Eläkeläisten varallisuus kasvaa koko ajan verrattuna nuorempiin sukupolviin
https://www.hs.fi/talous/art-2000005710785.html
Ei tuo ole mikään yllätys vaan odotuksenmukainen tilanne. Hyvinvointivaltion kaikki herkut saaneet sukupolvet saivat myös kaikista suurimmat työeläkkeet ja varallisuutta on kiinteistöinä, joiden arvo on noussut 1970-luvulta nelinkertaiseksi. Miten nuoret sukupolvet tulevat rahoittamaan kymnenien vuosien eläkeajan pätkätöiden ja työttömyyden keskellä? Maksumiehinä on jo nyt nuoremmat sukupolvet heikommilla eläkkeillä ja yhä kasvavana eläkeikänä. Varmasti sote-kuluja täytyy maksattaa eläkeläisten omalla varallisuudella, muuten kustannukset kasvavat liian suureksi veronmaksajille.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme voi tietää mikä on nykynuorten taloudellinen tilanne 50-60 vuoden kuluttua. Minä veikkaan että he ovat huikeasti varakkaampia kuin nykyiset eläkeläiset, mutta palataan asiaan kun on vertailuaineistoa.
Nykynuorista sekä keski ikäisistä suuri osa tulee olemaan eläkkeellä rutiköyhiä. Palkkatyössä pystyy edes ylläpitämään jonkunlaista matalaa elintasoa mutta eläke tietää löyhyyteen putoamista. Heille eläkeikä on vyökiristystystä kaurapuurokuurilla ja kerjäämistä leipäjonossa. Tulevaisuudessa ei ole enää mitään suurten ikäluokkien kolmatta ikää vaan työtä tehdään niin kauan kuin työkyky säilyy.
Itselläni eläkkeelle pääsee aikaisintaan 68 -vuotiaana, raja varmasti tuosta vielä nousee. 30 -luvulla syntynyt mummoni pääsi 56 -vuotiaana hyvälle eläkkeelle. Ehti hyvin reissata talvet etelässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai eläkeläisten varallisuus kasvaa, koska he kuluttavat hyvin maltillisesti! Samalla tavalla nuorten aikuisten varallisuus kasvaisi, jos he lopettaisivat juhlimisen ja matkustelun ja laittaisivat jokaisen liikenevän euron säästöön.
MInusta on outoa syyllistää vanhuksia siitä, että he eivät tuhlaa kuten nuoremmat. Nuoret ovat itse valinneet sen, että edullisen ruuan sijaan pitää olla riistokasvatettua avocadoa ja ananasta, prosessoitua soijamaitoa ja härkistä ja vaatteita, jotka on tehty toisella puolella maapalloa.
Niin, nykyisillä kolmikymppisillä on korkeintaan pätkä- ja silppuritöitä edessään. Asuntolainoja ei juurikaan saada. Ei ole mahdollista elää säästäen ja maksellen asuntoa ja mökkiä ja lomaosaketta. Antaa heidän panna sitten pienet rahansa vaikka sitten avokadoihin. Syntyvyyskin on romahtanut, kun rahaa ei synnytysikäisillä ole edes tulossa. Ei kannata säästellä lapsillekaan.
Tässä onkin harha. Aikuisella ihmisellä on hyvin vähän kokonaisia muistoja ajalta, jolloin ei ollut vielä koulussa. Suurin osa niistäkin muistoista on vain häivähdyksiä ja perustuvat myöhempiin muistoihin. Ei ennenkään makseltu samaan aikaan asuntoa, mökkiä ja lomaosaketta. Asuntolainojen korot olivat korkeat ja laina-ajat lyhyet (10-12 vuotta), joten lapset olivat yleensä jo kouluikäisiä, kun asuntolaina oli maksettu. Siihen aikaan oli myös varsin tavallista, että ei ollut tasalyhennyksiä vaan asuntolainan alkuvaiheessa lyhennykset korkoineen olivat suurimmillaan ja lainan pienentyessä niin korot kuin lyhennyksetkin pienenivät. Sen vuoksi oli asuntolainan loppuvaiheessa mahdollista ottaa uusi laina esimerkiksi mökkiä varten. Ja monesti nämä mökit olivat mukavuuksiltaan varsin vaatimattomia. Itse niihin tehtiin sisävessat, vesijohdot ja muutenkin remontoitiin sellaisiksi, missä tämän päivän ihminen viihtyy. Lomaosakkeita taas alettiin katsella vasta sitten, kun nuorinkin lapsista alkoi olla täysi-ikäistymässä. Monet vasta sitten, kun lapset olivat omillaan. Jos vanhemmillasi on kaikki tuo nyt, kysypä heiltä, oliko heillä kaikki se päivänä, jolloin sinä synnyit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai eläkeläisten varallisuus kasvaa, koska he kuluttavat hyvin maltillisesti! Samalla tavalla nuorten aikuisten varallisuus kasvaisi, jos he lopettaisivat juhlimisen ja matkustelun ja laittaisivat jokaisen liikenevän euron säästöön.
MInusta on outoa syyllistää vanhuksia siitä, että he eivät tuhlaa kuten nuoremmat. Nuoret ovat itse valinneet sen, että edullisen ruuan sijaan pitää olla riistokasvatettua avocadoa ja ananasta, prosessoitua soijamaitoa ja härkistä ja vaatteita, jotka on tehty toisella puolella maapalloa.
Niin, nykyisillä kolmikymppisillä on korkeintaan pätkä- ja silppuritöitä edessään. Asuntolainoja ei juurikaan saada. Ei ole mahdollista elää säästäen ja maksellen asuntoa ja mökkiä ja lomaosaketta. Antaa heidän panna sitten pienet rahansa vaikka sitten avokadoihin. Syntyvyyskin on romahtanut, kun rahaa ei synnytysikäisillä ole edes tulossa. Ei kannata säästellä lapsillekaan.
Tässä onkin harha. Aikuisella ihmisellä on hyvin vähän kokonaisia muistoja ajalta, jolloin ei ollut vielä koulussa. Suurin osa niistäkin muistoista on vain häivähdyksiä ja perustuvat myöhempiin muistoihin. Ei ennenkään makseltu samaan aikaan asuntoa, mökkiä ja lomaosaketta. Asuntolainojen korot olivat korkeat ja laina-ajat lyhyet (10-12 vuotta), joten lapset olivat yleensä jo kouluikäisiä, kun asuntolaina oli maksettu. Siihen aikaan oli myös varsin tavallista, että ei ollut tasalyhennyksiä vaan asuntolainan alkuvaiheessa lyhennykset korkoineen olivat suurimmillaan ja lainan pienentyessä niin korot kuin lyhennyksetkin pienenivät. Sen vuoksi oli asuntolainan loppuvaiheessa mahdollista ottaa uusi laina esimerkiksi mökkiä varten. Ja monesti nämä mökit olivat mukavuuksiltaan varsin vaatimattomia. Itse niihin tehtiin sisävessat, vesijohdot ja muutenkin remontoitiin sellaisiksi, missä tämän päivän ihminen viihtyy. Lomaosakkeita taas alettiin katsella vasta sitten, kun nuorinkin lapsista alkoi olla täysi-ikäistymässä. Monet vasta sitten, kun lapset olivat omillaan. Jos vanhemmillasi on kaikki tuo nyt, kysypä heiltä, oliko heillä kaikki se päivänä, jolloin sinä synnyit.
Koeta nyt ymmärtää, että kun nykyisellä 35 -vuotiaalla ei edelleenkään ole sitä ensimmäistäkään vakinaista työpaikkaa, niin hän ei saa asuntolainaakaan, jolla aloittaa tuota vaurastumista. Todennäköisesti hänellä ei ole vielä niitä lapsiakaan samasta syystä johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme voi tietää mikä on nykynuorten taloudellinen tilanne 50-60 vuoden kuluttua. Minä veikkaan että he ovat huikeasti varakkaampia kuin nykyiset eläkeläiset, mutta palataan asiaan kun on vertailuaineistoa.
Nykynuorista sekä keski ikäisistä suuri osa tulee olemaan eläkkeellä rutiköyhiä. Palkkatyössä pystyy edes ylläpitämään jonkunlaista matalaa elintasoa mutta eläke tietää löyhyyteen putoamista. Heille eläkeikä on vyökiristystystä kaurapuurokuurilla ja kerjäämistä leipäjonossa. Tulevaisuudessa ei ole enää mitään suurten ikäluokkien kolmatta ikää vaan työtä tehdään niin kauan kuin työkyky säilyy.
Tällä hetkellä saa suht kivoja palkkoja, tämä tilanne ei tule jatkumaan loputtomiin.
20v voit olla varma ettei 8h työkään välttämättä maksa paljoakaan enemmän kuin joku nykyinen 400e/kk. Toimeentulotukikin muuttunee muotoon parakkiasuminen a 40 henkeä per huone ja leipäjonoruokaa. Ei rahoja. Parakissa on terveydenhuoltaja tmv joka hoitaa terveydelliset asiat, ei kannata viedä näitä toimeettomia sairaaloihin. Työttömyyden maksakoot jokainen itse.
Joo kaikilla aivan varmasti yhtäläiset oikeudet sairaanhoitoon, kunhan ensin maksaa sisäänpääsymaksua sairaalaan ja tämä voi olla ongelma jos ei ole koskaan mitään rahatuloja.
Joten ei oikein ole toivoa nykynuorille jotka aikovat tehdä työtä hautaan asti. Sen sijaan osingot jatkanvat erinomaisena tienaustapana jos vain osaa olla nauttimasta kaikkea elintasoa heti kun sen saa käsiinsä. Tosin vain jos osaa sijoittaa ilman sijoitusneuvojia..
Vierailija kirjoitti:
Minusta on naurettavaa esitellä täällä lapsuusmuistojaan, kuka kävi riulla pissalla ja kuka söi pettuleipää lapsena. Ei kukaan kiistä nykyisten vanhusten lapsuuden aikaista materiaalista niukkuutta verrattuna nykypäivän lapsiin. Kysymys on rakenteellinen. Nykyiset nuoremmat ikäluokat eivät tule koskaan saavuttamaan sitä elintasoa elinaikanaan kuin mitä heidän nyt eläkkeellä olevat edeltäjänsä ovat saavuttaneet. Syitä on useita. Elinikäiset työpaikat ovat hävinneet. Jokaisella nuoremmalla työelämä on tilkkutäkki, jossa on pätkätöitä, työttömyysaikoja, uudelleenkoulutusaikoja jne jne. Näistä ei kerry vastaavaa omaisuutta kuin mitä nykyiset eläkeläiset ovat kerryttäneet. Myöskään koulutus ei tuo tähän ratkaisua. Säätykierto on pysähtynyt. Siinä missä 70 -luvulla duunarin lapsesta saattoi tulla lääkäri, näin ei enää tapahdu. Huono-osaisuus on suvuttaista ja siitä syklistä ei pääse irti. Ja kirsikkana kakussa, eläke on täysi mahdottomuus jo nykyisille nelikymppisille. Omaa eläkeikääni ei ole edes laissa ja olne nyt 45.
No minä kuitenkin olen jo varakkaampi kuin äitini, joka täyttäisi tänä vuonna 70 enkä usko olevani täysin ainutlaatuinen lumihiutale.
Äiti peri vanhempansa (jotka eivät perineet mitään) ja minä perin hänet ja kun olen myös itse kerryttänyt varallisuuttani, olen nelikymppisenä vauraampi kuin äitini tai äidinäitini/isäni kuolinhetkillään tai elämänsä varrella.
Pääkaupunkiseudulla omistusasuneilta suurilta ikäluokilta jää mukavat perinnöt, etenkin jos heidänkin vanhempansa ovat täältä kotoisin, kuten minulla ja monilla ystävilläni. Toisaalta monella muualla asuvalla saattaa olla varallisuutta metsän muodossa.
Ei tuo nykyisten eläkeläisten varallisuus minnekään häviä, kun nuukina eivät raski sitä käyttää. Se jää lapsille perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nykyisten eläkeläisten varallisuus minnekään häviä, kun nuukina eivät raski sitä käyttää. Se jää lapsille perinnöksi.
Meidän suvun eläkeläiset reissaavat x kertaa vuodessa ulkomailla ja ovat kiireisempiä kuin töissä ollessaan XD
Maksaa laskut ajallaan, niin hupsista, eläkeiässä on kertynyt varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten tehdä. Potkitaan pois viisikymppisenä ja sen jälkeen ei uutta työtä saa vaikka haluaisikin.
Herää kysymys, että mitä ihmettä te teette tuloillanne. Yli 20 vuotta vielä eläkkeelle, eikä riittänyt motivaatio hankkia kunnon korkeakoulutusta, vaan se jäi kesken. Siitä huolimatta mediaanituloilla reilusti yli eläkeläisten mediaanivarallisuus ja ihan yhden hengen taloudessa. Lapset on huono selitys, koska silloin maksajia on yleensä kaksi ja tulonsiirtoja tulee.
Vierailija kirjoitti:
Juu, se homeongelmainen vanha omakotitalo muuttotappiokunnassa tai kaksio purkukuntoisessa lähiössä.
(noin kärjistäen)
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri täyttänyt 61-vuotta.
Aion olla töissä 68-vuotiaaksi, jolloin bruttoeläkkeeni on jotain 1800€/kk.
Työtä olen tullut tällöin tehneeksi n.48 vuotta. Toivoisinkin, ettei tulevaa eläkettä leikattaisi tuohon edellämainittuun tonniin. Pienpalkkaisena olen säästänyt velattoman asunnon, kesämökin ja auton. Huvituksiin/matkustamiseen, tupakkaan ja viinaan en ole käyttänyt senttiäkään.
Soisin, etteivät nuoremmat kadehtisi pitkällä työuralla hankkimaani eläkettä!
Provo olet, mutta silti sanon, että tuo sinun bruttosi riittää loistavasti elämiseen, kun olet velaton. Kehtaatkin viedä nuoremmalta työpaikan vedoten edellä mainittuun... Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä olen tullut tällöin tehneeksi n.48 vuotta. Toivoisinkin, ettei tulevaa eläkettä leikattaisi tuohon edellämainittuun tonniin. Pienpalkkaisena olen säästänyt velattoman asunnon, kesämökin ja auton. Huvituksiin/matkustamiseen, tupakkaan ja viinaan en ole käyttänyt senttiäkään.
Provo olet, mutta silti sanon, että tuo sinun bruttosi riittää loistavasti elämiseen, kun olet velaton. Kehtaatkin viedä nuoremmalta työpaikan vedoten edellä mainittuun... Huhhuh.
Jokainen hankkikoon itse työnsä. Jos jäisin pois työelämästä, mikään ei takaa sitä, että joku toinen saa siitä työpaikan itselleen - ei tänä päivänä. Jokaisella, joka onnistuu työn saamaan ja sen pitämään, on siihen oikeus.
(en ole tuo 61-vuotias)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisille sukupolville ei edes luvata pitkää vakaata työuraa vaan jokainen saa riuhtoa tässä oravanpyörässä ja jos et siinä pysy, alkaa sosiaalinen halveksunta ja viranomaisten mielivalta ja syrjäyttäminen. Ei tätä helvettiä pysty eläkeläiset edes kuvittelemaan,mitä tämä nykyään on. Eivötkä he kestäisi sitä kohtelua työnarkkinoilla: pitää olla valmis mielivaltaiseen kohteluun ja työehtosopimusten polkemiseen ja sittenkin voidaan potkaista pellolle, kun ei kelpaa. Koukutuksella ei ole merkitystä kun pärstäkertoimella otetaan työhön.
Pitkät ja vakaat työurat ovat varsin uusi ja myös lyhytaikainen ilmiö. Kun mietitään suurten ikäluokkien vanhempia, heidän aikanaan lähinnä vain valtion ja kuntien virkamiehillä oli pitkä ja vakaa työura. Nuoret miehet kerääntyivät tehtaiden ja satamien porteille aamuvarhain ja työnjohtajat valitsivat, ketkä tänään pääsevät yhdeksi päiväksi töihin. Vasta sotien jälkeen ja erityisesti demareiden ja ay-liikkeiden vaikutusvallan kasvettua myös tavallisen duunarin työehtoja parannettiin ja saavutettiin tilanne, jossa vakituiset työsuhteet yleistyivät ja irtisanomissuoja parani. Nyt elämme aikaa, jolloin päättäjien pallilla istuvat taas ihan muut ihmiset ja tavallisen duunarinkin mielestä ammattiliittoon kuuluminen on jos ei nyt suorastaan halveksuttavaa niin ainakin turhaa. Toki maailman tilannekin on muuttunut ja niinkuin aikoinaan nähtiin, paperimiesten vaatimukset kiihtyivät sitä tahtia, että koko teollisuus alkoi pikkuhiljaa siirtää tuotantoaan halvemman työvoiman maihin. Taisi muuten olla 70-luvun loppua, kun vaateteollisuus lähti lähes kokonaan Suomesta Baltian maihin. Elinkeinoelämässä pätee kysynnän ja tarjonnan laki.
No johan vedit mutkat suoraksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen hankkikoon itse työnsä. Jos jäisin pois työelämästä, mikään ei takaa sitä, että joku toinen saa siitä työpaikan itselleen - ei tänä päivänä. Jokaisella, joka onnistuu työn saamaan ja sen pitämään, on siihen oikeus.
(en ole tuo 61-vuotias)
Kamalaa, teitä on enemmänkin!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(en ole tuo 61-vuotias)
Kamalaa, teitä on enemmänkin!!!
Etsi nyt vaan ihan itse oma työpaikkasi, suojatyöpaikkojen aika on valitettavasti ohi.
Ihmettelen sitä, miksi nämä ihmiset, jotka ovat eläkeiässä ja kaiken velan kuitanneet, kehtaavat viedä työtä niiltä nuorilta, jotka eivät ole edes pystyneet aloittamaan elämäänsä työttömyydestä tai pätkätyöstä johtuen. Perusta siinä perhettä, kun ei ole tulevaisuudesta mitään varmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, miksi nämä ihmiset, jotka ovat eläkeiässä ja kaiken velan kuitanneet, kehtaavat viedä työtä niiltä nuorilta, jotka eivät ole edes pystyneet aloittamaan elämäänsä työttömyydestä tai pätkätyöstä johtuen. Perusta siinä perhettä, kun ei ole tulevaisuudesta mitään varmuutta.
Usko jo, jos joku lähtee töistä, niitä uudelleenorganisoidaan, ulkoistetaan, siirtyvät ulkomaisiin halvempiin palvelukeskuksiin jne. Et voi syyttää tilanteestasi toisia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei mene ihan noin. Et ole 'pitkällä työuralla' hankkinut eläkettä. Olet pitkällä työurallasi maksanut vanhempiesi eläkkeen. Samaan aikaan ikätoverisi ovat päättäneet, että me maksamme teidän eläkkeen. Ikärakenteesta johtuen tämä tarkoittaa, että olet laittanut palkastasi eläkkeisiin n. 5%. Me laitamme noin 20%.
Maksan siis joka palkastani viidesosan teidän eläkkeisiin. Samalla toivon, että lapseni maksaisi sitten joskus minun eläkkeeni.