Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tavallista että pitkäaikainen sijainen ei saa haussa olevaa vakituista työpaikkaa?

Vierailija
06.06.2018 |

Olen ollut työpaikassani nyt 1,5 vuotta. Haussa on nyt vakituinen toimi kun työkaveri jäi eläkkeelle.
Olen kuullut ison työnantajani toimineen muissa toimipisteissään niin, että pitkäaikainen sijainen ei välttämättä ole tullut valituksi vakituiseen toimeen. Onko tämä tavallista? Eikö se teistä tuntuisi epäluottamukselta? Jäisittekö tilanteessa työpaikkaan?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaan valitaan paras hakija. Se on ihan normaalia. Normaalia on myös hakea vakituista hommaa, jos on määräaikainen.

Vierailija
2/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo joku tutun tuttu kiilaa aina ohi se on niin nähty

Totu siihen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku uusi, tehtävään koulutettava olisi parempi kuin työtä jo pitkään tehnyt?

Vierailija
4/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku uusi, tehtävään koulutettava olisi parempi kuin työtä jo pitkään tehnyt?

Miksi sijaisena ollut olisi juuri siihen haettavaan tehtävään parempi kuin joku,joka tulee talon ulkopuolelta? Yleensä ei haeta samanlaista tekijää eläkkeelle lähteneen tilalle, vaan halutaan jotain uutta, jotain sellaista, mitä tarvitaan eikä kenelläkään työpaikalla ole. Sijaisella harvemmin on.

Lisäksi miksi palkata sijainen, koska silloin joudutaan hankkimaan hänen tilalleen joku.

Vierailija
5/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen ainakin jo sijaisena hoitanut monia työtehtäviä joita eläkkeelle lähtenyt ei ikinä tehnyt eli olen opetellut tekemään muutakin kuin yhtä ja samaa. Olen joustanut enemmän kuin vakituiset. Noh, olkoon. Ei voi sitten mitään jos ei työpanos kelpaa ja riitä.. mutta olettaisin että jos työssäni jotain valittamista olisi ollut, se oltaisiin tultu sanomaan jo huomattavasti aiemmin. Tai ainakin toivon niin.

Vierailija
6/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän tapauksen, jossa pitkäaikainen, noin 2v sijaisena ollut henkilö ei saanut "omaa työtään" jatkaa. Paikka oli "muodon vuoksi" sisäisessä haussa, ja paikkaa oli hakenut myös toinen määräaikainen, eri tehtävässä ollut henkilö, jonka työsuhde olisi myös ollut loppumassa. Ilmeisesti tämä toisen osaston hemmo koettiin niin arvokkaaksi tietyllä saralla, että se mitätöi tämän 2v työtä hoitaneen panoksen. Se oli kyllä ällistyttävää. Siinä "kiitos" siitä, että on 2v tehnyt työnsä ja roikkunut löysässä taloudellisessa hirressä. Opetus: mikään duuni ei ole sinun ennen kuin nimi on sopimuksessa.

Vierailija
7/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sillä perusteella, että ei se ole mikään tae hyvästä työntekijästä, vaikka olisikin pitkään työtä tehnyt. Mulla on kokemusta 25 vuotta samaa työtä tehneistä, joita en palkkaisi, vaan ottaisin vastavalmistuneen. Ovat hitaita sekä tekemään että oppimaan. Mutta valittamalla kiirettä huijaavat työnantajaa, osa nyt vaan on suojatyössä ja annetaan olla, kun jotain puuhastelevat kuitenkin.

Vierailija
8/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kaupungin työpaikat, jotka ovat haussa, ovat vain sen tähden, kun laki velvoittaa laittamaan työhakemuksen yleiseen hakuun. Työntekijä on jo valittu kyseiseen paikkaan. Aina työpaikan sisältä,usein pomon sukulainen, ystävä tms. Pätevyydestä huolimatta. T. Entinen vantaan kaupungin työntekijä.

Vierailija
9/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sijaiselle opetetaan ne välttämättömät rutiinit, jotkut sitten oppivat itse paljon muutakin ja toiset eivät. Ulkopuolelta tuleva voi osata paljon sitä "muuta", mitä tarvitaan.

Vierailija
10/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin mulle on opetettu sellaista mitä ei ees kaikki vakituiset tee. Kyllä 1,5 vuodessa pitää jo tehdä muutakin kun välttämättömät..

Vierailija
11/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikutatko sijainen?

Vierailija
12/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kaupungin työpaikat, jotka ovat haussa, ovat vain sen tähden, kun laki velvoittaa laittamaan työhakemuksen yleiseen hakuun. Työntekijä on jo valittu kyseiseen paikkaan. Aina työpaikan sisältä,usein pomon sukulainen, ystävä tms. Pätevyydestä huolimatta. T. Entinen vantaan kaupungin työntekijä.[/quote

Juuri näin. Sukulaiseni on Vantaan kaupungilla, päättävässä asemassa. Hän palkkaa vain sukulaisensa/ystävänsä töihin.Turha hakea töihin, ellet ole sukua hänelle. Työpaikkahakemukset on pakko laittaa yleiseen hakuun, mutta ne menevät samantien roskiin. Näin toimitaan kaupungilla. Tämä Vantaalla.

Vierailija
13/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu 2 päivää saikulla näiden 1,5v aikana.

Vierailija
14/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen ainakin jo sijaisena hoitanut monia työtehtäviä joita eläkkeelle lähtenyt ei ikinä tehnyt eli olen opetellut tekemään muutakin kuin yhtä ja samaa. Olen joustanut enemmän kuin vakituiset. Noh, olkoon. Ei voi sitten mitään jos ei työpanos kelpaa ja riitä.. mutta olettaisin että jos työssäni jotain valittamista olisi ollut, se oltaisiin tultu sanomaan jo huomattavasti aiemmin. Tai ainakin toivon niin.

Jäi vähän epäselväksi alkuperäisestä kirjoituksesta että oletko siis edes hakenut työtä tai kuullut mitään siitä saatko sen vai et? Vai oletko vain kuullut huhuja miten muualla tehdään ja ottanut kierroksia etukäteen? Kyllä itse tiedät oletko tehnyt hommasi hyvin, jos et tiedä niin luultavasti et ole.

Vierailija
15/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut. Tietysti.

Vierailija
16/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sillä perusteella, että ei se ole mikään tae hyvästä työntekijästä, vaikka olisikin pitkään työtä tehnyt. Mulla on kokemusta 25 vuotta samaa työtä tehneistä, joita en palkkaisi, vaan ottaisin vastavalmistuneen. Ovat hitaita sekä tekemään että oppimaan. Mutta valittamalla kiirettä huijaavat työnantajaa, osa nyt vaan on suojatyössä ja annetaan olla, kun jotain puuhastelevat kuitenkin.

Joskus kuulin että 20 vuotta samaa tehneen työkokemus on yhden vuoden arvoinen, jos asenne on huono muutosta kohtaan ja uusia asioita ei haluta opetella, saati käyttää omia aivoja. Sellaisia ihmisiä on joka paikassa, me kaikki tunnemme nämä tyypit.

Jos sijainen on onnistunut parantamaan prosesseja töissä ja tehostamaan toimintaa, palkkaisin. Jos on vaan tehnyt kuten opetettu, katsoisin varmasti ulkopuolelta millaisia henkilöitä olisi tarjolla.

Vierailija
17/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän tapauksen, jossa pitkäaikainen, noin 2v sijaisena ollut henkilö ei saanut "omaa työtään" jatkaa. Paikka oli "muodon vuoksi" sisäisessä haussa, ja paikkaa oli hakenut myös toinen määräaikainen, eri tehtävässä ollut henkilö, jonka työsuhde olisi myös ollut loppumassa. Ilmeisesti tämä toisen osaston hemmo koettiin niin arvokkaaksi tietyllä saralla, että se mitätöi tämän 2v työtä hoitaneen panoksen. Se oli kyllä ällistyttävää. Siinä "kiitos" siitä, että on 2v tehnyt työnsä ja roikkunut löysässä taloudellisessa hirressä. Opetus: mikään duuni ei ole sinun ennen kuin nimi on sopimuksessa.

Menipä aika hukkaan! Tuonkin kaksi vuotta olisi voinut olla työttömänä kotona!

Vierailija
18/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on mahdollista, että firma ei tohdi antaa sinulle palautetta virheistäsi, koska tietävät pääsevänsä sinusta pian eroon luonnollisesti. K*sipäistä mutta totta. Sinun olisi kannattanut itse kuulostella palautetta, ennen kuin liian myöhäistä.

Vierailija
19/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkökulma, jota moni ei ymmärrä: jos saman työnantajan palveluksesta on jouduttu irtisanomasn henkilöitä, niin työsopimuslain mukaan ennen työsuhteen päättymistä he ovat etusijalla kaikkiin tehtäviin, joihin ovat päteviä (vaikka eivät olisi parhaita) ennen ulkoisia hakijoita.

Vierailija
20/51 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menipä aika hukkaan! Tuonkin kaksi vuotta olisi voinut olla työttömänä kotona!

Tai vaikka sellaisessa duunissa, jossa sinuun ollaan oikeasti sitoutuneita. Lahjakas koulutettu ihminen. Turhaan näsäviisastelet, tuollaiset kokemukset hajottaa ihmistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän