Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tavallista että pitkäaikainen sijainen ei saa haussa olevaa vakituista työpaikkaa?

Vierailija
06.06.2018 |

Olen ollut työpaikassani nyt 1,5 vuotta. Haussa on nyt vakituinen toimi kun työkaveri jäi eläkkeelle.
Olen kuullut ison työnantajani toimineen muissa toimipisteissään niin, että pitkäaikainen sijainen ei välttämättä ole tullut valituksi vakituiseen toimeen. Onko tämä tavallista? Eikö se teistä tuntuisi epäluottamukselta? Jäisittekö tilanteessa työpaikkaan?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Tällä paikkakunnalla on pomojen kaverit ja muutoin kaupungin "kermaan" kuuluvien puolisot saaneet vakipaikat, vaikka itse tein niska limassa töitä, olin reipas ja joustava.

Vaihdoin yksityiselle.

Vierailija
42/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse toimistotyöstä tässä.

Julkinen sektori? Hoitoala?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella, silloin kun se toinen sairaala oli vielä kaupungin, oli tapana pitää hyvät sijaiset sijaisina, sillä sellaisia oli vaikea löytää. Vakitoimiin oli aina tulijoita.

Vierailija
44/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaaikoilla on allakoituna on "tilapäistyövoima", eli ne jotka on ruuhkahuippuina tai nousukaudella töissä ja sitten laitetaan huonona aikana pois. Heidän statustaan ei haluta muuttaa koska tuo extraporukka on välttämätön olla olemassa ja voi olla hankala korvata jos ei ole paljoa hakijoita pätkätöihin. ei tarvi YT:tä, kun voi vaan katkaista pätkäsopimuksen.

Kun taas siihen  vakipaikkaan tulee hyviä haakijoita jotka ei ole mistään pois(siis eivät ole pois siitä hyödyllisestä sesonkityövoimapoolista, johon aloittaja kuuluu).

Eli periaatteessa, pätkätyöläistä ei kannata valita vakipaikkaan firman kannalta.

Vierailija
45/51 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse toimistotyöstä tässä.

Julkinen sektori? Hoitoala?

Vierailija
46/51 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku uusi, tehtävään koulutettava olisi parempi kuin työtä jo pitkään tehnyt?

No sillä perusteella, että ei se ole mikään tae hyvästä työntekijästä, vaikka olisikin pitkään työtä tehnyt. Mulla on kokemusta 25 vuotta samaa työtä tehneistä, joita en palkkaisi, vaan ottaisin vastavalmistuneen. Ovat hitaita sekä tekemään että oppimaan. Mutta valittamalla kiirettä huijaavat työnantajaa, osa nyt vaan on suojatyössä ja annetaan olla, kun jotain puuhastelevat kuitenkin.

Joskus kuulin että 20 vuotta samaa tehneen työkokemus on yhden vuoden arvoinen, jos asenne on huono muutosta kohtaan ja uusia asioita ei haluta opetella, saati käyttää omia aivoja. Sellaisia ihmisiä on joka paikassa, me kaikki tunnemme nämä tyypit.

Jos sijainen on onnistunut parantamaan prosesseja töissä ja tehostamaan toimintaa, palkkaisin. Jos on vaan tehnyt kuten opetettu, katsoisin varmasti ulkopuolelta millaisia henkilöitä olisi tarjolla.

Onhan tälläkin palstalla nuoria, joiden mielestä kaikki opitaan koulussa, ihan vasta muutama päivä sitten muistaakseni oli. Pelottaa ajatella, millaisia jälkeenjääneitä nämä ovat 25 vuoden päästä.

Vierailija
47/51 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikassani ei - kyllä se vakituinen paikka menee miltei poikkeuksetta sille pitkäaikaiselle sijaiselle. Toki on poikkeuksia, mutta ne ovat harvinaisia, ja niille on joku erityinen syy.

Vierailija
48/51 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hurjalta kuin kuulostaa, niin näin toimitaan ystäväni työpaikalla, sote-alan ammattiliitossa. Esimiehen suosittelekaan ei aina paina, kun vakkaria valitaan. Päätöksen tekevät liiton luottamustehtävässä olevat, joilla ei välttämättä mitään käryä työtehtävistä. ”kivanoloinen” riittää perusteluksi. Ja jos joku liiton jäsenistä valittaisi vastaavasta naamavipillä rekryämisestä, niin nämä samat luottamuspalli-ihmiset tekisivät tiedotteen…

Vierailija
49/51 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kaupungilla. Meidän alalla on pulaa sijaisista, varhaiskasvatuksessa siis olen. Muutama sijainen meillä kuitenkin "pyörii". On ihanaa, kun tuuraamaan saapuu ihminen, joka kysyy tarvittaessa, mitä milloinkin tehdään ja tekee niin. Asenne on ihmisystävällinen, hoituu lapset ja aikuisten kanssa sujuu mukavasti. Mikään yli-ihminen ei tarvitse olla. Ja siinähän se juuri onkin, että välillä tulee sijaiseksi itseään vähän parempana pitävä ihminen. Hän, joka alkaa välittömästi uudistamaan, kehittämään ja sooloilemaan. Joka möläyttelee vanhemmille ja työtiimille. Joka oman asenteensa kanssa voi sitten ihmetellä, miksi ei koskaan vakinaisteta. Tiimityö ei usein näiltä onnistu.

Vierailija
50/51 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pomo aikoinaan möläytti että hyviä sijaisia ei kannata vakinaistaa, koska niitä on niin vaikea löytää.

Eli jos on hyvä ja luotettava sijainen se kannattaa pitää sijaisena. Uutta yhtä luotettavaa ja sitoutunutta sijaista on vaikeampi löytää kuin vakituista työntekijää.

En jäänyt siihen firmaan (Jämsän sairaala).

Vierailija
51/51 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku uusi, tehtävään koulutettava olisi parempi kuin työtä jo pitkään tehnyt?

Kuulemma esim. kun oli niin hyvä haastattelussa. Lähti tosin parin viikon kuluttua pois jolloin tuli hätä käteen valita vanha ja luotettava

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi