Tilastokeskus ahdistelee
Tilastokeskus ahdistelee minua kun pitäisi puoliväkisin suostua heidän työvoimatutkimukseen. Olisin aluksi voinut ehkä osallistuakin, mutta en jaksanut vastata minulle tulleeseen kirjeeseen kiireisen kevään vuoksi. Heillä ei ole puhelinnumeroani, koska se on salainen. Sen jälkeen tulleessa toisessa kirjeessä uhattiin, että tullaan tavoittelemaan henkilökohtaisesti, jos en vastaa ja painotettiin, kuinka kukaan muu ei voi minua korvata tutkimuksessa koska edustan alueeni neljääsataa ikäistäni kansalaista. Tuon jälkeen ei todellakaan huvita osallistua, koska epäilyttää miksi pitää näin paljon nähdä vaivaa sen eteen, että saisivat vastaukseni. Toki ovat vaitiolovelvollisia ja kaikki tiedot "anonyymistetaan" tulosten julkaisun yhteydessä, mutta vaatimalla vaatiminen tutkimukseen on epäilyttävää. He ovat lähettäneet noiden jälkeen vielä kaksi kirjettä ja käyneet kotioveni takana (jättivät lapun käynnistä).
En ymmärrä miksi he eivät voi arpoa uutta henkilöä ikäisteni joukosta? Jos edustan 400 henkilöä tutkimuksessa niin varmasti joku muu heistä voi tulla tilalleni. En halua tietojani mihinkään tuollaiseen rekisteriin olipa kuinka anonyymia tahansa. Hiton ahdistavaa, että käydään oven takana. Jos vastausta ei tule niin luulisi, että menisi muuten viesti perille.
Kommentit (65)
Minua ahdistelee myös tilastokeskus samallalailla. Pitääkö soittaa poliisille, jos ahdistelu ei lopu.
Olisin voinut vastaltakin, jos olisi tuo pommittaminen ollut vähempää ja tyyli erilaista.
Oven taakse jos tulee, niin tulee lähtö. En ole kutsunut.
Olen osallistunut erilaisiin tilastokeskuksen tutkimuksiin ja eka kerta tutkimuksessa treffasin haastattelijan kirjastossa, toka kerta olikin puhelimitse. Minulla on ollut aina sama haastattelija, sellainen tosi mukava itseäni hieman vanhempi nainen, jonka kanssa jutustelimme vaikka mitä muutakin.
Kysymykset ovat koskeneet esimerkiksi kotitalouksien varallisuutta ja aihe on ollut mielestäni mielenkiintoinen kaikin puolin. Minulle on ihan se ja sama voidaanko minut tunnistaa vastauksista, ei tässä mitään salattavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistelee myös tilastokeskus samallalailla. Pitääkö soittaa poliisille, jos ahdistelu ei lopu.
Olisin voinut vastaltakin, jos olisi tuo pommittaminen ollut vähempää ja tyyli erilaista.Oven taakse jos tulee, niin tulee lähtö. En ole kutsunut.
No jopas jollakin taas heittää päästä ja lujaa...
Miten TIlastokeskuksen tutkimuksiin pääsee osalliseksi?
Moi, toimin Tilastokeskuksen haastattelijana. Tilastokeskuksen periaate on, että kaikilla on oikeus osallistua julkisin varoin tehtävään tutkimukseen. Lisäksi valtaosa tutkimuksista on joko EU:n tai Suomen lain velvoittamia tiedonkeruita. Meillä on siis viranomaisten antama tehtävä tuottaa tiettyjä yhteiskunnan toiminnan kannalta keskeisiä tilastoja. Tutkittu tieto on hyvinvointiyhteiskunnan perusta.
Kuten täällä jo muutamat ovatkin neuvoneet, on meidän tutkimuksistamme mahdollisuus kieltäytyä. Kukaan ei tule ovesi taakse, jos selkeästi ilmoitat, että haluat kieltäytyä haastatteluista.
Tämä tahdonilmaus meidän pitää kuitenkin saada muodossa tai toisessa.
Kaikki osallistujat valitaan - ainakin työvoimatutkimukseen - satunnaisotannalla, joten otosjoukkoon päätyminen on sattumasta kiinni. Täten yksittäinen henkilö ei myöskään voi ilmoittautua vapaaehtoisesti mukaan.
Meille tulee töihin noita eri tutkimuksia ja kysymykset on sellaiSia että emme saa tietoa systeemeistä niin tarkasti tai heidän tavalla. Nyt vastaamme mitä vastaamme. En luota enää tilastoihin
Meilläkin pistetään sihteeri vastaamaan kaikkien puolesta
Vierailija kirjoitti:
Moi, toimin Tilastokeskuksen haastattelijana. Tilastokeskuksen periaate on, että kaikilla on oikeus osallistua julkisin varoin tehtävään tutkimukseen. Lisäksi valtaosa tutkimuksista on joko EU:n tai Suomen lain velvoittamia tiedonkeruita. Meillä on siis viranomaisten antama tehtävä tuottaa tiettyjä yhteiskunnan toiminnan kannalta keskeisiä tilastoja. Tutkittu tieto on hyvinvointiyhteiskunnan perusta.
Kuten täällä jo muutamat ovatkin neuvoneet, on meidän tutkimuksistamme mahdollisuus kieltäytyä. Kukaan ei tule ovesi taakse, jos selkeästi ilmoitat, että haluat kieltäytyä haastatteluista.
Tämä tahdonilmaus meidän pitää kuitenkin saada muodossa tai toisessa.Kaikki osallistujat valitaan - ainakin työvoimatutkimukseen - satunnaisotannalla, joten otosjoukkoon päätyminen on sattumasta kiinni. Täten yksittäinen henkilö ei myöskään voi ilmoittautua vapaaehtoisesti mukaan.
Osallistumalla saa oman elämäntilanteensa tilastoihin. Näin tulee huomioiduksi päätöksenteossa. Tilastokeskus on valtionvarainministeriön tai työministeriön alainen virasto.
Höpönpöpö
Kusellään hulluja ja sitten tulee hulluja päätöksiä
Mulle tuli tilastokeskuksen haastattelija ovikelloa rimputtamaan. En avannut. Sitten sain kirjeen jossa väitettiin ettei mua voi kukaan korvata. En reagoinut. Ja se siitä!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osallistujat valitaan - ainakin työvoimatutkimukseen - satunnaisotannalla, joten otosjoukkoon päätyminen on sattumasta kiinni. Täten yksittäinen henkilö ei myöskään voi ilmoittautua vapaaehtoisesti mukaan.
Lähestyykö Tilastokeskus ollenkaan kirjeitse, vai jääkö outoihin numeroihin vastaamatta jättävät ja tuntemattomille ovia avaamattomat pois tilastoista? Jää aukko tilastoihin, jos näin 😯
ala ikäiselle lapselle on tullut tilastokeskuksen osallistumis kirjeitä, vaikkei ole osallistunut. Nakattiin roskiin! viimeisimmässä oli aika uhkaavalla sävyllä: ilmoittakaa puhelinnumero välittömästi! ei reagoitu.. lopulta tulivat oven taakse, ja sellaiseen aikaan ettei me vanhemmat olla normaalisti kotona. Vasta kun kysyttiin onko kyselyyn osallistuminen pakollinen, niin myönsi ettei ole. Inhottavasti ilmaisi lähtiessään että hänen aikaansa on tuhlattu. Varmasti olisi lampsinut sisälle ja kysynyt vaikka mitä jos lapset olisi olleet keskenään kotona. Ahdistavaa toimintaa..
Minulle taas Turun yliopisto on lähettänyt varmaan 10 kirjettä jostain terveyskohorttitutkimusta. En ole vastannuu enkä aio vastatakaan.
Kotirauhan häirintää. Ei ole pakkoa osallistua.
Laittakaa palautetta Tilastokeskukselle. Karsivat noita aggressiivisia haastattelijoita. Tuossa Rikotaan kotirauhaa ja yksilönsuojaa.
www.tilastokeskus.fi ja sieltä kohta palaute
Tein rikosilmoituksen, niin sillä sain loppumaan tuon vainoamisen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama komeus muutaman vuoden takaa. Elämässä oli silloin todella vaikeita asioita ja inhotti se mäkättävän tyylinen "uhkauskirje". Heitin surutta kaikki roskiin, koska ei kerta kaikkiaan riittänyt paukkuja tuollaiseen. Minulla on myös salainen numero ja olivat sitten kaivaneet mieheni puhelinnumeron, soittivat hänelle ja kysyivät, miksi en vastaa :) Silloin kärähti hänelläkin pinna ja antoi kuulua luurin täydeltä. Outoa touhua oikeesti. Olivat käyneet myös ovella.
Minulla sama juttu, että soittivat minulle puolison kyselystä! Tosin Tilastokeskus itse ei tee kyselyä, vaan toinen taho. Ovelle eivät ole vielä tulleet. Ahdistavaa touhua.
Kuten joku sanoikin, niin laittakaa nyt ihmeessä s.postia niille ja sanokaa helvetti suoraan, että ette ole kiinnostuneita. Aikuiset ihmiset luimistelevat, niin typerää ja suomalaista.
Sanokaa prkl suoraan niin luulisi loppuvan jos ei nyt aivan psykopaatteja ole.