Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hyvin te hallitsette oman taloutenne? Neuvoja? Minulle suurin osa laskuista on yllätyksiä, ei yleensä mitään hajua tilin saldosta jne.. Hunningolla koko talous

Vierailija
08.06.2018 |

En ole pitkään vielä asunut omillani. Luottotiedot on kuiteskin vielä tallella, mutta monia karhulaskuja on kuitenkin tullut ja tulee varmaan vastakin. En ole luonteeltai pätkääkään järjestelmällinen. Mulla ei ole talouden hallintaa muuta kuin saldoa tulee vahdittua suht usein. Kassalla on rahat loppuneet vain kerran, onhan se niin iso häpeä jota siksi osaan välttää.

Koko postien avaaminen oikeesti pelottaa vaikka tyhmältä kuulostaakin. Vuokra on ainut meno, jonka ajankohdan tiedostan, muista ei ole mitään käryä. Miten näin retuperällä oleva talous hallintaan?

Sain nuorena tosi ristiriitaiset esimerkit talouden pidosta. Isäni merkitsee isoon vihkoon sentilleen kaikki mahdolliset menonsa ja taatusti tietää jokaisen tulevan menonsa varmaan useamman vuodenkin eteenpäin. Isällä onkin paljon rahaa ja on kova säästämään. Äitini taas ei pidä kirjaa menoistaan ja tuskailee lähes joka kuukausi vastikkeen maksun kanssa. Hänellekin laskut ovat useimmiten yllätyksiä. En pidä kumpaakaan tapaa sinä normaalina tapana, mutta mikä se sitten olisi? Sellanen, ettei raha hallitsisi arjessa kaikkea vaan olisi vaan yksi arkinen osa sitä. Säästöäkin olisi kiva saada maltillisesti. Miksikään supersäästäjäksi tästä luonteesta ei ole, koska haluun nautta elämästä nuorena ystävien kanssa enkä mököttää vaan kotona.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaa parin kuukauden ajalta mihin rahasi ovat menneet, ja jatka pari kuukautta eteenpäin. Sitten teet kauppalistan välttämättömistä asioista, ja kun menet kauppaan niin et osta mitään muuta kuin mitä listassa on. Et vaikka se lohifilee olisikin tarjouksessa. Uusia vaatteita, kenkiä yms ei tarvitse joka kuukausi, karsi niistä turhat pois. Älä tilaa netistä vähään aikaan mitään, äläkä osamaksulla.

Lisäksi ota joku tietty päivä viikossa jolloin maksat kaikki laskut. Heti kun pääset postin kimppuun ota laskut erikseen tiettyyn paikkaan, esim jollekkin hyllylle, ja viikon maksupäivänä avaat ne ja maksat.

Vierailija
22/55 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletko Sinkkumies olevasi älykäskin? Et ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Maksetaan pakolliset laskut (vuokra + sähkö + puhelin + vakuutukset) ajoissa.

Sähkölaskussa lukee koska seuraavan maksupäivä on, tulee kolmen kuukauden välein. Vakuutukset kerta vuoteen ja muistan missä kuussa ne tulee.

-Ei osteta mitään laskulla vaan maksetaan heti kaikki ostokset.

-Säästöön menee joka kuukausi vaihteleva summa

Vierailija
24/55 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit koettaa siirtyä puoleksi käteiseen niin pysyy paremmin kontrollissa.

Vastike, sähkö hyvin standardoituja ja vastike on kaiken lisäksi muistettava itse maksaa. Ei tuu laskua ku kerran vuodessa.

Känny ja internet on samoin standardia, ja syht hyvin ennakoitavissa. Jos on joku harrastus: punttisali/hevoset/jumppakerho/.. senkin lasku aika säännönmukainen.

Aina parempi tosin harrastuksissakin pyrkiä pois laskuista ja siirtyä käteismaksuun. Nostat kerran kaks kuussa käteistä ja pysyt siinä budjetissa maksaen ruuat, harrastukset, matkaliput ja ruohot yms sekoilut.

Kortti ei siis vinkuisi oikeastaan koskaan, vain kun tilaa ulkomailta eikä voi suoraan maksaa pankkisiirrolla.

Kehittyy samalla joku käsitys siitä mitä kuluu ja milloin kun seuraat käteismenoa.

Itseltä jää ainakin aika paljon rahaa yli vaikkei ole mitään kummallisempia tuloja ja tulee ostettua paljon osakkeita. Vihan vaan niin paljon luopua rahasta kulutukseen ettei oikein tule kulutettua. Kaiken lisäksi kun viimeinen tulo jää helposti viimeiseksi. Ei koskaan tiedä saako enää koskaan lisää rahaa ja saalla kerran maksettu raha on ikuisesti tuhlattu.

Vierailija
25/55 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee monta neuvoa ja jos kaikki tuntuvat liian vaikeita, aloita ensimmäisestä:

1. varaa aika talous- ja velkaneuvojalle. Palvelee ilmaiseksi jokaisessa kunnassa, mutta joissakin on jonoa.

2. kerää kaikki laskua AINA SAMAAN PAIKKAAN. 

3. avaa laskut ja merkitse paperille nettipankkiin ja sähköpostiin tulevat laskut.

4. paperille siksi että saan niin paperilaskut kuin sähköiset samaan pakettiin.

5. ota esiin kalenteri.

6. merkitse samaan aikaan kuukaudesta maksettavat laskut sekä tulosi yhden kuukauden ajalta.

7. TÄMÄ ON TÄRKEIN:

Tee itsellesi taulukko, johon merkitset tulot ja menot ETUKÄTEEN niin pitkälle kuin tiedät. Säännöllisesti maksettavat, kuten sähkö, vuokra, vakuutukset voit merkitä koko vuodelle. Summat ehkä muuttuvat, mutta korjaa ne sitten kun laskut tulevat.

Jos taulukkolaskennan alkeet ovat hallinnassa, tee ylimmälle riville kaava, jossa tuloista vähennetään kaikki menot. Siinä näet sen summan, mikä sinulla missäkin kuussa on käytettävissä.

Näitä taulukoita ja laskentapohjia löytyy netistäkin vaikka millä mitalla.

8. Laita kaikki kuitit talteen. Siis ihan kaikki ja ota vastaan edes yhden kuukauden ajan kuitti jokaisesta makeisostosta, pikaruuasta, yksittäisestä juomasta ym. jos et maksa niitä pankkikorttilla. Kortilla maksetuista tarkista TILIOTTEESTA, mihin rahasi menivät.

Vierailija
26/55 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pitkään vielä asunut omillani. Luottotiedot on kuiteskin vielä tallella, mutta monia karhulaskuja on kuitenkin tullut ja tulee varmaan vastakin. En ole luonteeltai pätkääkään järjestelmällinen. Mulla ei ole talouden hallintaa muuta kuin saldoa tulee vahdittua suht usein. Kassalla on rahat loppuneet vain kerran, onhan se niin iso häpeä jota siksi osaan välttää.

Koko postien avaaminen oikeesti pelottaa vaikka tyhmältä kuulostaakin. Vuokra on ainut meno, jonka ajankohdan tiedostan, muista ei ole mitään käryä. Miten näin retuperällä oleva talous hallintaan?

Sain nuorena tosi ristiriitaiset esimerkit talouden pidosta. Isäni merkitsee isoon vihkoon sentilleen kaikki mahdolliset menonsa ja taatusti tietää jokaisen tulevan menonsa varmaan useamman vuodenkin eteenpäin. Isällä onkin paljon rahaa ja on kova säästämään. Äitini taas ei pidä kirjaa menoistaan ja tuskailee lähes joka kuukausi vastikkeen maksun kanssa. Hänellekin laskut ovat useimmiten yllätyksiä. En pidä kumpaakaan tapaa sinä normaalina tapana, mutta mikä se sitten olisi? Sellanen, ettei raha hallitsisi arjessa kaikkea vaan olisi vaan yksi arkinen osa sitä. Säästöäkin olisi kiva saada maltillisesti. Miksikään supersäästäjäksi tästä luonteesta ei ole, koska haluun nautta elämästä nuorena ystävien kanssa enkä mököttää vaan kotona.

Ota isästäs esimerkkiä. Exäni oli  kuin sun äitis, ero tuli.

Vierailija
27/55 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän menot sentilleen, tulotkin jotain bonuksia tms lukuunottamatta. Mulla on ollut Excel jo vuosia ja siihen laitan aina vuodeksi kerrallaan sellaiset laskut jotka tiedän jo etukäteen. Niitä sitten päivittelen kuukausittain. Viivan alle jää raha jonka voi säästää tai tuhlata. Laskut maksetaan aina kerran kuukaudessa.

Vaikuttaa sekavalta

Rakastavasti,

Sinkkumies

Jos sinulle ecxel ei olisi noin täysin tuntematon, ymmärtäisit että tässä ei ole mitään sekavaa. Itse en laita mitään "viivan alle" vaan ylimmälle riville laskentakaavan, josta näen kunkin kuukauden käytettävissä olevan summan. Silloin on varauduttava etukäteen, jos näyttää menevän miinukselle. 'Suu säkkiä myöten' jo etukäteen ja säästöjä tai sitten sovitaan laskujen eräpäiviä myöhemmäksi, kun tavallisesti ei ole mahdollisuutta hankkia lisätuloja.

Vierailija
28/55 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seuraan tarkkaan menojani. Otan aina kuitin joka ostoksesta ja ne kuitit on mulla niin kauan kun summa on merkattu taulukkoon. En käsitä miksi ihmiset ei kaupassa ota kuittia! Saahan ne toki tiliotteesta mutta ei ne näy heti ja sitten pitää poimia monesta paikkaa.

Minulla on läppärin työpöydällä excel-taulukko tehty koko vuodeksi. Joka kuukaudelle oma sivu. Siinä on oma sarake eri menoille (ruoka, vaatteet, auton huollot, bensat...) ja tuloille

Katsoin, että tänä vuonna, reilussa viidessä kuukaudessa, mulla on mennyt vaatteisiin 152 € - ei yksiäkään kenkiä. Meikit ja kosmetiikka 73,40 €. Kampaaja 254 €. Lehtiä en tilaa. Ihan hyvä pysyä kärryillä ja katsoa mistä voi säästää.

Vierailija
29/55 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahah..

katotaan..

Vaatteet 0e

Meikit 0e

kampaajat 0e

Kirjat, hupsis, 243e tänä vuonna

Vierailija
30/55 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hahah..

katotaan..

Vaatteet 0e

Meikit 0e

kampaajat 0e

Kirjat, hupsis, 243e tänä vuonna

hahah itsellesi.

Minä en osta kirjoja kuin joskus lahjaksi mutta käyn ahkerasti kirjastossa, tänään viimeksi. Palautin kolme, lainasin vain yhden varaamani kun oli kiire. Kirjaston kautta saa minkä kirjan vaan ja varaaminen on ilmaista ja helppoa. Netin kautta lista varaukseen ja asian voi unohtaa kunnes tulee tekstari, että kirjan voi noutaa. Uutuuksia voi joutua odottamaan useamman kuukauden mutta mitä se haittaa.

Vierailija
31/55 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan tarkkaan kun on pakko ja toisaalta helppoa kun kaikki menee mitä tulee. Joka menon kirjaan ylös. Nyt tulossa lomaraha, ylimääräistä n 1000 euroa käteen mutta on myös ylimääräistä menoa yli tonni (asennettiin mökille pyykinpesukoneliitäntä, siitä maksettava lasku 500 € ja sitten teen aidan koko pihan ympäri koiraa varten, ei taida 500 € riittää), joten se menee. Mihinkään lomareissulle on turha haaveilla tänäkään kesänä.

Liksasta ei jää mitään, pankki vie yli puolet ja toinen puoli menee kaikkeen pakolliseen.

Parin vuoden päästä alan nostaa puolet eläkkeestä ja jatkan töitä, sitten jää muutama satku.

Vierailija
32/55 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä taas näkee, etä tytön tulisi matkia isää aina.

Miehet on usein oikeassa.

Sinkkumies

Paitsi että meidän huushollissa rahat on aina hoitanut äiti.

Isä ei edes tiedä mitä tilille tulee saati mihin se menee.  Hänelle jos jätän taloudenhoidon se on viikossa sekaisin. Esim mun 5 pv työmatkan aikana oli käytetty 10 päivän ruokarahat vaikka mainitsin päiväsummasta. Ei kovin hyvä rahankäyttömalli!

15

Vierailija
33/55 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein keino, jonka olen oppinut.

1. Ensin kaikki laskut jollain tavalla talteen.

2. Tee jokin taulukko esimerkiksi Excelillä, josta näet paljonko sinulla menee vuoden aikana KESKIMÄÄRIN KUUKAUDESSA laskuihin. Eli asuminen, vakuutukset, säännölliset harrastukset, jne jne. Siis ihan kaikki, joista sinulle lasku.

3. Avaa uusi pankkitili, jota käytät vain ja ainoastaan laskujen maksamiseen. Tämä ei siis ole mikään säästötili eikä vararahasto. Näihin rahoihin ei kajota muuten kuin laskuja maksettaessa.

4. Tee automaattiveloitus, joka siirtää säännöllisesti heti tilipäivänä käyttötiltäsi laskujenmaksutilille sen summan, jonka olet saanut selvitettyä tuolla kohdassa 2.

Käyttötilillesi jäävä raha on se, jolla ostat ruokaa, bensaa, kaljaa yms yms vaihtelevan arvoista tuotetta. Jos käyttötilin raha ei riitä, niin sinun pitää jollain tavalla muuttaa päivittäisiä kulutustottumuksiasi.

Tällä konstilla sinulla on aina rahaa laskuihin eikä yllätyslaskuja enää tule.

Onneksi kaverini neuvoi tämän keinon yli 30 vuotta sitten, kun minullakaan ei koskaan ollut rahaa laskuihin säännöllisistä tuloista huolimatta. Siitä asti ei ole ollut ongelmaa.

Vierailija
34/55 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja olet saanut. Tärkeintä on, että tartut raha-asioihin jo nyt, Ennenkuin olet ulosotossa.

Vierailija
35/55 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan tarkkaan kun on pakko ja toisaalta helppoa kun kaikki menee mitä tulee. Joka menon kirjaan ylös. Nyt tulossa lomaraha, ylimääräistä n 1000 euroa käteen mutta on myös ylimääräistä menoa yli tonni (asennettiin mökille pyykinpesukoneliitäntä, siitä maksettava lasku 500 € ja sitten teen aidan koko pihan ympäri koiraa varten, ei taida 500 € riittää), joten se menee. Mihinkään lomareissulle on turha haaveilla tänäkään kesänä.

Liksasta ei jää mitään, pankki vie yli puolet ja toinen puoli menee kaikkeen pakolliseen.

Parin vuoden päästä alan nostaa puolet eläkkeestä ja jatkan töitä, sitten jää muutama satku.

Jos sijoittaisit hyvää osinkoa maksaviin firmoihin niin voisit saada lisärahaa joka kk eikä tarttis nostaa puolta eläkkeestä.

Mökki on rahareikä. Sitä on vain kuluja.

Mulla oli  mökki mutta myin sen veks koska mökkivuorokaudelle tuli  hotellihuoneen hinta kun laski mökin kulut /kk ja jakoi oleskelupäivillä. Nyt kun omistan kansainvälisen hotelliketjun osakkeita ja myös käytän kyseisen puljun hotelleja lomayöpymisiin saan osan huoneen hinnasta osinkoina takaisin eikä minun tarvitse maksella aitoja tai pesukoneen liittymisiä.

Mut joo, kukin  taaplaa tyylillään

Vierailija
36/55 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä taas näkee, etä tytön tulisi matkia isää aina.

Miehet on usein oikeassa.

Sinkkumies

Eivät läheskään aina. ex-mieheni oli  oikea heinäsirkka jolle minä opetin vastuullisen rahankäytön alkeet. Itselläni  on nykyisin kiva sijoitussalkku kun vastaan vain omista menoistani ja rahaa säästyy sekä  tulee joka kk passiivisina tuloina. Exällä on vain eläkevakuutus josta hän ehkä  saa joskus jotain.

Musta ois kauhean kiva jos sulla ois sen verran järkeä ettet kännipäissäs kirjottelis joka ketjuun offtopiceja.

Vierailija
37/55 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän menot sentilleen, tulotkin jotain bonuksia tms lukuunottamatta. Mulla on ollut Excel jo vuosia ja siihen laitan aina vuodeksi kerrallaan sellaiset laskut jotka tiedän jo etukäteen. Niitä sitten päivittelen kuukausittain. Viivan alle jää raha jonka voi säästää tai tuhlata. Laskut maksetaan aina kerran kuukaudessa.

Amatööri. Minä pidän kahdenkertaista kirjanpitoa kirjanpito-ohjelmalla, tuloslaskelman ja taseen saa sekunnissa. Vuoden 2018 tulos tällä hetkellä 18522,07 euroa plussilla. On tullut hiukan tuhlailtua turhuuksiin kuten matkailuun ja huvituksiin.

Vierailija
38/55 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastiketta tai vuokraa ei tarvitse joka kuukausi uudelleen käydä näpyttelemässä verkkopankkiin, vaan maksun voi asettaa toistuvaksi joka kuukausi samana päivänä. Jos maksun suuruus muuttuu tms. niin vain silloin käy tekemässä automaattiseen maksuun muutoksen.

Vierailija
39/55 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen käytin menojen ja tulojen ennakoimiseen ja seuraamiseen Excelin budjettitaulukkoa, nykyisin käytän budjettisovellusta puhelimella. Minulla vaihtelee palkka kuukausittain tehtyjen tuntimäärien mukaan, joten kuukausibudjetin teko on melkeinpä pakollista oman mielenrauhan turvaamiseksi.

Minäkin haluan! Suosittele sovellusta pliis :)

Vierailija
40/55 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sijoittaisit hyvää osinkoa maksaviin firmoihin niin voisit saada lisärahaa joka kk eikä tarttis nostaa puolta eläkkeestä.

Mökki on rahareikä. Sitä on vain kuluja.

Mulla oli  mökki mutta myin sen veks koska mökkivuorokaudelle tuli  hotellihuoneen hinta kun laski mökin kulut /kk ja jakoi oleskelupäivillä. Nyt kun omistan kansainvälisen hotelliketjun osakkeita ja myös käytän kyseisen puljun hotelleja lomayöpymisiin saan osan huoneen hinnasta osinkoina takaisin eikä minun tarvitse maksella aitoja tai pesukoneen liittymisiä.

Mut joo, kukin  taaplaa tyylillään

Mulla jää kyllä mökin pito joko +/-0 tai plussalle, koska vuokraan sitä ympäri vuoden.

Itselle en mitään pesukoneliitäntöjä laittaisi mutta asiakkaiden toive. Sähkölämmitys ympäri vuoden on suurin kuluerä. Tulot kattaa kyllä menot muttei paljon jää tai sitten ostan sinne jotain tarvittavaa tai korjailen ja siihen se menee. Lainan korotkin saa vähentää verotuksessa.

Aita on tulossa talon tontin ympäri, ei mökin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi