Missä maassa yksin asuvalla korkeakoulutetulla on varaa ostaa mukava asunto?
Rakastan Suomea, mutta olen tässä nyt jo pitkään laskeskellut, vertaillut ja ihmetellyt asuntojen hintoja PK-seudulla ja omaa palkkatasoani, millainen minulla olisi mahdollista saavuttaa Suomessa. Olen tullut lopputulokseen, että Suomessa en voi saavuttaa haluamaani elämää. Minulla ei tule olemaan vuosikymmeniin varaa ostaa mukavaa asuntoa mukavalta alueelta tai saavuttaa "ylemmän keskiluokan" elintasoa.
Nyt ulkosuomalaiset ja muut kansainväliset mammat! Missä maassa korkeakoulutetun palkkataso ja työllisyystilanne on sellainen, että suuremmasta kaupungista tai sen liepeiltä pystyisi suhteellisen kivuttomasti ostamaan oman, mukavan asunnon? Saksassa ymmärtääkseni on vuokra-asuminen halpaa, mutta onko omistusasuminen? Ruotsissa taas asuntojen hinnat ovat hirveät, mutta lainakulttuuri sellainen, ettei niitä edes lyhennetä, miksi asuminen on aika halpaa kuitenkin...
- opiskelija 22v
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella arkkitehdilla on käsittääkseni tähän mahdollisuus. Miksi ei sinulla? On korkeakoulutus, mutta ei kykyä muuttaa tietoa ja taitoa rahaksi, tästäkö on kohdallasi kyse? Unelmien eteen pitää tehdä töitä, kyllä ne sitten toteutuvat.
Koska haluan asua yksin. Kun on kaksi maksajaa, kaikki muuttuu paljon helpommaksi.
- AP
Eli olet ns. luovuttanut, etkä ole valmis antamaan suomelle edes mahdollisuutta? Miksi luulet, että tämä olisi muualla helpompaa?
En minä ole mitään luovuttanut vaan mietin vaihtoehtoja. Luulen, että muualla tämä saattaisi olla helpompaa, koska verotus on alhaisempi ja ostovoima korkeampi, esim. Keski-Euroopassa. En kuitenkaan tiedä, miten asiat käytännössä ovat, kun en ole muualla kuin Suomessa asunut, joten siksi kysyin kokemuksia muilta mammoilta.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Olen pian muuttamassa hollantilaisen poikaystäväni kanssa yhteen. Hollantiin siis. Vuokralle jäämme varsin vielä ensimmäisiksi vuosiksi, joka on hinnaltaan yhtä paljon, ehkä enemmänkin siellä. Mutta sen verran olemme jo unelmoineet tulevaisuudesta ja omasta asunnosta, että olemme käyneet katsomassa markkinoilla olevia vapaita taloja. Hintansa puolesta olen itse ainankin kokenut niiden olevan miltein puolet halvempia mitä Suomessa. Muista kuluista en sitten vielä valitettavasti osaa kertoa mitään. Poikaystäväni on katsonut läpi sen puolen, mutta nekin vaihtelevat. Talot ja asuin alueet ovat kuitenkin kauniita. Jossain moderneja ja jossain kulttuurillisempia. Ja koska olet vielä arkkitehti, näkisin sinut vielä senkin puolesta siellä. Missään muualla en ole nähnyt sellaista rakennusten ulkonäön rikkautta kuin Hollannissa. :)
Lisäksi, ruoka on halvempaa mitä suomessa ja eikä IT alalla toimivan poikaystäväni ensimmäisen työpaikan palkkakaan ole huono. Töitäkin löysi parissa kuukaudessa valmistumisen jälkeen. Arkkitehtien tilannetta en toki tiedä mutta uskon että mahdollisuudet ovat paremmat siellä mitä Suomessa. Siksi olen myös itse suuntaamassa ennemmin sinne, kuin houkuttelisin häntä muuttamaan tänne.
Kiitos vastauksestasi. Hollanti kiinnostaa kovasti. Olen luullut, että asuminen siellä olisi kallista, mutta ehkä olin väärässä! Hollannissa on myös helppo asua jossain pikkukaupungissa suuren kaupungin ulkopuolella, koska julkinen liikenne toimii ja maa on tiivis, joten välimatkat ovat lyhyet.
- AP
Muuta Tallinnaan, sieltä käsin varmasti helppo tehdä projekteja Suomeen.
Olet nyt 22? Valmistut 24-26 vuotiaana?
Saatko jo nyt lainan vaikka yksiöön? Alat maksaa ja samalla sijoitat vaikka 200€/kk. Saat parissa vuodessa lainan isompaan. Mahdollisesti remontoit, alueen arvo nousee... Palkka nousee. Sijoitat 300€/kk. Myyt, saat myyntivoottoa, ostat paremmalta alueelta jne.
Itselläni tavoitetta hidasti 2 lasta ja duunarimies. Äitiyslomien jälkeen saatiin kuitenkin laina unelmieni kohteen rakentamiseen. Lisäksi on yksi sijoitusasunto ja muita sijoituksia.
Olen 32 ja todella tyytyväinen. Rakennan haluamaani, vähän suureellista taloa isolle tontille, jolla haluamani määrä metsää. Olen välillä vieläkin häkeltynyt miten sain tämän kaiken. Ja pk-seudulla.
Olisin onnistunut tässä ilman miestäkin, koska hänen kulutustottumuksillaan ja kk-tuloillaan ei juhlita.
Vierailija kirjoitti:
Tätä vaihtoehtoa olen myös miettinyt. Virossa voisin myös helpommin repästä ja rakentaa oman. Paljon halvempaa ja kaikenlaiset määräykset ovat paljon vähäisempiä. Tietysti Virossa sitten palkkatasokin on paljon matalampi, jos siellä pitäisi tehdä työtä kuitenkin.
- AP
Ostin 30m2 yksiön Herttoniemestä 27-vuotiaana, koulutus DI. Itse olen tähän tyytyväinen mutta haluaako AP siis lähemmäksi kantakaupunkia ja/tai isomman asunnon? Mutta ihan mahdollista oli itse säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä vaihtoehtoa olen myös miettinyt. Virossa voisin myös helpommin repästä ja rakentaa oman. Paljon halvempaa ja kaikenlaiset määräykset ovat paljon vähäisempiä. Tietysti Virossa sitten palkkatasokin on paljon matalampi, jos siellä pitäisi tehdä työtä kuitenkin.
- AP
Tee töitä Suomeen, niin saat suomalaisen palkkatason virolaisilla elämiskustannuksilla. Arkkitehtina voit varmaan ison osan töistä tehdä kotitoimistolta käsin?
Vierailija kirjoitti:
Olet nyt 22? Valmistut 24-26 vuotiaana?
Saatko jo nyt lainan vaikka yksiöön? Alat maksaa ja samalla sijoitat vaikka 200€/kk. Saat parissa vuodessa lainan isompaan. Mahdollisesti remontoit, alueen arvo nousee... Palkka nousee. Sijoitat 300€/kk. Myyt, saat myyntivoottoa, ostat paremmalta alueelta jne.
Itselläni tavoitetta hidasti 2 lasta ja duunarimies. Äitiyslomien jälkeen saatiin kuitenkin laina unelmieni kohteen rakentamiseen. Lisäksi on yksi sijoitusasunto ja muita sijoituksia.
Olen 32 ja todella tyytyväinen. Rakennan haluamaani, vähän suureellista taloa isolle tontille, jolla haluamani määrä metsää. Olen välillä vieläkin häkeltynyt miten sain tämän kaiken. Ja pk-seudulla.
Olisin onnistunut tässä ilman miestäkin, koska hänen kulutustottumuksillaan ja kk-tuloillaan ei juhlita.
Toistaiseksi taloudellinen tilanteeni ei ole sellainen, että voisin ottaa lainaa tai säästää suuria summia. Tuo tie on oikein mahdollinen, mutta tuntuu, että se tulotason ja asuntojen hinnan ero on vaan on liian suuri Suomessa nyt. Vuokrat nousevat koko ajan, mikä aina vaan heikentää mahdollisuuttani säästää. Sijoittaa kyllä aion heti, kun kaikki raha ei mene hengissä selviämiseen ja asumiseen.
- AP
Arkkitehtien työllisyys ei ole paras mahdollinen Suomessa. Kielitaito on pääoma, jolla pääset eteenpäin elämässä. Jos et vielä tiedä, mihin haluat muuttaa, niin saksan, espanjan ja ranskan osaamisesta on hyötyä. Oletan että osaat hyvin englantia. Kieliä lukemaan siis.
Vierailija kirjoitti:
Ostin 30m2 yksiön Herttoniemestä 27-vuotiaana, koulutus DI. Itse olen tähän tyytyväinen mutta haluaako AP siis lähemmäksi kantakaupunkia ja/tai isomman asunnon? Mutta ihan mahdollista oli itse säästää.
Herttoniemi tai vastaava olisi oikein passeli alue minulle. Kaunis, rauhallinen ja hyvät yhteydet. Harmi vaan, että kaikki muutkin ovat samaa mieltä ja asuntojen hintojen kohoaminen on alkanut siirtyä juuri keskustaa läheisiin esikaupunkialueisiin.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehtien työllisyys ei ole paras mahdollinen Suomessa. Kielitaito on pääoma, jolla pääset eteenpäin elämässä. Jos et vielä tiedä, mihin haluat muuttaa, niin saksan, espanjan ja ranskan osaamisesta on hyötyä. Oletan että osaat hyvin englantia. Kieliä lukemaan siis.
Mielestäni työtilanne on ihan hyvä, mutta palkkataso ei. Osaan hyvin englantia ja ruotsia, mutta olet oikeassa, että jokin eurooppalainen kolmas kieli auttaisi todella paljon.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herttoniemi tai vastaava olisi oikein passeli alue minulle. Kaunis, rauhallinen ja hyvät yhteydet. Harmi vaan, että kaikki muutkin ovat samaa mieltä ja asuntojen hintojen kohoaminen on alkanut siirtyä juuri keskustaa läheisiin esikaupunkialueisiin.
- AP
Piti tosiaan laittaa että viime vuonna ostin ja yksin. Toki hinnat nousevat, mutta en itse kyllä kokenut että olisi ollut täysin mahdotonta yksin ostaa. 4 vuotta säästin ja enemmänkin olisin pystynyt asunnosta maksamaan. Palkka ollut säästövuosina ensin vähän alle keskipalkan ja sitten vähän yli. Helsinki parantaa onneksi raideyhteyksiä joten monen rauhallisen alueen saavutettavuus paranee lähivuosina! Ei minusta tilanne Suomessa ihan niin huono ole mitä AP kuvaa.
Olen pian muuttamassa hollantilaisen poikaystäväni kanssa yhteen. Hollantiin siis. Vuokralle jäämme varsin vielä ensimmäisiksi vuosiksi, joka on hinnaltaan yhtä paljon, ehkä enemmänkin siellä. Mutta sen verran olemme jo unelmoineet tulevaisuudesta ja omasta asunnosta, että olemme käyneet katsomassa markkinoilla olevia vapaita taloja. Hintansa puolesta olen itse ainankin kokenut niiden olevan miltein puolet halvempia mitä Suomessa. Muista kuluista en sitten vielä valitettavasti osaa kertoa mitään. Poikaystäväni on katsonut läpi sen puolen, mutta nekin vaihtelevat. Talot ja asuin alueet ovat kuitenkin kauniita. Jossain moderneja ja jossain kulttuurillisempia. Ja koska olet vielä arkkitehti, näkisin sinut vielä senkin puolesta siellä. Missään muualla en ole nähnyt sellaista rakennusten ulkonäön rikkautta kuin Hollannissa. :)
Lisäksi, ruoka on halvempaa mitä suomessa ja eikä IT alalla toimivan poikaystäväni ensimmäisen työpaikan palkkakaan ole huono. Töitäkin löysi parissa kuukaudessa valmistumisen jälkeen. Arkkitehtien tilannetta en toki tiedä mutta uskon että mahdollisuudet ovat paremmat siellä mitä Suomessa. Siksi olen myös itse suuntaamassa ennemmin sinne, kuin houkuttelisin häntä muuttamaan tänne.