Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä maassa yksin asuvalla korkeakoulutetulla on varaa ostaa mukava asunto?

Vierailija
07.06.2018 |

Rakastan Suomea, mutta olen tässä nyt jo pitkään laskeskellut, vertaillut ja ihmetellyt asuntojen hintoja PK-seudulla ja omaa palkkatasoani, millainen minulla olisi mahdollista saavuttaa Suomessa. Olen tullut lopputulokseen, että Suomessa en voi saavuttaa haluamaani elämää. Minulla ei tule olemaan vuosikymmeniin varaa ostaa mukavaa asuntoa mukavalta alueelta tai saavuttaa "ylemmän keskiluokan" elintasoa.

Nyt ulkosuomalaiset ja muut kansainväliset mammat! Missä maassa korkeakoulutetun palkkataso ja työllisyystilanne on sellainen, että suuremmasta kaupungista tai sen liepeiltä pystyisi suhteellisen kivuttomasti ostamaan oman, mukavan asunnon? Saksassa ymmärtääkseni on vuokra-asuminen halpaa, mutta onko omistusasuminen? Ruotsissa taas asuntojen hinnat ovat hirveät, mutta lainakulttuuri sellainen, ettei niitä edes lyhennetä, miksi asuminen on aika halpaa kuitenkin...

- opiskelija 22v

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele alasi ja mikä on mukava asunto.

Vierailija
2/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää kysyä että onko pakko asua PK-seudulla? Ja tunnen kyllä muutamankin kaverin (toinen ei edes korkeakoulutettu mutta asiantuntijatehtävissä) joilla on ollu varaa ostaa mukava kaksio PK-seudulta, ei tosin mistään Helsingin keskustasta.

Vierailija
4/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele alasi ja mikä on mukava asunto.

Arkkitehtuuri (joten tämä merkkaa mulle aika paljon :D). Mukava asunto minulle tarkoittaa varmaan sitä, mitä useimmille. Kaunis alue (mieluiten siis uusi tai vanha), hyvät liikenneyhteydet. Asunnon koko ei ole tärkeä. En haaveile mistään pohjoisamerikkalaisesta lähiölinnasta sentään.

Vierailija
5/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä

Vierailija
6/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se ihan riippuu siitä laitatko sä koko palkkasi taivaan tuuliin vai säästätkö edes osan  ja  sijoitat  säästösi  niin että   ne tuottavat sulle kassavirtaa. Se on ihan sama mikö koulutus sulla on, enemmän merkitsee tulot, menot ja säästöaste ja se miten saat ne säästöt tuottamaan korkoa korolle. Se onkin sitten kymmenien vuosien homma, mahtaako sulla olla moiseen kärsivällisyyttä?

Vierailija
7/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanistina minäkin olen maksanut yksin kaksion Helsingin keskustasta.

Vierailija
8/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitää kysyä että onko pakko asua PK-seudulla? Ja tunnen kyllä muutamankin kaverin (toinen ei edes korkeakoulutettu mutta asiantuntijatehtävissä) joilla on ollu varaa ostaa mukava kaksio PK-seudulta, ei tosin mistään Helsingin keskustasta.

Asun nyt Tampereella, ja mulle on tullut tästä kaupungista sellainen olo, etten halua jäädä tänne loppuiäkseni. Olen kotoisin suhteellisen pienen kaupungin reunalta maaseutumaisesta taajamasta, mutta asunut myös Helsingissä lapsena. Pidän hirveästi siitä kaupunkimaisesta tunnelmasta, mitä Suomessa ainoastaan suuremmissa kaupungeissa on. Myös työllistymismahdollisuuteni ovat ehdottomasti parhaimmat PK-seudulla. Siksi käytännössä PK-seutu.

- AP

Vierailija
9/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutettu ei ole kysymyksesi kannalta relevantti avainsana. Tulot sen ostokyvyn ratkaisee eikä koulutus. Ja h6vät tulot voi olla kenellä vaan koulutuksesta riippumatta.

Vierailija
10/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, se ihan riippuu siitä laitatko sä koko palkkasi taivaan tuuliin vai säästätkö edes osan  ja  sijoitat  säästösi  niin että   ne tuottavat sulle kassavirtaa. Se on ihan sama mikö koulutus sulla on, enemmän merkitsee tulot, menot ja säästöaste ja se miten saat ne säästöt tuottamaan korkoa korolle. Se onkin sitten kymmenien vuosien homma, mahtaako sulla olla moiseen kärsivällisyyttä?

Siksi mainitsinkin aloituksessani, että Suomessa minulla olisi haluaamani elämään varaa vasta vuosikymmenien päästä. Ymmärrän toki, että muuallakaan asiat eivät ole helppoja, eivätkä asunnot halpoja missään ns. "sivistysmaissa". Olen kuitenkin ymmärtänyt, että jossain maissa tilanne ei ole näin nihkeä vähän paremmin tienaavan väestönosan keskuudessa, koska korkeakoulutettujen ostovoima on korkeampi.

- AP

Vierailija
11/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa. Ostin omakotitaloni aikoinaan sinua vuotta vanhempana Turun saaristosta. (Turkuun 30min) . Seitsämänvuotta myöhemmin olin velaton ja nyt minulla on talon lisäksi kaksi sijoitusasuntoja Turussa ja kolme  Hämeenlinnassa. 

Vierailija
12/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutettu ei ole kysymyksesi kannalta relevantti avainsana. Tulot sen ostokyvyn ratkaisee eikä koulutus. Ja h6vät tulot voi olla kenellä vaan koulutuksesta riippumatta.

Tietysti, mutta kysymykseni kannalta tämä seikka on relevantti, koska ulkomaille työllistymisessä se auttaa paljon.

- AP

Vierailija
13/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa.

Vierailija
14/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella arkkitehdilla on käsittääkseni tähän mahdollisuus. Miksi ei sinulla? On korkeakoulutus, mutta ei kykyä muuttaa tietoa ja taitoa rahaksi, tästäkö on kohdallasi kyse? Unelmien eteen pitää tehdä töitä, kyllä ne sitten toteutuvat.

Vierailija
15/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella arkkitehdilla on käsittääkseni tähän mahdollisuus. Miksi ei sinulla? On korkeakoulutus, mutta ei kykyä muuttaa tietoa ja taitoa rahaksi, tästäkö on kohdallasi kyse? Unelmien eteen pitää tehdä töitä, kyllä ne sitten toteutuvat.

Koska haluan asua yksin. Kun on kaksi maksajaa, kaikki muuttuu paljon helpommaksi.

- AP

Vierailija
16/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään maassa ei kaikilla korkeakoulutetuilla ole varaa ostaa mukavaa asuntoa, tai asuntoa ylipäätään.

Jos haluat kysyä, missä maassa olisi keskimäärin riittävän isot tuloerot korkeakoulutettujen ja vähemmän koulutettujen välillä, niin varmaankin jotkut itä-Euroopan maat tai sitten pienen sosiaaliturvan maat, kuten Iso-Britannia, USA tai Australia.

Jos pelkästään asuntomarkkinoita katsoo, niin sopiva suhde vuokra- ja omistusasumisen välillä tuntuu tasapainottavan markkinoita, eikä tule sellaista ylikuumenemista kuten Ruotsissa tai etelä-Englannissa. Saksassa vuokra-asuminen ei välttämättä ole halvempaa kuin Suomessa, täällä tulee päälle hoitovastike, mutta pienemmistä (alle 200 000 asukasta) kaupungeista voi löytyä edullisempia asuntoja.

Vierailija
17/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti, mutta kysymykseni kannalta tämä seikka on relevantti, koska ulkomaille työllistymisessä se auttaa paljon.

- AP

Jos et pysty tuohon Suomessa niin kuvitteletko pystyväsi siihen ulkomailla?

Maailmahan on täynnän ostovoimabarometreja. Itse tiennet osaamisalueesi työllisyystilanteen. Kun löydät halvan maan, jossa osaamisellesi on kysyntää, niin hankkiudut sinne ja toteutat haaveesi.

Vierailija
18/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään maassa ei kaikilla korkeakoulutetuilla ole varaa ostaa mukavaa asuntoa, tai asuntoa ylipäätään.

Jos haluat kysyä, missä maassa olisi keskimäärin riittävän isot tuloerot korkeakoulutettujen ja vähemmän koulutettujen välillä, niin varmaankin jotkut itä-Euroopan maat tai sitten pienen sosiaaliturvan maat, kuten Iso-Britannia, USA tai Australia.

Jos pelkästään asuntomarkkinoita katsoo, niin sopiva suhde vuokra- ja omistusasumisen välillä tuntuu tasapainottavan markkinoita, eikä tule sellaista ylikuumenemista kuten Ruotsissa tai etelä-Englannissa. Saksassa vuokra-asuminen ei välttämättä ole halvempaa kuin Suomessa, täällä tulee päälle hoitovastike, mutta pienemmistä (alle 200 000 asukasta) kaupungeista voi löytyä edullisempia asuntoja.

Kiitos vastauksestasi.

- AP

Vierailija
19/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan asua yksin. Kun on kaksi maksajaa, kaikki muuttuu paljon helpommaksi.

- AP

Eli olet ns. luovuttanut, etkä ole valmis antamaan suomelle edes mahdollisuutta? Miksi luulet, että tämä olisi muualla helpompaa?

Vierailija
20/33 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt missä maassa, ja puhut kuitenkin pääkaupunkiseudusta.

Vastaus alkuperäiseen kysymykseesi on Suomi, muunmuassa.