Sain tietää että veljeni on henkisesti julma vaimolleen :(
Mitä itse tekisit tässä tilanteessa? Katkaisisit välit veljeesi? Olisit kuin mitään ei olisikaan? Jotain muuta? Olen koittanut puhua veljen kanssa mutta ilman tulosta.
Ihan lyhyesti siis. Sain tietää että veljeni kohtelee vaimoaan epäasiallisesti. Toistuvaa syyttelyä, aliarvostamista, huutamista, väkivallalla uhkailua, haukkumista, nimittelyä. Veli itse myöntää nämä suurelta osin mutta sanoo ”kun se xxxx (=vaimo) on niin rasittava, mulla vaan palaa hermo välillä siihen totaalisesti, en vaan pysty olemaan hiljaa kun se taas nipottaa”. Pitkään uskoin että vaimossa on pakko olla vika koska veli on noin muuten mukava, empaattinen, hyvä ystävä monelle. Mutta satuin saamaan käsiini kirjan jossa puhuttiin ”spousal mental abusesta” ja järkytyin. Moni veljen vaimon kokema asia löytyi suoraan kirjasta. Olenkin joutunut hyväksymään pikkuhiljaa sen että veli on vaimoaan henkisesti pahoinpitelevä. Ja en oikeasti tiedä mitä tehdä.
Veli myöntää avoimesti että osaa olla paskamainen mutta syyhän siihen ei ole hänen mielestään hän itse. Hän ei vaan pysty kontrolloimaan itseään kun vaimo on niin ärsyttävä. Kumma kyllä jos esim. minä olen hänestä ärsyttävä tai joku muu niin hän osaa kyllä kontrolloida itsensä eikä heitä lautasia pitkin lattiaa, huuda naama punaisena ja hauku mitä kamalammilla sanoilla..
Jos kyseessä olisi kuka tahansa muu en olisi missään tekemisessä moisen mulkeron kanssa. Mytta kyseessä on veli joka on kaikille mukava, paitsi ei vaimolleen. Mutta jos olen kuin en olisikaan niin enkö ole itse hyväksymässä hänen toimintaansa? Ollaan aina oltu läheisiä mutta juuri nyt ahdistaa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla myös toinen puoli tarinasta. Oma vaimoni on kuin enkeli ulkopuolisille, mutta kotona pahimmillaan aivan järkyttävä, provosoiva pirttihirmu. Pitää kuitenkin huolen siitä, että minut mustamaalataan kavereilleen syylliseksi tilanteessa kuin tilanteessa. Naiset on todella kieroja näissä.
Juu, minä olen kaksi kertaa ollut niin idiootti, että uskon näitä "uhrivaimoja", jotka ulisivat kärsimystarinoitaan koko meidän suvulle... yhtäkkiä eron hetkellä alkoi paljastua näistä yhtä sun toista (nimenomaan itse paljastivat käytöksellään omasta toiminnastaan jotain todella iljettävää, jopa rikollista) Kummallakaan kerralla kukaan ei uskonut mitään. Niin oli ihania naisia ja kilttejä! Hävettää oma naiivius. Miehet kun eivät asioistaan puhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miten noi asiat tuli sinulle ilmi?
Vaimo on niitä itkenyt minulle. En ensin uskonut, ajattelin että liioittelee koska minun näkökulmastani veljeni on aina ollut todella mukava. Kun valitus jatkui puhuin veljelleni että mitä vaimo kertoo. Yllätyksekseni veli ei niitä kieltänytkään vaan alkoi itse avautumaan että ”et voi uskoakaan kuinka raskasta mulla on, tuo xxxx (vaimo) on niin rasittava ja jatkuva nalkuttaja, en vaan voi itselleni mitään kun räjähdän”. Ei siis siellä käytöstään mutta katsoo jotenkin oikeudekseen käyttäytyä noin. Olen sanonut ettei tuolla tavalla saa käyttäytyä mistään syystä ja veli vaan kohauttelee olkapäitään ja sanoo että elämänsä on raskasta eikä voi itselleen mitään.
Ap
Niin joku kysyi vaimon nimen etukirjainta. On V.
Jos vaimo on veljesi mielestä noin rasittava, niin miksi veli ei ota hänestä eroa?
Ei avioliiton tarkoitus ole olla mikään vankilatuomio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo on niitä itkenyt minulle. En ensin uskonut, ajattelin että liioittelee koska minun näkökulmastani veljeni on aina ollut todella mukava. Kun valitus jatkui puhuin veljelleni että mitä vaimo kertoo. Yllätyksekseni veli ei niitä kieltänytkään vaan alkoi itse avautumaan että ”et voi uskoakaan kuinka raskasta mulla on, tuo xxxx (vaimo) on niin rasittava ja jatkuva nalkuttaja, en vaan voi itselleni mitään kun räjähdän”. Ei siis siellä käytöstään mutta katsoo jotenkin oikeudekseen käyttäytyä noin. Olen sanonut ettei tuolla tavalla saa käyttäytyä mistään syystä ja veli vaan kohauttelee olkapäitään ja sanoo että elämänsä on raskasta eikä voi itselleen mitään.
Ap
No entä jos se onkin todella veemäinen vaimo? Älä sinä puutu asioihin, jotka eivät sinulle kuulu.
Voisiko joku kuvitella vastaavaa miehiltä? Veli tulee puhumaan sisarelleen miten huonosti tämä kohtelee miestään? Miettikää kuka nainen tuollaista sulattelisi?
Naisetkin osaavat olla todella ikäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
20 - juuri tämä kirja on kyseessä :(
Why does he do that. Inside the mind of angry and controlling men.
Tämän kun luin järkytyin. Siellä purettiin atomeiksi kaikki veljeni tekosyyt sille miksi käyttäytyy noin. Tuon kirjan luettuani tajusin että vaimo ei liioittele.
Mutta miten minun sisarena pitäisi tässä toimia? Pistää vaimo lukemaan tuo kirja? Pistää veli lukemaan tuo kirja? Kertoa veljelleni vielä selkeämmin että tiedän kirjan vuoksi hänen olevan juuri tällainen kirjassa oleva mies? Kirjahan sanoo että kun ymmärtää toimintamallin sitä vastaan on helpompi toimia. Mutta en ole itse se puoliso/kumppani. Olen kuitenkin ulkopuolinen. Olen vaan kirjan myötä ymmärtänyt mistä on kyse. Vaimo puhuu josko miehellään (veljelleni) on ollut vaikeaa nuorena ja että on jotenkin rikki sen vuoksi. Yksi kirjassa mainituista myyttistä sekin joka revitään rikki.
Ap :(
Veljelläsi on parempi mahdollisuus muuttaa käytöstään, jos kukaan teistä hänen lähimmistään ei hyväksy sitä, niinkin siellä kerrotaan. Ja toiseksi, voit osoittaa, että uskot nuo kuulemasi asiat, että vaimo ei liioittele, eihän velikään kiellä, joten miksi hän valehtelisi? En ole tuo "V", mutta se on pahinta, kun joku ei usko, vaikka nämä on tosi arvattavia asioita. -20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No entä jos se onkin todella veemäinen vaimo? Älä sinä puutu asioihin, jotka eivät sinulle kuulu.
Voisiko joku kuvitella vastaavaa miehiltä? Veli tulee puhumaan sisarelleen miten huonosti tämä kohtelee miestään? Miettikää kuka nainen tuollaista sulattelisi?
Naisetkin osaavat olla todella ikäviä ihmisiä.
Niinhän sinä haluaisit, että väkivallan kohdetta ei kukaan auttaisi. Yleensä henkisen ja fyysisen väkivallan tekijä ovat yksi ja sama ihminen. Jos se toinenkin käyttäisi henkistä väkivaltaa, niin se loppuisi aika äkkiä, kun se toinen alkaisi käyttää fyysistä. En sitä kiellä, etteikö todella ikävästi käyttäytyviä naisia olisi, mutta vihaisten ja kontrolloivien miesten vaimot sattuneesta syystä eivät ole sellaisia. -20
Kai joskus tapaatte yhdessä? Järjestä heidän kanssaan aikaa ja tekemistä niin, että veljesi luonne tulee paljastumaan. Puutu sillä hetkellä tilanteeseen, kun veljesi alkaa sättimään vaimoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kun luin järkytyin. Siellä purettiin atomeiksi kaikki veljeni tekosyyt sille miksi käyttäytyy noin. Tuon kirjan luettuani tajusin että vaimo ei liioittele.
Mutta miten minun sisarena pitäisi tässä toimia? Pistää vaimo lukemaan tuo kirja? Pistää veli lukemaan tuo kirja? Kertoa veljelleni vielä selkeämmin että tiedän kirjan vuoksi hänen olevan juuri tällainen kirjassa oleva mies? Kirjahan sanoo että kun ymmärtää toimintamallin sitä vastaan on helpompi toimia. Mutta en ole itse se puoliso/kumppani. Olen kuitenkin ulkopuolinen. Olen vaan kirjan myötä ymmärtänyt mistä on kyse. Vaimo puhuu josko miehellään (veljelleni) on ollut vaikeaa nuorena ja että on jotenkin rikki sen vuoksi. Yksi kirjassa mainituista myyttistä sekin joka revitään rikki.
Veljelläsi on parempi mahdollisuus muuttaa käytöstään, jos kukaan teistä hänen lähimmistään ei hyväksy sitä, niinkin siellä kerrotaan. Ja toiseksi, voit osoittaa, että uskot nuo kuulemasi asiat, että vaimo ei liioittele, eihän velikään kiellä, joten miksi hän valehtelisi? En ole tuo "V", mutta se on pahinta, kun joku ei usko, vaikka nämä on tosi arvattavia asioita. -20
Kiitos 20 järjen sanoista. Näin pitää varmasti toimia. Huolettaa ja pelottaa (juu myönnän olevani myös itsekäs tässä). Meillä on ollut aina hyvin läheiset ja lämpimät välit veljen kanssa, tuntuu pahalta ajatella että tästä hyvin saattaa tulla meille välirikko. Mutta vielä pahemmalta tuntuu hiljaa hyväksyä tällainen käytös.
Ap
Jos veljelläsi on niin vaikeaa olla vaimonsa kanssa, että "joutuu" huutamaan ja käyttäytymään häntä kohtaan epäasiallisesti, niin silloinhan hänen kannattaa erota. Tai hakea apua käytökseensä. Missään tapauksessa tuollainen reagointitapa "toisen kauheuteen" ei ole normaalia tai tervettä. Sen nyt ainakin voit veljellesi sanoa. Että miksi ehdoin tahdoin tekee omasta ja perheensä elämästä helvettiä? Eikö veljesikin haluaisi normaalin parisuhteen, missä kunnioitetaan toista? Eikö hän halua olla onnellinen? Tästä näkökulmasta voit painostaa veljeäsi hakemaan apua omaan käytökseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 20 järjen sanoista. Näin pitää varmasti toimia. Huolettaa ja pelottaa (juu myönnän olevani myös itsekäs tässä). Meillä on ollut aina hyvin läheiset ja lämpimät välit veljen kanssa, tuntuu pahalta ajatella että tästä hyvin saattaa tulla meille välirikko. Mutta vielä pahemmalta tuntuu hiljaa hyväksyä tällainen käytös.
Ap
Kukapa meistä ei omia puoliaan haluaisi pitää, ymmärrän kyllä sinua. Se teidän välinen suhde on kuitenkin eri suhde kuin se parisuhde.
Se muuten pelottaa tosi paljon, kun itseä paljon isompi ihminen riehuu ja uhkailee. Kun se ihminen eskaloi ne raivostumiset siellä päänsä sisällä ja yhtäkkiä ilmestyy paikalle myrskyn merkkinä raivoamaan, siinä jää aika vähän tilaa sopeuttaa omaa käytöstä, sellainen ihminen tuntuu arvaamattomalta. Mulle itselle tuli traumatakaumia tuosta käytöksestä, mutta onneksi sain terapia-apua, -20