Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain uuden työn! Miten ilmoitan irtisanoutumisestani huomenna töissä pomolle?

Vierailija
05.06.2018 |

Jos en olisi saanut töitä, olisin ollut normaalisti töissä koko kesäkuun ja jäänyt lomalle 2.7. neljäksi viikoksi. Minulla on 30 päivän kesäloma, josta olen käyttänyt jo 5, eli 25 lomapäivää jäljellä. Näistä ajattelin käyttää heinäkuussa 20 ja säästää 5 joululle.

Nyt kun sain töitä, minulla olisi siis 25 lomapäivää jäljellä PLUS huhti- ja toukokuusta kertyneet 5 lomapäivää, eli 30 päivää. Kesäkuulta en ole vielä kerännyt lomapäiviä, kun on vasta 5. päivä.

Vaihtoehto 1: En sano töissä mitään ja soitan keskellä heinäkuuta ja irtisanoudun. Saan normaalisti kesä- ja heinäkuun palkan, lomarahan ja pitämättömät lomat rahana.

Vaihtoehto 2: Irtisanoudun huomenna, olen 14 päivää irtisanomisajan töissä, saan pitämättömät lomat rahana ja ilmeisesti myös lomarahan. En siis saa heinäkuusta palkkaa.

Vaihtoehto 3: MIKÄ?

Uusi työ alkaa 30.7. maanantaina.

Jos irtisanoudun huomenna, onko se rahallisesti hirveä menetys?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. Keskustelet huomenna pomon kanssa ja sovitte yhdessä viimeisen työpäivän. Tämä siis jos et halua polttaa siltoja takanasi. Muuten #1.

Vierailija
2/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan mitä työtä teet. Jos on lisiä/bonuksia niin lomapäivistä saa keskiansion mukaan palkkaa ja yleensä se on parempi kuin normi kk liksa. Muutoin aikalailla ihan sama miten teet, kun ei nykyään mitään lomaltapaluurahoja ole enää olemassa. Jos kunnioitat työnantajaasi etkä halua polttaa siltoja, ilmoitat myöskin heti huomenna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein kerran nro 1 mukaan, silti nyt taas samassa työpaikassa töissä... että ei ne sillat välttämättä pala. Riippuu tietty pomosta tosi paljon.

Vierailija
4/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomarahaa et saa, jos et tule lomalta takaisin nykyiseen työhösi. Eli lomaltapaluurahaa. Loma-ajan palkan kyllä saat. Että kantsii sumplia tarkkaan.

Vierailija
5/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti kuule ihan itse. Itse kertoisin avoimesti uudesta työstä ja kysyisin mikä olisi työnantajan kannalta helpoin. Myös optio 1 on ok koska ei ole velvollisuutta kertoa uusista työmahdollisuuksista.

Vierailija
6/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo on äärimmäisen hankala ihminen ja siksi nykyisessä työssäni lopetan. Pelkään, että irtisanoutuessani tulee jotain, mitä en ollenkaan osannut ajatella ja jään aivan puille paljaille.

Olen yrittänyt kahlata työehtosopimusta läpi, mutten ihan ymmärrä. Ehkä soitan liittoon huomenna ennen irtisanoutumistani. Pienipalkkaisena ihmisenä mietin näitä raha-asioita paljon, enkä halua jäädä miinukselle.

Jos irtisanoudun nyt ja lopetan työt ja saan pitämättömät lomat rahana, onko loppusumma pienempi kuin silloin jos irtisanoutuisin vasta heinäkuussa.

ap

Vierailija
7/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomarahaa et saa, jos et tule lomalta takaisin nykyiseen työhösi. Eli lomaltapaluurahaa. Loma-ajan palkan kyllä saat. Että kantsii sumplia tarkkaan.

Tätä juuri mietin. Se raha on aika iso kuitenkin. Lomaraha maksetaan heinäkuun palkan yhteydessä, mutta enhän olisi silloin edes töissä enää.

ap

Vierailija
8/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat lomarahan pidetyistä päivistä ellei niitä ole jo maksettu. Rahana maksettavista et saa eli pitämättömistä saat lomakorvauksen. Taloudellisesti fiksuin olisi irtisanoutua tasan 14 päivää ennen uuden työn alkua ja se on juridisesti ok. Tarkista onko nykyisessä sopimuksessa kilpailukieltoa.

Miten ihmiset et itse tiedä näitä juttuja?

Vierailija
9/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Saat lomarahan pidetyistä päivistä ellei niitä ole jo maksettu. Rahana maksettavista et saa eli pitämättömistä saat lomakorvauksen. Taloudellisesti fiksuin olisi irtisanoutua tasan 14 päivää ennen uuden työn alkua ja se on juridisesti ok. Tarkista onko nykyisessä sopimuksessa kilpailukieltoa.

En tiedä näitä juttuja, koska olen ensimmäisessä työpaikassani ja irtisanoudun ensimmäistä kertaa elämässäni. En ole joutunut miettimään näitä asioita aiemmin.

Eli lomaraha jää saamatta, jos irtisanoudun huomenna? Saan siis vain pitämättömistä lomista lomakorvauksen? 

Jos minulla olisi hyvä keskusteluyhteys pomoon, neuvottelisin viimeiseksi työpäiväksi sen edellisen päivän, kun uusi työ alkaa seuraavana. Pomon ei ole tietenkään pakko tähän suostua ja siksi pelkään, että jään rahallisesti todella tiukoille tässä työnvaihtotilanteessa. Lomaraha on kuitenkin reippaasti yli 1000 euroa.

ap

Vierailija
10/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sulla on irtisanoutumisaika?

Aloitetaan nyt siitä.

Sinkkumies

Vierailija
11/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen irtisanomisaika sulla on? Mulla se on kuukausi. Tosin edellisessä työpaikassa sovin joskus loka-marraskuussa, että vaihdan työpaikkaa tammi - helmikuun vaihteessa. Ihan hyvässä yhteisymmärryksessä keskusteltiin.

Vierailija
12/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Mitäköhän sä tarkoitat lomarahalla?

Vierailija
13/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Mitäköhän sä tarkoitat lomarahalla?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lomaraha

Vierailija
14/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"So long - suckers!"

Vierailija
15/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan nyt siitä.

Sinkkumies

Se 14 päivää, jonka tuossa aloituksessa mainitsin.

ap

Vierailija
16/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

En tiedä näitä juttuja, koska olen ensimmäisessä työpaikassani ja irtisanoudun ensimmäistä kertaa elämässäni. En ole joutunut miettimään näitä asioita aiemmin.

Eli lomaraha jää saamatta, jos irtisanoudun huomenna? Saan siis vain pitämättömistä lomista lomakorvauksen? 

Jos minulla olisi hyvä keskusteluyhteys pomoon, neuvottelisin viimeiseksi työpäiväksi sen edellisen päivän, kun uusi työ alkaa seuraavana. Pomon ei ole tietenkään pakko tähän suostua ja siksi pelkään, että jään rahallisesti todella tiukoille tässä työnvaihtotilanteessa. Lomaraha on kuitenkin reippaasti yli 1000 euroa.

ap

Riippuu ihan tessistä, saatko lomarahan. Esim metallin tessissä riiittää, että loman viimeinen päivä olet talon kirjoilla, töihin ei tarvitse palata loman jälkeen.

Vierailija
17/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"So long - suckers!"

Tämän tekisin (en monikossa, vaan yksikössä suoraan pomolle), jos ei pitäisi ajatella rahaa ollenkaan. Mutta koska joutuu, haluan tehdä tämän "oikein".

ap

Vierailija
18/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen irtisanomisaika sulla on? Mulla se on kuukausi. Tosin edellisessä työpaikassa sovin joskus loka-marraskuussa, että vaihdan työpaikkaa tammi - helmikuun vaihteessa. Ihan hyvässä yhteisymmärryksessä keskusteltiin.

14 päivän irtisanomisaika. Voin ihan hyvin kuvitella, että pomo kiljuu huomenna, että siivoa pöytäsi ja lähde, ei tarvitse tulla takaisin. Pitämättömät lomat maksetaan rahana ja heippa.

Jos näin käy, haluaisin mieluummin tehdä irtisanoutumisen vasta heinäkuussa kesken loman. Ja se lomaraha on tarkistettava liitosta, koska se on oikeasti yli 1000 euroa ja tekee lomabudjettiin ison loven, jos jää saamatta.

ap

Vierailija
19/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan tehdä ensin kirjallisen työsopparin uudesta työstä, ennen kuin irtisanoudut vanhasta.

Vierailija
20/44 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan nyt siitä.

Sinkkumies

Se 14 päivää, jonka tuossa aloituksessa mainitsin.

ap

Enää en ihmettele miksi pomosi ei pidä sinusta. Näsäviisaat alaiset on perseestä, jotka eivät kuitenkaan itse tiedä asioita, mutta silti pitää viisastella.

Sinkkumies

Anteeksi, en todellakaan tarkoittanut olla näsäviisas. Tarkoitin, että tarkensin vain, että se on tuo 14 päivää, jonka aloituksessani mainitsin. En siis irtisanoutuisi muuten vain kahta viikkoa ennen uuden työsuhteen alkua.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi