Olisin vegaani jos pystyisin
Olen koittanut syödä pelkkää kasvisruokaa muutaman päivän,
vatsa ärtyy, ripulia, vaihdoin takasin liharuokiin, taas toimii vatsa
normaalisti, joo, taidan pysyä sekasyöjänä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
normaalisti, joo, taidan pysyä sekasyöjänä.Mä en tajuu miten noin voi käydä jos jättää lihan pois lautaselta. eihän sen muun safkan tarvii mitenkään radikaalisti aiemmasta ja totutusta muuttua.
Toki eläinproteiini pitää korvata sitten kasviproteiinilla, ja pavut ja linssit saattavat olla aika kovaa kamaa alkuunsa tottumattomalle jos määrät suuria. Ehkä tässä oli siitä kyse, en tiedä. Tai sitten ap on ryhtynyt vaan syömään jotain raakaruokaa, joka taas vaatii paljon suolistolta, kun pitää prosessoida eri tavalla kuin kypsennettyjä ruokia. Voi olla monta syytä, mutta yleensä menee nopeastikin ohi. Alkuun kannattaa valita vatsaystävällisiä kasvisruokia.
En oo koskaan tuntenut minkään sortin paloa ruuanlaittoon eikä mun vegeytymisaikoina n. 15 v sitten paljon korvaavia tuotteita lihalle ollutkaan, joten ei ole linssit ym. Kovin tuttuja vieläkään ja hengissä tässä ollaan. En toki sitä sano että makaroonilla elelykään on hyvä vaihtoehto pitemmänpäälle niinkuin itsellä vähän meni, silloin kun ei ollut nykyistä tietoutta eikä valikoimaa lihattomia tuotteita, mutta ravitsemuksellisia ongelmia löytyy niin moneen muuhunkin lähtöön ihmisillä, että ei tästäkään valiosta kannata tehdä päässään vaikeampaa kuin se onkaan.
Minä en. Voisin kyllä olla kasvissyöjä, jos pystyisin. En pysty, koska olen erittäin nirso ja en pidä kasvisruoista, enkä halua kiusata itseäni sillä etten saisi syödä ruokia mistä en oikeasti pidä. Vaikka kaipa sillä laihtuisi aika hyvin, ehkä vähän liiankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
normaalisti, joo, taidan pysyä sekasyöjänä.Mä en tajuu miten noin voi käydä jos jättää lihan pois lautaselta. eihän sen muun safkan tarvii mitenkään radikaalisti aiemmasta ja totutusta muuttua.
Toki eläinproteiini pitää korvata sitten kasviproteiinilla, ja pavut ja linssit saattavat olla aika kovaa kamaa alkuunsa tottumattomalle jos määrät suuria. Ehkä tässä oli siitä kyse, en tiedä. Tai sitten ap on ryhtynyt vaan syömään jotain raakaruokaa, joka taas vaatii paljon suolistolta, kun pitää prosessoida eri tavalla kuin kypsennettyjä ruokia. Voi olla monta syytä, mutta yleensä menee nopeastikin ohi. Alkuun kannattaa valita vatsaystävällisiä kasvisruokia.
En oo koskaan tuntenut minkään sortin paloa ruuanlaittoon eikä mun vegeytymisaikoina n. 15 v sitten paljon korvaavia tuotteita lihalle ollutkaan, joten ei ole linssit ym. Kovin tuttuja vieläkään ja hengissä tässä ollaan. En toki sitä sano että makaroonilla elelykään on hyvä vaihtoehto pitemmänpäälle niinkuin itsellä vähän meni, silloin kun ei ollut nykyistä tietoutta eikä valikoimaa lihattomia tuotteita, mutta ravitsemuksellisia ongelmia löytyy niin moneen muuhunkin lähtöön ihmisillä, että ei tästäkään valiosta kannata tehdä päässään vaikeampaa kuin se onkaan.
Juu itsekin aloin kasvissyöjäksi 25 vuotta sitten ja siirryin juuri lähinnä makaroni- ja leipälinjalle ja hyvin silläkin pärjäsi. Tai no, sillä pärjäsi. Vegaaniksi aloin vajaa 10 vuotta sitten ja silloin vasta aloin oikeasti kiinnittää huomiota ravintoarvoihin, ja kyllä sen huomasi voinnissa tosi nopeasti.
Sekäsyöjät valittaa kuinka vatsa ei kestä papuja ja linssejä, mutta eikö ne kuulu myös sekaravintoon? Papuja käytetään paljon esim. meksikolaisissa ja intialaisissa ruuissa. Soijasuikaleet, yms on ehkä kasvisruokailuun suunniteltuja (en tiedä käytetäänkö niitä jossain päin maailmaa ihan sekasyöjienkin ruuissa), mutta suurin osa kasviproteiineista on kyllä sellaisia minkä vois olettaa kuuluvan jo sekasyöjienkin ruokavalioon, äkkiä tulee puutostiloja sekasyöjillekin jos ruokalista koostuu punaisesta lihasta ja perunasta.
Niin minäkin, mutta en näe mitään pahaa kalan ja munien syömisessä.
Lihaa en syö, mutta sekasyöjä siis minäkin. Rakastan kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä joku, joka haluaa kertoa olevansa vegaani :D
Eikö ole varsin luonnollista, että vegaaniaiheisessa keskustelussa on käy vegaaneja? Ruokakeskusteluissa käyvät myös sekasyönti ja allergiat usein ilmi, ei ainoastaan jonkun henkilön vegaanius.
Keskustella voi myös tuomatta omaa veganismiaan erikseen esiin. Eiväthän lihansyöjätkään joka käänteessä julista omaa ruokavaliotaan. Pidän tuollaista jankkaamista osoituksena omasta epävarmuudesta. Esimerkiksi itse olen laktoosi-intolerantikko, mutta minulla ei ole tarvetta mainita sitä joka käänteessä.
Tällaisessa keskustelussa on erittäin harvinaista että kukaan jättäisi tuomatta esiin, mitä syö. Katso nyt tuota ensimmäistä sivua, jos ei kerrota että ihan hyvin on pärjännyt vegaanina, niin provotaan kuinka hyvää liha on (ottamatta itse keskustelun aiheeseen sen suuremmin kantaa). Erona on toki myös se, että esimerkiksi laktoosi-intolerantikko kukaan harvoin on eettisistä, ekologisista tai terveydellisistä syistä. Kun näitä syitä on, haluaa yleensä muiden ja maapallon parasta ja haluaa siksi edesauttaa muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei saa päivittäistä, vähintää 500g lihaa eri muodoissa, niin menee kai se pakki sekaisin... Parempi on muutaman kasvisruokapäivän jälkeen pelata varman päälle ja syödä myös ne lihat jotka jäi väliin. Vatsa tykkää ja elimistö muutenkin...
Ap, puhutko nyt vegaaniudesta vai vegetarismista? Olen itse ollut 22 vuotta kasvissyöjä ( vegetaristi), käytän maitotuotteita ( tosin vähän) ja syön kananmunaa sisältäviä tuotteita. Täysvegaanius on hieno juttu, mutta ruokavalio on helpompi alkuunsa muuttaa pelkäksi kasvissyönniksi. Sehän ei tarkoita että syöt vain kasviksia. Ymmärräthän tämän eron?
Mitä puutoatauteihin yms. tulee, mulla b- vitamiinit korkeat ( ilman lisiä), Hb 140, en sairasta koskaan.
Älä vedä itseäsi liian tiukalle, kokeile rohkeasti eri tuotteita. Esim. vehnää sisältävät vegejutut saavat oman vatsan sekaisin, mutta herneproteiini sopii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä joku, joka haluaa kertoa olevansa vegaani :D
Eikö ole varsin luonnollista, että vegaaniaiheisessa keskustelussa on käy vegaaneja? Ruokakeskusteluissa käyvät myös sekasyönti ja allergiat usein ilmi, ei ainoastaan jonkun henkilön vegaanius.
Keskustella voi myös tuomatta omaa veganismiaan erikseen esiin. Eiväthän lihansyöjätkään joka käänteessä julista omaa ruokavaliotaan.
Itseasiassa julistavat aika useinkin. Arvaa vaan, kuinka monesti olen ottanut vaikka työpaikan ruokalassa hiljaa itsekseni kasvisruuan, ja saanut kuulla kauhistelua ja liharuuan hehkusta monesta suunnasta. Olen ottanut periaatteeksi, etten koskaan itse aloita keskustelua ruokavaliostani, mutta muut kyllä nostavat sen, ja samalla omansa, todella usein esille.
Mutta joo, jos ei ole tottunut syömään muutenkin paljon kasviksia ja palkokasveja, maha saattaa aluksi mennä sekaisin. Itselläni meni seitsemän vuotta eläinkunnan tuotteiden vähentämistä matkalla vegaaniksi. Nyt kolme vuotta vegaanina ja olo mitä mainioin. Kyllä se nopeamminkin onnistuu, mutta täydestä sekasyöjästä yhdessä yössä hyppy on varmasti mielelle ja elimistölle helposti vähän liikaa :).
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin, mutta en näe mitään pahaa kalan ja munien syömisessä.
Lihaa en syö, mutta sekasyöjä siis minäkin. Rakastan kalaa.
Minäkin rakastan kalaa, mutta koitan sen syömistä vähentää tällä hetkellä samaan (eli lähes kokonaan pois) kuin lihan. Suurin osa suosituista ruokakaloista, jos ovat merikaloja, ovat liikakalastettuja ja kalastustavat ovat ekologisesti kestämättömiä, vaikuttaen myös muihin lajeihin. Merikaloissa on jo mikromuovejakin.
Munien syömisessä on taas vähän sama kuin maidossa, eli se tukee lihantuotantoalaa ja on oikeastaan erottamaton osa sitä. Puhun nyt maataloustason munantuotannosta. Kanat tapetaan heti, kun ne alkavat munia hitaammassa tahdissa. Samoin tapetaan hedelmöittyneistä munista syntyneet miespuoliset tiput, koska niitä ei voida myöhemmin hyväksikäyttää (lihantuotantoon menevät eri lajit, jotka on taas jalostettu kasvamaan isommiksi). Hyväksikäytön nimissä, niin kuin lehmienkin fysiologian muuttamisen kohdalla, kanat on jalostettu munimaan useammin kuin on hyväksi niille. Luonnossa nykyisten kanojen lähimmät sukulaiset munivat vain muutaman kymmentä munaa vuodessa. Kyllä ihminen voi syödä kalaa ja munia tai mitä vaan, mutta jos sulkee silmänsä niiden tuotannon haitoilta, valehtelee vain itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin auttaa, jos vaihdat jonkun eläinperäisen tuotteen kasviperäiseen, esimerkiksi maitotuotteet. Suolibakteerit tottuu/vaihtuu kyllä, mutta siihen menee aikaa. Mullakin meni kasvissyönnin aloittamisesta vegaaniksi 7-8 vuotta. Tärkeintä on, että ravitsemus on kunnossa, että olo on hyvä, ettei puutostilat uhkaa, ei ole kiire.
Tärkeintä on, että ravitsemus on kunnossa. Tämä ei toteudu vegaaneilla.
Tutkimukset viittaavat siihen, että terveellisellä (ei sipsari) vegaaniruokavaliolla eletään pisimpään ja terveimpinä. Vegaanit ovat toki myös terveystietoisempia keskimäärin. Ehkä moni voisi hyötyä siitä, että miettii omaa ruokavaliotaan, kuten vegaaniksi siirtyvät miettivät, ja alkaa ymmärtää paremmin toimintansa seuraukset omaan terveydentilaansa?
Lähde.