Naapuri valittaa turhasta
Asun yksin vuokralla kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Suoraan alapuolellani asuu vanha vihainen mies joka valittaa kaikesta mitä teen !
Muutin tänne 2015 syksyllä ja muutama kuukausi sen jälkeen sain varoituslapun isännöitsijältä. Suuni loksahti auki! Lapussa luki about näin ’olet saanut useita valituksia joista viimeisin on viime yöltä kun imuroit’. Okei se oli totta että olin sen ainoan kerran koko elämässäni imuroinut keskellä yötä. Mutta tällöin oli joululoma ja olin yöllä hereillä. Olen opiskelija joten nukun kyllä yöt ja olen muutenkin rauhallinen ihminen ja hiljainen. Soitin isännöintiin tuollon ja ihmettelin miksi sain varoituksen yhdestä ainoasta kerrasta ?! Isännöitsijä vastasi että alakerran naapurini on tehnyt minusta useita valituksia.
Noh tämän jalkeen olen ollut ekstra tarkka, etten pidä ainakaan yöllä mitään ääniä. Ja jatkoin tavallista hiljaista elämääni.
Sitten aloin saada uhkailu lappuja tältä mieheltä postiluukusta esim ’onko sinulla jokin sairaus kun imuroit joka ikinen päivä !? Teen sinusta valituksen terveisin kyllästynyt naapuri’ ja näitä lappuja on tullut MONIA. Ja aivan päättömistä syistä. Ensinnäkään en imuroi joka päivä, ehkä noin 3-4x viikossa ja niin saa kerrostalossa tehdä piste. Ja mainittakoon vielä että kun kuulin postiluukun käyvän, siitä seurasi kauhea juoksun ääni rapusta ja sitten kävi alaovi. Hän ei myöskään ikinä avaa oveaan jos käyn koputtamassa ja selvittämässä asiaa. No mutta soitin silloin isännöintiin ja tämä loppui hetkeksi.
Mutta nyt tämä alkoi taas eilen uudestaan !!! Edellis yönä siis joskus 12 aikoihin nousin sängyltäni sammuttamaan valoja ja alkamaan nukkumaan. Olin unohtanut että muovinen juomamuki oli sänkyni vieressä lattialla. Joten kun laskin jalkanai lattialle osuin siihen mukiin ja se kaatui ja siitä kuului kolina. Heti sen jälkeen kuulin kolme suurta tömäystä alakerrasta (kuulosti esim harjanvarrella kattoon). Ja näin on käynyt ennenkin että tuo kies ’kostaa’ äänet jotka kuuluu asunnostani hakkaamalla patteria/seinää/kattoa. Noh tuon edellis yön jälkeen sain siis eilen lapun postiluukusta jossa hän sanoo näin ’eilen puoliltaöin syyllistyitte törkeään kotirauhan rikkomiseen, pudotitte jotakin kovaäänisesti lattialle !’ Ja lapu jatkui että aikoo ottaa isännöitsijään yhteyttä yms, ja lisäksi hän laittoi järjestys säännöt lapun mukaan :D josta oli ympyröinyt hiljaisuus ajan 23-07.
Tämä oikesti stressaa minua todella paljon, koska vaikka en rikokaan kenenkään hiljaisuutta pelkään saavani häädön jos minua ei uskota. Lisäksi esimerkiksi imurointi on minulle nykään todella stressaavaa koska pelkään että tuo mies valittaa.
Laiton eilen isännöintiin s-postia asiasta, mutta ahdistaa vaan niin paljon että ajattelin soittaakin huomenna..
Mitä tässä tilanteessa pitäsi tehdä ? Onko mahdollista että tuo mies voisi saada häädön tämän takia, koska hän on se joka syyllistyy kotirauhan rikkomiseen. Vaikka hän nyt sanookin lappusissaan olevansa ’osakkeen omistaja’.
Ja täällä talossa on surkeat äänieristeet ! Kuulen myös naapurini äänet joka päivä, se ei tosin häiritse minua. Niin ja kaksi kerrosta alampana asuu perhe pienen lapsen kanssa joka itkee joka päivä, kuulen sen tänne asti ja se on mulle ihan ok, se ei häiritse. Mutta kun aina kun vauva itkee, kuulen alakerran naapurin raivovan ja huutavan ja hakkaavan jotain lattiaansa tyyliin.
En tiedä olenko hänen ainoa silmätikku vai vainoaako muitakin.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/385729-hairitseeko-naapurin-m…
Ihan hyvä siihen asti kunnes kirjoittaja väittää että hänen koiransa tietää kuinka kauan hän on poissa tai koska töissä... eli jättää koiran yksin töidensä ajaksi. Nämä haukkuvat melkein aina ja on muutenkin rääkkäystä
Olisi selkeästi pitänyt jättää tuo 2,5vuoden takainen yö imurointi mainitsematta :D koska sillä ei oikeasti ole edes mitään tekemistä tämän asian kanssa. Eli jos joku ei vielä tähän mennessä tajunnut: minä en imuroi keskellä yötä! Sen ainoan kerran elämässäni 22.12.2015 yöllä imuroin. En myöskään kolistele yöllä ellei nyt tollasia vahinkoja lasketa joita tapahtuu niin harvoin etten edes ole ikinä huomannut niitä! Koska nukun öisin.
Olen aidosti hiljainen ja hyvä naapuri.
Kiitos kuitenkin teille jotka ootte laittanut hyviä neuvoja!
Ap
Olen aistivinani että ap on kantapäiden jyskyttäjä
Vierailija kirjoitti:
Olen aistivinani että ap on kantapäiden jyskyttäjä
Itseasiassa en edes ole :D mulla on herkät kantapäät joten ilman kenkiä kävelen aina varpasillani. Olen kyllä viimeaikoina lukenut paljon netistä mitä kerrostalossa saa tehdä/ei saa tehdä jne. Enkä syyllity yhteenkään sellaiseen asiaan jota ei saisi tehdä.
Näin lukee yhdessä ilatasanomien uutisessa:
’2000-luvun alussa oli käräjillä tapaus, jossa pariskunta hakkasi pattereita, koska naapurin askeleet häiritsivät. Heidät tuomittiin kotirauhan rikkomisesta, Furuhjelm muistuttaa.’
Ap
Mulla oli aikoinaan iäkkäämpi rouvashenkilö alakerran naapurina. Hän oli sitä mieltä, etten saa käydä aamulla ennen töitä suihkussa, koska hän herää putkien kohinaan. Lopulta alkoi kytätä suihkuaikaakin, yli 10 min ei saisi kestää. Kävi lopulta aina hakkaamassa ovea kun avasin vesihanan (mihin aikaan päivästä hyvänsä) ja valjasti poikansa soittamaan mulle uhkauspuheluita. Valitti isännöitsijälle ja yritti kerätä adressia naapurustosta suihkutteluani vastaan, yrittipä saada suihkussakäymiseni yhtiökokouksen esityslistallekin.
Loppui siihen, että kohteliaasti ilmoitin kirjallisesti tekeväni rikosilmoituksen kotirauhan häirinnästä jos hän vielä kerrankin jyskyttää oveani. Ei enää kertaakaan uskaltanut tulla ovelle.
meillä imuroidaan ehkä jokatoinen viikko jos sitäkää ja välillä vaa mopataa, ihme siivousfriikki, noh meillä on lapsiperhe naapurissa jonka päivittäinen kuuntelu on yhtä helvettiä, eivät edes yritä hallita niitä, antavat ulvoo vapaasti, tekis mieli tehä lasu, siellä on tupa täynnä puoleenyöhö vaikka hiljasuus klo 22, monesti on mainittu asiasta
mikä taloyhtiö toi sun on? meidän vaan levittelee käsiä ja sanoo että kerää nimilista jos häätöö vaadit, envoi olla rakennuksen ainoo valittaja. asiasta
Lapun lähettäjä kuulostaa mun pomolta :D imuroi yms. ihan rauhassa hiljaisuusajan ulkopuolella. Ne on tavallisia elämänääniä kuten mukin putoamisetkin. Ilmeisesti ongelma on naapurisi asenne koska hän osakkeen omistajana pitää sinua alempiarvoisena koska luultavasti asut vuokralla. Ihan tuttu ongelma. Ja jatkuessaan osakaskin voidaan häätää jos ei perusteeton häirintä lopu muita asukkaita kohtaan. Kaikki laput vaan talteen ja asu ihan rauhallisin mielin :)
Sanoit ettet ole imuroinut kuin kerran yöllä mutta sinusta on tullut lukuisia valituksia. Mistä nämä muuta valitukset ovat sitten tulleet? Jotainhan sä siellä teet kun susta valitetaan jatkuvasti.
Alakerran naapurisi kärsii selvästi mielenterveysongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Sanoit ettet ole imuroinut kuin kerran yöllä mutta sinusta on tullut lukuisia valituksia. Mistä nämä muuta valitukset ovat sitten tulleet? Jotainhan sä siellä teet kun susta valitetaan jatkuvasti.
Jos sama henkilö valittaa jatkuvasti ilman mitään syytä on vika valittajassa. Luultavasti kyseessä on mielenterveysongelmista kärsivä henkilö. Itse jättäisin nuo valitukset omaan arvoonsa... niistä et tule häätöä saamaan.
Itse alkaisin vastaavassa tilanteessa imuroimaan joka ikinen päivä... useasti ja hankkisin vielä mahdollisimman kova äänisen imurin :)
Ap taitaa olla yläkerran naapurini. 😊 Imuroi yksiössään joka ikinen päivä, hirveällä kolinalla, n. tunnin kerrallaan. Joskus kaksikin kertaa. Patterit kolisevat ja raapimisen ääni kuuluu katossani. Olen ihmetellyt, että mikä ihmeen imuri siellä on oikein käytössä, joka pitää mokomaa ääntä ja miksi on imuroitava niin usein. Vielä en ole valitusta tehnyt, (2 vuotta), mutta ehkä kohta on aika. T. Hyvähermoinen naapurisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outo olet jos noin useasti imuroit viikossa. Ihan aiheesta valittaa.
Itseasiassa silloinkuin sain sen imurointi valitus lapun tältä alakerran mieheltä, soitin isännöintiin ja isännöitsijä sanoi että saan imuroida vaikka joka ikinen päivä jos haluan. Siihen ei mikään laki voi puuttua. Tosin en imuroi joka päivä vaikkakin usein. Pidän siisteydestä.
ApAsutko yksin vai lemmikin (esim. kissa) kanssa? Nimittäin 25 neliön yksiön imurointi jopa neljästi viikossa kuulostaa melko..pedantilta. Nykyinen kämppäni on samankokoinen, ja imurointi parin viikon välein riittää vallan mainiosti. Rikkaharjalla ja lapiolla saa pyyhkäistyä hiekat eteisestä jos tarvis. Mitä naapuriisi tulee niin hän on aivan varmasti "vanhuudenhöperö" eli dementikko.
Minäkin asuin ennen tuon kokoisessa ja sitä sai kanssa imuroida jatkuvasti. Lattia oli tosi vaalea ja kämppä sijaitsi vilkasliikenteisen kadun varrella.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti siittä että tolla miehellä viiraa päässä ! Hän vain ei kestä tavallisia elämisen ääniä mihinkään kellon aikaan.
Enkä nyt ymmärrä miksi kaikki hyökkää mun päälle siks että siivon niin usein, haha :D en tee siinnä mitään väärää kenellekkään. Voitteko antaa sen nyt vaan olla. Tässä talossa on oikeasti surkeat äänieristeet, kuulen tälläkin hetkellä että joku jossain päin leikkaa leikkuulaudalla ja avaa/sulkee keittönkaapeja. Enkä siis missään nimessä edes huomaa näitä ellen nyt sitten ala kuulotelemaan, koska mulla on muutakin tekemistä elämässäni.
Meillä oli samanlainen alakerran naapuri, ei olisi saanut kävelläkään kotona. Siihen aikaan lapset olivat pieniä, joten kyllähän normaalia ääntä varmasti kuului, mutta ihan tavallista elämää. Soitti kerran poliisit kun paistoimme pullaa ja paistopellit kolisivat kun laitoin niitä takaisin uunin alalokeroon.. Sanoi että asunnossamme paukutetaan metallia. Siinä ihmeteltiin me ja poliisit kun lapset katsoivat kiltisti Pikkukakkosta ja minä tiskasin essu päällä.
Kyllä ihmisen pitää tajuta ettei kerrostalossa voi vaatia 100 % hiljaisuutta ja normaalit elämisen äänet, siivoamisen, suihkussa ja vessassa käynnit jne. eivät ole mitään valituksen aiheita. Tästä on ihan lakikin olemassa.
Laitoin kyselyn muille naapureille samassa rapussa ja kaikki muut vakuuttivat, että olemme rauhallinen perhe ja asunnosta ei kuulu yhtään mitään häiritsevää. Tämä auttoi ja pyynnöstäni asia käsiteltiin lopulta yhtiökokouksessa ja naapuri sai huomautuksen. Silti minulle jäi kurja tunne siitä, että perheemme joutui silmätikuksi ja saimme niskaamme tämän raivoavan naapurin. Tosi stressaavaa aikaa oli. Onneksi asuu nykyisin dementiakodissa.
Jos sen ukon äänet kuuluvat sinun asuntoosi, niin häiriinny sinäkin. Jos hän raivoaa lapsiperheelle, niin tee valitus isännöitsijälle, että se raivoaminen häiritsee sinua. Voit pyytää lapsiperheen todistajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti siittä että tolla miehellä viiraa päässä ! Hän vain ei kestä tavallisia elämisen ääniä mihinkään kellon aikaan.
Enkä nyt ymmärrä miksi kaikki hyökkää mun päälle siks että siivon niin usein, haha :D en tee siinnä mitään väärää kenellekkään. Voitteko antaa sen nyt vaan olla. Tässä talossa on oikeasti surkeat äänieristeet, kuulen tälläkin hetkellä että joku jossain päin leikkaa leikkuulaudalla ja avaa/sulkee keittönkaapeja. Enkä siis missään nimessä edes huomaa näitä ellen nyt sitten ala kuulotelemaan, koska mulla on muutakin tekemistä elämässäni.
Siis tää on ap
Huonosti äänieristetyssä talossa täytyy tajuta, että syypää on siinä eikä ihmisissä. Normaalisti elämään kuuluu hiukan kolinaa ja ääntä.
Jos joku mieshenkilö alkaa kuuntelemalka kuuntelemaan nuorehkon naispuolusen naapurinsa elämää niin minulle tulee kyllä mieleen ihan muut syyt.
Valittaminen voi olla sitten kiukuttelua kun nuori nainen ei ole saatavilla itselle. Näinkin voi olla.
Ei noin pieni kämppää likaannu niin että tarvii koko ajan imuroida. Sulla on joku imurointipakkomielle, ehkä purat ahdistusta. Voi voi.