Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiiret voivat siirtää muistoja DNA:ssa jälkeläisilleen. Sama saattaa koskea ihmisiäkin ja fobioita yms.

Vierailija
15.06.2018 |

https://www.newscientist.com/article/dn24677-fear-of-a-smell-can-be-pas…

Kun hiiri-isän opettaa pelkäämään kirsikankukan hajua, sen jälkeläisetkin pelkäävät hajua monta sukupolvea, vaikka eivät koskaan edes tapaisi isäänsä. Eli hiiri tallentaa melko monimutkaisen muiston geeneihinsä jotta jälkipolvikin voi hyötyä siitä.

Eli hankitutkin ominaisuudet voivat periytyä.

Toimiikohan sama ihmisissä? Esimerkiksi Jung arveli jotain tällaista, vaikka ei tietenkään tiennytkään mitään DNA:sta. Näin myös "luonnonlahjakkuuksia" tutkineen professorin kirjoituksen, jossa hän oli varma, että nämä mm. musikaaliset taidot ovat olleet jo sisäänrakennettuina näissä ihmisissä.

Itselläni on ollut joitain todella intensiivisiä unia miten pelottavaa on olla tykistökeskityksessä, vaikka en ole tietenkään itse sellaista kokenut.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain sanottiin että traumat siirtyvät geeneissä.

Vierailija
2/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä se ilmenee lähinnä epämääräisinä ahdistuksina tai esimerkiksi taipumuksena masennukseen tai muihin mt-ongelmiin ennemmin kuin selkeinä mielikuvina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Olenkin väitellyt mieheni kanssa siitä perityykö lahjakkuus vai ei, tästä saan lisää perustelua depatteihimme!

Vierailija
4/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.newscientist.com/article/dn24677-fear-of-a-smell-can-be-pas…

Kun hiiri-isän opettaa pelkäämään kirsikankukan hajua, sen jälkeläisetkin pelkäävät hajua monta sukupolvea, vaikka eivät koskaan edes tapaisi isäänsä. Eli hiiri tallentaa melko monimutkaisen muiston geeneihinsä jotta jälkipolvikin voi hyötyä siitä.

Eli hankitutkin ominaisuudet voivat periytyä.

Toimiikohan sama ihmisissä? Esimerkiksi Jung arveli jotain tällaista, vaikka ei tietenkään tiennytkään mitään DNA:sta. Näin myös "luonnonlahjakkuuksia" tutkineen professorin kirjoituksen, jossa hän oli varma, että nämä mm. musikaaliset taidot ovat olleet jo sisäänrakennettuina näissä ihmisissä.

Itselläni on ollut joitain todella intensiivisiä unia miten pelottavaa on olla tykistökeskityksessä, vaikka en ole tietenkään itse sellaista kokenut.

Mielenkiintoinen aloitus. Nimittäin itse näen aina todella selkeää unta, kun näen pommikoneiden nousevan syntymäkodissani erään saaren takaa.  Tämä uni toistuu aina samanlaisena ja on todella todentuntoinen. Minä ikään kuin tiedän, miltä se tuntuu ja mitä tapahtuu.

Toinen asia on järjetön hukkumisen pelkoni ja unien näkeminen hukkumisestani. En tästä ole puhunut lapsilleni. Mutta eräänä päivänä aikuinen lapseni kertoi, että kumma kun hän näkee painajaisia hukkumisesta. Kuinka minä ajan autolla sulaan ja hän näkee, kun vajoan jäihin ja hukun.

Olen nimittäin itse miettinyt joskus, että jääkö aivoihin muistijälkiä edellisen sukupolven peloista ja tapahtumista.

Vierailija
5/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän nyt ilman muuta periytyy esimerkiksi taiteellinen lahjakkuus monesti.

Vierailija
6/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut samantapaisesta jostain matotutkimuksesta. Matoja altistettiin valolle ja kivulle ja seuraava sukupolvi hermostui pelkästä valosta tms. En muista tarkkaan.

Jotkut myös sanoo, että elinsiirrännäiset voi aiheuttaa uusia ominaisuuksia ihmisessä.

Vierailija
7/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut myös sanoo, että elinsiirrännäiset voi aiheuttaa uusia ominaisuuksia ihmisessä.

Tuo onkin muuten hyvä pointti. Olen joskus kuullut saman väitteen.

Ap

Vierailija
8/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin, koska dna voi muuttua kokemusten myötä.

Vierailija
9/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenitesteillä saadaan paljon selville jo tänä päivänä ja tieto lisääntyy vuosi vuodelta. Ostin vähän vastaavan testin kuin linkissä ja odottelen mielenkiinnolla tuloksia.

Vierailija
11/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no minä muistan kyllä edellisen elämäni. Ajan ja paikan, sen hetken kun kuolin sodassa ja lapsuuteni silloin, vanhemmat ja kotitalon. Kotitalo on yhä olemassa (ei suomessa) ja olen käynyt katsomassakin.

Tuo traumojen siirto geeneissä on totta, mutta te pommikoneista unta näkevät olette saattaneet nähdä ne itsekin.

Vierailija
12/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä. On esim. tutkittu että kaikissa kulttuureissa lapset pelkäävät käärmeitä ensi kertaa sellaisen nähdessään, vaikkei heillä olisi ennestään mitään tietoa käärmeistä.

Vierailija
13/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea huuhaata sitä uskotaankin!

Vierailija
14/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tästä tutkimuksesta.

Vierailija
15/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieteellinen turkimus ja tieto ei ole synonyymi huuhaalle.

Vierailija
16/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Ei tämä kovin shokeeraavan yllätys ole. Jotkut ihmiset pelkäävät esim. korkeita paikkoja ja hämähäkkejä tai muita otuksia.

Evoluution sanelemaa. Ei kukaan ole opettanut pelkäämään korkeita paikkoja.

Sinkkumies

Vierailija
17/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapsethan selittävät tarinoita, kuinka olivat ennen toinen henkilö, esim. isänsä isä ja muistavat nimiä ja paikkoja. Monissa kulttuureissa ajatellaan, että samat henkilöt syntyvät uusina ihmisinä samaan sukuun. Ehkä osa noista jutuista on keksittyjä, mutta jokin tällainen muistojen siirtyminen voisi selittää näitä.

Vierailija
18/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa no minä muistan kyllä edellisen elämäni. Ajan ja paikan, sen hetken kun kuolin sodassa ja lapsuuteni silloin, vanhemmat ja kotitalon. Kotitalo on yhä olemassa (ei suomessa) ja olen käynyt katsomassakin.

Tuo traumojen siirto geeneissä on totta, mutta te pommikoneista unta näkevät olette saattaneet nähdä ne itsekin.

Minä en näistä uskonasioista niin välitä tai tiedä. Mutta olen joskus ajatellut, että jos ihminen syntyy uudelleen,minä olen kuollut hukkumalla. Nimittäin ne hukkumisunet ovat niin tosia. Myös valveilla, kun olen veden äärellä, saan joskus ahdistavan ja todentuntoisen tunteen, miltä tuntuu, kun hukkuu ja vetää vettä keuhkoihinsa.

Voihan nämä toki olla jotain muistoja lapsena katsomistani televisio-ohjelmistakin. Mutta omituista oli tuo, että nyt lapsikin näkee unia, kun hukun. Ikävää, kun unetkin näkyy periytyvän

Vierailija
19/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieteellinen turkimus ja tieto ei ole synonyymi huuhaalle.

Mediassa ja somessa levitettävä "tieto" on lähtökohtaisesti huuhaata.

Vierailija
20/25 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo vanha juttu. Onhan se tiedossa, että tälläkin foorumilla suuri joukko naisia on perinyt katkeruuden äidiltään. Useimmilla ei ole ikinä ollut miestä, niin katkeruus on selvästi perittyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän