Miten menee kuluttajansuoja jos tuotteessa on virhe, ja tuote on asennettava?
Eli kyseessä lavuaarin pop-up -venttiili, joka ei toimi. Venttiili on siis viallinen. Sen kuuluisi sulkea veden pääsy viemäriin, mutta se ei tee sitä. Periaatteessa kai asentajan olisi kuulunut havaita se myös. Mutta toisaalta eipä sitä ehjää osaa siihen hätään olisi saatu.
Kommentit (9)
Varmistanu että on kyseiseen lavuaariin sopiva malli ylipäätänsä?
On, saman valmistajan allas ja venttiili. K-Raudan mukaan mukamas asennus ei kuulu, en nyt ihan purematta tuota niele.
Ja ei ole asennusvirhe vaan virhe tuotteessa.
ap
Siis mikä siinä venttiilissä on vikana? Myyjä vastaa myymästään tuotteesta ja sen asentaja tekemästään työstä.
Vierailija kirjoitti:
On, saman valmistajan allas ja venttiili. K-Raudan mukaan mukamas asennus ei kuulu, en nyt ihan purematta tuota niele.
Siis myyjä vastaa vain tuotteesta. Jos olet hankkinut asennuksen jostain muualta, niin ei se tuotteen myyjälle kuulu.
Ap, Kilpailu- ja Kuluttajaviraston sivulla on hyvää tietoa asiasta.
Kauppiaan, maahantuojan tai valmistajan antaman (vapaaehtoisen) takuun lisäksi kysymykseen tulee aina kuluttajakaupassa myös tuotteen virhevastuu.
"
Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa
Kuuntele
(2002, tarkistettu 2011)
Tässä ohjeessa käydään läpi virhevastuuta ja takuuta koskevat periaatteet. Virhevastuuta koskevat säännökset on määritelty kuluttajansuojalain 5 luvussa ja niitä sovelletaan silloin, jos tuotteella ei ole takuuta tai takuuaika on päättynyt. Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty aikarajaa, vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Takuu sen sijaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuunantaja vastaa siitä, että tuote toimii määräajan.
Myyjä, maahantuoja ja valmistaja vastaavat tavaran virheestä kuluttajansuojalain 5 luvun säännösten perusteella. Säännöksiä sovelletaan kulutustavaran kauppaan silloin, kun myyjänä on elinkeinonharjoittaja ja ostajana kuluttaja. Kuluttajalla tarkoitetaan yksityishenkilöä, joka hankkii tuotteen pääasiassa muuhun käyttöön kuin ammattinsa harjoittamista varten. Käytetyn tavaran huutokauppaan, johon ostaja voi osallistua henkilökohtaisesti, sovelletaan kauppalain säännöksiä."
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehe…
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä siinä venttiilissä on vikana? Myyjä vastaa myymästään tuotteesta ja sen asentaja tekemästään työstä.
Sen kuuluisi painettaessa mennä alas ja sulkea vedenpoisto (=tulppa) mutta se ei jää alas. Mutta kun se on asennettu jo kerran, mutta se olikin viallinen. Syy uuteen asennukseen on valmistajan.
ap
Minusta tuolla ohjeissa ei suoraan otettu kantaa tähän. Viallisen tuotteen kuljetus oli mainittu, eli kulut siitä korvattaviksi.... onpa nyt hankalaa. Myyjä tosin sanoi, että "se on helppo vaihtaa itse". No, vuokralainen joutuu sen sitten tekemään, en asu edes samalla paikkakunnalla, kuin asunto on.
"Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen takia. Tyypillisiä vahinkoja, joita ostajalle voi virheen vuoksi aiheutua, ovat erilaiset selvittelykustannukset, kuten matka-, posti- tai puhelinkulut. Vahingoksi luetaan myös virheen korjauttamisesta aiheutuneet menot, jos myyjä ei korjaa virhettä. Jos ostaja joutuu virheen korjaamisen ajaksi vuokraamaan korvaavan tavaran, myyjä voi joutua korvaamaan myös siitä aiheutuvat kulut."
ap
Valmistajan takuu kattaa ihan normaalisti. Jos valmistaja pystyy näyttämään toteen vian johtuvan asennusvirheestä niin sitten ei takuu päde.