Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempien talon osto

Vierailija
12.06.2018 |

Nyt alkaa olla ajankohtaista alkaa suunnittelemaan asuntokauppoja. Miten kannattaa tehdä? Kaupat ajateltiin tehdä pankissa keskenämme. Kannattaako käyttää muutamaa kiinteistövälittäjää arvioimassa talo? Isäni ja setäni ovat säätämässä kaikenlaista mahdollista tässä välissä, mm hintaa koittavat hilata ihan kohtuuttomaksi. Siksi ajateltiin, että käytettäisiin välittäjää, jotta saataisiin jonkun ulkopuolisen arvio, ettei tarvisi myöhemmin tapella ja kuunnella kiukuttelua.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli isovanhemmat ovat oikeustoimikelpoisia, kaupat ovat myyjän ja ostajan väliset. Ulkopuolisen välittäjän arvio on ilman muuta suositeltava toimenpide, mutta kaupat voitte kyllä tehdä ilman välittäjääkin.

Vierailija
2/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjä kannattaa pyytää arvioimaan kohde. Jos olette ihan noviiseja asuntokaupoissa, menisin ehkä niinkin pitkälle, että suosittelisin tuota välittäjän palkkaamista kaupan tekemiseen, etenkin jos osa sukulaisista säätää siinä ympärillä kokoajan omiaan.

Tulette myös varmasti saamaan kommenttia siitä kuinka välittäjät ovat ahneita ja vievät vain rahat tekemättä mitään, mutta oma kokemus on täysin päinvastainen. Hyvä välittäjä selkeytti aluksi hyvinkin sekavaa ja sotkuista kauppatilannetta meillä, ja asiat saatiin hoideltua maaliin niin, että vaikka jotain vastapuolelle hampaankoloon jäikin, se oli enää tämän vastapuolen hlö koht. ketutus kaupan johdosta, ei mitään konkreettista ongelmaa jonka nojalla jo tehdyn kaupan olisi hänen toimestaan pystynyt purkamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaatte (riippumattoman) kiinteistövälittäjän tekemään ihan kirjallisen arvion siitä kiinteistöstä. Maksaa jonkun satasen, mutta helpottaa elämää jatkossa. Ja sitten sen paperin kanssa pankkiin tekemään kaupat. Ilman yhtään ylimääräistä säätäjää välissä. 

Vierailija
4/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hinta on kohtuuton, teillä ei ole velvollisuutta ostaa sitä taloa.

Vierailija
5/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat täysin oikeustoimikelpoisia. Isäni puuttui tähän asiaan, koska hänen mielestään talosta pitää maksaa yli markkinahinnan, koska ei halua minun "tinkaavan" hänen perintöään. Taloon täytyy tehdä mittava remontti, ei mulla ole edes mahdollisuutta ostaa ylihintaan, koska en saa älyttömiä määriä lainaa. Ap

Vierailija
6/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat täysin oikeustoimikelpoisia. Isäni puuttui tähän asiaan, koska hänen mielestään talosta pitää maksaa yli markkinahinnan, koska ei halua minun "tinkaavan" hänen perintöään. Taloon täytyy tehdä mittava remontti, ei mulla ole edes mahdollisuutta ostaa ylihintaan, koska en saa älyttömiä määriä lainaa. Ap

Isovanhempasi saavat myydä talonsa kenelle tahansa ja mihin hintaan tahansa.

He voisivat tod.näk halutessaan myydä sen sinulle alihintaankin

"Alihintaisessa kaupassa lahjan osuuden muodostaa käyvän arvon ja toteutuneen myyntihinnan välinen erotus. Esimerkiksi, jos kiinteistön käypä arvo on 200000 euroa ja se myydään 120000 eurolla, on tässä lahjan osuus 80000 euroa. Alihintaisena pidetään kauppaa, joka on enintään 3/4 -osaa kauppahinnasta. Tämän säännön mukaan siis lahjaveron välttää, kun kauppahinta on yli 75 % kiinteistön käyvästä arvosta."

Kauppa vaatinee myös kaupanvahvistajan ,koska kyseessä kiinteistö

Varmista myös vaikka mummu ja vaari kyseessä,ettei kiinteistöön kohdistu rasituksia.Pankkikin kyllä tsekkaa näitä.

Vierailija
7/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auts, isäsi kuulostaa kyllä tosi marttyyrille. Yritä pitää se erossa tästä kaupasta.

Mutta onnea kauppoihin! Itse ajattelen joka päivä isovanhempieni taloa ja toivon että olisin ostanut sen. Mutta ajoitus oli kohdallani väärä. Silti ottaa päähän, ihana talo ja paljon ihania muistoja.

Toivottavasti kaikki sujuu teillä.

Vierailija
8/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai. Hoidatte tuon miten tahansa, riitoja tulee aina kun aletaan jakaa elävän tai kuolleen perintöä.

Vierailija
9/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjää ei kannata ottaa tekemään kauppaa. Tulee PALJON halvemmaksi pyytää pankin lakimies hoitamaan asia. (Kymmenkunta kertaa halvemmaksi).

Vierailija
10/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitäisi maksaa enemmän kuin käypä markkinahinta? Ei sitä maksaisi ulkopuolinenkaan ostaja. Mikäli isäsi on omasta perinnöstään huolissaan niin hän voi toki tehdä kiinteistöstä myös tarjouksen

Vierailija
11/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijai. Hoidatte tuon miten tahansa, riitoja tulee aina kun aletaan jakaa elävän tai kuolleen perintöä.

Jos talo muuttuu rahaksi ennen isovanhempien kuolemaa, niin onhan raha helpompi jakaa kuin talo. Kotitalossa on lähes aina tunnearvoa, jolla ei ole mitään tekemistä realiteettien kanssa. Serkkuni olisi ostanut äitinsä kotitalon aikanaan käypään hintaan, mutta äidin sisarukset eivät myyneet ja talo sai lahota paikoillaan yli 30 vuotta ja sitten tämä samainen serkku osti kuitenkin asumiskelvottoman, purkukunnossa olevan talon pelkän tontin hinnalla eli reilulla tonnilla, josta kunkin sisaruksen osuus oli noin 150 euroa ja kun useita sisaruksia on kuollut, tämä 150 jaetaan perikuntien kesken. Oma osuuteni olisi, jos rahat olisi jaettu, vajaat 19 €.

Vierailija
12/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti elävää henkilöä ei voi periä. Isällesi eivät isovanhempiesi varat ja omistukset kuulu. Maksoit talosta sitten yli- tai alihintaa, isovanhemmillasi on täysi oikeus vaikka tuikata ne kaupasta saamansa rahat palamaan, eikä isälläsi ole siihen mitään nokan koputtamista.

Millainen isä edes pyrkii hypoteettista perintöään kasvattamaan oman lapsensa kustannuksella?

Vierailija
13/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen isä miettii omaa perintöään ennen lapsiaan? Yleensä on kunnia-asia varmistaa, että lapsille jää omaisuutta ja rahaa.

Vierailija
14/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen isä miettii omaa perintöään ennen lapsiaan? Yleensä on kunnia-asia varmistaa, että lapsille jää omaisuutta ja rahaa.

Niinpä. Lienee olevan sanomattakin selvää, että isovanhemmat on mulle noin miljoona kertaa rakkaampia kuin isä ja äitipuoli. Toivon, että meillä tulee onnistunut kauppa isovanhempien kanssa ja että isovanhempani käyttävät talorahat vaikka matkusteluun, niin että isä jää rahan himoissaan nuolemaan näppejään. Mua kuvottaa se, miten kieli pitkällä odotetaan, että mummu ja vaari delaa, että pääsevät rahoihin käsiksi. Yök.

Talo on ihana (minun mielestäni), 60-luvulla vaarin itse rakentama, mulla on sieltä ihanat muistot lapsuudesta. Ap

Vierailija
15/36 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tehty asiantuntijalla kuntokartoitus?

Vierailija
16/36 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tehty asiantuntijalla kuntokartoitus?

Ei ole vielä. Se teetetään tietenkin tässä samalla ennen kauppoja.

Vierailija
17/36 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi minun sukuni ei ole tuollaista.

Vierailija
18/36 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeetonta olla kiinteistönvälittäjää tai edes pankin lakimiestä mukana kuppaamassa tuhansien eurojen välityspalkkioita.

Kaupan voi nykyisin hoitaaa ilman mitään paperisotaa netissä omilla pankkitunnuksilla. Silloin ei tarvitse edes mitään kaupanvahvistajaa tai edes lähteä kotisohvalta minnekään.

t. sukulaiselta talon ostanut

Vierailija
19/36 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Lienee olevan sanomattakin selvää, että isovanhemmat on mulle noin miljoona kertaa rakkaampia kuin isä ja äitipuoli. Toivon, että meillä tulee onnistunut kauppa isovanhempien kanssa ja että isovanhempani käyttävät talorahat vaikka matkusteluun, niin että isä jää rahan himoissaan nuolemaan näppejään. Mua kuvottaa se, miten kieli pitkällä odotetaan, että mummu ja vaari delaa, että pääsevät rahoihin käsiksi. Yök.

Talo on ihana (minun mielestäni), 60-luvulla vaarin itse rakentama, mulla on sieltä ihanat muistot lapsuudesta. Ap

Lienee = olla-verbin potentiaali, joten riittää pelkkä "lienee", kun taas "lienee olevan" on väärin.

Vierailija
20/36 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajaa varten on hyvä arvioittaa talon hinta. Mielellään vaikka parilla välittäjällä. Sitten kenelläkään ei ole epäselvyyttä talon käyvästä arvosta. Isovanhemmilta voit ostaa hieman alihintaan talon... selvitä ehdot verottajan sivuilta. kuntokartoitus on tärkeä tehdä ettette osta homepesää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme