Koko perhe kärsii pms-oireistani (psyykkiset)
Eli tilanne siis se että tässä puolen vuoden sisällä on tapahtunut raju muutos pms-oireissani. Aiemmin saatoin olla kuukautisten ekana päivänä vähän huonotuulinen, mutta nykyään oireet alkaa jo tasan viikkoa ennen kuukautisia. Alakuloa, jopa masennusta. Ärtynyt olo ja hermot ei kestä. Sitten päivää ennen kuukautisia muutun aivan hirviöksi. Olen hirviöäiti lapsille, mies saa kuulla kunniansa joka ikisestä pienestä jutusta, ja joka kuukausi kerron myös haluavani eron niin pian kuin mahdollista. Tällä kertaa tilanne meni jo siihen että aloin etsiä minulle omaa asuntoa, kunnes nukuttuani yön ja oloni tasaannuttua en enää halunnutkaan erota. Tämä vaikuttaa jo niin paljon että en noina päivinä pysty oikein tekemään mitään lapsien kanssa (uhmaikäiset), koska menetän hermoni aivan tyystin ja ihan pikkujutuista, ja myöhemmin tietysti huono omatunto raivokohtauksista. Ja tässä ei auta mikään kymmeneen laskeminen vaan en kerta kaikkiaan pysty kontrolloimaan itseäni ollenkaan.
Harmittaa että joka kuukausi yksi viikko on täyttä painajaista. Onko kellään ollut vastaavaa, ja oletko löytänyt avun? Hormonipillereitä en halua, tai hormonikierukkaa.
Olen lukenut että PMS pahenee iän myötä ja niin on käynyt minullekin.
En osaa vinkata muuta kuin että jätä kofeiini pois viikkoa ennen menkkoja, se voi auttaa hieman.
Apteekissa myydään b-vitamiinivalmisteita tähän tarkoitukseen, sen nimi taisi olla neurobion. Sitä aletaan syömään kierron puolivälissä ja syödään kunnes menkat on ohi. Sitäkin voi kokeilla. Itse sain helpotusta tästä.
Lääkäriltä saanee lisäapuja, ilmeisesti pientä määrää jotain masennuslääkettä voi käyttää samaan tapaan kuin tuota edellämainittua b-vitamiinia.
Minuakin vituttaa kun kuukaudesta noin puolitoista viikkoa on hyvä olo ja mieli, muu aika sitten masistelua tai helkatin ärtyisänä olemista. Ja ikää 28 eli tämä voi mennä vielä viheliäisemmäksi.