lajittelusta ja kIerrätyksestä tietävät
Uskoisin, että palstalta löytyy muitakin jätteidensä lajittelijoita kuin minä.
Kuka tietää, mihin kuuluvat foliovuoratun näköisen sipsipussit? Meillä aika harvoin semmoisia pusseja edes on, kun itse emme niitä syö, mutta vieraille naposteltavaksi on joskus ostettu. Muoviahan ne ovat, voiko ne laittaa muovikierrätykseen, vaikka niissä se kiiltävä sisäpinta?
Kommentit (3)
Voi laittaa muovinkierrätykseen, samoin kuin esim kahvipussit. Jos tuote rypistettäessä oikenee itse, sisältää se niin paljon muovia että kelpaa muovinkierrätykseen.
Kiva että lajittelet! :)
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa muovinkierrätykseen, samoin kuin esim kahvipussit. Jos tuote rypistettäessä oikenee itse, sisältää se niin paljon muovia että kelpaa muovinkierrätykseen.
Kiva että lajittelet! :)
Kiitos vastauksesta!
Muovin lajittelu on muutenkin aika hankalaa. Esimerkiksi muoviastiat eivät kelpaa kierrätykseen, sen sijaan muoviset mehukanisterit kelpaavat. Joidenkin muovisten kuppien muovi näyttää minun silmiin ihan samalta kuin ne kanisterit, joten olen aina ihmetellyt mitä eroa niissä on... ja menetellyt silti tietysti ohjeen mukaan. Jostain lehtiartikkelista joskus luin, että musta muovi ei kelpaa muovijätteisiin, koska siinä on jotain haitallisia aineita. Tätä ei kuitenkaan lue yleisissä kierrätysohjeissa, tai ainakaan en ole nähnyt.
Mutta joo, lajittelen silti. Muovin lajittelun aloitettuani olen tajunnut miten paljoon muoviin kaikki on pakattu ja kääritty, ja tämä on kyllä saanut minut vähän katsemaan tarkemmin miten pakattua tuotetta ostan ja mitä taas en...
sekajätteeseen tai energiajätteeseen