Miten hyvin te hallitsette oman taloutenne? Neuvoja? Minulle suurin osa laskuista on yllätyksiä, ei yleensä mitään hajua tilin saldosta jne.. Hunningolla koko talous
En ole pitkään vielä asunut omillani. Luottotiedot on kuiteskin vielä tallella, mutta monia karhulaskuja on kuitenkin tullut ja tulee varmaan vastakin. En ole luonteeltai pätkääkään järjestelmällinen. Mulla ei ole talouden hallintaa muuta kuin saldoa tulee vahdittua suht usein. Kassalla on rahat loppuneet vain kerran, onhan se niin iso häpeä jota siksi osaan välttää.
Koko postien avaaminen oikeesti pelottaa vaikka tyhmältä kuulostaakin. Vuokra on ainut meno, jonka ajankohdan tiedostan, muista ei ole mitään käryä. Miten näin retuperällä oleva talous hallintaan?
Sain nuorena tosi ristiriitaiset esimerkit talouden pidosta. Isäni merkitsee isoon vihkoon sentilleen kaikki mahdolliset menonsa ja taatusti tietää jokaisen tulevan menonsa varmaan useamman vuodenkin eteenpäin. Isällä onkin paljon rahaa ja on kova säästämään. Äitini taas ei pidä kirjaa menoistaan ja tuskailee lähes joka kuukausi vastikkeen maksun kanssa. Hänellekin laskut ovat useimmiten yllätyksiä. En pidä kumpaakaan tapaa sinä normaalina tapana, mutta mikä se sitten olisi? Sellanen, ettei raha hallitsisi arjessa kaikkea vaan olisi vaan yksi arkinen osa sitä. Säästöäkin olisi kiva saada maltillisesti. Miksikään supersäästäjäksi tästä luonteesta ei ole, koska haluun nautta elämästä nuorena ystävien kanssa enkä mököttää vaan kotona.
Kommentit (55)
tässä taas näkee, etä tytön tulisi matkia isää aina.
Tilailetko holtittomasti tavaraa netistä, vai miksi laskut ovat yllätyksiä?
Siis miten et tiedä mitä laskuja sinulle tulee??
Minä tiedän about päivän tarkkuudella milloin mikäkin lasku postilaatikosta tulee.
Tilinsaldoa en sentilleen tiedä, mutta sen tiedän, että kun kulutukseni pysyy normaalina minulle jää aina palkasta laskujen ja muiden ostosten/kulutuksen jälkeen n. 50 euron tarkkuudella sama määrä joka kuukausi.
Nyt suosittelen että alat noudattaa isäsi systeemiä kun tuolla äitisi tyylillä et sä kuin merkinnän luottotietoihin.
Ps. On käsittämätöntä, että lukio ja amiksen oppimäärään ei kuulu taloustieto. Tuntuu että se on yllättävän monelle ihmiselle rakettitiedettä.
E-laskuiksi kaikki sähkölaskut, puhelimet ja vakuutukset. Jos tilaat jotain, et tilaa laskulle, vaan maksat heti verkkopankissa.
Ennen käytin menojen ja tulojen ennakoimiseen ja seuraamiseen Excelin budjettitaulukkoa, nykyisin käytän budjettisovellusta puhelimella. Minulla vaihtelee palkka kuukausittain tehtyjen tuntimäärien mukaan, joten kuukausibudjetin teko on melkeinpä pakollista oman mielenrauhan turvaamiseksi.
No mitä jos kokeilisit ostaa vain käteisellä? Kokeilisit varata vaikka 500€ kuussa yllättäviin laskuihin. Yrittäisit säästää hätätilarahaa.
Eli etsit sinulle parhaiten sopivan rahankäyttösysteemin.
Kaikki e-laskuksi, todella helppoa kun kaikki tulee sinne nettipankkiin ja saat parilla klikkauksella aina palkka päivänä hoidettua kaiken, monella (ehkä kaikilla, en tiedä) pankilla on älypuhelimeen sovellukset josta on helppo tarkistaa tilin tiedot. Olin kanssa joskus todella huono noiden paperilaskujen kanssa koska yksinkertaisesti hukkasin/unohdin niitä, ehkä joku kerran vuodessa maksettava lasku tulee paperilla mutta kaiken muun olen nettipankkiin laittanut.
Mitä alkuperäisille laskuille tapahtuu, jos kerran karhuja tulee usein? Miksi et maksa niitä?
Peruslaskut eli vuokra/vastike, sähkö, puhelin, vesi jne tietää täsmälleen, milloin seuraava lasku tulee ja ainakin suurin piirtein, minkä suuruinen se on. Muista laskuista täytyy vaan opetella sisäistämään, että "ostin jotain, lasku tulee parin viikon sisään ja se on maksettava". Laita vaikka kalenteriin muistiin, ei se sen vaikeampaa ole. Ala toimia kuten isäsi, se on hyvä malli.
Minulla nykyään suurin osa on e-laskuja ja kun käyn verkkopankissa n. kerran viikossa, laitan aina kaikki uudet maksuun. Maksamattomat paperilaskut on muovitaskussa ja maksan ne pois aina samalla kun verkkopankki on auki. Aiemmin pidin exelillä kirjaa tuloista ja menoista, mutta nykyään en jaksa. Se kyllä pistää miettimään kulutustottumuksia, jos kuukauden saldo on useinkin miinuksella.
Mä tiedän tarkalleen milloin mikäkin lasku tulee. Olen pienituloinen, on pakko olla tilanteen tasalla koko ajan. Tosin mulle ei laskuja juurikaan tule. Ei ole varaa tilailla mitään. Vaatteet ja kengät yms ostan aina käteisellä (maksan siis pankkikortilla, lähtee heti tililtä). Ja ne hankin kirppareilta tai alennusmyynneistä Luottokortteja ei ole.
Kerran viikossa kauppaan vakiovalinnoin ja tiedän saldon ja laskut melko tarkasti.Säästöön jää 5000€ tai vähän yli vuodessa.
Kun muutin omilleni laitoin jonkin aikaa raha-asiat Excel-taulukkoon.
Ensin tulot, josta laskentakaavalla miinus kiinteät menot kuten asuminen yms. omilla riveillään, tulos jaettuna neljälle viikolle omalle riville ja siitä sai ajatusta, että paljonko on käytössä rahaa per viikko.
Kaikki menot taulukkoon, ruokakaupat, kahvilat, yms, ja siitä sen näki, kuinka nopeasti viivan alle jäävä summa vähenee. Iski todella tajuntaan, että eihän tässä ole varaa ostaa viiden euron erikoiskahveja joka toinen päivä eikä mitään muutakaan extroja!
Palkka
-asuminen
-liikkuminen
-laskut
÷ viikoilla seuraavaan palkkaan
= viikon käyttörahat
- kaikki ostot
= käytettävissä jäljellä
Tiedän menot sentilleen, tulotkin jotain bonuksia tms lukuunottamatta. Mulla on ollut Excel jo vuosia ja siihen laitan aina vuodeksi kerrallaan sellaiset laskut jotka tiedän jo etukäteen. Niitä sitten päivittelen kuukausittain. Viivan alle jää raha jonka voi säästää tai tuhlata. Laskut maksetaan aina kerran kuukaudessa.
Tottakai tiedän paljonko menee ja tulee eikä yksikään lasku tule ikinä yllätyksenä. Ainoat karhukirjeet jotka olen ikinä saanut ovat johtuneet siitä että en ole koskaan saanut alkuperäistä laskua, Posti on hukannut sen tmv.
Tämä silti vaikka keikkatyöläisenä ja pätkätyöläisenä palkkaa saattaa tulla kuussa kolmesta, neljästä eri paikasta ja useana eri päivänä, sekä opintotuki jne. Tiedän aina silti myös paljonko odottaa palkkaa mistäkin.
N29
Vierailija kirjoitti:
Tiedän menot sentilleen, tulotkin jotain bonuksia tms lukuunottamatta. Mulla on ollut Excel jo vuosia ja siihen laitan aina vuodeksi kerrallaan sellaiset laskut jotka tiedän jo etukäteen. Niitä sitten päivittelen kuukausittain. Viivan alle jää raha jonka voi säästää tai tuhlata. Laskut maksetaan aina kerran kuukaudessa.
Vaikuttaa sekavalta
Rakastavasti,
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tiedän paljonko menee ja tulee eikä yksikään lasku tule ikinä yllätyksenä. Ainoat karhukirjeet jotka olen ikinä saanut ovat johtuneet siitä että en ole koskaan saanut alkuperäistä laskua, Posti on hukannut sen tmv.
Tämä silti vaikka keikkatyöläisenä ja pätkätyöläisenä palkkaa saattaa tulla kuussa kolmesta, neljästä eri paikasta ja useana eri päivänä, sekä opintotuki jne. Tiedän aina silti myös paljonko odottaa palkkaa mistäkin.
N29
Itse olisin tuossa kohtaa jo hukassa, vaikka hyvä taloudenpitäjä olenkin.
Sinkkumies
Kaikki toistuvat laskut e-laskuiksi. Kuukausituloista ainakin n. 10 % jätät säästöön. Päivittäistavaraostoksia varten nostat kerran kuussa käteistä tietyn summan, vaikka 200 €, jolloin koko ajan tiedät, paljonko on jäljellä.
Nuorena elämästä varmaan noi nauttia ystävien kanssa ilmaiseksikin / edullisesti, eli ei tarvitse tuhlata rahaa mihinkään (eikä mököttää kotona). Opettelet löytämään elämääsi muuta sisältöä kuin ylettömän törsäilyn tai sitten yksinkertaisesti opiskelet ja hankkiudut työhön alalle, jossa ansiotulosi riittävät kustantamaan elämäntyylisi.
Vierailija kirjoitti:
tässä taas näkee, etä tytön tulisi matkia isää aina.
Miehet on usein oikeassa.
Sinkkumies
Hankkiudu eroon paperilaskuista. Kaikki elaskuiksi ja alat oikeasti käyttämään verkkopankkiasi. Katsot saldon puhelimesta vaikka joka päivä että olet kärryillä tilanteestasi. Vaikka nämä ensiksi.