Onko leuanveto mahdottomuus hieman ylipainoiselle naiselle?
Siltä musta ainakin tuntuu. Ylipainoa n. 8 kg (15 kg pudotuksen jälkeen) ja alakroppa eli etenkin reidet ovat tuhdit. Olenkin siirtynyt salilla treenaamaan nyt etenkin yläkroppapainotteisesti, koska alavartalo saa muissa lajeissa kyytiä. Mutta tuntuu, että en ikinä saa voimatasoa sellaiseksi treenillä, että leuanvetoon kykenisin, jos en pudota vielä painoa ainakin 10-20 kiloa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi pystyä vetämään leukaa?
No miksi ylipäänsä treenata yhtään mitään? Koska on kiva ylittää itsensä ja onnistua jossain.
Vierailija kirjoitti:
Mä yritin pari vuotta sitten treenata leuanvetoa. Oli kaikki kuminauhat apuna yms yms. Mutta en vaan hemmetti saanut yhtäkään leukaa ilman apuvälineitä, vaikka harjoittelin varmaan 2kk :D Jätin sitten treenin kesken jossain vaiheessa kun totesin toivottomaksi touhuksi. En tajua miten se on niin vaikeeta. En varmaan jotenkin osaa käyttää selkälihaksia siinä, ei pitäisi yrittää vetää pelkillä käsillä. Ärsyttää. Pitäisköhän aloittaa uudelleen treenaus. Ja mä olen siis pienikokoinen nainen, n.60kg.
Leuanvedoissa kehittyy parhaiten kun niitä tekee joka treenin alussa alkulämmittelynä punnerrusten ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastaajille. Eipä se auta kuin treenata etenkin liikkeitä, jotka tukee tuohon suoritukseen ja samalla painoa vielä olisi tarkoitus kyllä saada alaspäin hiljalleen. Kuminauha ja muut avustukset varmaankin täytyy koittaa ottaa käyttöön, kun sinne asti päästään.
-ap
Tuutko sä sitten onnelliseksi kun saat vedettyä esim 5 leukaa?
Hyväs lihaskunnon vaikutus onnellisuuteen tulee viimeistään vanhuudessa. Sääliksi käy noita vanhuksia jotka pääsee hädin tuskin sängystä ylös omin avuin. Lihakset kun heikkenee iän myötä niin on aika iso etulyöntiasema kun on ripaus muskeleita jäljellä sen jälkeenkin. Hyvä lihaskunto pitää myös kaikki nivelet kunnossa kun lihakset tukee koko kehoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla (mies) ylipainoa 30kg ja saan useamman leuan vedettyä.
Juu, siis onhan niitä saliäijiä, jotka vetelee leukoja lisäpainovyön ja 20 kg painolevyn kanssa, mutta ongelma on juuri siinä, että leaunvedon aloittaminen ja tekniikan opettelu on ylipainoiselle vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi! Pitää vaan treenata voimaa käsivarsiin.
Hyvä peba tolla "Fat Girlillä".
Joo. Näkee siitä, ettei ensimmäistä kertaa ole kuntosalilla vierailulla. Kyykkyjä on tullut tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi! Pitää vaan treenata voimaa käsivarsiin.
Muuten ihan hyvä mutta leuat ovat pääsääntöisesti selkäliike. Toki kädet auttaa ja jos ne hapottaa heti niin eipä siitä vetämisestä mitään tule...
Muutenkin liike on aika tekninen. Yläselän lihakset on todella vaikea aktivoida ja vaatii treeniä että alkavat pikkuhiljaa oppimaan liikkeen. Tämän positiivisena puolena on se, että kehitys on aika huimaa.
Minulla ainakin tuntuu käsissä olevat lihakset olevan rajoittava tekijä. Ehkä selkälihakset on luonnostaan suhteessa vähän vahvemmat tällaisella vähän treenanneella. Tai sitten sitä yrittää käsillä kompensoida heikkoja selkälihoja liikaa. Ainakin se on luonnollisempaa yrittää repiä käsivoimin kuin käyttää isoja selkälihaksia apuna.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole mahdotonta, mutta leuanveto on kyllä naisille ihan oletuksena vaikea laji vaikka ei olisikaan ylipainoa. Tyttöystävä harrastaa vaikka mitä liikuntaa, on hoikka ja käy salilla. Tuloksena saa hikiseen ehkä pari epäpuhdasta leukaa sitkumalla. Naisten ylikropan voimatasot on jotain 30-50% miesten vastaavista, alakropassa ero on huomattavasti pienempi.
Mutta ei muuta ku treeniä vaan.
Mutta palstanaisten mukaan naiset pystyvät lähes aina samaan kuin miehet! Nykymiehet ovat pelaavia ruipeloita ja nainen on ihan yhtä hyvä palomiehenä ja rakennuksella.
Todellisuudessa naiset ovat heikkoja sittisontiaisia mutta sitähän ei saa sanoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla (mies) ylipainoa 30kg ja saan useamman leuan vedettyä.
Juu, siis onhan niitä saliäijiä, jotka vetelee leukoja lisäpainovyön ja 20 kg painolevyn kanssa, mutta ongelma on juuri siinä, että leaunvedon aloittaminen ja tekniikan opettelu on ylipainoiselle vaikeaa.
1v meni että sai ensimmäistäkään ainakin tällä läskillä. Sen jälkeen alko tulla enemmän helposti. Ylätaljalla lyhyitä sarjoja ja 1-2 viikon välein lisää painoja.
Vierailija kirjoitti:
Toki paino vaikuttaa mutta lihaksistahan se on kiinni. Jos salilla on vastapaino leuanveto laite niin sillähän on hyvä harjoitella. Jos em. laitetta ei ole niin sitten teet käänteisiä leukoja eli hyppäät ylös kädet koukussa ja lasket mahdollisimman hitaasti alas.
Leuanvedossa tarvitsee paitsi käsi myös keskivartalon lihaksia joten niillekin pitää saada voimaa.
Tärkeintä on siis voiman hankkiminen ja se onnistuu kun käyt salilla 3-4 kertaa viikossa käytät niin raskaita pianoja, että sarjat ovat 8-12 max ja kolme kertaa tuo. Viimeisimmät pitäisi mennä todella tiukoille.
Leuanveto on pääasiassa selkälihasliike. Latissimus dorsi-vino selkälihas on eniten rasitettuna. Myös hauikset vähemmässä määrin.
Mä yritin pari vuotta sitten treenata leuanvetoa. Oli kaikki kuminauhat apuna yms yms. Mutta en vaan hemmetti saanut yhtäkään leukaa ilman apuvälineitä, vaikka harjoittelin varmaan 2kk :D Jätin sitten treenin kesken jossain vaiheessa kun totesin toivottomaksi touhuksi. En tajua miten se on niin vaikeeta. En varmaan jotenkin osaa käyttää selkälihaksia siinä, ei pitäisi yrittää vetää pelkillä käsillä. Ärsyttää. Pitäisköhän aloittaa uudelleen treenaus. Ja mä olen siis pienikokoinen nainen, n.60kg.