Herättääkö tietty moraali sinut vapaapäivinäkin aikaisin?
Minulla menee joskus univelkojen vuoksi parhaimmillaan 11:een asti vapaapäivinä. Joskus taas herään ilman kelloa jo 6-7, ja sitten joku moraali asettaa pysymään hereillä ja nousemaan. Onko muilla samanlaista?
Kommentit (7)
Vähän samaa tahtoo olla. Jos nukun 10:een niin fine, mutta jos heräilen klo 6 niin siitä tuntuu jotenkin "luvattomalta" jatkaa enää unia.......
Ei moraali vaan sisäinen kello.
T. Aamuvirkku
Kroppa on tottunut tiettyyn rytmiin, herään seitsemältä oli arki tai vapaa.
Ei enää nykyään, mutta yleensä herään viimeistään yhdeksän aikoihin. Tosin usein lähden joko la tai su aamuna salille n. klo 8. Talvella herääminen on hankalampaa ja Ihmettelenkin miksi töihin/kouluun pitää mennä niin aikaisin. Klo 9 tai 10 olisi hyvä aika aloitan työt/koulu.
Ei herätä. Minulla on puhdas omatunto, joten nukuttaa hyvin.
Muistan joskus nuorempana, kun lomailtiin jossain sukulaisten nurkissa. Siellä isäntä herätti kaikki seitsemältä, koska "maailma ei laiskoja elätä". Ei se huru-ukko kuitenkaan mitään järkevää ryhtynyt tekemään. Kunhan halusi, että kaikilla on sama rytmi kuin hänelläkin.
Minä olen aamuvirkku, joten on ihan sama olenko vapaalla, lomalla tai töissä. Nautin yksin rauhallisesta aamusta ennen kuin perhe herää. Lasten ollessa pieniä tämä oli kätevää. Minä hoidin aamujutut ja mies iltavirkkuna hoiti lapset nukkumaan. Siinä vaiheessa minä olin jo unessa.
No onneksi ei. Vapaapäivinä nukun yleensä jonnekin klo 12-14 asti päivällä. Viikolla jääkin unet 3-4 tuntiin yössä.