Suosittele kirjaa!
Ainoa kriteeri on, ettei saa olla suomalaista tuotantoa, enkä kauheasti välitä näistä ruotsalaisista/tanskalaisista/norjalaisista dekkarisarjoista myöskään :)
Eli suosittele kirjaa minkä voisit lukea uudestaan monta kertaa tai yllätti positiivisesti ja myös pieni kuvaus ja syy miksi oli niin kiehtova :)
Yritän löytää kesäluettavaa lomalle, joten apu olisi ihanaa!
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Tungen nyt tähän kirjakeskusteluun. Kaipailisin jotain kepeää kesäluettavaa, romantiikkaa ehkäpä. Mutta ei nyt mitään harlekiineja sentään.
Olisiko kellään suosituksia?
Eve Hietamiehen Yösyöttö, Hammaskeiju ja Tarhapäivä kirjat on hyviä.
Kate Jacobsin Lankakauppa -trilogia, kotimaisista Anneli Kivelän Katajamäki -sarja on kevyttä ja nopeaa luettavaa. Välillä kyllä kirjailijan kieli tönkköilee, mut jos ei anna haitata niin helppoa viihdelukemista on. Kotimaisista myös Jaana Taposen kirjat on kevyttä mukavaa viihdettä.
Liane moliarty: nainen joka unohti. Ajatuksia herättävä!
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonas Gardellin Älä koskaan pyyhi kyyneliä paljain käsin. Kaikki kolme osaa vaikuttavia, itkettäviä, myös hauskoja, kauniita.
Tietäisikö joku muita samaa teemaa käsitteleviä kirjoja? Ja muutenkin kirjoja sukupuolivähemmistöistä. En ole ap joten sori ohis.
Oletko lukenut Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi?
Olen sen lukenut. Itse en tykännyt kirjasta jostain syystä.
Eduardo Galeanon trilogia Tulen muisto. Jos latinalaisen Amerikan historia kiinnostaa, siinä on kolme upeaa, runollista ja mieleenpainuvaa kirjaa.
Seuraavat kuuluvat suosikkikirjoihini - en kuvaile sen tarkemmin mutta googlaa:
- Louis de Bernieres'n Birds Without Wings
- Iain Pearsin An Instance of the Fingerpost ja The Dream of Scipio
- William Boydin The Blue Afternoon
- Sebastian Faulksin On Green Dolphin Street ja Birdsong
- Michael Ondaatjen Anil's Ghost ja Englantilainen potilas
- Margaret Atwoodin Alias Grace ja The Blind Assassin
- Jill Paton Walshin Knowledge of Angels
- Mitä tahansa Toni Morrisonin tuotannosta
En tiedä onko kaikkia suomennettu, olen lukenut ne englanniksi.
Arundhati Royn The God of Small Things
- edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos antaisit lisää kriteerejä, niin olisi helpompi ehdottaa.
No luen vähän laidasta laitaan kirjoja. Elämänkertoja, jännitystä, romantiikkaa, historiallista.. :) Hyllystä löytyy Dostojevskiä sekä Keysiä. AP
Luen myös itse Dostojevskiä. Pidän myös Dickensistä, Hemingwaystä ja John Steinbeck on loistava. Plus Khaled Hossein.
Vierailija kirjoitti:
Gifts of the Desert, by Kyriakos Markides.
Ei kevyttä kesälukemista, mutta niin kiinnostava ja erilainen näkökulma henkisyyteen, etten malttanut laskea käsistä ennen kuin silmät painuivat väkisin kiinni.
Yli 300-sivuinen järkäle, mahtuu kyl yöpöydälle. ;-)
Sorry, pakko ihmetellä onko sulle tullut virhe, kun yli 300 sivua on aika normipituinen kirja (jos ajatellaan tällä esim. 350 sivuista). Tosin 600 sivuinen kirjakin on yli 300 sivua, et ehkä tässä ilman viileys vaan hämmentää mun olemattomia aivoja...
Mulle järkäle on lähes 1000 sivua tai yli, mutta onhan yli 300 sivua paljon esim. Aku Ankan lukijalle.
Elena Ferranten Napoli trilogia.
Alice Munron Runaway (suomeksi kai Karkulainen), yksi parhaita kirjoja mita olen lukenut.
Alistair MacLeodin tuotanto on myos hienoa, skottitaustaisten Kanadalaisten elamaa.
Kannattaa tehda tili Goodreadsiin, sielta saa hyvin suosituksia ja tekee loytoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonas Gardellin Älä koskaan pyyhi kyyneliä paljain käsin. Kaikki kolme osaa vaikuttavia, itkettäviä, myös hauskoja, kauniita.
Tietäisikö joku muita samaa teemaa käsitteleviä kirjoja? Ja muutenkin kirjoja sukupuolivähemmistöistä. En ole ap joten sori ohis.
James Baldwinin kirjat ovat aika klassikkoja. Aloita esim kirjasta Huone Pariisissa.
Murakamin kirjat. Itse olen tosin lukenut vain kolme tähän asti, neljäs on menossa.
Luetut:
Pinball, 1973
Hear the wind sing
Kafka rannalla
Nyt kesken:
Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage
Mä tykkään. Hidastempoisia, muttei jaarittelevia. Utuinen, jännä tunnelma. Tavallaan mitään ei tapahdu, mutta kuitenkin samaan aikaan tapahtuu hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana vaihto-oppilaana eräässä Etelä-Amerikan maassa hyvä kaverini, kanadalainen vaihtari lainasi minulle kirjan, jonka oli juuri lukenut. Se oli elämäni ensimmäinen "kunnon" kirja englanniksi.
Paluumatkalla välilaskun aikana ostin halvan pokkariversion kirjasta itselleni Schipholin lentokentältä, ja se on kulkenut mukanani siitä lähtien (25 vuotta) , usealla eri mantereella asuessani. En edes muista monta kertaa olen kirjan lukenut. Kannet alkaa olla riekaleina, mutta elämys on vieläkin, joka lukukerralla, yhtä sävähdyttävä. Kirja on John Irvingin A Prayer for Owen Meany.Irvingin koko tuotanto on lukemisen arvoinen. Uskomaton sanaseppo!
Muita suosikkejani ovat The Cider House Rules, Hotel New Hampshire, A Widow for One Year, A Son of the Circus, ja viimeisin, monen kriitikon hieman parjaama Avenue of Mysteries (joka saattaisi omalla listallani olla jopa ensimmäisenä, jos Owen Meanyllä ei olisi itselleni niin paljon nostalgia- ja tunnearvoa).
Mä satuin aikoinaan ulkomailla asuessani lukemaan kaiken englanninkielisen kirjallisuuden, jonka käsiini sain (koska ko. maassa ei suomenkielistä ollut saatavilla). Yksi kivoimpia kirjoja oli John Irvingin Vapauttakaa karhut.
Se on hänen ensimmäinen, nuoruuden teoksensa. Se oli jotenkin traaginen, hauska, mielikuvituksellinen.
Joël Dickerin 'Totuus Harry Quebertin tapauksesta'. Kirja on jännäri, rakkaustarina, ihmissuhdekuvaus, jokaiselle jotakin. Aavistuksen ehkä paikoillaan junnaava aluksi, mutta kun nytkähti liikkeelle, niin sitten mentiin ja tapahtumia totisesti piisasi. Voisin lukea uudestaankin, mutten nyt vielä tänä kesänä, koska kirjan tapahtumat ovat melko tuoreessa muistissa ja 800-sivuinen (!) järkäle ottaa aikansa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Carlos Ruiz Zafón: Tuulen varjo
Erinomainen kirja, vei mukanaan, oli luettava melkein kertaistumalta.
Veit sanat suustani! Myös jatko-osat ovat mahtavia. oikeastaan vielä parempia. Varoituksen sana: Kirjojen alkupäät ovat syvällistä jaarittelua, mikä saattaa kyllästyttää nopeatempoiseen tekstiin tottunutta lukiaa, mutta kirjan tyyli muuttu äkisti vauhdikkaaseen jännitykseen jopa kauhuun. eli kirjat flirttailee arkpäiväisen mystiikan ja jopa yliluonnollisuuden kanssa. Kirjoja suosittelisin paitsi kauhun, jännityksen ja dekkarien lukijoille myös heille, joita kiinnostaa elämänmakuinen arkielämä Francon Barcelonassa. Kirjat ovat alussa hidastempoisia eli luodaan tunnelmaa ja tutustutaan henkilöhahmoihin, mutta sitten tapahtumat alkavat vyöryä ja kirjat ovat todella koukuttavia. Et malta irroittaa kirjaa käsistäsi.
Kehoittaisin lukemaan kirjoja kynän ja paperin kanssa, sillä kirjat pursuaa nokkelia osuvia elämänviisauksia joita myös löytää netistä googlettamalla kirjailijan nimen. Myös varoitus! kirja-sarja kuvaa Barselonaa niin elävästi, että tulee himo matkustaa paikanpäälle ja löytää ne paikat mistä kirjoissa puhutaan ja kokea se tunnelma.
Zafonin lukijoille suosittelisin myös Dolores Redondon Baskimaan murhat-sarjaa. Kirja kertoo espanjalaisesta nais-poliisista joka ratkoo rikosta synnyinkylässään. Kirjat ovat äärettömän koukuttavia myös heille, jotka dekkareista ei välitä. Kirjoissa on psykologista jännitystä ja kutkuttavia ihmissuhdekiemuroita, sukusalaisuuksia, mystistä kauhua, (perustuen kansanuskomusten törmäämistä nykyaikaan ja siihen kuinka yleisiä paikalliset kansanuskomukset ovat myös muissa kulttuureissa) ja hyviä juonenkäänteitä. Kirjat vaikuttavat tiiliskiviltä, mutta pari sivua luettuasi olet takuukoukussa ja lopussa koet, että kirjat olivat liiankin lyhyitä ja toivoisit että tätä tahtoo lisää! Tulee myös vastustamaton halu matkustaa sinne baskimaahan.
sitten suosittelisin Santos "Einstein koodi". Kirja on seikkailukertomukseen puettu tieteiskirja tyyliin esim. da vinci-koodi. Se kertoo, kuinka Einstein yritti elämänsä 20 viimeistä vuotta ratkoa jumalan olemassaoloa. Kirja on juonellisesti hyvä mutta kirjan varsinaiset ansiot piilevät päähenkilöiden seikkailuissa eri kulttuureissa esim. Iran ja Tibet. Kirja avaa maailmankaikkeuden mysteerejä maallikolle. Se näyttää miten Einstein oli ällikällä lyöty maailmankaikkeuden ja elämän tarkoituksenmukaisuudesta tyyliin. "maa-planeetta on kuin luotu "elämän kehdoksi". Kuinka elämä on maata luodessa ollut monta kertaa hiuskarvan varassa. Voiko moiset lukuisat onnenpotkut olla pelkkää sattumaa? Esim. Voiko kuun millilleen suotuisa asento olla sattumaa? voiko Big bangín juuri sopiva voima olla sattumaa? hitusenkin pienempi voima, niin universumi olisi kutistunut kasaan ja suurempi voima niin elämää ei olisi syntynyt koska koko homma olisi hajonnut universumiin. kirjassa on lukuisia kohtia mitkä haastaa paatuneimmankin ateistin tai uskovaisen pohtimaan "syntyjä syviä". Kirja on täysin tieteeseen pohjautuva ja loppupäätelmä jumalan olemassaolosta ja sen luonteesta on lukijalla itsellään.
Aubrey de Grey: Ending Aging: The Rejuvenation Breakthroughs that Could Reverse Human Aging in Our Lifetime.
Isabel Allenden kaikki kirjat.
(Mielestäni parhaita):
- Auroran muotokuva
- Henkien talo
- Rakkaus ja Varjo
TRACY CHEVALIER:
TYTTÖ JA HELMIKORVAKORU
Vierailija kirjoitti:
Joël Dickerin 'Totuus Harry Quebertin tapauksesta'. Kirja on jännäri, rakkaustarina, ihmissuhdekuvaus, jokaiselle jotakin. Aavistuksen ehkä paikoillaan junnaava aluksi, mutta kun nytkähti liikkeelle, niin sitten mentiin ja tapahtumia totisesti piisasi. Voisin lukea uudestaankin, mutten nyt vielä tänä kesänä, koska kirjan tapahtumat ovat melko tuoreessa muistissa ja 800-sivuinen (!) järkäle ottaa aikansa lukea.
Samalta tekijältä :Baltimoren sukuhaaran tragedia.Marcus Goldman kertojana kuten tuossa Harryssakin.
John Irving listaan lisään : Viimeinen yö Twisted Riverillä
fukboi kirjoitti:
Aubrey de Grey: Ending Aging: The Rejuvenation Breakthroughs that Could Reverse Human Aging in Our Lifetime.
Kiitos suosituksesta. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, jos on aiheesta enemmän suosituksia, niin täällä yksi lukija ottaa vinkkejä vastaan.
Oletko lukenut Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi?