Onko teistä törkeää jos myyjä ei anna tulla "katsomaan" myytävää tavaraa ennen ostopäätöstä (tori.fi)
Itseäni alkanut rasittamaan vähän nämä jotka haluaa tulla katsomaan myymiäni vaunuja (joidenkin muidenkin tavaroiden kanssa joskus sama homma), vaikka he ei yhtään tiedä haluaako edes sellaiset vaunut. Malli on kuitenkin hyvin yleinen; mikä on nähtävillä varmaan jokaisessa lastentarvikeliikkeessä... sitten sanotaan että "no minä mietin vielä ja ilmottelen" - ilman että koskaan ilmoitellaan. Itselle kuitenkin vaivaa siitä että oottelee kun joku tulee omaan kotiin ja sitten esittelet rattaita yms.
Nyt ajattelin vaan laittaa jo ilmoitukseen että ei esittelyitä, kunnon saa toki tarkastaa ennen kauppoja mutta ostopäätös pitäisi tehdä jo ennen kuin tullaan katsomaan....
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä ainakin haluan nähdä tuotteen kunnolla ennen ostopäätöstä. En osta mitään kalliimpaa kuvien perusteella. Esim. pyörässä tai vaunuissa tahdon jonkun ajotuntuman/kokemuksen. Haluan myös itse varmistaa tuotteen kunnon. Varmasti suurin osa myy rehellisesti hyväkuntoista tavaraa, mutta valitettavasti joidenkin mielestä rikkinäinen, homeinen tai haiseva on uudenveroinen. Olen alkanutkin mieluummin ostaa uutena kaiken, vaikka haluaisin kannattaa vihreitä arvoja.
Enkä minä ole estämässä sitä ettei saa kuntoa tarkastaa. Eka ei halunnut ostaa koska työntösuuntaa ei saa vaihdettua (tämän olisi voinut selvittää etukäteen). Toinen ei halunnut koska jalkatuki ei ollut säädettävä (taas asia jonka voi selvittää etukäteen). Ja molemmat jahtas meidän eteisessä hyvän tovin. Nyt kun sähköpostissa on taas kysely "voiko tulla katsomaan?" niin taidan vaan jättää vastaamatta... ei jaksa.
Ap
Mulla on kanssa yhdet rattaat ollut moneen kertaan myynnissä. Kymmeniä ihmisiä on luvannut tulla huomenna katsomaan, mutta eivät koskaan tule, vaikka osoitteet ja kaikki on vaihdettu. Sitten sinä aikana kiinnostuu joku muukin, mutta kun ilmoitan että rattaat olisi nyt vapaana niin ovat ehtineet löytää jo toiset. Ne on vielä halvalla myynnissä (50€). Täytyy varmaan kirjoittaa ensi kerralla, että sille menee joka ekaksi pääsee hakemaan. Tosi outoa, kun muiden tavaroiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Ap "myyntityössä" joutuu usein näkemään turhaa vaivaa. Toinen vaihtoehto, että viet jollekin toiselle myytäväksi ja annat sille provikat. Oikeastiko teille on ongelma "renkaidenpotkijat"? Aika harvinaista, että toisen kotiin mentäisiin katsomaan vailla aikeitakaan ostaa ja se on se hinta, mikä pitää siitä myynnistä maksaa, kun itse myy.
Eipä ole koskaan tullut vielä mieleen, ettei myymääni tavaraa saisi tulla katsomaan. Ei herranen aika mitään ostopäätöstä voi ennen näkemistä vaatia. Eikä se nyt niin iso vaiva ole antaa jonkun hetki tiirailla niitä.
Ei ihme ap, ettei tarvikkeesi mene, jos alat sössötämään jotain ostopäätöksestä. Olen myynyt ja ostanut valtavia tavaramääriä vuosien saatossa ja pari kertaa olen jättänyt ostamatta, jos olen jonnekin lähtenyt tavaraa katsomaan. Ja kerran tulee mieleen, ettei ostaja sitten ottanut juuri vaunuja. Minulla ainakin nousisi karvat pystyyn jo valmiiksi, jos joku alkaisi selittämään jotain etänä tehtävästä ostopäätöksestä. Suurin osa ihmisistä on järkeviä ja menevät katsomaan vain, kun tuote on ylittänyt tietyt kynnykset (itse tavara vs. hinta). Ei siihen tarvi sanella lisäsääntöjä. Sitä paitsi ihminen voi perua kaupan, vaikka kuinka olisi "ostopäätöksen" tehnyt jo etukäteen. Minkäs sille voi?
Esimerkki monisanaisesta liirum laarum ostajasta, jolla on liikaa aikaa, myös draamahakuisuutta. Herranen aika, ei ihme, toisen mielipide on "sössöttämistä" (ylimielinen tantta siis) nousee muuten karvat pystyyn. Kaikki ostopäätöstään jahkailevat ovat järkeviä ihmisiä niin tietysti ja haahuilijoihin kyllästyneet ovat tietysti selittelijöitä. En myy enkä osta mitään näiltä tyypeiltä. Ihan periaatteesta.
Nyt tää hyvänen aika -ihminen näpyttelee kaksoisleuka täristen pyhää vihaa olevan vastauksen mut mä en muuten lue sitä ja suljen, unohdan koko ketjun kun lähden luontopolulle ja sitten evästelemään. Sanoin mitä ajattelen ja se siitä, mennyttä, ei väittelyn arvoista.
Mä en ole juuri koskaan törmännyt tuollaisiin katselijoihin, onhan siinä nyt ihmiselle itsellekin vaivaa ja Kuluja kertaa katsomassa erilaisia vaihtoehtoja ympäri maakuntaa. Niinpä epäilen että sun tuotteesi ei jostain syystä olekaan niin hyvässä kunnossa kuin olet antanut ymmärtää. Yrittävät siinä sitten kohteliaasti kierrellen päästä osto tilanteesta pois. Kun hinta ja laatu kohtaa tavara menee kyllä kaupaksi.
Ei tarvitse tehdä etukåteen ostopäätöstä noinkin merkittävän tavaran kanssa kuin vauvanvaunut.
Voi olla paljon sellaista, mikä ei kuvista tai kuvauksista ilmene. Eli totta kai voi tulla katsomaan ja siinä sitten sanoa ei tai juu...
Eri asia vaikka jokin käyttämätön muumumuki. Kyllä mä katson, että tulija on sitoutunut ostamaan se tullessaan.
Mutta minkäs sille voi vaikkei ostaisikaan. En minä käräjille lähtisi, vaikka olisi suullinen tai kirjallinen (vaikka sähköposti) asiasta.
Rattaissa renkaat voi olla huonot, tai ne voi haista kamalalle - röökille tai jollekkin puhdistusaineelle, vaikka olisikin säilytetty sisällä. Ja jos hintaa on yli 50e, voi olla että haluaisin miettiä yön yli, että haittaako mua kuinka paljon se, että esim. Sadekuomu on auringon haalistama... en kehtaisi yrittää palauttaa(eikä yleensä ole mahdollistakaan) tuotetta takaisin myyjälle, jos en käytössä pitäisikään jostain. Alle 50euron ostoksista voin päätöksen tehdä heti, kalliimpia tahdom "sovitella". Ymmärrän tosin jos myyjä etsii mieluummin toisen ostajan, onhan siitä ylimäärästä vaivaa.
Et ap ymmärrä yhtään mitään myymisestä. Lahjoita pois, kun et viitsi tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Ap "myyntityössä" joutuu usein näkemään turhaa vaivaa. Toinen vaihtoehto, että viet jollekin toiselle myytäväksi ja annat sille provikat. Oikeastiko teille on ongelma "renkaidenpotkijat"? Aika harvinaista, että toisen kotiin mentäisiin katsomaan vailla aikeitakaan ostaa ja se on se hinta, mikä pitää siitä myynnistä maksaa, kun itse myy.
Eipä ole koskaan tullut vielä mieleen, ettei myymääni tavaraa saisi tulla katsomaan. Ei herranen aika mitään ostopäätöstä voi ennen näkemistä vaatia. Eikä se nyt niin iso vaiva ole antaa jonkun hetki tiirailla niitä.
Ei ihme ap, ettei tarvikkeesi mene, jos alat sössötämään jotain ostopäätöksestä. Olen myynyt ja ostanut valtavia tavaramääriä vuosien saatossa ja pari kertaa olen jättänyt ostamatta, jos olen jonnekin lähtenyt tavaraa katsomaan. Ja kerran tulee mieleen, ettei ostaja sitten ottanut juuri vaunuja. Minulla ainakin nousisi karvat pystyyn jo valmiiksi, jos joku alkaisi selittämään jotain etänä tehtävästä ostopäätöksestä. Suurin osa ihmisistä on järkeviä ja menevät katsomaan vain, kun tuote on ylittänyt tietyt kynnykset (itse tavara vs. hinta). Ei siihen tarvi sanella lisäsääntöjä. Sitä paitsi ihminen voi perua kaupan, vaikka kuinka olisi "ostopäätöksen" tehnyt jo etukäteen. Minkäs sille voi?
Esimerkki monisanaisesta liirum laarum ostajasta, jolla on liikaa aikaa, myös draamahakuisuutta. Herranen aika, ei ihme, toisen mielipide on "sössöttämistä" (ylimielinen tantta siis) nousee muuten karvat pystyyn. Kaikki ostopäätöstään jahkailevat ovat järkeviä ihmisiä niin tietysti ja haahuilijoihin kyllästyneet ovat tietysti selittelijöitä. En myy enkä osta mitään näiltä tyypeiltä. Ihan periaatteesta.
Nyt tää hyvänen aika -ihminen näpyttelee kaksoisleuka täristen pyhää vihaa olevan vastauksen mut mä en muuten lue sitä ja suljen, unohdan koko ketjun kun lähden luontopolulle ja sitten evästelemään. Sanoin mitä ajattelen ja se siitä, mennyttä, ei väittelyn arvoista.
Sekä allit hytisten ja vatsamakkarat tutisten :D
Ihan selvä juttu, että on lihava...
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole juuri koskaan törmännyt tuollaisiin katselijoihin, onhan siinä nyt ihmiselle itsellekin vaivaa ja Kuluja kertaa katsomassa erilaisia vaihtoehtoja ympäri maakuntaa. Niinpä epäilen että sun tuotteesi ei jostain syystä olekaan niin hyvässä kunnossa kuin olet antanut ymmärtää. Yrittävät siinä sitten kohteliaasti kierrellen päästä osto tilanteesta pois. Kun hinta ja laatu kohtaa tavara menee kyllä kaupaksi.
Kuka sanoi ympäri maakuntaa? Varmaan ihan samasta kaupungista olivat, ei missään maalla asuta.
No voit toki epäillä mitä haluat. Olen myynyt vuosikausia tavaraa ja ostan omanikin paljolti käytettynä. Mutta väitänpä vaan että ihan hirveästi on lisääntynyt kaikenlainen jahkailu ja ihmisillä vaan ei ole enää käytöstapoja. Kysellään ja varaillaankin ihan turhaan ja sitten hävitään tuhkana ilmaan. Ei ole kerta tai ensimmäinen kun odotan kotona että joku tulee ostamaan varaamaansa tavaraa eikä hän koskaan tule. Seuraavana päivänä voi tulla viesti "sori, me nukuttiin vähän pitkään eikä sit jaksettu enää lähteä, koska voidaan tulla uusiksi?"... just. Nyt näiden vaunujen kohdalla vaan tullut uusi ilmiö näiden jahkailevien pallomahojen/äitien kanssa... hohhoijjaa (ja joo, toki olen itsekkin äiti-ihminen mutta en ymmärrä en).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole törkeää tuollaisissa suht edullisissa jutuissa.
Vaunut voivat olla kalliit ja niiden todellinen kunto nähtävä.
Kuka sut voi pakottaa ostamaan jos kunto ei olekaan sitä mitä on luvattu?
Kaikkein koomisimpia ovat kyselijät jotka kysyvät "vieläkö tämä tuote on myynnissä" ja sen jälkeen heistä ei kuulu, halusivat vain siis tietää onko se tuote vielä, ilman aikomustakaan sitä ostaa. Kannattaisi tehdä ostopäätös ensin ja sitten vasta ottaa yhteyttä niin ei tuhlaa ihmisten aikaa turhaan. Sama pätee näihin "haluisin ostaa tämän" ja sitten tekevät oharit. Ihmisillä vissiin paljon jotain mielenterveysongelmia tms nykyään etteivät osaa pysyä päätöksissään tai koheltavat vaan ajattelematta ja kyselevät turhuuksia. Suurimman osan tosin näistä kyselijöistä erottaa jo viestittelytyylistä, heistä ehkä 1% sadasta ostaa tuotteen, ihmiset jotka oikeasti ovat ostamassa jotain niin heidän yhteydenotoistaan jo huomaa että ovat ns. tosiostajia.
Ei todellakaan ole törkeää. Nämä ihmiset kuvittelevat, että kaupankäyntiin soveltuu samat säännöt kuin liikkeessä asioitiinkin. Tuotetta on mahdollista käydä katselemassa ja sitten miettiä ostaako vai ei. Hyvässä lykyssä haluaisi myöhemmin palauttaa tuotteen. Voi olla poikkeustapauksia, jotakin isoja ja arvokkaiden tavaroiden kohdallaa. Lähtökohtaisesti kuitenkin kaupat tehdään kuvien perusteella, sitä nettishoppailu on. Jos kaupantekotilanteessa ilmenee jotakin mitä kuvassa ei ei ole kerrottu tai näkynyt niin kaupat saa tottakai perua.
Mutta en todellakaan ota ketään kotiini vain katselemaan. Siis varaa päivästäni aikaa siihen, että kenties useampi ihminen käy katselemassa tavaraa. Sitten saa varata taas uuden ajan, kun tavara käydään kenties hakemassa, kun seuraavalla kerralla otetaan autokin mukaan tai löydetäänkin tuote jostakin muualta.
Jos tuottetta ei pysty ostamaan kuvien perusteella niin sitten kannattaa ostaa se liikkeestä tai jostakin muualta kuin nettikirpputorilta.
Vierailija kirjoitti:
Rattaissa renkaat voi olla huonot, tai ne voi haista kamalalle - röökille tai jollekkin puhdistusaineelle, vaikka olisikin säilytetty sisällä. Ja jos hintaa on yli 50e, voi olla että haluaisin miettiä yön yli, että haittaako mua kuinka paljon se, että esim. Sadekuomu on auringon haalistama... en kehtaisi yrittää palauttaa(eikä yleensä ole mahdollistakaan) tuotetta takaisin myyjälle, jos en käytössä pitäisikään jostain. Alle 50euron ostoksista voin päätöksen tehdä heti, kalliimpia tahdom "sovitella". Ymmärrän tosin jos myyjä etsii mieluummin toisen ostajan, onhan siitä ylimäärästä vaivaa.
No en oikein usko että kehutaan kuitenkaan uudenveroisiksi jos syy olisi tuollainen. Nämä ei vaan selvästi edes tienneet mitä haluavat koska ratasmalleja on toki paljon.
Mutta tottakai ihmiset myy ihan täyttä sontaakin jotkut. Meillä rikkinäiset lentää roskikseen tai sitten menee periaatteella "saa hakea ilmaiseksi jos tahtoo". Ja nehän menee muuten aina.... on lahjoitettu sohvia, sänkyjä, leluja, astioita.... kyllä on tikkana joku oven takana kun ilmaiseksi saa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No en mä näkemättä mitään osta. Ostopäätöksen teen kun olen tuotteen käynyt katsomassa, eli siinä samalla reissulla. Mutta en siis todellakaan lupaa ostaa mitään kuvien perusteella.
Miksi asioit sitten nettikirpputorilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en oikein usko että kehutaan kuitenkaan uudenveroisiksi jos syy olisi tuollainen. Nämä ei vaan selvästi edes tienneet mitä haluavat koska ratasmalleja on toki paljon.
Mutta tottakai ihmiset myy ihan täyttä sontaakin jotkut. Meillä rikkinäiset lentää roskikseen tai sitten menee periaatteella "saa hakea ilmaiseksi jos tahtoo". Ja nehän menee muuten aina.... on lahjoitettu sohvia, sänkyjä, leluja, astioita.... kyllä on tikkana joku oven takana kun ilmaiseksi saa.
Ap
Ostospäätös tehdään etukäteen, netissä. Jos on sovittu kaupoista niin paikalle ei pamahdeta vain katselemaan. Aina on se riski, että tuote ei vastaa kuvausta ja silloin ei kauppoja tietenkään synny mutta tämä menee silloin myyjän pikkiin, koska ilmoitus on olut virheellinen. Ostopäätökset tehdään kuitenkin myynti-ilmoituksen mukaan.
Nuo nettikirpparit ovat ihan oma maailmansa, suurin osa toki järki- ihmisiä mutta joukkoon mahtuu sitten näitä "en minä näkemättä osta"- tyyppejä joille ei riitä tuotteesta viisi eri kuvaa, tarkat mitat ja kuvaus, vaan jonkun muutaman kympin tuotetta jahkaillaan, tosiaan halutaan katsomaan ja sitten "mä kysyn vielä mieheltä, jos pidät tän varattuna ensi perjantaihin".
Ihmiset siis käytännössä vain kuluttavat aikaa, sitä joillain tuntuu olevan ihan rajattomasti. Nämä tyypit eivät arvosta sitä toisen ihmisen (usein rajallista) aikaa ja ovat valtavan närkästyneitä ellei kaikenlainen jahkaaminen onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Ai sulla nousee karvat pystyyn, jos joku selittää etänä tehtävästä ostopäätöksestä. Itse taas olisin aika nolona, jos vaatisin päästä toisen kotiin vain katselemaan. Kertoo vain siitä ettei ole ymmärtänyt nettikirpputorin alkeita. Jos tuotteesta on huonot kuvat niin voi pyytää parempia tai sitten siirtyä suosiolla seuraavaan myynti- ilmoitukseen. Vaihtoehtona ei kuitenkaan ole mennä toisen kotiin pyörimään ja miettimään kiinnostaisiko sitä nyt ostaa vai ei.
Ja onko sulle tullut mieleen ettet välttämättä ole ainut tuotteesta kyselijä, joten se ylimääräinen vaiva ei välttämättä koske pelkästään sinua. Voi olla takana ohareita ja muita turhaan kyselijöitä. Siihen päälle vielä katselijat ja muut turhaan varailijat niin hommassa ei ole mitään järkeä myyjän kannalta.
Suurimmalla osalla on myytävistä kamoista niin huonot kuvat ettei ole tosikaan.
Jos haluatte välttää näitä paikalle ihmettelemään tulijoita, ottakaa nyt paremmat kuvat!