Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa ilmeisesti ei ole sosiaalisesti ihan hyväksyttävää laittaa yli 3-vuotiasta rattaisiin?

Vierailija
10.06.2018 |

Tälläistä olen ollut aistivani. Vanhemmat leimataan laiskoiksi ja lapset hemmotelluiksi. Kun taas esim. jenkeissä on ihan tavallista että vielä 4-5-vuotiaskin on rattaissa ja heidän suositut ratasmallit on ihan sitä varten suunniteltukkin (mm. baby jogger).

Meillä nyt 3v ja vielä paljon rattaat käytössä, toki monesti mennään ilmankin. Miten muilla?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mieti muiden hyväksyntää. Lapseni ovat istuneet rattaissa juuri niin kauan, kuin siihen suostuivat. Ikää en edes muista tarkasti, 4-5 vuotiaaksi. Helpompi pikkulapsia on rattailla kuljettaa, ainakin keskustan ruuhkassa.

Vierailija
22/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just päätin ottaa rattaat mukaan kun lähdetään ulkoilemaan. Lapsi on 3,5v mutta väsyyhän tuo, jos matkaa tulee lukuisia kilometrejä. 

Eikös sitä ulkoilua voi mitoittaa lapsen voimien mukaan?

Ei koska kohteeseen ei pääse kävelemättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä rattaat mukana 4 vuotiaan kanssa, kävelee mielellään mutta kun väsy tulee voi kiivetä kyytiin.

Ei tartte ajatella mitä muut aattelee, mitä ihmeen väliä sillä on.

Sitä paitsi aatteletko sä itse aina muista jotain?

Vierailija
24/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi laittaa rattaisiin, kun kävelykin onnistuu?

Onnistuu toki, jos aina pitkät matkat mennään autolla ovelta ovelle. Ei meillä 5v jaksanut kävellä 5km uimakouluun, uida se uintiaika siellä ja kävellä kaupan kautta toiset reilu 5km kotiin. Talvella edes pyörällä ei umpihangessa voinut tuota matkaa mennä.

Lähes joka paikassa tiet aurataan ja se pyöräilykin siis onnistuu. Toki noin pitkällä matkalla lapsen tuskin kannattaa itse pyöräillä vaan istua lastenistuimessa tai peräkärryssä.

Jäätä ei voi aurata pois, se on liukasta, en itsekään aja pyörällä talvisin. Meillä myös 5v painoi jo sen verran ja oli liian pitkä istuimeen. Kärryä emme ole tarvinneet. Yhtä päivää varten viikossa ei sellaista hankittu viemään tilaa. Rattailla onnistui vallan mainiosti, ei ole mitään eroa istuuko se lapsi rattaissa sen matkan vai pyörän kärryissä.

Ja kiva kun sinä tiedät paremmin meidän seudun auraustilanteen. Miksihän me sitten melkein joka ikinen uintiaamu (aina lumisateiden jälkeen siis ja niitä riitti) talsimme siinä yli nilkkoihin asti ulottuvassa umpihangessa, jos ne oli aina aurattu heti aamusta? Hienoa kun aina ollaan pätemässä tietämättä sitä tilannetta mikä toisilla on.

Vierailija
25/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käveletkö itse kolmevuotiaan kanssa joka paikkaan? Vai menettekö autolla pidemmät matkat?

Itsellä oli 3-vuotias rattaissa ja oli vielä yli 4-vuotiaskin tuplarattaiden kyydissä.

Hankin tuplarattaan kun toinen syntyi ja esikoinen täytti juuri kolme vuotta samaan aikaan.

Joka aamu tein parin tunnin reippaan vaunulenkin ja vielä monena iltana tein tunnin lenkin. Meinaat että se 3-vuotias juoksee siinä vierellä?

Entä kauppareissut? Kyllä itse koin helpommaksi kun molemmat lapset istui kyydissä ja kotiin pääsi nopeampaa ilman että ostokset oli kauaa lämpimässä.

Lasten ulkoilut oli sitten asia erikseen jolloin mentiin hitaasti ja pysähdeltiin ihmettelemään asioita.

Vierailija
26/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka oikeasti paheksuu? Peukuta ylöspäin, jos olet sitä mieltä, että rattaissa on ikäraja. Peukuta alaspäin, jos mielestäsi ikärajaa ei ole.

Vierailija
27/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas täältä ne liikuntataidottomat ja läskit lapset tulee kun ei anneta lapsille mahdollisuuksia ylittää itseään fyysisesti ja voimistua.

Joo, meillä on ihan hirveän lihava lapsi kun istui kerran viikossa rattaissa ollessaan 5v. Juuri koululääkäri valitti, että paino menee alakäyrällä, ihan tajuton pullero hän kyllä on. Mistä arvasit?

Vierailija
28/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tottakai teen mitä haluan, tuolla juuri lapsi nukkuu päikkäreitään rattaissa 🙂 meillä pieni asunto joten tämä ollut meille paras ratkaisu, lapsi saa parvekkeella nukkumarauhan. Lapsi usein väsyy jos ollaan kauempaa kotona joten rattaat on ihan hyvä olla mukana. Ne on myös turvallinen tapa kulkea lapsen kanssa esim. kaupungilla. Ja niillä saa kätevästi kuljetettua kaikkea muutakin tavaraa. Eli siis ei, en ole valmis luopumaan niistä vielä 😁

Mietin vaan että miksi siitä juurikin Suomessa kumpuaa niin voimakkaita mielipiteitä, jos ei-taapero istuu rattaissa. Ja kun juurikin sitten on ihan ok mennä autolla joka paikkaan tai istuttaa pyöräkärryn, pulkan jne kyytiin. Mutta ne rattaat ... hell no !? 😁

Ap

Vierailija
29/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu toki, jos aina pitkät matkat mennään autolla ovelta ovelle. Ei meillä 5v jaksanut kävellä 5km uimakouluun, uida se uintiaika siellä ja kävellä kaupan kautta toiset reilu 5km kotiin. Talvella edes pyörällä ei umpihangessa voinut tuota matkaa mennä.

Lähes joka paikassa tiet aurataan ja se pyöräilykin siis onnistuu. Toki noin pitkällä matkalla lapsen tuskin kannattaa itse pyöräillä vaan istua lastenistuimessa tai peräkärryssä.

Miksi on noloa pistää lapsi rattaisiin kun itse kävelee, mutta ei yhtään noloa laittaa istumaan pyörän kyytiin kun itse pyöräilee?

Vierailija
30/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas täältä ne liikuntataidottomat ja läskit lapset tulee kun ei anneta lapsille mahdollisuuksia ylittää itseään fyysisesti ja voimistua.

Joo, meillä on ihan hirveän lihava lapsi kun istui kerran viikossa rattaissa ollessaan 5v. Juuri koululääkäri valitti, että paino menee alakäyrällä, ihan tajuton pullero hän kyllä on. Mistä arvasit?

Jep 😁 Meilläkin kyllä lasten paino menee ennemmin siellä alakäyrän tuntumassa kuin toisinpäin... Me vanhemmatkin ollaan ihan hoikkia ja liikunnallisia eli turha taas yleistää.

Tuntuu olevan jonkinlainen meriitti ja kilpailu sekin että kenen lapsi kävelee nuorimpana kaikkein pisimpään.. 🙈

Ap

Vierailija
31/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä on auto niin sillä pääsee pidemmät matkat. En minäkään rattaita käyttäisi, vaan miettisin muita vaihtoehtoja, esim pyörällä kuskaus ja talvella pulkka.

Miten ihmeessä se pyörän istuin tai pulkka eroaa rattaista lapsen kannalta?

En tykkää rattaista. Ja mieluummin pyöräilen kuin kävelen.

Vastasit nyt mikä ero on itsesi kannalta. Mutta mikä ero on lapsen kannalta?

Vierailija
32/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä pks lapset istuu rattaissa niin kauan, kun eivät tarvitse lippua julkiseen liikenteeseen. Ja rattaiden työntäjäkin pääsee ilmaiseksi. Ja kyllä, minä ainakin katson sitä paheksuvasti.

Vierailija
33/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Itse koen sen niin, että haluan ehdottomasti rattaista eroon mahdollisimman aikaisin, jotta lapsi voimistuu, eikä tietenkään tarvitse sitten ottaa kömpelöitä rattaita enää mukaan joka paikkaan. Kyllähän se vähän hölmöltä näyttää jos yli kolmevuotias istuu kyyditettävänä. 

Vierailija
34/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä pks lapset istuu rattaissa niin kauan, kun eivät tarvitse lippua julkiseen liikenteeseen. Ja rattaiden työntäjäkin pääsee ilmaiseksi. Ja kyllä, minä ainakin katson sitä paheksuvasti.

No eikai se asiakkaan vika ole jos tuollainen päätös on tehty? 😂 valita sinne joukkoliikenteeseen jos niin kyrpii. Täälläkin pääsee ilmaiseksi rattailla mutta on minulla kausikorttikin. Sitä ei vaan katsota hyvällä jos lähden keskeltä rynnimään eteen sen korttini kanssa, kun ei kerran tarvitse maksaa juuri sen takia.

Vierailija
35/35 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. Itse koen sen niin, että haluan ehdottomasti rattaista eroon mahdollisimman aikaisin, jotta lapsi voimistuu, eikä tietenkään tarvitse sitten ottaa kömpelöitä rattaita enää mukaan joka paikkaan. Kyllähän se vähän hölmöltä näyttää jos yli kolmevuotias istuu kyyditettävänä. 

Meidän lasten voimissa ei kyllä ole huomattu olevan mitään vikaa 🤔 Päinvastoin

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme