Oppiikohan/tottuukohan lapsi helposti kuravaatteiden käyttöön, jos ei ole aiemmin käyttänyt?
Meillä on lapsella olleet onneksi sellaiset hoitopaikat, että ei ole kuriksia tarvinnut, kunhan on muuten vedenpitävää vaatetta. Nyt lueskelin tulevan eskarin ohjeita ja siellä onkin aika tiukat säännöt tämän suhteen eli kuravaatteet on pakolliset, vaikka olisi vaatteet vedenpitäviä, ja ymmärsin, että ei pelkästään ihan sadekelillä vaan myös jos on maa on vaan märkä, niin pitää olla kurahousut ja kurahanskat ja kumpparit.
Tietääkseni nuo on aika inhokkivaatteita lapsilla? Mitenköhän niihin tottuu, jos ei ole aimmin käyttänyt ollenkaan...? Noiden pukeminen kai itsessään ei ole sen vaikeampaa kuin muidenkaan ulkovaatteiden?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin pitkän keskustelun eskariopettajan kanssa aiheesta liikunnan merkitys eskarissa ja sen jälkeen otin yhteyttä kaupungin sivistysvaliokuntaan ja lopulta AVIin. Tapahtui ihme ja kuravaatepakko katosi eskarilaisilta, tilalle tuli ohjattua liikuntaa kurassa istumisen sijaan.
Ja kaikki ihanat luovat vesileikit jää kokematta? Ihmettelen..
T. Eskariope
Eskarissa ei ole ihania luovia vesileikkejä.
Täytyy sanoa, että pääsääntöisesti kaikki lapset laittaa nupisematta sadevaatteet päälleen omassa pk-ryhmässäni. Jos ne on tiukat ja siksi hankala pukea, niin sitten sanotaan asiasta vanhemmalle että ostaisivat uudet. Mullakin tunne, että enemmän tää kuravaateasia
ärsyttää nykyään vanhempia
kuin lapsia, jotka niitä käyttävät 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se pk/eskari pakottaa kurikset lapsen päälle, jos sellaisia ei hoidossa ole mukana? Tekniset vaatteet todellakin nykyisin kestää kuralätäkössä istumisen ja minun lapsellenihan ei mitään lisäkerroksia osteta/pueta. Ensin tuli hoidossa vihjauksia kuriksista, totesin että ostan, jos tekniset ei kestä. Tätä tilannetta ei ole vielä vastaan tullut.
Syksyllä uusi hoito ja uudestaan käyn taisteluun jos tarvitsee. Pelkän järjettömän säännön takia en lastani kiusaa.
Äiti näyttää hienoa esimerkkiä lapselle ruvetessaan kinaamaan yhteisiä sääntöjä vastaan. Minä minä minä.
Ehei, äiti näyttää lapselle, että muutos lähtee yhdestä ihmisestä, joka uskaltaa kyseenalaistaa ja jolla on valmis ratkaisu (eli ne tekniset vaatteet). En minäkään hankkinut lapselle kuriksia, vaan ilmoitin, että 6v ei niitä tarvitse. Eskariope ei osannut perustella kurahousupakkoa muulla kuin aikuisten elämän helpottamisella, koska kurahousuissa ei voi urheilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin pitkän keskustelun eskariopettajan kanssa aiheesta liikunnan merkitys eskarissa ja sen jälkeen otin yhteyttä kaupungin sivistysvaliokuntaan ja lopulta AVIin. Tapahtui ihme ja kuravaatepakko katosi eskarilaisilta, tilalle tuli ohjattua liikuntaa kurassa istumisen sijaan.
T. EskariopeEskarissa ei ole ihania luovia vesileikkejä.
Mun eskaripoika tykkää kyll vesileikeistä, ne tekee puroja ja patoja ja uittavat laivoja ja autoja. Ihan on luovaa leikkiä. Poika laittaa kurikset ilman kiukuttelua.
Ovatko tämän tason kysymykset nykypäivän vanhemmille oikeasti ongelma?
Jos (kun) on, suosittelen lämpimästi pikaista sterilisaatiota, etteivät noin surkeat geenit pääse leviämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se pk/eskari pakottaa kurikset lapsen päälle, jos sellaisia ei hoidossa ole mukana? Tekniset vaatteet todellakin nykyisin kestää kuralätäkössä istumisen ja minun lapsellenihan ei mitään lisäkerroksia osteta/pueta. Ensin tuli hoidossa vihjauksia kuriksista, totesin että ostan, jos tekniset ei kestä. Tätä tilannetta ei ole vielä vastaan tullut.
Syksyllä uusi hoito ja uudestaan käyn taisteluun jos tarvitsee. Pelkän järjettömän säännön takia en lastani kiusaa.
Äiti näyttää hienoa esimerkkiä lapselle ruvetessaan kinaamaan yhteisiä sääntöjä vastaan. Minä minä minä.
Ehei, äiti näyttää lapselle, että muutos lähtee yhdestä ihmisestä, joka uskaltaa kyseenalaistaa ja jolla on valmis ratkaisu (eli ne tekniset vaatteet). En minäkään hankkinut lapselle kuriksia, vaan ilmoitin, että 6v ei niitä tarvitse. Eskariope ei osannut perustella kurahousupakkoa muulla kuin aikuisten elämän helpottamisella, koska kurahousuissa ei voi urheilla.
Saako niitä teknisiä kuivattaa kuivauskaapissa?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti provoat.
Miksi ihmeessä kaiken liikunnan pitäisi olla ohjattua kun lapset liikkuu siellä pihalla kyllä ihan luonnostaankin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti tottui. Olihan se ihan älytöntä kun piti alkaa pukemaan jäykät kurikset toppahaalarin päälle kun säännöt oli ettei goretex riitä..
Miksi toppahaalarit? Eikö nollakelissä riitä kevyemmät vaatteet kuriksien?
Missä nollakelissä?
Ed
Ei kai kurahousuja tarvita jos on pakkasta?
Niin, valitettavasti ne ei siellä päikyssä vaihda haalareita samalla sekunnilla kun mittari muuttuu +1 asteesta -1 asteeseen..
Mutta tarviiko -1:ssäkään olla toppahaalaria kurahousujen alla? Siis tuollaisella isommalla lapsella, joka touhuaa koko ajan? Eikö vk-puku riitä kurahousujen alle, niin ei tulisi niin kuuma liikkuessa? Lämmittäähän se kurahousukin jonkin verran.
Mitä käsissä yleensä on nollan tuntumassa? Riittääkö villalapaset kurarukkasten alla?
No kyllä tarvii.
Huomautus tuli kun kerran syksyllä lapsi oli välukausihaalarissa vaikka oli reippaasti "plussan " puolella. Toppahaalari olisi pitänyt olla. Ja toki laitettiin seuraavaksi päiväksi kun nähtiin kuin kylmissään lapsi oli ( et kiitti vaan vinkistä mammat) .
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kannata lapselle opettaa sitä, että nää on sitten ihan kamalat, mutta pakko vaan on pukea. Voithan esitellä asian positiivisesssa valossa: eskarissa käytetään tällaisia ja silloin saa ihan vapaasti leikkiä lätäköissa ja kurassa! Lapsellahan ei välttämättä ole mitään ennakkoasennetta, kuten äidillä ilmeisesti on!
No paremmin vettä pitää kunnon goretexit kuin halpiskurikset..
Me emme hankkineet lapselle kuravaatteita, vaikka päiväkoti vaati. Lapsella on kahdet täysin vedenpitävät ulkovaatteet. Toiset aamuksi ja toiset iltapäiväksi. Kuivana on pysynyt jo monta vuotta.
Me ulkoilemme paljon ja esim. käymme vaeltamassa usein viikonloppuisin, joten sen vuoksi lapsella on aina ollut kahdet kuorivaatteet ja -hanskat. Päiväkodilla suhtauduttiin ihan hyvin, kun perustelin miksi en osta kuravaatteita.
Onko teillä jotkut kosteat rätit, joilla te pyyhitte ne tekniset haalarit, kun lapsi on istunut kuralätäkössä päiväkodin pihalla ilman kurahousuja? Jos haen lapsen autolla hoidosta, niin en tosiaan halua, että lapsi istuu turvaistuimeen kuraiset vaatteet päällä.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä jotkut kosteat rätit, joilla te pyyhitte ne tekniset haalarit, kun lapsi on istunut kuralätäkössä päiväkodin pihalla ilman kurahousuja? Jos haen lapsen autolla hoidosta, niin en tosiaan halua, että lapsi istuu turvaistuimeen kuraiset vaatteet päällä.
Eskari on esikoulu, ei erityislasten säilytyspaikka. Pidän epänormaalina sellaista 6v ikäistä, joka istuu lätäkössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. EskariopeEskarissa ei ole ihania luovia vesileikkejä.
Mun eskaripoika tykkää kyll vesileikeistä, ne tekee puroja ja patoja ja uittavat laivoja ja autoja. Ihan on luovaa leikkiä. Poika laittaa kurikset ilman kiukuttelua.
Lapsesi on siis päiväkodissa, jossa on erikseen suunniteltu pihan vesielementti. Ei se ole mikään kuralätäkkö, se on keinotekoinen puro.
Ja jos päiväkodin pihassa on lätäköitä puroiksi asti, niin siellä ei ole rakennusvalvonta ollut tarkkana. Epäilen, että päiväkodin perustukset ovat aika äkkiä huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti provoat.
Miksi ihmeessä kaiken liikunnan pitäisi olla ohjattua kun lapset liikkuu siellä pihalla kyllä ihan luonnostaankin
Koska se on esikoulu ja esikoulussa tulee noudattaa opetussuunnitelmaa. Liikunta (siis ihan oikea liikunta, ei istuminen lätäkössä) on ministeriötasolla määrätty osaksi jokaista eskaripäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti provoat.
Koska se on esikoulu ja esikoulussa tulee noudattaa opetussuunnitelmaa. Liikunta (siis ihan oikea liikunta, ei istuminen lätäkössä) on ministeriötasolla määrätty osaksi jokaista eskaripäivää.
Ja kurahousut ja kurarukkaset estävät liikunnan, koska?
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä pyyhit ne kurikset..?
Meillä oli sama viesti.Tosiasiassa niitä kuriksia ei ole kukaan vaatinut päälle laittamaan.Ihan käyttämättöminä olivat,kuten muunkin varhaiskasvatuksen ajan.T2H toimitti saman minkä kuriksetkin,toki huolehdin vähint.vkl että olivat suht siistit.Saappaat on asia erikseen
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama viesti.Tosiasiassa niitä kuriksia ei ole kukaan vaatinut päälle laittamaan.Ihan käyttämättöminä olivat,kuten muunkin varhaiskasvatuksen ajan.T2H toimitti saman minkä kuriksetkin,toki huolehdin vähint.vkl että olivat suht siistit.Saappaat on asia erikseen
Meidän tyttö kävi kuljetuksillista syistä vielä tokaluokallakin osa-aikaisena hoitolapsena pph:ssa. Siellä piti olla kurikset kaikilla lapsilla, myös osa-aikaisella. Olihan se vähän hassua pelata niiden kuriksien kanssa, mutta toisaalta kouluvaatteeksi saattoi laittaa vähän siistimpää, kun tiesi, että iltapäivän ulkoiluun laittavat kuitenkin kurikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö kävi kuljetuksillista syistä vielä tokaluokallakin osa-aikaisena hoitolapsena pph:ssa. Siellä piti olla kurikset kaikilla lapsilla, myös osa-aikaisella. Olihan se vähän hassua pelata niiden kuriksien kanssa, mutta toisaalta kouluvaatteeksi saattoi laittaa vähän siistimpää, kun tiesi, että iltapäivän ulkoiluun laittavat kuitenkin kurikset.
Millaisia kuriksia se muka suostui käyttämään siellä??
Ei varmaan kannata lapselle opettaa sitä, että nää on sitten ihan kamalat, mutta pakko vaan on pukea. Voithan esitellä asian positiivisesssa valossa: eskarissa käytetään tällaisia ja silloin saa ihan vapaasti leikkiä lätäköissa ja kurassa! Lapsellahan ei välttämättä ole mitään ennakkoasennetta, kuten äidillä ilmeisesti on!