Naapuri valittaa turhasta
Asun yksin vuokralla kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Suoraan alapuolellani asuu vanha vihainen mies joka valittaa kaikesta mitä teen !
Muutin tänne 2015 syksyllä ja muutama kuukausi sen jälkeen sain varoituslapun isännöitsijältä. Suuni loksahti auki! Lapussa luki about näin ’olet saanut useita valituksia joista viimeisin on viime yöltä kun imuroit’. Okei se oli totta että olin sen ainoan kerran koko elämässäni imuroinut keskellä yötä. Mutta tällöin oli joululoma ja olin yöllä hereillä. Olen opiskelija joten nukun kyllä yöt ja olen muutenkin rauhallinen ihminen ja hiljainen. Soitin isännöintiin tuollon ja ihmettelin miksi sain varoituksen yhdestä ainoasta kerrasta ?! Isännöitsijä vastasi että alakerran naapurini on tehnyt minusta useita valituksia.
Noh tämän jalkeen olen ollut ekstra tarkka, etten pidä ainakaan yöllä mitään ääniä. Ja jatkoin tavallista hiljaista elämääni.
Sitten aloin saada uhkailu lappuja tältä mieheltä postiluukusta esim ’onko sinulla jokin sairaus kun imuroit joka ikinen päivä !? Teen sinusta valituksen terveisin kyllästynyt naapuri’ ja näitä lappuja on tullut MONIA. Ja aivan päättömistä syistä. Ensinnäkään en imuroi joka päivä, ehkä noin 3-4x viikossa ja niin saa kerrostalossa tehdä piste. Ja mainittakoon vielä että kun kuulin postiluukun käyvän, siitä seurasi kauhea juoksun ääni rapusta ja sitten kävi alaovi. Hän ei myöskään ikinä avaa oveaan jos käyn koputtamassa ja selvittämässä asiaa. No mutta soitin silloin isännöintiin ja tämä loppui hetkeksi.
Mutta nyt tämä alkoi taas eilen uudestaan !!! Edellis yönä siis joskus 12 aikoihin nousin sängyltäni sammuttamaan valoja ja alkamaan nukkumaan. Olin unohtanut että muovinen juomamuki oli sänkyni vieressä lattialla. Joten kun laskin jalkanai lattialle osuin siihen mukiin ja se kaatui ja siitä kuului kolina. Heti sen jälkeen kuulin kolme suurta tömäystä alakerrasta (kuulosti esim harjanvarrella kattoon). Ja näin on käynyt ennenkin että tuo kies ’kostaa’ äänet jotka kuuluu asunnostani hakkaamalla patteria/seinää/kattoa. Noh tuon edellis yön jälkeen sain siis eilen lapun postiluukusta jossa hän sanoo näin ’eilen puoliltaöin syyllistyitte törkeään kotirauhan rikkomiseen, pudotitte jotakin kovaäänisesti lattialle !’ Ja lapu jatkui että aikoo ottaa isännöitsijään yhteyttä yms, ja lisäksi hän laittoi järjestys säännöt lapun mukaan :D josta oli ympyröinyt hiljaisuus ajan 23-07.
Tämä oikesti stressaa minua todella paljon, koska vaikka en rikokaan kenenkään hiljaisuutta pelkään saavani häädön jos minua ei uskota. Lisäksi esimerkiksi imurointi on minulle nykään todella stressaavaa koska pelkään että tuo mies valittaa.
Laiton eilen isännöintiin s-postia asiasta, mutta ahdistaa vaan niin paljon että ajattelin soittaakin huomenna..
Mitä tässä tilanteessa pitäsi tehdä ? Onko mahdollista että tuo mies voisi saada häädön tämän takia, koska hän on se joka syyllistyy kotirauhan rikkomiseen. Vaikka hän nyt sanookin lappusissaan olevansa ’osakkeen omistaja’.
Ja täällä talossa on surkeat äänieristeet ! Kuulen myös naapurini äänet joka päivä, se ei tosin häiritse minua. Niin ja kaksi kerrosta alampana asuu perhe pienen lapsen kanssa joka itkee joka päivä, kuulen sen tänne asti ja se on mulle ihan ok, se ei häiritse. Mutta kun aina kun vauva itkee, kuulen alakerran naapurin raivovan ja huutavan ja hakkaavan jotain lattiaansa tyyliin.
En tiedä olenko hänen ainoa silmätikku vai vainoaako muitakin.
Kommentit (76)
Ap kuulostaa ärsyttävältä. Kelle tulee edes mieleen imuroida keskellä yötä? Ja muutenkin koko ajan. Ja sitten syytät että miehellä viiraa. Kyllä kuulostaa ettei hän metelöi vaan sinä siellä jatkuvasti jotain kolistelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit ettet ole imuroinut kuin kerran yöllä mutta sinusta on tullut lukuisia valituksia. Mistä nämä muuta valitukset ovat sitten tulleet? Jotainhan sä siellä teet kun susta valitetaan jatkuvasti.
Ilmeisesti siittä että tolla miehellä viiraa päässä ! Hän vain ei kestä tavallisia elämisen ääniä mihinkään kellon aikaan.
Enkä nyt ymmärrä miksi kaikki hyökkää mun päälle siks että siivon niin usein, haha :D en tee siinnä mitään väärää kenellekkään. Voitteko antaa sen nyt vaan olla. Tässä talossa on oikeasti surkeat äänieristeet, kuulen tälläkin hetkellä että joku jossain päin leikkaa leikkuulaudalla ja avaa/sulkee keittönkaapeja. Enkä siis missään nimessä edes huomaa näitä ellen nyt sitten ala kuulotelemaan, koska mulla on muutakin tekemistä elämässäni.
Taitaa osa kommentoijista vain provoilla, kun sinua syyttävät.
Ei ole mitenkään sinun vikasi etkä ole tehnyt mitään väärin... paitsi ehkä sen yhden yöllisen imuroinnin ;)
Alakerran naapurisi ei vaikuta henkisestä täysin terveeltä, joten jättäisin nuo valitukset omaan arvoonsa. Et ole niiden takia häätöä saamassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sen ukon äänet kuuluvat sinun asuntoosi, niin häiriinny sinäkin. Jos hän raivoaa lapsiperheelle, niin tee valitus isännöitsijälle, että se raivoaminen häiritsee sinua. Voit pyytää lapsiperheen todistajaksi.
Siis mikä lapsiperhe?! Eihän ap maininnut mitään lapsiperhettä.
Olet oikeassa, näköjään muutkin ovat puolellasi. Tekisin näin ainakin ensiksi: Kiitos kun ilmoititte näistä asioista, toivon että pääsemme yhteisymmärrykseen.
Koska täällä meni näin ettei puhuttu mitään sain arvuutella kun ei ollut yhteistä kieltä, olisin ollut kiitollinen kun he olisivat pudottaneet lapun luukusta. Asia koski sitä kun en saanut unta ja astiat oli kolissut myöhään.
Imuroinnista lähtee niin törkee ääni ettei mistään. Koko talo paukkuu ja kolisee. Miksette vain lakaise ja joskus kerran kuussa imuroitte,
Vierailija kirjoitti:
No miksi ihmeessä imuroit keskellä yötä tai 3-4 kertaa viikossa? Ihan älytöntä. Koeta olla hiljaisuusaikana kolistelematta kuten muutkin ihmiset. sulla ei ole oikeutta kolata öisin.
Niin juuri, miksi ihmeessä sä imuroit 3-4 kertaa viikossa? Yöllä ei kerrostalossa imuroida huvikseen. Eri asia jos lasi särkyy tms. Kyllä muakin ottais päähän jos sä hakkaisit imurilla lattiaa harva se päivä!
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa ärsyttävältä. Kelle tulee edes mieleen imuroida keskellä yötä? Ja muutenkin koko ajan. Ja sitten syytät että miehellä viiraa. Kyllä kuulostaa ettei hän metelöi vaan sinä siellä jatkuvasti jotain kolistelet.
Aarggh :D lopeta jo toi yö imurointi homma, en tee sitä enää ikinä kerrostalossa se on varmaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla yläkerran naapurini. 😊 Imuroi yksiössään joka ikinen päivä, hirveällä kolinalla, n. tunnin kerrallaan. Joskus kaksikin kertaa. Patterit kolisevat ja raapimisen ääni kuuluu katossani. Olen ihmetellyt, että mikä ihmeen imuri siellä on oikein käytössä, joka pitää mokomaa ääntä ja miksi on imuroitava niin usein. Vielä en ole valitusta tehnyt, (2 vuotta), mutta ehkä kohta on aika. T. Hyvähermoinen naapurisi.
Älä suotta nolaa itseäsi!😂👏
Isännöitsijä voisi ottaa yhteyttä alakerran sedän läheisiin (jos sellaisia on), että hoitaisivat ukon palvelutaloon asumaan tai vähintäänkin lääkityksen kuntoon. Pumppu varmaan pettää kohta, ei ole terveellistä olla tuollainen raivopää.
Jekaterina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ihmeessä imuroit keskellä yötä tai 3-4 kertaa viikossa? Ihan älytöntä. Koeta olla hiljaisuusaikana kolistelematta kuten muutkin ihmiset. sulla ei ole oikeutta kolata öisin.
Niin juuri, miksi ihmeessä sä imuroit 3-4 kertaa viikossa? Yöllä ei kerrostalossa imuroida huvikseen. Eri asia jos lasi särkyy tms. Kyllä muakin ottais päähän jos sä hakkaisit imurilla lattiaa harva se päivä!
Kaikki eivät halua asua likaisessa asunnossa ja imuroida saa vaikka joka päivä... siihen ei ole yhdelläkään naapurilla mitään sanomista.
Kukaan mieleltään normaali ihminen ei imuroi 4 päivää viikossa.
Ap, asutko Turussa? Kuulostaa ihan meidän entiseltä naapurilta! Muutettiin lopulta pois, kun aloin olla hermoraunio, koska tulee taas lappu luukusta ja ovikello soi. Lappuja löytyi myös hissistä ja ilmoitustaululta. Huvittavaa näissä lapuissa oli valtavat kirjoitusvirheet: "sen tömnistelyn on loputava!" (Kantapäistämme kuului kuulemma liian kova ääni kävellessä.)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan mieleltään normaali ihminen ei imuroi 4 päivää viikossa.
No ei todella!! Mutta mieletään terveet usein imuroivat 4kertaa viikossa.
Siis mitä te himoimuroijat puuhaatte kotona, jos asunto on muka likainen ja jatkuvasti siivousta vailla? Pidätte kotiteurastamoa? Ammuskelette värikuula-aseella? :D
Vierailija kirjoitti:
Itse alkaisin vastaavassa tilanteessa imuroimaan joka ikinen päivä... useasti ja hankkisin vielä mahdollisimman kova äänisen imurin :)
tyypillinen suomalaisreaktio tuo uhmaaminen. Ruotsalainen varmaan pyytäisi anteeki aiheuttamaansa häiriötä ja koettaisi olla hiljempaa.
Mitä ihmettä täällä takerrutaan siihen, että ap imuroi 3-4x viikossa, ja se tapahtuu vielä päivällä? (Lukutaidottomille, kerran oli 2 vuotta sitten imuroinut yöllä). Meilläkin kissa ja koira ja kyllä useamman kerran viikossa imuroin 5-10 minuuttia karvoja pois matosta jne. Paljon enemmän ääntä saattaa kuulua esim. pikkulapsista, joidenkin instrumenttien soittamisesta ja musiikista, äänekkäästä pyykinpesukoneesta jne. joista KAIKKI NORMAALIA!
AP:lle: ei ole missään nimessä normaalia tuollainen valitus, tuosta viestistäkin näkee, ettei ole kaikki kotona jos astian kaatumisesta valitetaan (miten ihmeessä voi edes kuulla tai tunnistaa äänen?).
Sinuna ottaisin yhteyttä isännöitsijään ja kertoisin tästä häiriköinnistä ja yrittäisin vaikka lapulla ottaa yhteyden tähän naapuriin, ja kertoa, että aiot tehdä rikosilmoituksen, jos turha häirintä ja valitus ei lopu.
Neljä kertaa viikossa imuroiva imuroi siis kuussa noin 4 x 4 eli 16 kertaa eli puolet kuusta mekkaloi. Ei ihme että alakerta valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Neljä kertaa viikossa imuroiva imuroi siis kuussa noin 4 x 4 eli 16 kertaa eli puolet kuusta mekkaloi. Ei ihme että alakerta valittaa.
Jos imuroi 16 kertaa vaikka 5 minuuttia (25m2 yksiö) metelöintiä on puolet kuusta? Herätys. Monesta asiasta kuuluu paljon enemmän ja kauemmin kerralla melua. Muuttakaa ihan oikeasti metsään, jos ette normaaleja ääniä kestä
Meidän naapurista pahin ääni kuuluu kyllä imuroinnista. Ja naapuri rakastaa imuroimista, joskus on tehnyt sitä monta kertaa päivässä. Olkoot vaan sallittua, mutta helkkarin ärsyttävää. Saamarin kova pörinä ja raastaminen lähtee siitä hommasta.
Valittaa voit mutta mitään hyötyä tuosta ei ole koska kyseessä on täysin hyväksyttävä normaaliin asumiseen kuuluva ääni. Imuroida saa vaikka viikon jokaisena päivänä useamman tunnin ajan kunhan ei tee sitä yöllä.
Kannattaa varmaan muuttaa omakotitaloon jonnekin korpeen, jos ei siedä normaaleja asumiseen kuuluvia ääniä.