Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenenkään lasi aloittamassa IB-lukiota?

Vierailija
16.06.2018 |

Tai onko kokemuksia Suomessa tehdyistä IB-opinnoista?

Oma lapsemme haki ja pääsi nyt IB-linjalle. Juttu on tuttu, koska on ikänsä asunut ulkomailla ja tehnyt IB-koulua lastentarhasta secondaryyn.

Välissä on kuitenkin 8. ja 9. luokat suomalaisessa yläkoulussa ja opiskelu tuntui todella erilaiselta kuin aikaisemmin ulkomailla, mm. matematiikka oli eri tasolla suomalaisessa peruskoulussa ja englannissakin vaatimustaso todella paljon helpompaa, luonnontieteistä puhumattakaan. Tuntui ettei noissa oikein vaadittu kummoisia suomalaisessa peruskoulussa.

Onko kokemuksia Suomessa tehdystä IB-Diplomasta? Onko jatko-opinnot Suomessa auenneet? Ulkomaillahan tuo on universaali tutkinto.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*LAPSI* prkl. Lue aina huolella edes otsikko ennen kuin lähetät :) 

Vierailija
2/7 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut kyseisellä linjalla ja voin sanoa että matematiikkaa painotetaan paljon sekä fysiikkaa ja kemiaa. Englannin kielen taso täytyy olla erittäin hyvä sekä matematiikan ymmärryksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta mun lautanen aloittaa ens vuonna

Vierailija
4/7 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla mun nukkumaanmenoaika kun räkätin tänne ihan hulluna :D

-40-v palstamamma

Vierailija
5/7 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun muki alottaa syksyllä Turun IB-lukiossa.

Vierailija
6/7 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avasin tämän ketjun vain nähdäkseni onko joku jo ehtinyt laittaa tällaisen kommentin :D

Vierailija
7/7 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on nyt aloittamassa 3. luokan IB-ssä.

Matematiikka on todella vaativaa, mutta valittavana on siis kolme tasoa, korkein on extended ja siinä käydään yliopistotasoa, extended on kovempi kuin kansallisen lukion laaja matematiikka. Se IB:n keskitaso vastaa lukion laajaa.

Ainevalikoima on suppea, pitää tietää mitä haluaa. Mutta niissä aineissa mennään sitten paljon syvemmälle. Esim. "lääkislinjan" valinneilla ma-fy-ke menee todella kovalle tasolle.

Opiskelu on englanniksi ja se tietty täytyy sujua natiivin tasolla, mutta ilmeisesti IB on teille jo tuttua aiemmilta vuosilta ulkomailla? Eli äidinkieli arvioidaan suomen lukion tasolla ja englanti myös IB:n kriteereillä äidinkielen tasolla, pitää siis olla kaksi natiivikieltä.

IB aiheuttaa omat outoutensa: Diploma tehdään samana maailmanlaajuisesti ja koe ei saa vuotaa ulos. Viime vuonna aikaeron takia joku USA:ssa oli onnistunut juttelemaan jonkun kanssa Aasiassa ja koko systeemi sekosi. 

Jos ei halua jäädä Suomeen, niin erinomainen tutkinto. Täällä vähän paitsiossa. Mutta useimmat kai suuntaavatkin tuolla tutkinnolla maailmalle.