Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytön kesätyönantaja ottaa hävikin palkasta. :( Onko normaalia?

Vähäiset roposet
08.06.2018 |

Siis jos kassasta tai hyllystä puuttuu jotain, lähtee tämä hävikki tytön palkasta. Tietenkään ei voi sanoa onko lähtenyt tytön vuoron aikana.

Palkkaa ei jää juuri yhtään em. syystä. Mennyt tekemään koko kesäksi määräaikaisen nollatuntisopimuksen eli sitä ei voi purkaakaan. Nyt tytölle syntyy aika ikävä kuva työelämästä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tavallista vähentää se, mitä kassasta puuttuu, mutta hyllystä puuttuvaa ei. Kassa pitää laskea aina kun kassavuoro vaihtuu, jotta voidaan osoittaa, kenen kohdalla virhe on tai ei ole tapahtunut.

Nollatuntisopimuksesta pääsee kyllä eroon: nykyään laki määrää, että työnantajan on "tiedusteltava työntekijältä, onko tämän mahdollista tehtä sopimuksen vähimmäismäärän ylittäviä tuntea". Toisin sanoen, jos vähimmäistuntimäärä on 0, työnantaja ei voi määrätä häntä tulemaan töihin, vaan hänen on tiedusteltava, onko työntekijän mahdollista tulla töihin. Tyttäresi voi siis ilmoittaa, että jatkossa hänen ei valitettavasti ole mahdollista tehtä vähimmäismäärää ylittäviä tunteja, siis mitään. ks http://tyosuhdeneuvonta.fi/tarvittaessa-tyohon-kutsuttavat-tyontekijat/

Koska oletettavasti tyttäresi on opiskelija tai koululainen, hänen ei myöskään tarvitse huolehtia työvoimaviranomaisten näkökulmista - mutta kyllä se laki heitäkin sitoo.

No ei todellakaan ole. 

t. vuosia useissa eri päivittäistavarakaupoissa opiskeluaikoina töitä tehnyt, niin vakkarina, määräaikaisena, vuokratyöntekijänä sekä nollatuntisopimuslaisena.

Ikinä en ole kuullut moisesta. Jos virhe olisi tapahtunut niin sitä ei todellakaan työntekijän palkasta viedä. Virheiden tekeminen on inhimillistä ja kuuluu siten myös työntekoon. Ei missään muussakaan työssä virheitä maksateta työntekijän palkasta.

Tämä olisikin aika hassua, että jonkun kassan pienestä palkasta vähennettäisiin "virheistä" mutta kun joku insinööri tekee vähän kymppitonnin mokia tms niin ei edes keskustella pitäisikö jotenkin hyvittää. Okei ehkä jos niitä virheitä sattuu kovin usein, niin työ voi lähetä jossakin vaiheessa alla... 

Mutta niin. Pointtina se, että virheitä sattuu työelämässä ihan jokaiselle ja jokaisella tasolla. 

Entä kun joku kunnan tai valtion palveluksessa hassaa miljoonan tai pari... Ei kyllä löydy ketään kuka olisi vastuussa.

Vierailija
22/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään kassasta puuttuvaa summaa saa vähentää työntekijän palkasta. Työntekijän työajalla tekemä virhe on työnantajan vastuulla - myös siinä, että työntekijä antaa vahingossa rahasta väärin takaisin. Näitä ei siis todellakaan voi vähentää työntekijän palkasta. Nyt heti yhteys esimerkiksi yllä esitettyyn oikeusaputoimistoon eteenpäin tällainen asia.

Olin yli 10v sitten ison ketjun palkkalistoilla, ja kyllä silloin taisi olla että jos kassa heittää laskennassa yli 5e niin menee työntekijän palkasta. Toki on pieni mahdollisuus että muistan aivan väärin mutta tuo 5e oli maaginen raja jonkin seuraamuksen suhteen, siitä olen varma.

Tämä oli käytössä Suomen lähikaupalla, juurikin 10 vuotta sitten. Omalla kohdallani loppui kun otin luottamusmieheen yhteyttä. Eli kassavirheitä ei kukaan maksa itse eikä palkasta oteta mitään ylimääräistä. Eihän kukaan saa rahaa itselleen vaikka kassa näyttäisi satasen liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollatuntisopimus ei velvoita tyttö ottamaan yhtään tunteja. Ilmoittaa sinne että nyt ei ehdi töihin loppukesänä.

Vierailija
24/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään kassasta puuttuvaa summaa saa vähentää työntekijän palkasta. Työntekijän työajalla tekemä virhe on työnantajan vastuulla - myös siinä, että työntekijä antaa vahingossa rahasta väärin takaisin. Näitä ei siis todellakaan voi vähentää työntekijän palkasta. Nyt heti yhteys esimerkiksi yllä esitettyyn oikeusaputoimistoon eteenpäin tällainen asia.

Olin yli 10v sitten ison ketjun palkkalistoilla, ja kyllä silloin taisi olla että jos kassa heittää laskennassa yli 5e niin menee työntekijän palkasta. Toki on pieni mahdollisuus että muistan aivan väärin mutta tuo 5e oli maaginen raja jonkin seuraamuksen suhteen, siitä olen varma.

Tämä oli käytössä Suomen lähikaupalla, juurikin 10 vuotta sitten. Omalla kohdallani loppui kun otin luottamusmieheen yhteyttä. Eli kassavirheitä ei kukaan maksa itse eikä palkasta oteta mitään ylimääräistä. Eihän kukaan saa rahaa itselleen vaikka kassa näyttäisi satasen liikaa.

Äitinä jäi pari kolme vuotta sitten työttömäksi ja meni jonkun vuokrafirman kautta johonkin niistä lähikauppaketjuista. Siellä oli juuri tuo systeemi että yli 5€ vähennetään paljasta.

En muista miten äitini asian kanssa menetteli mutta töitä ei sieltä enää tullut (löysikin onneksi pian muuta).

Kai ne toivoo että voivat tuolla höynäyttää nuoria työntekijöitä tai niitä jotka eivät uskalla puolustautua.

Vierailija
25/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitonta, kassavaje on samanlainen työnantajan hävikki kuin vaikka tarjoilija tiputtaisi lautasen lattialle. Jos hävikki on epäilyttävän suuri, toistuva tms., asia kuuluu poliisille. Monessa paikassa nykyisin tuo 5 euroa on raja, jonka jälkeen asiaa pitää selitellä, mutta se on laitonta vaatia työntekijää korvaamaan, vaikka näin monessa paikassa tehdäänkin. Jos kauppias haluaa kassavajeesta korvauksia, asia pitää viedä poliisin kautta.

/ison konsernin työsuojeluvaltuutettu

Vierailija
26/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitonta, kassavaje on samanlainen työnantajan hävikki kuin vaikka tarjoilija tiputtaisi lautasen lattialle. Jos hävikki on epäilyttävän suuri, toistuva tms., asia kuuluu poliisille. Monessa paikassa nykyisin tuo 5 euroa on raja, jonka jälkeen asiaa pitää selitellä, mutta se on laitonta vaatia työntekijää korvaamaan, vaikka näin monessa paikassa tehdäänkin. Jos kauppias haluaa kassavajeesta korvauksia, asia pitää viedä poliisin kautta.

/ison konsernin työsuojeluvaltuutettu

Ja siis yhtä lailla laitonta on hävikin vähentäminen palkasta.

Vierailija
27/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin Siwassa eli Suomen lähikaupassa yli 20vuotta töissä, eikä KOSKAAN minä tai työkaverini joutunut maksamaan kassavajetta!

Tuota en usko, mitä kirjoitit.

Vierailija
28/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kusetettiin nuorena yhdessä työsuhteessa aivan perusteellisesti. Lopulta jäi monta palkkaa saamatta, mutta työnantaja onnistui kieroilemaan etten hakenut palkkaturvasta, ja sitten kun olisin hakenut sieltä olikin jo myöhäistä. Palkkaa voi hakea palkkaturvasta vain kahden kuukauden sisällä. 

Toivon että perheeni olisi auttanut tässä, minulla ei sitten lopulta ollut enää voimia taistella entistä työnantajaa vastaan. Sain burn outin ja jouduin olemaan opiskeluistakin pois pari kuukautta. Tukekaa ja auttakaa nuorianne työelämän alkutaipaleella!

Palkkaturvan hakemiseen on aikaa kolme kuukautta.

Vierailija
29/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin Siwassa eli Suomen lähikaupassa yli 20vuotta töissä, eikä KOSKAAN minä tai työkaverini joutunut maksamaan kassavajetta!

Tuota en usko, mitä kirjoitit.

Ai et usko että vaadittiin maksamaan kassavajeita? Ei se mikään uskon asia olekaan. Näin todella oli, kunnes asiasta tiedustelin.

Vierailija
30/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tavallisia tuollaiset kassavajeet ovat?

Vierailija
31/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kusetettiin nuorena yhdessä työsuhteessa aivan perusteellisesti. Lopulta jäi monta palkkaa saamatta, mutta työnantaja onnistui kieroilemaan etten hakenut palkkaturvasta, ja sitten kun olisin hakenut sieltä olikin jo myöhäistä. Palkkaa voi hakea palkkaturvasta vain kahden kuukauden sisällä. 

Toivon että perheeni olisi auttanut tässä, minulla ei sitten lopulta ollut enää voimia taistella entistä työnantajaa vastaan. Sain burn outin ja jouduin olemaan opiskeluistakin pois pari kuukautta. Tukekaa ja auttakaa nuorianne työelämän alkutaipaleella![/quot

Pyysitkö apua vai toivoitko äänettömästi? Ja jatkoit työtä vaikka et saanut palkkaa. No oppirahat on maksettava.

Palkkaturvaa haetaan viimeistään kolmen kuukauden kulutta. Valitettavast sait siinäkin kohtaa väärää tietoa.

Vierailija
32/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tavallisia tuollaiset kassavajeet ovat?

Lähes päivittäin kassa heittää vähän johonkin suuntaan, mutta tyypillisesti vaje/ylimäärä on alle 2€/kassa/työvuoro.

Vierailija
33/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisesti kassassa ei ole koskaan plussaa, ellei paikalla ole useampia henkilöitä laskemassa. Jos yksi ihminen laskee kassan ilman valvontaa, siellä ei ole koskaan plussaa, vaan heitto on aina miinusta.

Olen tarkistanut kassoja ja tilityksiä myyjien jäljiltä ja sen kokemuksen jälkeen suhtaudun käteisen rahan katoamiseen hyvin kyynisesti. Eipä siellä paljon virheitä ole. Kymmenien senttien heitot on virheitä, mutta yleensä samoilla ihmisillä on kymmenien eurojen miinukset, ja ne eivät kyllä johdu huolimattomuudesta.

Epäselviä tapauksia varten on yksityisetsiväpalvelut. Pienillä yrityksillä ei tietysti niihin ole yleensä varaa, vaan epärehellisistä henkilöistä yritetään päästä omin neuvoin eroon.

Valitettavasti on niin, että epärehelliset henkilöt hakeutuvat töihin, joissa käsitellään käteistä rahaa tai helposti rahaksi muutettavaa tavaraa. Näitä on nähty ja näitä on koettu.

Vierailija
34/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutama vuosi sitten töissä isossa suomalaisessa vaateketjun liikkeessa ja siellä kyllä vähennettiin palkasta, jos oli vajetta. Minulle ei sattunut mutta työkavereille sattui aina silloin tällöin ja se oli käytäntö. Aiemmin Osuuskaupan kassalla ei sellaista korvaustapaa ollut.

"Joissakin työehtosopimuksissa on sovittu erikseen kassavastuusta. Näin esimerkiksi Kaupan työehtosopimuksen 24 § 10. kohdassa on mainittu kassavajeesta: ”Työnantaja ja työntekijä selvittävät kassavajeen syntymiseen liittyvät tekijät ennen mahdollisen vahingonkorvauksen perimistä. Asian jäädessä erimieliseksi noudatetaan työehtosopimuksen neuvottelujärjestystä”. Myös muilla aloilla osapuolten välillä tulee asia selvittää ennen kuin voidaan harkita työntekijän korvausvelvollisuutta."

Tuohon vedoten korvausasia vaan ilmoittettiin. SItä ei mitenkään selvitetty, eikä siitä neuvoteltu.

Vierailija
35/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tavallista vähentää se, mitä kassasta puuttuu, mutta hyllystä puuttuvaa ei. Kassa pitää laskea aina kun kassavuoro vaihtuu, jotta voidaan osoittaa, kenen kohdalla virhe on tai ei ole tapahtunut.

Nollatuntisopimuksesta pääsee kyllä eroon: nykyään laki määrää, että työnantajan on "tiedusteltava työntekijältä, onko tämän mahdollista tehtä sopimuksen vähimmäismäärän ylittäviä tuntea". Toisin sanoen, jos vähimmäistuntimäärä on 0, työnantaja ei voi määrätä häntä tulemaan töihin, vaan hänen on tiedusteltava, onko työntekijän mahdollista tulla töihin. Tyttäresi voi siis ilmoittaa, että jatkossa hänen ei valitettavasti ole mahdollista tehtä vähimmäismäärää ylittäviä tunteja, siis mitään. ks http://tyosuhdeneuvonta.fi/tarvittaessa-tyohon-kutsuttavat-tyontekijat/

Koska oletettavasti tyttäresi on opiskelija tai koululainen, hänen ei myöskään tarvitse huolehtia työvoimaviranomaisten näkökulmista - mutta kyllä se laki heitäkin sitoo.

No ei todellakaan ole. 

t. vuosia useissa eri päivittäistavarakaupoissa opiskeluaikoina töitä tehnyt, niin vakkarina, määräaikaisena, vuokratyöntekijänä sekä nollatuntisopimuslaisena.

Ikinä en ole kuullut moisesta. Jos virhe olisi tapahtunut niin sitä ei todellakaan työntekijän palkasta viedä. Virheiden tekeminen on inhimillistä ja kuuluu siten myös työntekoon. Ei missään muussakaan työssä virheitä maksateta työntekijän palkasta.

En ole minäkään kuullut että palkasta otetaan kassasta puuttuva. Meillä oli niin päin että kukaan ei menettänyt palkkaa jos kassa ei täsmännyt, mutta ne joilla oli x määrä kertoja kassa oikein saivat hiukan extraa. Eli kannustamalla saatiin työntekijät olemaan tunnollisempia

Vierailija
36/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa joka mokaa.

Vierailija
37/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä isossa ketjussa siitä seurasi keskustelu pomon kanssa, joka meni jotakuinkin näin:

"Sulla oli 6€ vajaata kassassa, osaatko sanoa mistä se on tullut"

"En"

"Ok. No ollaanpa jatkossa tarkkoja"

"Ok."

Varmaan jos olisi jatkuvaa niin seuraisi varoitus, ts. olisi epäilyä että jatkuvasti nipistää vähän kassasta.

Vierailija
38/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöjä puhutte. Olen vuosia s ketjun ruokakaupassa työskennellyt.

Ja jos kassasta puuttuu rahaa, se vähennetään palkasta. Toistuvasta tulee kenkää.

Lopulta tuli vielä yhteiskassat, eli ei enää omia pohjia. Vaan päivän aikana samaa kassaa saatto käyttää jopa kuusi eri ihmistä.

Summa sit jaettiin heidän kaikkien kesken, jos miinusta oli tullut. Liika raha tietysti jäi talolle. Tästä on vuosi aikaa kun irtisanouduin ja toiminta on aivan laillista.

Ravintolassa tarjoillessani olen joutunut palkastani korvaamaan hajonneet astiat, kalliit sellaiset. Enpä kauan töissä ollut siellä.

Vierailija
39/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassan vastuulla on myös jatkuva tilitys. Kassassa ei saa olla kun paikasta riippuen 400-500e. Jos se ryöstettäisiin, korvaat kaiken sen yli menevän tuosta summasta.

Vierailija
40/46 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO EI. Käske tytön

1) liittyä PAMiin

2) soittaa PAMiin.

t. luottamusmies vuodesta 2000