yhä n. 15kg ylipainoinen. Nyt mietin sitä että onko vaarallista lun suht nopeasti aloitin juoksemisen ja juoksen 4-8km sen 5-6 krt vkossa?
Olenennen juossut paljon isompia määriä mutta hoikkana. Nyt olen (vielä jonkin aikaa) ylipainoinen.
Putääkö pelätä polvien tai lonkkien puolesta? Vähentää kertoja?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Minä yritin tehdä Porin juoksukoulu -ohjelmaa normaalipainon ylärajaani verrattuna noin 15 kg ylipainoisena (paino 80 kg). Valitettavasti sääret kipeytyi jossain vaiheessa pahasti, en ensin välittänyt mutta kun särky oli öisinkin jatkuvaa menin lääkäriin. Mulla oli hiusmurtumia sääriluissa, ns. marssimurtumia, ja minulta kiellettiin juoksut vähäksi aikaa. Ja kehotettiin aloittamaan paljon rauhallisemmin jos vieä haluan aloittaa.
Iiks! Just jotain tällaista pelkään! Miten kauan noiden paraneminen kesti? Ap
Tuo nivelten kipeytymisen riski siinä on olemassa, kun juoksussa normaalirasituksen lisäksi tulee se ylipainon tuoma lisärasitus. Eli ainakin kannattaa panostaa hyviin, vaimennettuihin tossuihin tässä vaiheessa, samoin myös etsiä pehmäempää juoksualustaa. Eli lähde joko ihan poluille tai juokse pururadalla tai vähintään hiekkateillä asfaltin sijaan. Myös jalkapöydän pienet lihakset ja luut ovat kovilla, joten tossun tuki jalkapöydän kaaren kohdalta ja sivuille päin on myös ensisijaisen tärkeää. Lisäksi kannattaa vielä tavallista tarkemmin seurailla niitä tuntemuksia ja pitää taukoa/keventää heti, jos joku kohta alkaa kipuilla, ettei aiheuta pitkäaikaisempaa rasitusvauriota itsellesi.
Mä aloitin hölkkäilyn, kun ylipainoa oli noin 10 kiloa (normipainon ylärajaan). Ei tullut mitään ongelmia ja nyt on eka puolikas takana. Ja painoa tänään juuri tuo 10 kg vähemmän kuin aloittaessa.
Teet lyhytkestoiset HIIT-juoksutreenit. 30 Sek vetoja täysilllä ja reippaat kävelyt väliin.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin hölkkäilyn, kun ylipainoa oli noin 10 kiloa (normipainon ylärajaan). Ei tullut mitään ongelmia ja nyt on eka puolikas takana. Ja painoa tänään juuri tuo 10 kg vähemmän kuin aloittaessa.
Onkin eri asia olla normaalipainonsa ylärajassa, ollen silti vielä normaalipainoinen, kuin sen 10 kg ylipainoinen. Eli 20 kg (omasta mielestäsi) normaalipainostasi painavampi.
Olisiko sinun mahdollista aloittaa vesijuoksulla? Minä tein niin, kun oli noin 10 kg ylipainoa, kunto aika huono ja jalat kipeytyivät juoksusta (väärä tekniikka, ei siinä muuta). Sillä sain kerättyä pohjakuntoa, nivelet eivät rasittuneet ja jollakin salaperäisellä tavalla opin juoksemaankin siten, että maalla juostessakaan jalat eivät enää kipeytyneet. Aloitin sen homman intervallijuoksulla, eli juoksin ja kävelin vuoronperään. Ensin kävelin pidempiä aikoja kuin juoksin ja vähitellen lisäsin juoksun määrää, kunnes lopulta juoksin koko kahdeksan kilometrin lenkkini. Sitten tuli onnettomuus, joka keskeytti lenkkeilyn pitkäksi aikaa. Nyt kerään taas hiljalleen peruskuntoa, että pääsisin jatkamaan harrastustani, josta tykkäsin tosi paljon.
ei tuo ylipaino oikeasti mitään aiheuta, jos sulla on kunnon kengät yms. Mutta jos mulla olisi ollut kohdunlaskeuma, en todellakaan juoksisi enää koskaan, vaan harrastaisin ihan muita liikuntalejeja.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nivelten kipeytymisen riski siinä on olemassa, kun juoksussa normaalirasituksen lisäksi tulee se ylipainon tuoma lisärasitus. Eli ainakin kannattaa panostaa hyviin, vaimennettuihin tossuihin tässä vaiheessa, samoin myös etsiä pehmäempää juoksualustaa. Eli lähde joko ihan poluille tai juokse pururadalla tai vähintään hiekkateillä asfaltin sijaan. Myös jalkapöydän pienet lihakset ja luut ovat kovilla, joten tossun tuki jalkapöydän kaaren kohdalta ja sivuille päin on myös ensisijaisen tärkeää. Lisäksi kannattaa vielä tavallista tarkemmin seurailla niitä tuntemuksia ja pitää taukoa/keventää heti, jos joku kohta alkaa kipuilla, ettei aiheuta pitkäaikaisempaa rasitusvauriota itsellesi.
Ap tässä, unohdin mainita että juoksen barefootkengillä (oikeastaan todsuilla) joissa vaimennusta ei lainkaan eikä edes ”pohjaa”. Mutta juoksutyyli on tässä kokonaan erilainen. Vaihdoin tähän jo vuosia sitten aiempien nilkkavammojen takia (joita ei enää päkiälaskeutumisen kanssa ole ollut).
Mutta tuo vinkki pehmeästä maastosta on hyvä, etsim pehmeämmät polut ;)
Vierailija kirjoitti:
ei tuo ylipaino oikeasti mitään aiheuta, jos sulla on kunnon kengät yms. Mutta jos mulla olisi ollut kohdunlaskeuma, en todellakaan juoksisi enää koskaan, vaan harrastaisin ihan muita liikuntalejeja.
Joo näin se kyllä on, mutta juoksua ei voita mikään! Käyn kyllä gynellä tseukkauttamassa tilanteen piakkoin. Ap
Minä yritin tehdä Porin juoksukoulu -ohjelmaa normaalipainon ylärajaani verrattuna noin 15 kg ylipainoisena (paino 80 kg). Valitettavasti sääret kipeytyi jossain vaiheessa pahasti, en ensin välittänyt mutta kun särky oli öisinkin jatkuvaa menin lääkäriin. Mulla oli hiusmurtumia sääriluissa, ns. marssimurtumia, ja minulta kiellettiin juoksut vähäksi aikaa. Ja kehotettiin aloittamaan paljon rauhallisemmin jos vieä haluan aloittaa.