TUHLAAVA ELÄMÄNTAPA
Olen aina ollut aika...noh pihi. Tai en koe että minulta mitään puuttuisi, minulla on vain ja ainoastaan kaikki tarpeellinen kotona. En tarvitse tavaraa vain ostamisen ilosta vaan haluan että koti on siisti ja lapset oppivat kunnioittamaan sitä mitä meillä on.
Tiedän että aika moni on erilainen ja juuri tänään viimeksi järkytyin ollessani shoppailemassa ystäväni kanssa. Hän osti sitä ja tuota ja vielä vähän tuota. Joku rätti oli kivan näköinen ja heti pakko saada omalle pöydälle vaikka kaapit omien sanoin täynnä liinoja. Takkeja ennestään ainakin viisi mutta taas löytyi kiva. Kehuin jotain purnukkaa sieväksi ja ystävä tokaisi heti että osta! Miksi ostaisin jotain vain koska se oli sievä? Älytöntä turhamaisuutta. Ja näin ok tuloisena ihmettelen sitäkin miten ihmisillä on varaa koko ajan ostaa. Ostetaan erikoiskahveja, halpamuotivaatteita jatkuvasti eri mielentilassa, lapsille kaikki vempaimet ja asioitakin kaapit täyteen. Kirjojakin pitää ostaa, vaikka kirjastot täynnä kirjoja. Meillä jääkaappikin aina tyhjä muiden mielestä, sillä siellä vaan kaikki tarpeellinen. En koskaan heitä ruokaa roskiin.
Miten te muut? Ostatteko huvinvuoksi?
Kommentit (6)
Ostan, mut osaan myös säästää.
Esim. Yöpaidan ja kimono nyt kulahtaneet, ni just tilasin 2 yökkärii, kimonon ja ballerinat. :)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen aika säästäväinen, joskus vähän liiankin, mutta minun tuloilla ei voi säästää kivasti ja samalla ostaa kaikkea mitä haluaa.
Meneekö sulla sitten paljon rahaa säästöön, jos on "ok tulot"? Mitä varten säästät? Lapsille perinnöksikö?
Ei me säästämisen syystä elätä nuukasti. Toki säästämme esim eläkepäiviin turvaa. Minulla ja miehelläni on molemmilla omat rakkaat harrastukset, minä ratsastan ja mieheni golffaa. Periaatteena että ns aineettomaan huviin satsaamme eli meidän harrastuksiin ja lasten soitto- ja liikuntaharrastuksiin.
Mä en myöskään tykkää ostella turhaan. Nyt on vaan niin paljon tavaraa ostoslistalla, että menee aika paljon rahaa kun "täytyy" uusia paljon harrastuskamoja ja vaatteita ym. Esim. samalla kertaa uusittavaksi menee fillari (vanhan rungossa halkeama jota ei voi enää korjata), juoksulenkkarit, kuoritakki, sukkalaatikkoa siivotessa yli puolet meni roskiin kun olivat rikki, paitoja pitäisi ostaa kun nykyiset ovat jo sellaisia nuhjuisia ja nukkaisia, kahdet farkut odottaa roskikseen pääsyä kun ovat haaroista kuluneet. Eli ostettavaa on paljon, mutta kaikki tarpeeseen. Silti inhottaa se rahanmeno.
Sitten kun ostan tarpeeseen, niin ostan kunnollista ja hinnalla ei ole niin merkitystä. Mutta en ravaa shoppaamassa, hypistelemässä enkä ostelemassa.
Toisaalta nyt olen 3 iltaa nettaillut ja just tilasin uudet kännykät koko perheelle (miehen näppismallin akku finaalissa, lapsen win 8 ei saa ohjelmia ja akku oireilee sekä oma win 10 vähän väliä ilmoittelee että ohjelmien tuki on jatkossa android, muuten hyvä luuri).
Osaan säästää, mutta joskus tuhlaan vähän liikaa. Minulla on joku idea mielessäni vaikkapa täydellisestä mekosta, joka kävisi joka tilanteeseen ja että mulla siis olisi vain yksi mekko, mutta lopputulos on sitten kuitenkin, että kaapissa on aika monta erilaista mekkoa, koska sitä täydellistä ei ole olemassakaan. Kirjoja sentään ostan vain sellaisia, mitä ei löydy kirjastosta tai mitä aion lukea monta kertaa.
Minäkin olen aika säästäväinen, joskus vähän liiankin, mutta minun tuloilla ei voi säästää kivasti ja samalla ostaa kaikkea mitä haluaa.
Meneekö sulla sitten paljon rahaa säästöön, jos on "ok tulot"? Mitä varten säästät? Lapsille perinnöksikö?