Onko tämä normaalia toimintaa 6-vuotiaalta? Kotonamme asuu kömpelö ja huonokuuloinen Justiina joka yrittää olla pomo
6-vuotias tyttöni on aika kömpelö ja on muutamia juttuja hänessä jotka huolettaa. On siis ainut lapsi tällä hetkellä.
Jos tyttö kantaa jotain tavaraa, niin noin 30% kerroista tavara tippuu lattialle ainakin kerran. Syödessä ruokaa tippuu syliin tai rinnuksille ainakin joka aterialla sekä tuolille, pöydälle ja lattialle varisee leivänmuruja vaikka käyttää leipälautasta. Ruoka tippuu haarukasta pöydälle..
Ei kuuntele mitään. Lopulta joudun koskemaan häneen ja sanomaan "katso mua, kuulitko mitä sanoin.". Jos en pääse häntä koskemaan eikä hän toisteluista huolimatta kuuntele, tietenkin suutun. Siitä tyttö saattaa loukkaantua kyynelsilmiin asti. Toinen vaihtoehto, laiska "joo joo".
Moralisoi kaikesta. Jos hän ei saa herkkua niin muutkaan eivät saa. Vaikka olen selittänyt että hän ei nyt saa sitä koska ei totellut. Valvoo myös minun meikkaamisia, pukemisia ja isänsä harrastuksissa käyntiä ja kommentoi niistä tyylillä "et sinä tarvitse meikkiä kerran minäkään en saa" tai "isä ei saa viikonloppuna mennä treeneihin kun hän nytkin meni". Olen sanonut monta kertaa hänelle että sinä et latele täällä sääntöjä, me määräämme täällä. Silti taas muutaman päivän päästä huomaan että tyttö yrittää päästä kontrolloimaan.
Osaa manipuloida hyvin. Saattaa kehua isäänsä kovasti jostain jotta isä on hetken päästä hyvällä tuulella kun pyytää jotain. Mieheni onkin antanut tytölle nimen "Hunajakieli".
Onko normaalia että 6-vuotias on toisaalta näin kömpelö ja toisaalta näin juonikas? Hän on aika herkkä lapsi ja kovasti seurallinen myös. Suorastaan tuntuu että hän puhuu melkein koko ajan.
Kommentit (14)
Kömpelyys ei kuulosta ihan normaalilta.
Komentelu ja sääntöjen ja ehtojen ja lateleminen voi olla osin kehitysvaiheeseen liittyvä ilmiö (lapsi testaa valtansa rajoja kun itsenäisyys kasvaa). Toisaalta kuulostaa siltä että vanhemmat saattavat käyttää valtaa lapsen näkökulmasta perustelemattomasti, jolloin malli vuorovaikutukseen on juuri se, ja ilmiö on vähintään tutkimisen ja testaamisen arvoinen.
Meillä ehdottomaan, joustamattakaan käytökseen auttaa parhaiten lapsen kuulluksi tuleminen, vastavuoroinen keskustelu. Se ei tarkoita että lapsi määrää ja minä tottelen, vaan että lapsen ajatukset ovat tärkeitä. Vaikka näin eskarikevään päätteeksi tuntuu ettei aina auta mikään 😁 "Sinähän et tätä päätä" on usein ihan totta, mutta hirveän provosoiva ja uhmakas tapa reagoida vanhemmalta.
Ihan normaalilta kuulostaa. Ja tuskin on niin kömpelö kuin miltä teistä tuntuu. Kyllä meidän kohta 8 vuotta täyttävä murustelee edelleen ihan valtavat määrät pöydälle, lattialle ja tuolille, ja muutakin ruokaa voi toisinaan pöydälle tai vaatteille roiskua. Älkää nyt vaatiko salonkikelpoista käytöstä noin pieneltä :)
Asperger piirteiltä kuulostaa, ei välttämättä ole kuitenkaan mitään varsinaista oireyhtymää mutta olen itse tuon tyyppinen, samoin kuin yksi diagnosoitu assi.
Annas kun arvaan: lapsi on myös lihava? Lihavat lapset ovat monesti tuollaisia. Ahneita, manipuloivia. Jankuttavat kunnes saavat herkkuja.
Ovatko aspergerit tosi kömpelöitä? Meinaan, ovatko hyvin kaatumisalttiita, jatkuvasti tavaroitaan pudottelevia, törmäileviä, jolla suuntavaisto aika surkea myös?
Entä saako usein paniikkikohtauksia eikä muista sanojakaan aina, vaan keksii omia sanoja tilalle? Kyse on aikaihmisistä, äidistä ja tyttärestä, samat oireet.
Puhuit meidän 6v pojasta selvästi etkä justiinastanne.
Niin tutulta kuulostaa 😄
motorisia häiriöitä.
mutta sosiaalisissa taidoissa ei kuitenkaan näytä olevan vikaa. osaa hermostuttaa äitiä ja miellyttää isiä.
ei siis ole autismin kirjoon liittyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin särähti korvaan tuo "me määräämme täällä".
Onko teillä useinkin niin, että lapsi ei saa päättää mistään? Siis tietenkään lapsi ei ole pomo ja vanhemmat asettavat rajat yms. Mutta silloin kun lapsi alkaa sanomaan, että isä ei saa tehdä noin, äiti ei saa tehdä noin yms, niin keskustelkaa asiasta.
"Miksi mielestäsi isä ei saa tehdä tätä asiaa?"
"Muistatko kun sovittiin, että jos käyttäydyt hyvin, niin saat herkkua. Mutta nyt et käyttäytynyt hyvin"Ja onhan se muuten aika normaalia käytöstä. Tuossa iässä tulee taas yksi uhmaikä ja kaikkea ei halua uskoa ja kokeillaan rajoja.
Kömpelöisyyteen kysyisin apua eskarista/päiväkodista/neuvolasta. Ei kuulosta normaalilta enää
On myös mahdollista, että lapsi on oppinut komentelun siitä, miten hänelle puhutaan. Usein lasten ikävä käytös on lähtöisin omilta vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
motorisia häiriöitä.
mutta sosiaalisissa taidoissa ei kuitenkaan näytä olevan vikaa. osaa hermostuttaa äitiä ja miellyttää isiä.
ei siis ole autismin kirjoon liittyvä.
No minun tuttu assi on sosionomi ja niissä töissä, joten ei se ole niin mustavalkoista että ei ole sosiaalisia taitoja.
Jätä se sika ja vie lapsi piikille.
Minä veisin tuollaisen paskapään metsään ja jättäisin sinne. Oppiipahan olemaan.
Juuri tuollainen oli exän veljentytär. Sai diagnoosin MBD, joka kuulemma ei enää ole käytössä. Siis minimaalinen aivovaurio.
Vanhetessaan sitten jnkv normalisoitui.
Jotenkin särähti korvaan tuo "me määräämme täällä".
Onko teillä useinkin niin, että lapsi ei saa päättää mistään? Siis tietenkään lapsi ei ole pomo ja vanhemmat asettavat rajat yms. Mutta silloin kun lapsi alkaa sanomaan, että isä ei saa tehdä noin, äiti ei saa tehdä noin yms, niin keskustelkaa asiasta.
"Miksi mielestäsi isä ei saa tehdä tätä asiaa?"
"Muistatko kun sovittiin, että jos käyttäydyt hyvin, niin saat herkkua. Mutta nyt et käyttäytynyt hyvin"
Ja onhan se muuten aika normaalia käytöstä. Tuossa iässä tulee taas yksi uhmaikä ja kaikkea ei halua uskoa ja kokeillaan rajoja.
Kömpelöisyyteen kysyisin apua eskarista/päiväkodista/neuvolasta. Ei kuulosta normaalilta enää