Mitä ihmisten arkista käytösmallia ette ymmärrä? Mikä saa sinut ärsyyntymään? Maalaisjärki kateissa?
Aloitan.
Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?
Kommentit (1212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se snäppääminen. Ihan koko ajan. Yksi kaverini harrastaa tätä ja kerran ei edes huomannut poistumistani paikalta. Ihmetteli vaan, miksi olin lähtenyt.
En jaksa enää kenenkään "seuraa".Tämä. Muutamia snäppääjiä seuranneena olen miettinyt, että miten kukaan jaksaa näiden seuraa? Koko ajan puhelin kädessä ja vedetään showta snäppiin. Joku mansikka-aatukin koko ajan kuvaa myös kavereitaan sinne snäppiin. Todella rasittavan oloista.
Sama täällä. En ymmärtä sitä snapin juttua. Joskus jotkut jätkät Tinderistä lähettävät videoita koko ajan ja laittaa storeja. Jokainen päivä joku tylsä video siitä miten ne istuu jossakin. Niin tyhmä. En taju miten jaksaa kokon ajan kuvata ja puhelin kasvoissa kiinni.
"Mies ehdotti, että hän töihin."
Mitä kieltä tuo on?
Vierailija kirjoitti:
Yritykset, esim. kahvilat mainostavat ympäristöystävällisyyttään ja ekologisuuttaan mutta sitten mainostavat myös take away -kahveja. Muoviastiat käytössä tai vaikka saisit jääteesi tai smoothiesi lasista niin siinä on muovipilli mukana.
Ihmiset tykkäävät ympäristöpäivityksistä Facessa tai Instassa mutta sitten tilaavat take away -kahveja tai smootheja muovikipoissa. Earth hourina sitten lampaat sammuttavat valot.
Haloo, seuraa aikaasi. Nythän Suomessa on keksitty jo ne muovittomat mukit.
Ja take-away kaffensa voi saada omaan thermomukiin.
Vierailija kirjoitti:
Itsestään puhuvat ihmiset. Minä sitä ja minä tätä ja minä tykkään tuosta ja minun sitä tätä. Minä minä ja minä. Sitten kun puhut jostain omasta ongelmasta niin vaihdetaan puheenaihetta. Jotkut vain rakastavat itseään niin paljon, että sitä teemaa on ilo jakaa kerrasta toiseen.
Vastapainona ihmiset taas, jotka ei sitten ikinä mitään itsestään kerro. Vaikka kuin kysyy, niin ei vastata suoraan tai vastataan jotain ylimalkaisesti.
Päällepuhujat ärsyttää myös. Aina se oma viimeinen sana pitää sanoa.
Jos ihminen on masentunut, on täysin normaalia, ettei häntä hirveästi kiinnosta turista joutavia. Yksinäisillekin voi olla tosi vaikeaa avata sielunelämäänsä samantien laaja-alaisesti.
Minä en ymmärrä hermostujia. Pää punaisena vaahdotaan jostakin pikku jutusta asiakaspalvelijalle, vaikka asian voisi hoitaa sivistyneesti ja rauhallisesti. Jotkut kiihtyvät nollasta sataan, jos asiat eivät suju just heidän tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulee nukuttua aina silloin kun on mahdollista ainakin yhteentoista aamulla. Mies ei ymmärrä tätä kun itse herää viimeistään jo seitsämältä. Pitää teinimäisenä tapana.
Itse ymmärrän koska se johtuu osin työajoistakin. Mies menee arkisin seitsämään töihin ja mä teen iltatöitä joista kotiudun monesti puol 11 aikoihin ja haluan olla vähän aikaa vielä hereillä töiden jälkeen ja elimistö käy muutenkin vielä ylikierroksilla. En pysty nukahtamasn heti kun pääsen töistä kotiin. Tartten pari tuntia rauhoittumisaikaa.
Ymmärrän kyllä tuon unirytmin jos työajat sen sallii. Se taas on outoa että 7-8 aikaan töihin menevät ihmiset kukkuvat arkisin valveilla joskus 01:00.
Yksi tuttu pariskunta oikein tietoisesti kääntää unirytminsä ympäri lomilla, että valvovat kolmeen asti ja heräävät puoliltapäivin. Tämä myös ihan lyhyillä lomapätkillä. Ei ihme jos ketuttaa mennä takaisin töihin kun pitää sitten seuraavana maanantaina loman jälkeen herätä kuudelta.
Itselläni luonnollinen nukkumaanmenoaika on noin yhden aikaan yöllä, virkeimmilläni olen noin yhdeksän aikaan illalla. Töihin menen arkiaamuisin aina kuudeksi, eli joudun vääntäytymään jo iltakymmeneltä nukkumaan. Nyt lomalla todellakin otan ilon irti siitä, että voin elää oman rytmini mukaan, menen nukkumaan kahdelta yöllä ja herään yhdeltätoista aamulla, ja nautin täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritykset, esim. kahvilat mainostavat ympäristöystävällisyyttään ja ekologisuuttaan mutta sitten mainostavat myös take away -kahveja. Muoviastiat käytössä tai vaikka saisit jääteesi tai smoothiesi lasista niin siinä on muovipilli mukana.
Ihmiset tykkäävät ympäristöpäivityksistä Facessa tai Instassa mutta sitten tilaavat take away -kahveja tai smootheja muovikipoissa. Earth hourina sitten lampaat sammuttavat valot.
Haloo, seuraa aikaasi. Nythän Suomessa on keksitty jo ne muovittomat mukit.
Ja take-away kaffensa voi saada omaan thermomukiin.
Kuinka moni noutaa kahvinsa omaan termomukiin? Jotkut kahvilat veloittavat omasta kupista ekstraa koska useat termokset ovat niin isoja. Moniko liike käyttää muovittomia nukeja ja pillejä?
Kaupan ulko-oven edessä tupakointi. Voisko vetää kotona valmiiksi jos on niin paha addiktio ettei pärjää kauppareissua ilman.
BMW -kuskien tapojen yleistäminen joka ketjussa, tässäkin valitetaan ettei vilkut toimi. Mulla on kys auto, koska se on hyvä ja turvallinen ja mulla on siihen varaa. Vilkut toimii samalla lailla ku fiatissakin.
Ärsyttää kun ihmisillä ei ole mitään ymmärrystä toisia ihmisiä kohtaan, pienistä asioista tehdään suuria ongelmia ja aiheutetaan toisille stressiä kun pitäisi näköjään kaikkialla vaan kiirehtiä muiden alta pois. Relatkaa vei vähän
Ihmettelen monesti sitä miten jotkut viettävät suihkussa tolkuttoman pitkiä aikoja. Tätä huomaa niin kavereiden kanssa kuin salin ja uimahallin suihkutiloissa. En nyt mitenkään tarkkailemalla tarkkaile, mutta vaikea olla huomaamatta. Mitään järkeä touhussa ei ole. Iho ei tule yhtään sen puhtaammaksi vaan itse asiassa kärsii liiasta liottamisesta (usein) trooppisen lämpimässä vedessä. Lisäksi vettä menee hukkaan ihan älyttömästi.
Jos ulkona on kauhea helle, niin julkisissa rakennuksissa, joissa on hyvä ilmastointi ja viileämpi ilma sisällä kuin ulkona, laitetaan ulko-ovet auki! Eli siis kuumempi ilma virtaa sisään. Luullaan, että kun on kuuma, kannattaa laittaa kaikki ovet ja ikkunat auki. Etelänmaissa tajutaan laittaa ikkunaluukut ja kaikki ovet kiinni paahteella.
Ei käytetä vilkkuja tai niitä vilautetaan kerran just siinä kun auto kääntyy jo.
Common sense kirjoitti:
Toinen mikä tuli mieleen on kutsukortin lukemisen ymmärtäminen.
Jos kutsussa lukee, että on jokin pukukoodi tai muu toive, niin vieras ei osaa kunnioittaa sitä ja tulee joissain muissa vetimissä tai tuo lapsensa mukaan, vaikka kutsu olisi vain aikuisille. "Ei kai haittaa" tai "minun mielestä on ok, niin se on silloin ok myös kutsujalle". Jos ei halua/voi/tahdo pukeutua kutsun mukaisesti, niin ei sitten tule paikalle.
Tästä tulee varmaan sanomista, mutta minusta hyvää käytöstapaa voi osoittaa noudattamalla kutsussa esitettyjä toiveita, jotta juhlat olisi kutsujan näköiset. Jos ehdot eivät miellytä, niin aina voi jättäytyä pois ja osallistua myöhemmin sitten niihin kutsuihin, joiden ehdot sopii itselle. Tämä tuli mieleen viimekesänä häissä, jossa oli 20-luvun teema. Vain noin 1/3 oli pukeutunut teeman mukaan, 1/3 vähän sinne päin ja loput tuli normi tällingeissä ja 2 jopa farkuissa. Minulle tuli näistä kutsusta poikkeavista ensimmäisenä mieleen yksinkertaisuus, epäkunnioitus ja itsekkyys. Toinen farkkusedistä tuli myöhemmin illalla pyytämään tanssiin ja boolia juoneena sitten sanoin suoraan, etten lähde lukutaidottomien kanssa tanssimaan.
Minusta ajattelematonta vaatia kutsuvierailta tuollaista pelleilyä. Naamiaiset on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan ulko-oven edessä tupakointi. Voisko vetää kotona valmiiksi jos on niin paha addiktio ettei pärjää kauppareissua ilman.
Mulla on tuttava, jonka on pakko vetää rööki sekä kauppaan mennessä että sieltä tullessa. Jos vetää kotona lähtiessään, niin tullessa on pakko vetää siinä kaupan edessä, kotiin asti ei pärjää.
Kerran olin hänen kanssaan 3h kauppakeskuksessa. Sinä aikana singahti 9x ulos tupakalle.
Onnettomuuspaikkojen kuvaaminen. Miksi? Mitä tyydytystä tuottaa kuvata pelastushenkilöstöä ja/tai onnettomuuden uhreja?
Nostetaanpa tätä ja avaudutaan samalla. Työmatkapyöräilijänä kanssapyöräilijöiden tekoset aiheuttavat usein ihmetystä.
Yksi sellainen on ohitteluun liittyvät asiat. Itse poljen omaa vauhtiani ja jos joku hitaampi osuu eteen, ohitan ripeästä, jätän sopivasti kaulaa etten jää ihan eteen roikkumaan, ja jatkan matkaani. Vastaavasti päästän nopeammat ohitseni, enkä ohittele vain ohittelemisen tai kisailun vuoksi. Simple as that. Olen kuitenkin huomannut, että jotkut eivät vain siedä, että joku menee ohitse, vaikka ohittaja olisi nopeampi ja ohituspaikkakaan ei olisi mitenkään vaarallinen. Aamulla menin hitaasti kevyen liikenteen väylän vasenta (!) reunaa polkeneen rouvan ohi. Hänpä ei tästä pitänyt, vaan päätti lähteä kisailemaan, koska edempänä, eräässä hankalassa alamäessä yritti ohittaa minut oikealta (ajoin oikeassa reunassa, vasemmalla puolellani oli tilaa vaikka kuinka). Kun ei mahtunut siitä, hän ylitti maantien (nopeusrajoitus 80 km/h, melko vilkas liikenne) pyörällään, jotta pääsisi eteeni, kun itse menin alikulkutunnelin kautta. Ohitin tämän sankarin taas ylämäessä, kun menin siitä taas normaalivauhtiani ja hän mateli vasenta reunaa. Sama rouva lienee asialla myös viime talvena, kun ohitin jonkun hitaamman pyöräilijän samassa kohdassa kuin tänäänkin, ja tämä nainen myös lähti hakeutumaan johtoon niin, että ennen maantien ylitystä pyöräili muutaman sata metriä ajoradalla vastaantulevien kaistalla. Näitä vastaavia tulee todistettua jatkuvasti ja mm. sitä, että jos soitan kelloa kun alan ohittaa jotain hitaampaa pyöräilijää, joka ajaa joko liian keskellä tai pahimmassa tapauksessa vetää siksakkia pitkin kelviä, hän joko alkaa kiihdyttämään etanavauhdistaan Tour de France -nopeuteen tai sitten kiihdyttää vain sivusuuntaista siksakkiaan. En tajua, mikä ajattelumalli tuossa taustalla on, en siis tosiaan ohittele kiusallani, soittele kelloa v-mäisesti puolta sekuntia ennen kuin alan ohittaa tai toimi mielestäni muutenkaan aggressiivisesti. Minusta on vain luonnollista, että 20 km/h menevä ohittaa jossain vaiheessa 10 km/h menevän, siihen ei liity mitään arvolatausta.
Aina puhutaan, että autoilijat kiusaisivat pyöräilijöitä, mutta oman kokemuksen mukaan eniten suoranaisia vaaratilanteita aiheuttavat muut pyöräilijät, ja pyöräilijät myös tekevät itse ihan uskomattoman typeriä ratkaisuja. Esimerkiksi tuon mainitsemani maantien ylityksessä näkee jatkuvasti ihan käsittämättömiä suorituksia, vaikka siinä tosiaan menee kevyelle liikenteelle tarkoitettu alikulkutunnelikin. Myös paljon haukutut maantiepyöräilijät ja spandex-miehet eivät näihin typeryyksiin sorru, vaan kyseessä on usein keski-ikäiset tai vanhemmat naiset. Miesten luontaisella kilpailuvietillä ja halulla ottaa riskejä ei tätä siis voi oikein selittää.
Vanhempien ihmisten tyhjä toljotus: tuijotetaan kaikkea ympärillä ja oikein pysähdytään toljottomaan ihan mitä tahansa. Ääliömäistä. Äärimmäinen uteliaisuus yhdistettynä ahneuteen on ominaista myös joillekin. Sen vuoksi suomalaiset jonottaa ämpäreitä, joiden ulosmyyntihinta missä tahansa marketissa on alle 2 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Onnettomuuspaikkojen kuvaaminen. Miksi? Mitä tyydytystä tuottaa kuvata pelastushenkilöstöä ja/tai onnettomuuden uhreja?
Itse kun jouduin kolariin, niin kyllä siinä inhotti paikalle toljottamaan tulleet ihmiset, enkä muista kuvasivatko edes. Jos lisäapuja ei tarvita, niin ei kannata jäädä katsomaan. Siinä on uhreilla ihan tarpeeksi kurja olo ilman ylimääräistä yleisöäkin.