Sain uuden työn! Miten ilmoitan irtisanoutumisestani huomenna töissä pomolle?
Jos en olisi saanut töitä, olisin ollut normaalisti töissä koko kesäkuun ja jäänyt lomalle 2.7. neljäksi viikoksi. Minulla on 30 päivän kesäloma, josta olen käyttänyt jo 5, eli 25 lomapäivää jäljellä. Näistä ajattelin käyttää heinäkuussa 20 ja säästää 5 joululle.
Nyt kun sain töitä, minulla olisi siis 25 lomapäivää jäljellä PLUS huhti- ja toukokuusta kertyneet 5 lomapäivää, eli 30 päivää. Kesäkuulta en ole vielä kerännyt lomapäiviä, kun on vasta 5. päivä.
Vaihtoehto 1: En sano töissä mitään ja soitan keskellä heinäkuuta ja irtisanoudun. Saan normaalisti kesä- ja heinäkuun palkan, lomarahan ja pitämättömät lomat rahana.
Vaihtoehto 2: Irtisanoudun huomenna, olen 14 päivää irtisanomisajan töissä, saan pitämättömät lomat rahana ja ilmeisesti myös lomarahan. En siis saa heinäkuusta palkkaa.
Vaihtoehto 3: MIKÄ?
Uusi työ alkaa 30.7. maanantaina.
Jos irtisanoudun huomenna, onko se rahallisesti hirveä menetys?
Kommentit (44)
Lomaraha ja lomaltapaluuraha ovat eri asioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen irtisanomisaika sulla on? Mulla se on kuukausi. Tosin edellisessä työpaikassa sovin joskus loka-marraskuussa, että vaihdan työpaikkaa tammi - helmikuun vaihteessa. Ihan hyvässä yhteisymmärryksessä keskusteltiin.
14 päivän irtisanomisaika. Voin ihan hyvin kuvitella, että pomo kiljuu huomenna, että siivoa pöytäsi ja lähde, ei tarvitse tulla takaisin. Pitämättömät lomat maksetaan rahana ja heippa.
Jos näin käy, haluaisin mieluummin tehdä irtisanoutumisen vasta heinäkuussa kesken loman. Ja se lomaraha on tarkistettava liitosta, koska se on oikeasti yli 1000 euroa ja tekee lomabudjettiin ison loven, jos jää saamatta.
ap
Siis lomarahan saat varmuudella jo pitämistäsi lomapäivistä joilta sitä ei ole maksettu. Jos sinulla on paljon pitämättömiä lomia eli enemmän kuin mitä irtisanomisaikasi on, niin voi tosiaan käydä niin että lähdet samalta seisomalta ja irtisanomisaikaan käytetään lomapäiviä ja jos jää yli niin niistä maksetaan lomakorvaus. Voit myös nyt pitää lomia ja sitten palatessasi ilmoittaa että irtisanoudut ja teet työtä sen irtisanomisajan. Tässä tapauksessa saat varmuudella lomarahaa, en todellakaaan jaksa lukea TESsiäsi tällaisen takia.
Lomarahan maksaminen:
3. Lomaraha maksetaan heinäkuun palkan yhteydessä.
4. Lomaraha maksetaan myös työsuhteen päättyessä siten kuin palkan maksamisesta työsuhteen päättyessä on sovittu.
5. Työntekijällä, jonka työsuhde on kestänyt yhdenjaksoisesti vähemmän kuin neljä kuukautta, ei ole oikeutta lomarahaan. Lomarahaan ei ole oi-keutta työntekijällä, joka jättää irtisanomisajan noudattamatta tai purkaa määräaikaisen työsuhteen.Tuon luin kyllä työehtosopimuksestani, mutten tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa. En ole sopinut mitään mistään maksamisesta ja pelkään, että kun pomo kilahtaa, se voi sanoa, ettei sitten mitään lomarahoja makseta. Tuo kohta TESsissä ei mielestäni kerro yksiselitteisesti yhtään mitään. Olen ollut yli vuoden samassa työssä.
ap
Kyllä se yritys joutuu maksamaan kaikki sovitut rahat, esim. pitämättömät lomat. Itsekin jouduin niitä jäljestäpäin kinuamaan, mutta sieltä ne lopulta tulivat, vaikkeivat lain edellyttämässä aikataulussa. Että tällaista kiusaa saattavat esim. tehdä. Onneksi mua varoittivat muut työntekijät tästä, että osasin olla tarkkana, eli ilmeisesti työnantajallani oli paha tapa "unohtaa" lomakorvaukset, jos ei työntekijä muistuttanut niistä.
Vierailija kirjoitti:
Lomaraha ja lomaltapaluuraha ovat eri asioita
Eivät oikeastaan ole:
Lomaraha ja lomaltapaluuraha ovat työehtosopimuksissa sovittuja lisäetuja työntekijöille. Työehtosopimuksesta riippuu, kumpaa termiä käytetään.
Lomaraha tai lomaltapaluuraha on 50 % vuosilomalain mukaan ansaittua lomaa (2 / 2,5 pv/kk) vastaavasta lomapalkasta (max. 30 pv).
Lomaltapaluurahan maksamisen edellytyksenä on pääsääntöisesti loman aloittaminen sovittuna tai ilmoitettuna aikana ja töihin paluu heti loman päätyttyä.
Lomakorvaus taas on ihan eri asia ja se voi aktualisoitua tässä jos jää pitämättömiä lomapäiviä. Mutta ei jaksa tätä.
Laulava lähetti?