Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmisten arkista käytösmallia ette ymmärrä? Mikä saa sinut ärsyyntymään? Maalaisjärki kateissa?

Common sense
06.06.2018 |

Aloitan.

Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?

Kommentit (1212)

Vierailija
61/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtopullia pussiin laitettuaan jäädään seistä töröttämään siihen ja taitellaan kaikessa rauhassa paperipussia kiinni. Sitten ollaan säikähtäneen näköisiä kun joku seisoo takana niin kuin kukaan muu ei voisi haluta samoja tuotteita.

Vierailija
62/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yskitään ja aivastellaan ympäristöön ilman, ettei peitetä sitä räkäpilveä. (Moni kyllä yskii myös kämmeneensä, eikä sekään niin hygienistä ole.)

Osa syö käsin kaikkea mahdollista ulkona ja ihmettelee, että miksi aina on noro vieraanamme.

Moni ei opeta kunnollista käsienpesua lapsilleen. He vain kastelevat kätensä ja pyyhkivät liat pyyheliinaan.

Ihmiskunta on unohtanut tappavien tartuntatautien puutteessa järjenkäytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- se kun ähistään ja puhistaan kun istuudutaan

- kävellään väärällä puolella jalkakäytävää

- jäädään bussissa ja ratikassa siihen keskiovien kohdalle tukkeeksi

- soitellaan sukulaisille

Miten voi kävellä väärällä puolella jälkakäytävää?

Ärsyttää ihmiset jotka keksii omia sääntöjä ja vaati muita noudattamaan niitä.

Menepä vaikkapa Tokioon, jossa on 32 miljoonaa asukasta. Siellä ihme ja kumma kaikki toimii, sillä ihmiset tajuavat esim. tämän itsestään selvän asian.

Kulkusuunta kaduilla on aina oikeanpuoleinen. Julkisiin kulkuvälineisiin jonotetaan siten, että sieltä ulos jäävät pääsevät sujuvasti pois kyydistä, koska jätetään tilaa kulkea. Periaate muutenkin on se, että ensin ulospyrkijät pihalle ja sitten sisäänpyrkijät sisälle - niin rakennuksissa kuin metrossa ja busseissakin jne.

Suurkaupungeissa tajutaan ottaa muut ihmiset huomioon, eikä tukita omalla olemuksella toisten reittejä. Avataan ovea perässäkulkijoille, ei seistä rullaportaiden väärällä puolella tai pysähdytä niiden päässä jne.

Tämä suomalainen törttöily johtuu osaksi myös siitä, että Suomessa ei ole suurkaupunkeja (moni tosin luulee Helsinkiä suurkaupungiksi :D).

Juu ja aika harva kai on edes suurkaupungissa käynyt ottamassa oppia, koska matkat tehdään aina vaan Alanyaan tai Balille. Tai sitten on vaikeuksia soveltaa oppimaansa, kun matkustaa Kontiolahdelta Tampereelle?

Tai stadilainen matkustaa Tallinnaan. Luulee menevänsä suurkaupungista suurkaupunkiin.

Vierailija
64/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajetaan maantiellä alinopeutta ja kun tulee ohituskaista ja menee siitä ohi, tämä alkaakin kiihdyttää tahallaan. Kaupassa tukitaan kärryillä käytävät ja hyllyjen edustat ja kun sivusta ottaa tavaran, katsotaan pitkään kuin halpaa makkaraa. Kaupan kassajonossa jätetään edellämenevään pitkä väli niin, ettei tämän takanatuleva pysty alkamaan laittamaan tavaroita hihnalle. Tätä en ymmärrä. Onko jätettävä hajurako vai mistä helvetistä on kysymys? Heitetään roskia tahallaan maahan, vaikka roskiksia olisi lähettyvillä, samoin kuin roskien heitto auton ikkunoista. Idioottimaista.

Minulle ei ole koskaan sattunut tuota hajuraon jättämistä, pikemminkin päinvastoin yja takana oleva tökkii kärryillä takapuoleen.

Se rako jonossa pitää jättää, ettei näytä siltä, että haluaisi kurkkia edellä maksavan tunnusluvun.

Ihme perustelu. Eihän sitä tunnuslua tarvitse vahdata kun ei koko laitetta katso, vaikka seisoisi vieressä! Täällä päin on tuota raon jättämistä, mikä haittaa tavaroiden hihnalle laittoa ja hidastaa koko jonon etenemistä. Ei onneksi aina ja tuon raon jättäjä on poikkeuksetta mies.

Anteeksi, minua suuresti ahdistaa jonoissa, kun tuntematon tulee 'liian' lähelle. Hirvittävän epämukavaa. Siksi kaupassa teenkin niin, että kassahihnan päässä seison minä laittamassa ostokset hihnalle kärrystä, joka on takanani. Tällöin ei pääse seuraava jonottaja liian liki. Toki sitten, kun tavarat ovat hihnalla, työnnän kärryn kassan ohi pakkauspaikalle. Mutta varmasti laitan kapulan ostosteni taakse - ja vieläpä niin, että ostosteni ja kapulan väliin jää tilaa, jolloin estän seuraavaa asiakasta työntymästä tässä vaiheessa iholle. Että sori vaan. Mä en kertakaikkiaan kestä iholle tulevia tuntemattomia.

Vierailija
65/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetaan jalkakäytävällä porukassa rinnakkain ilman minkäänlaista aikomusta antaa tietä vastaantulijoille, tai kaksi lastenvaunuja työntävää mulkoilevaa äitiä rinnakkain.

Vierailija
66/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tulee nukuttua aina silloin kun on mahdollista ainakin yhteentoista aamulla. Mies ei ymmärrä tätä kun itse herää viimeistään jo seitsämältä. Pitää teinimäisenä tapana.

Itse ymmärrän koska se johtuu osin työajoistakin. Mies menee arkisin seitsämään töihin ja mä teen iltatöitä joista kotiudun monesti puol 11 aikoihin ja haluan olla vähän aikaa vielä hereillä töiden jälkeen ja elimistö käy muutenkin vielä ylikierroksilla. En pysty nukahtamasn heti kun pääsen töistä kotiin. Tartten pari tuntia rauhoittumisaikaa.

Vierailija
67/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tulee nukuttua aina silloin kun on mahdollista ainakin yhteentoista aamulla. Mies ei ymmärrä tätä kun itse herää viimeistään jo seitsämältä. Pitää teinimäisenä tapana.

Itse ymmärrän koska se johtuu osin työajoistakin. Mies menee arkisin seitsämään töihin ja mä teen iltatöitä joista kotiudun monesti puol 11 aikoihin ja haluan olla vähän aikaa vielä hereillä töiden jälkeen ja elimistö käy muutenkin vielä ylikierroksilla. En pysty nukahtamasn heti kun pääsen töistä kotiin. Tartten pari tuntia rauhoittumisaikaa.

Ymmärrän kyllä tuon unirytmin jos työajat sen sallii. Se taas on outoa että 7-8 aikaan töihin menevät ihmiset kukkuvat arkisin valveilla joskus 01:00.

Yksi tuttu pariskunta oikein tietoisesti kääntää unirytminsä ympäri lomilla, että valvovat kolmeen asti ja heräävät puoliltapäivin. Tämä myös ihan lyhyillä lomapätkillä. Ei ihme jos ketuttaa mennä takaisin töihin kun pitää sitten seuraavana maanantaina loman jälkeen herätä kuudelta.

Vierailija
68/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin ihmisten tarve kommentoida joka keskusteluun kuinka vihervassarit pilaavat kaiken ja ovat taaskin syyllisiä.

Vierailija
69/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä vaikkapa Tokioon, jossa on 32 miljoonaa asukasta. Siellä ihme ja kumma kaikki toimii, sillä ihmiset tajuavat esim. tämän itsestään selvän asian.

Kulkusuunta kaduilla on aina oikeanpuoleinen. Julkisiin kulkuvälineisiin jonotetaan siten, että sieltä ulos jäävät pääsevät sujuvasti pois kyydistä, koska jätetään tilaa kulkea. Periaate muutenkin on se, että ensin ulospyrkijät pihalle ja sitten sisäänpyrkijät sisälle - niin rakennuksissa kuin metrossa ja busseissakin jne.

Suurkaupungeissa tajutaan ottaa muut ihmiset huomioon, eikä tukita omalla olemuksella toisten reittejä. Avataan ovea perässäkulkijoille, ei seistä rullaportaiden väärällä puolella tai pysähdytä niiden päässä jne.

Tämä suomalainen törttöily johtuu osaksi myös siitä, että Suomessa ei ole suurkaupunkeja (moni tosin luulee Helsinkiä suurkaupungiksi :D).

Juu ja aika harva kai on edes suurkaupungissa käynyt ottamassa oppia, koska matkat tehdään aina vaan Alanyaan tai Balille. Tai sitten on vaikeuksia soveltaa oppimaansa, kun matkustaa Kontiolahdelta Tampereelle?

Tai stadilainen matkustaa Tallinnaan. Luulee menevänsä suurkaupungista suurkaupunkiin.

Dubai ei kai myöskään ole suurkaupunki kun kaikki ihmiset eivät osaa kulkea rullaportaissa, hississä tai metrossa oikein.

Vierailija
70/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös onko sitten sitä kaljaa ostaa ihan sitten viimeisillä pennosilla ja sitten ottaa ostoksia sivuun jos sitten vaikka rahat riittäisi.Henkilökin oli jo niin paatunut ettei tilanne edes hävettänyt ja suma seisoi.

Vierailija
71/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että kun kassalla muistetaan, että joka tavara jäi ostamatta. Sit sitä lähdetään siitä kaupan perältä hakemaan ja jono seisoo ja odottaa, että tämä yks hakee vielä sellerinippunsa. Itse olen monesti muistanut kassalla jonkun tavaran jääneen, maksan ostokset ja teen samaan kauppaan toisen kierroksen. Ikinä en ole seisottanut jonoa.

Mä teen näin ainoastaan silloin jos mun takana ei oo jonossa muita asiakkaita ja se unohtunut ostos on jossain ihan siinä kassan lähettyvillä.

Jos unohtunut tavara/ostos on toisella puolella kauppaa, otan hihnalle lastaamani ostokset äkkiä takaisin ostoskärriin ja käyn hakemassa sen unohtuneen tavaran.

Mutta jos kassa on jo kerinnyt ruveta ottamaan hintaa ostoksistani, sitten unohtunut ostos saa jäädä seuraavaan kertaan. En lähde enää ostosten kanssa tekemään uutta kierrosta kaupassa, varsinkin jos mulla on kaksi täysinäistä kassia ostoksia mukana.

Vierailija
72/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvilassa voisi vähän miettiä valmiikis mitä ottaa eikä alkaa miettiä sitä vasta kun tulee oma vuoro! Samoin kaivaa maksuvälineet valmiiksi.

Tullee yllätyksenä, että pittää maksaa nii siks ei varauduta lompakon esille otolla.

(Älkää ottako tosissaan, täysin sarkasmia).

Vierailija
73/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiroilua. Viimeksi lauantaina ylioppilasjuhlien kahvipöydässä eräällä miehellä joka toinen sana oli vittu, perkele tai saatana. Samanlainen kiroilija oli edellisen työpaikkani myyntipäällikkö joka asiakastapaamisissakin viljeli näitä... 

Teinit kiroilevat älyttömästi, varsinkin tytöt, en muuten ole menestyvien ihmisten kiroiluun törmännyt. Toinen kiroileva ryhmä ovat tatuoidut värikkään kouvola- kananper$etukkaiset äidit jotka kiroilevat ja karjuvat myös lapsilleen.

Vierailija
74/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kävelijän/pyöräilijän pitäs kulkea oikeaa reunaa pitkin. 🤔 Itse ainakin näin teen. Silti joku hömelö pyöräilee aina mua vastaan samaa reunaa pitkin. Eikä meinaa millään antaa tietä ennenkuin oon melkein kohdalla, sitten vasta siirtyy omaan reunaansa ajamaan.

Vierailija
75/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussissa jäädään seisomaan keskelle vaunupaikalle tai ovien eteen vaikka vapaita istumapaikkoja olisi. Sitten pyöritään kuin puolukat sankon pohjalla, kun joku tahtoo ulos. Eikö liikkuvassa bussissa seisovat ymmärrä, että ovat vaaraksi itselleen ja muille?

Vierailija
76/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajetaan maantiellä alinopeutta ja kun tulee ohituskaista ja menee siitä ohi, tämä alkaakin kiihdyttää tahallaan. Kaupassa tukitaan kärryillä käytävät ja hyllyjen edustat ja kun sivusta ottaa tavaran, katsotaan pitkään kuin halpaa makkaraa. Kaupan kassajonossa jätetään edellämenevään pitkä väli niin, ettei tämän takanatuleva pysty alkamaan laittamaan tavaroita hihnalle. Tätä en ymmärrä. Onko jätettävä hajurako vai mistä helvetistä on kysymys? Heitetään roskia tahallaan maahan, vaikka roskiksia olisi lähettyvillä, samoin kuin roskien heitto auton ikkunoista. Idioottimaista.

Minulle ei ole koskaan sattunut tuota hajuraon jättämistä, pikemminkin päinvastoin yja takana oleva tökkii kärryillä takapuoleen.

Se rako jonossa pitää jättää, ettei näytä siltä, että haluaisi kurkkia edellä maksavan tunnusluvun.

Ihme perustelu. Eihän sitä tunnuslua tarvitse vahdata kun ei koko laitetta katso, vaikka seisoisi vieressä! Täällä päin on tuota raon jättämistä, mikä haittaa tavaroiden hihnalle laittoa ja hidastaa koko jonon etenemistä. Ei onneksi aina ja tuon raon jättäjä on poikkeuksetta mies.

Anteeksi, minua suuresti ahdistaa jonoissa, kun tuntematon tulee 'liian' lähelle. Hirvittävän epämukavaa. Siksi kaupassa teenkin niin, että kassahihnan päässä seison minä laittamassa ostokset hihnalle kärrystä, joka on takanani. Tällöin ei pääse seuraava jonottaja liian liki. Toki sitten, kun tavarat ovat hihnalla, työnnän kärryn kassan ohi pakkauspaikalle. Mutta varmasti laitan kapulan ostosteni taakse - ja vieläpä niin, että ostosteni ja kapulan väliin jää tilaa, jolloin estän seuraavaa asiakasta työntymästä tässä vaiheessa iholle. Että sori vaan. Mä en kertakaikkiaan kestä iholle tulevia tuntemattomia.

Eikä se kassa sen nopeammin vedä. Ärsyttää myös nuo iholle tunkeutujat.

Sitten ärsyttää, kun ei voi tungoksessa sanoa anteeksi, vaan tungetaan vaan läpi.

Vierailija
77/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joka päivä, miksi niin moni yli 12-vuotias aikuinen ajaa fillarilla pitkin kaupunkin jalkakäytäviä?

Ei Helsingissä voi fillaroida siellä, missä jengi kävelee eli _talojen seinustojen vierellä kulkevia_ jalkakäytäviä. Eri asia, jos vierellä on pyörätie, niin sitten ajaa sitä pyöräilijöiden puolta. Muutoin pitää ajaa autojen seassa, ei jalankulkijoiden joukossa. Polkupyörä on kulkuneuvo.

Se siis on laitonta ja siitä saa sakot, jos poliisi sattuu paikalle.

En tiedä, johtuuko tämä liikennetaidottomuus siitä, että moni hipsteri on jostakin pikkukylästä Helsinkiin muuttanut ja luulee, että kun kotipitäjässä mentiin yhdistettyä jalankulku- ja pyörätietä, niin täällä isommallakin kylällä saa ajella samoin. Kun ei uskalla autojen sekaan kadulle.

Tämä korpeaa, kun aina on joku jopoilemassa vastaan tai ohittelemassa ja heitä pitää väistellä, vaikka vieressä on ajoväylä fillaroitsijalle vapaana.

Mua taas korpeaa ne pyöräilijät, jotka kuvittelee, että on vain jalkakäytäviä, eikä tajua, että suurin osa kevyen liikenteen väylistä sisältää liikennemerkein ohjattuna pyörätien. Pois siitä mun auton edestä!

Eikä mua haittaa, jos sellainen n. 40km/h ajava pyöräilijä siinä 30-50km/h -tiellä ajaa, vaan ne sunnuntaille pilkut, jotka vaan ajattelee ilmeisesti olevansa fiksuja, kun tietävät, ettei jalkakäytävällä saa ajaa, mutta eivät oikeasti ymmärrä pyöräilysääntöjä.

Vierailija
78/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan siis sitä kun kaksi ihmistä kävelee vastakkaisiin suuntiin, niin on kirjoittamaton sääntö noudattaa oikeanpuoleista liikennettä eli kumpikin kävelee näkökannastaan vasenta reunaa niin ohitus on vaivaton. Ainakin täällä Helsingissä 90% ihmisistä noudattaa tätä sääntöä. Kun vastaan kävelee se 10% joka kävelee "väärällä puolella" niin se aiheuttaa stressiä ja hankaluuksia, kun pitää mittailla metrien päästä että aikooko vaihtaa puolta vai pitääkö minun vaihtaa. Sitten saatetaan törmätäkin. 

Koiranulkoiluttajilla, pikkulapsilla ym. on pieni erivapaus tähän sääntöön: saa kulkea "pientareen" puolella (vaikkei kaupungissa sellaista aina olekaan). No kuitenkin niin, ettei joudu liian lähelle autoja.

Itseäni ärsyttää enemmän se, kun levittäydytään jalkakäytävällä niin että pitää kävelessä miettiä miltä puolen pystyy väistämään ja kuka väistää. 2 ihmistä kävelee rinnatusten keskellä jalkakäytävää tai 3 ihmistä rinnatusten. Sitten on nämä koiranulkoiluttajat joissa omistaja kävelee vasentapuolta ja koira oikeaa puolta, jolloin joutuu harkitsemaan ojanpuolelta kiertoa ellei omistaja tajua vetää koiraa hyvissäajoin paikoilleen. On myös ihmisiä jotka kävelevät erisuuntiin ja kun näkee tutun, pysähtyvät juttelemaan ja valtaavat jalkakäytävän eivätkä hoksaa ajatella että siellä liikkuu muitakin ja siirry syrjemmälle juttelemaan kun vasta sitten jos hoksaavat katsoa muuallekkin kuin sitä juttelukaveria.

Ja monesti se on se juttukaveri joka hoksaa ekana sen pyöräilijän ja sanoo sille keskellä tietä möllöttelijälke että, ”hei varo vähän, sieltä on pyörä tulossa.” 🙄

Vierailija
79/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joka päivä, miksi niin moni yli 12-vuotias aikuinen ajaa fillarilla pitkin kaupunkin jalkakäytäviä?

Ei Helsingissä voi fillaroida siellä, missä jengi kävelee eli _talojen seinustojen vierellä kulkevia_ jalkakäytäviä. Eri asia, jos vierellä on pyörätie, niin sitten ajaa sitä pyöräilijöiden puolta. Muutoin pitää ajaa autojen seassa, ei jalankulkijoiden joukossa. Polkupyörä on kulkuneuvo.

Se siis on laitonta ja siitä saa sakot, jos poliisi sattuu paikalle.

En tiedä, johtuuko tämä liikennetaidottomuus siitä, että moni hipsteri on jostakin pikkukylästä Helsinkiin muuttanut ja luulee, että kun kotipitäjässä mentiin yhdistettyä jalankulku- ja pyörätietä, niin täällä isommallakin kylällä saa ajella samoin. Kun ei uskalla autojen sekaan kadulle.

Tämä korpeaa, kun aina on joku jopoilemassa vastaan tai ohittelemassa ja heitä pitää väistellä, vaikka vieressä on ajoväylä fillaroitsijalle vapaana.

Juuri näin!

Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias lapsi, muutoin pyörän ajaminen jalkakäytävällä on aina kielletty (Tieliikennelaki 8 §). On siis aina käytettävä pyörätietä, jos sellainen on ja muutoin aina on ajettava ajoradalla. Pyörän ajaminen kävelykadulla on kuitenkin sallittu.

Mistä erottaa jalkakäytävän ja pyöräkäytävän jos ei näy mitään merkkejä? Itsekin varmaan polkisin sitä ”jalkakäytävää” pitkin tietämättömänä siitä ettei siinä oikeasti saa ajaa.

Vierailija
80/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wonder vaan kirjoitti:

Pienessä erikoisliikkeessä työskentelevänä ihmettelen kovasti sitä, kun moni asiakas kortilla maksaessaan ja tunnuslukua korttikoneelle naputellessaan laittaa kätensä suojaksi siihen koneen päälle, vaikka paikalla ei ole ketään muuta kuin hän ja minä.

Pelkääkö hän ihan tosissaan, että minä kuikuilisin hänen tunnuslukuaan? Ja mitä minä sillä tekisin? Eihän rikollinenkaan tee pelkällä luvulla mitään, jos kortti on asiakkaalla. Jos itsellä luottamus kaupan työntekijöihin olisi noin huono, en kyllä asioisi ollenkaan kyseisessä liikkeessä.

Kun sen kerran on oppinut, tulee rutiini laittaa käsi eteen kaikkialla. Pankki ei korvaa jos ei ole ollut kortin kanssa huolellinen ja jos on esitellyt tunnuslukuaan muille, vaikka sitten sille rehelliselle myyjälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan