Miksi ihmiset puhuvat usein 70-luvusta, ysäristä, kasarista jne. mutta harvemmin 2000-luvusta tai 2010-luvusta?
Jotenkin tuntuu, että ihmiset jotenkin mieltäisivät, että vuodesta 2000 olisi vasta kulunut hetki, vaikka siitä on jo melkein 20 vuotta aikaa.
Kommentit (40)
Ja kai ennen sitä kasariakin jotan oli.
Oliko se sitten 'seitsari' ...
Minä en oikein tiedä, miten 2000-2009 välinen aika kuuluisi sanoa. Jos sanoo, että 2000-luku, sehän tarkoittaa tätä vuotta ja tästä vielä 980 vuotta eteenpäin. Olisiko se sitten nollanollaluku?
Kyllä se tulee sitten 30v päästä kun 95-05 syntyneet ovat aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Odotahan kunhan 2000-luvulla nuoruutensa eläneet pääsevät mammaikään nostalgisoimaan.
Toisaalta 90-lukua nostalgisoitiin jo 2000-luvulla, mutta en ole erityisemmin huomannut, että 2000-lukua nostalgisoitaisiin näin 2010-luvulla, vaikka 2000-luvun lopustakin on jo 9 vuotta aikaa.
AP
Koska ne oli paljon parempia aikoja? Ei 2000-luvussa ole mitään muistamisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein tiedä, miten 2000-2009 välinen aika kuuluisi sanoa. Jos sanoo, että 2000-luku, sehän tarkoittaa tätä vuotta ja tästä vielä 980 vuotta eteenpäin. Olisiko se sitten nollanollaluku?
Nolari, koska silloin nioruutensa eläneet on niin noloja.
Tuosta 2000-luvusta on niin vaikea keksiä hyvää lyhennettä ja siksi siitä ei varmaan paljoa puhuta.
Minun silmissäni 2000-luku ja 2010 luku sekoittuu toisiinsa aika vahvasti. Niissä ei ole mitään originellia että ne pitäisi erotella. Toisaalta mielenkiintoista sinänsä niin jotkin 2000-luvun alun ilmiöt saatan yhä liittää enemmän 90-luvulle.
Nulkuttajat nalkuttaa kun nolareiden noloutta ei halutakkaan nostalgisoida toisin kuin kuin kasaria tai ysäriä.
Vierailija kirjoitti:
Minun silmissäni 2000-luku ja 2010 luku sekoittuu toisiinsa aika vahvasti. Niissä ei ole mitään originellia että ne pitäisi erotella. Toisaalta mielenkiintoista sinänsä niin jotkin 2000-luvun alun ilmiöt saatan yhä liittää enemmän 90-luvulle.
Tuo samahan pätee 80- ja 90-lukuihinkin. Jos näytetään kuva esim 92-vuoden vaatteista, suurin osa pitää sitä tyyliä kasarina. Esim olkatoppaukset olivat tuolloin vielä ihan voimissaan, vaikka ne liitetään kasariin.
Minusta 2000-luvusta on turha puhua, sillä se ei eroa mitenkään 90-luvusta. Ysärin jälkeen ei ole tapahtunut mitään uutta ja mullistavaa joka olisi jäänyt mitenkään muustiin tai jota voitaisiin jotenkin nostalgisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotahan kunhan 2000-luvulla nuoruutensa eläneet pääsevät mammaikään nostalgisoimaan.
Toisaalta 90-lukua nostalgisoitiin jo 2000-luvulla, mutta en ole erityisemmin huomannut, että 2000-lukua nostalgisoitaisiin näin 2010-luvulla, vaikka 2000-luvun lopustakin on jo 9 vuotta aikaa.
AP
Mulle tulee 2000-fiilis Daruden musavideoista (eritoten Music ja Feel the Beat) sekä Bomfunk MC's:n Freestyler ja Uprocking Beats. Toisaalta niissä on kyllä myös jotain hyvin ysäriä.
Ei kukaan puhu myöskään 1900 -tai 1910-luvuista. Se on vain "1900-luvun alkua" samoin puhutaan aikavälistä 2000- nykypäivä. 1920-luvusta eteenpäin puhutaan vuosikymmenittäin. Voisi siis kuvitella, että se johtuu siitä, että noille ei saa oikein lyhennettä, kuten kasari, vaikka olen kyllä kuulut puhuttavan nollarista.
Ehkä sitten kun päästää 2020 luvulle, tulee ongelma kummasta 20 luvusta puhutaan 1920, vai 2020.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mulle tulee 2000-fiilis Daruden musavideoista (eritoten Music ja Feel the Beat) sekä Bomfunk MC's:n Freestyler ja Uprocking Beats. Toisaalta niissä on kyllä myös jotain hyvin ysäriä.
Noi tais olla kova sana joskus ihan 2000-luvun alussa. Joskus v.2005 paikkeilla tai myöhemmin ei niinkään.
AP
Olen miettinyt tätä samaa. Olen miettinyt enemmän, kun on tietyt 70-luku, 80-luku, 90-luku. Kaikki (no monet) osaavat kertoa, millaista musiikkia, miten pukeuduttiin, millaiset hiustyylit. Mutta jos nyt joku kysyisi, kerropa "nollanolla"-luvusta, niin mitä kertoisin? Ei tule oikeasti mitäään mieleen, paitsi se darude ja Bomfunk MC, kuten joku jo mainitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Noi tais olla kova sana joskus ihan 2000-luvun alussa. Joskus v.2005 paikkeilla tai myöhemmin ei niinkään.
AP
Mulle tulee Lady Gagasta ysäri fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ysäri oli tyylin ja musiikin puolesta kaksiosainen, aluksi grunge, sitten pop ja (euro)dance-musiikki. 2000 ja 2010 ovat olleet varsin samanlaisia ja nuorisokulttuurit ovat lähes kuolleet. Nykyaikaa leimaa musiikin sijasta enemmän mm. ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ysäri oli tyylin ja musiikin puolesta kaksiosainen, aluksi grunge, sitten pop ja (euro)dance-musiikki. 2000 ja 2010 ovat olleet varsin samanlaisia ja nuorisokulttuurit ovat lähes kuolleet. Nykyaikaa leimaa musiikin sijasta enemmän mm. ruoka.
Eikös nykymusiikki ole tätä, mitä nyt kaikilta hittikanavilta? eli tällaista "bile"musiikkia.
En kyllä tiedä, millainen ruoka leimaa juuri tätä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä samaa. Olen miettinyt enemmän, kun on tietyt 70-luku, 80-luku, 90-luku. Kaikki (no monet) osaavat kertoa, millaista musiikkia, miten pukeuduttiin, millaiset hiustyylit. Mutta jos nyt joku kysyisi, kerropa "nollanolla"-luvusta, niin mitä kertoisin? Ei tule oikeasti mitäään mieleen, paitsi se darude ja Bomfunk MC, kuten joku jo mainitsi.
Minulle tulee mieleen esim Ricky Martin ja PMMP. Telkkarista Big Brother. Sellainen murrosvaihe, jossa se ysäri selkeämmin jäi historiaan, mutta ei ihan tätä päivää.