Onko farmeseuteilla liikaa vastuuta tietotaitoon nähden?
Rasittaa tiukkapipoiset farmeseutit. Yleensä en kysele heiltä mitään mutta jos joskus kysyn lääkkeestä niin sieltä saattaa tulla aikamoista jankkausta ja tivaamista siitä miksi ja miten käytän lääkkeitäni juuri niin kuin käytän kun pitäis kuulemma tehdä toisin. Ihan kuin olisin automaattisesti tyhmä ja en tietäisi lääkkeistäni mitään. Lisäksi joillakin farmaseuteilla on ihan hassuja käsityksiä joistakin lääkkeistä, niiden käytöstä tai "vaarallisuudesta". Oma tietoaito ei olekaan ajan tasalla ja sitten jankataan asiakkaalle vääriä neuvoja väkisin.
Joillekin ei sitten tule mieleen, että asiakas saattaa hyvinkin tietää lääkkeistään todella paljon. Olen elänyt kroonisten sairauksieni kanssa vuosikausia ja tavannut lukuisia erikoislääkäreitä ja kirurgeja sekä käyttänyt useita eri lääkityksiä. En välttämättä ole apteekissa kauhean kiinnostunut väittelemään pikkuseikoista kuten mihin aikaan lääke farmaseutin mielestä tulisi ottaa, aterian kanssa vai ilman. Lääkitys on minulle henkilökohtaisesti räätälöity! Ovatko erikoislääkärini vain idiootteja?
Ihmetyttää myös pelonsekainen suhtautuminen esim. rauhoittaviin ja lyricaan. Onpas tosiaan hirveitä lääkkeitä. Ehkä lievimmästä päästä kun vertaa niihin lukuisiin antipsykootteihin, antikonvulsantteihin ja triptyyleihin, joita olen sairauteeni syönyt mutta kauhistelkaa vaan joka kerta! Tavalliset lääkäritkin aina jankkaavat rauhoittavista ja lyricasta kun ne on niin vaarallisia ja jää koukkuun mutta sitten ketipinoria kyllä saa unettomuuteen juu! Hirveän tekopyhää... söisivät joskus itse niitä lääkkeitä niin tietäisivät miten ne vaikuttaa.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Nro 11 puhuu vastoin parempaa tietoa. Farmaseutti on ollut aina alempi korkeakoulutkinto, samoin kuin vaikka varanotaari, hum.kand. tai luont.kand. Ylempi tutkinto on iät ajat ollut farmasian alalla proviisori, joka siis vastaa maisterin tutkintoa. Ota selvää, ennen kuin jaat virheellistä tietoa.
Wau! Siis näitä alempia korkeakoulututkintoja oli tässä väliaikana olemassa! Mielenkiintoista. t. 11
Mielenkiintoista ... minulta apteekissa on aina kysytty onko lääke tuttu ja jos olen sanonut, että on ei ole ruvettu jankuttamaan. Alkaa epäilyttää onko ap.llä ihan puhtaat jauhot pussissa ja kenties merkintöjä epäillystä väärinkäytöstä.