Ne perheet jotka kuvittelivat palkkaavansa lukiolaisen hoitamaan parilla satasella lapsiaan!
Häpeäisin jos oma lukiolaiseni suostuisi tuohon. Hänellä onkin oikea kesätyö, josta saa hyvää palkkaa.
Niillä joilla ei ole, niin menkää mieluimmin au-pariksi vaikka Tukholmaan tai Lontooseen.
Kukaan ei suostu orjatyöhön suomalaiseen lapsiperheeseen parilla satasella. Joko kieltä ja kulttuuria ulkomailta tai normi kesätyö!
Tiedoksi lieroille!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parilla satasella ja millaiseta ajasta oli kyse?
Emme tiedä teidän palkkasopimuksistanne, mutta olette varmaan ilmoittaneet verottajalle palkanmaksusta ja hoitajalle kertyy myös lainmukaiset lomarahat.
Verottajalle ei tarvitse ilmoittaa yhtään mitään, jos summa on vuodessa alle 1500€ ja lomarahaa ei lainsäädäntö tunne..
Ei tarvitse, mutta työntekijä voi ilmoittaa ja verottajaa voi kiinnostaa onko maksettu palkkaa asiaankuuluvasti.
Sori amismammat ja pikkunuosikkaat, teille ei nuoret tule ikinä töihin!
Kuka haluaa tehdä orjatyötä matalasti koulutetulle kyynärpäillään edenneelle noidalle?
Useimmat elämässä menestyneet ovat aloittaneet juurikin kaikenlaisista pienistä "riistohommista" kuten naapurin lasten vahtimisesta, ruohonleikkuusta, autonpesusta jne. ihan taskurahakorvauksella ja siitä työkokemusta, mainetta ja suhteita saaden. Jos paskahommatkin sujuu reippaasti ja valittamatta, seuraavalla kerralla tarjotaan muutakin. Ja sitten taas muuta, parempaa. Ja reippaan työntekijän maine kyllä leviää, etenkin pienemmillä paikkakunnilla ja usein ne samat nuoret ovatkin sitten kysyttyä työvoimaa ja solmivat hyvän verkoston tulevaisuutta varten.
Sitten on näitä paskaduunin halveksijoita, joille kaikki tarjottu työ on hänen oikeuksiensa rajoittamista ja porvari riistää koko ajan, kun tarjoaa hänelle töitä. Kouluttamattomalle ja kokemattomalle pitäisi maksaa vuosia töitä tehneen palkka. Jokaisesta pikkuasiasta ja yksityiskohdasta selataan lakikirjaa ja soitellaan liittoon ja vängätään luottamusmiehen kanssa, kieltäydytään siitä, tästä ja tuosta, jos on mahdollisuus kieltäytyä ja olla hankala.
Kannattaa tosiaan opettaa teinille, että mitään ei kannata tehdä. Kaikki tulee valmiina, kun jaksat vain valittaa.
Mll liksa on 8e tunti. Sillä saa 25 tuntia kuussa jos 200e on budjetti. Kyllä sekin on avuksi pikku koululaisten kanssa että käy vain joinain päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parilla satasella ja millaiseta ajasta oli kyse?
Emme tiedä teidän palkkasopimuksistanne, mutta olette varmaan ilmoittaneet verottajalle palkanmaksusta ja hoitajalle kertyy myös lainmukaiset lomarahat.
Verottajalle ei tarvitse ilmoittaa yhtään mitään, jos summa on vuodessa alle 1500€ ja lomarahaa ei lainsäädäntö tunne..
Väärin.
Ja vuosi-ilmoitus on tehtävä.Palkka on enintään 1 500 euroa vuodessa:
Jos maksat palkkaa yhdelle henkilölle enintään 1 500 euroa bruttona vuodessa, sinun on huolehdittava seuraavista asioista:- Peri palkasta työntekijän osuus työttömyysvakuutusmaksusta.
- Peri palkasta työntekijän osuus työeläkemaksusta.
- Sinun ei tarvitse periä palkasta veroja (ennakonpidätystä), ellei työntekijä sitä pyydä.
- Sinun ei myöskään tarvitse maksaa työnantajan sairausvakuutusmaksua (aikaisemmin sosiaaliturvamaksu).Jos maksat yhdelle tai usealle henkilölle palkkaa yhteensä yli 1 200 euroa kalenterivuoden aikana,
sinun täytyy ottaa työntekijöillesi työtapaturma- ja ammattitautivakuutus
sinun on maksettava työttömyysvakuutusmaksuja Työttömyysvakuutusrahastolle (huomaa, että työnantajana sinun on aina pidätettävä palkasta työntekijän osuus työttömyysvakuutusmaksusta, vaikka palkka olisi alle 1 200 euroa).
No niin! Tiedän jo 10 perhettä joille tulee nyt verottajalle ilmoitus riistämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Au paireiksi ei oteta kesäksi, melkein aina pitää sitoutua pidempään ajanjaksoon. Yleensä puoleksi vuodeksi vähintään. Ja au paireille maksetaan liki täysipäiväisestä työstä MAX 400 e/kk. Ja siitä sekä "luontoiseduista"(majoitus ja ruoka) maksetaan vero.
Eli aika huono yritys nyt, ap.
Minä maksoin muuten omalle kummitytölleni 8 e/h eli saman mitä Mll:n lapsenvahti olisi maksanut. Viikossa siis noin neljä sataa (työmatkat mukaanlukien), vaikka lapset heräsivät puoliltapäivin eli aktiivista vahdittavaa oli noin 4-5 h päivässä. Koska sai tuon puhtaana käteen, tuli kyllä mielellään meille parina kesänä.
Höpö höpö. Mä olen ollut au parina kahtena kesänä, ysin jälkeen ja lukion ykkösen jälkeen. Ihan itse voi hakea tutuntutun kautta tai laittaa lehteen ilmoituksen. Suomalaiset tekee kaiken niin vaikeaksi ja kuvittelevat että ainoastaan joku järjestö hakee au paireja.
Oma aktiivisuus on tässäkin se juttu.
No pitää olla melkonen tuuri että pääsee alaikäisenä au pairiksi(kaan).
Tai no, en tiedä minä vuonna tämä tapahtui, mutta ainakin vuonna 1992 kun itse olin au pairina (tai barn flickana) Ruotsissa, haluttiin 18-vuotta täyttäneitä ja useimmiten vaadittiin ajokortti. Itse sain paikkani vastaamalla perheen Hesarissa olleeseen ilmoitukseen. Meitä oli varmaan sellaiset 15 au pairia jotka tutustuttiin, yksikään ei ollut alle 18-vuotias.
Toki jollekin sukulaiselle voi päästä kuukaudeksi tms.
Kun Suomessakin paheksutaan jos 15-vuotias on vastuussa pienemmistä sisaruksistaan kauemmin kuin pari-kolme tuntia. Ruotsissa on meininki vielä hysteerisempää, oli jo tuolloin.
Mikähän tällä yhdellä änkyrällä viiraa? Mistä sinä muiden koulutuksia tai tulotasoja tiedät? Yleensä työssäkäyvät ihmisethän sitä kotiapuakin palkkaavat ja vielä kohtuu hyvätuloiset. Sossuavustuksilla ostellaan vain tupakkaa eikä työttömän lapsia tarvi kenenkään naapurintytön kotiin tulla vahtimaan.
Me maksettiin 17v sukulaistytölle 350 euroa kahdesta viikosta.
Hän oli viitenä päivänä viikossa 3,5-4,5 tuntia 8v ja 7v seurana. Teki heidän kanssaan ranta- ja puistoreissuja ja kävi uimassa ja katsoi että syövät lämpimän ruuan. Ei pyykinpesuja eikä muitakaan kotitöitä. Ruuatkin oli usein valmiina, kerran tai kaksi valmisti ruokaa lapsille. Tästä aikaa pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Johan oli epämääräinen aloitus. Kyllähän tuo nyt riippuu aika paljon onko kyseessä viikon osa-aikaduunin vai kuukauden kokoaikatyön palkka.
Me palkattiin neljän perheen kimppana ekaluokkalaisille lukiolainen valvovaksi silmäksi, 100e/perhe/viikko eli hoitajan laskennallinen kuukausibrutto 1760e, siitä toki lähti kaikki asianmukaiset maksut veks.
Onko laskennallinen kuukausibrutto sama kuin palkka työnantajakuluineen? Silloinhan tuossa jäi bruttopalkaksi noin 1300 e/kk, josta vielä vähennettiin työntekijän eläkemaksut, työttömyysvakuutusmaksu ja tietty verot.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat elämässä menestyneet ovat aloittaneet juurikin kaikenlaisista pienistä "riistohommista" kuten naapurin lasten vahtimisesta, ruohonleikkuusta, autonpesusta jne. ihan taskurahakorvauksella ja siitä työkokemusta, mainetta ja suhteita saaden. Jos paskahommatkin sujuu reippaasti ja valittamatta, seuraavalla kerralla tarjotaan muutakin. Ja sitten taas muuta, parempaa. Ja reippaan työntekijän maine kyllä leviää, etenkin pienemmillä paikkakunnilla ja usein ne samat nuoret ovatkin sitten kysyttyä työvoimaa ja solmivat hyvän verkoston tulevaisuutta varten.
Sitten on näitä paskaduunin halveksijoita, joille kaikki tarjottu työ on hänen oikeuksiensa rajoittamista ja porvari riistää koko ajan, kun tarjoaa hänelle töitä. Kouluttamattomalle ja kokemattomalle pitäisi maksaa vuosia töitä tehneen palkka. Jokaisesta pikkuasiasta ja yksityiskohdasta selataan lakikirjaa ja soitellaan liittoon ja vängätään luottamusmiehen kanssa, kieltäydytään siitä, tästä ja tuosta, jos on mahdollisuus kieltäytyä ja olla hankala.
Kannattaa tosiaan opettaa teinille, että mitään ei kannata tehdä. Kaikki tulee valmiina, kun jaksat vain valittaa.
Monet ovat aloittaneet riistohommista, monet ovat tehneet töitä enemmän kuin muut. On monia, joita on huijattu. Elämä ei ole oikeudenmukaista eikä reilua. Täällä työskentelee edelleenkin pahoja ihmisiä, niitä joiden kanssa ei halua en työskennellä vaan on vaikka mieluimmin työtön. Hirveän surullista on, että yksikin työpaikka voi viedä luottamuksen ihmisiin. Työ, rehellisyys, ihminen! Oliko se vitsi???
No verottajaa ei tasan tarkkaan kiinnosta naapurin tytölle maksettu pari-kolmesataa euroa. Ja jos kiinnostaa, aina voi sanoa, että oijoi, en tiennyt ja maksaa jälkikäteen, jos jotain tarvii maksaa (ei tarvi). Kaikenlaista te jaksatte nysvätä.
Vierailija kirjoitti:
No verottajaa ei tasan tarkkaan kiinnosta naapurin tytölle maksettu pari-kolmesataa euroa. Ja jos kiinnostaa, aina voi sanoa, että oijoi, en tiennyt ja maksaa jälkikäteen, jos jotain tarvii maksaa (ei tarvi). Kaikenlaista te jaksatte nysvätä.
Kiusa se on pienikin kiusa alistaja-riistäjä-yrittäjälle!
Au pairin viikkopalkka on noin 200 euroa joten sellaisen hankkiminen voisi ollakin ihan järkevää.
Niin kauan kuin naapurin tyttö ihan itse haluaa maltillista rahakorvausta varten tulla lapsia pariksi - kolmeksi viikoksi hoitamaan, eiköhän se ole ihan ok molemmille osapuolille. Jos hänet siihen pakotettaisiin, asia on eri.
Nuori lukiolainen älä mene hoitamaan lapsia orjapalkalla! Lue vaikka kesälukiossa ilmaiseksi tenttejä.
Älä ikinä suostu riistoon!
Sinusta tulee parempi ihminen kuin sinua ryöstävät ovat.
Yleensä ihmiset jotka palkkaavat sinut eivät itse loista palkoillaan, joten miksi ihmeessä hoitaisit lähes ilmaiseksi heidän lapsiaan. Eri asia on jos lapset ovat siskoja/veljiä/tai saat jotain kielellistä tai kulttuurista pääomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Au paireiksi ei oteta kesäksi, melkein aina pitää sitoutua pidempään ajanjaksoon. Yleensä puoleksi vuodeksi vähintään. Ja au paireille maksetaan liki täysipäiväisestä työstä MAX 400 e/kk. Ja siitä sekä "luontoiseduista"(majoitus ja ruoka) maksetaan vero.
Eli aika huono yritys nyt, ap.
Minä maksoin muuten omalle kummitytölleni 8 e/h eli saman mitä Mll:n lapsenvahti olisi maksanut. Viikossa siis noin neljä sataa (työmatkat mukaanlukien), vaikka lapset heräsivät puoliltapäivin eli aktiivista vahdittavaa oli noin 4-5 h päivässä. Koska sai tuon puhtaana käteen, tuli kyllä mielellään meille parina kesänä.
Höpö höpö. Mä olen ollut au parina kahtena kesänä, ysin jälkeen ja lukion ykkösen jälkeen. Ihan itse voi hakea tutuntutun kautta tai laittaa lehteen ilmoituksen. Suomalaiset tekee kaiken niin vaikeaksi ja kuvittelevat että ainoastaan joku järjestö hakee au paireja.
Oma aktiivisuus on tässäkin se juttu.
No pitää olla melkonen tuuri että pääsee alaikäisenä au pairiksi(kaan).
Tai no, en tiedä minä vuonna tämä tapahtui, mutta ainakin vuonna 1992 kun itse olin au pairina (tai barn flickana) Ruotsissa, haluttiin 18-vuotta täyttäneitä ja useimmiten vaadittiin ajokortti. Itse sain paikkani vastaamalla perheen Hesarissa olleeseen ilmoitukseen. Meitä oli varmaan sellaiset 15 au pairia jotka tutustuttiin, yksikään ei ollut alle 18-vuotias.
Toki jollekin sukulaiselle voi päästä kuukaudeksi tms.
Kun Suomessakin paheksutaan jos 15-vuotias on vastuussa pienemmistä sisaruksistaan kauemmin kuin pari-kolme tuntia. Ruotsissa on meininki vielä hysteerisempää, oli jo tuolloin.
Mä olin myös nimellä barn flicka. 15 v olin. Olisin saanut kesätöitä Suomesta mutta ihan jokainen nyt tarttuu tuohon mahdollisuuteen. Ruotsinkielen opin niin että kaikki muutkin kesät toivat uusia mahdollisuuksia.
Niin, on parempi kitistä pienituloisilta vanhemmilta liput Ruisrockiin ja Provinssiin kuin tienata ne itse mölkkyä ja lautapelejä pelaamalla naapurissa.
Väärin.
Ja vuosi-ilmoitus on tehtävä.
Palkka on enintään 1 500 euroa vuodessa:
Jos maksat palkkaa yhdelle henkilölle enintään 1 500 euroa bruttona vuodessa, sinun on huolehdittava seuraavista asioista:
- Peri palkasta työntekijän osuus työttömyysvakuutusmaksusta.
- Peri palkasta työntekijän osuus työeläkemaksusta.
- Sinun ei tarvitse periä palkasta veroja (ennakonpidätystä), ellei työntekijä sitä pyydä.
- Sinun ei myöskään tarvitse maksaa työnantajan sairausvakuutusmaksua (aikaisemmin sosiaaliturvamaksu).
Jos maksat yhdelle tai usealle henkilölle palkkaa yhteensä yli 1 200 euroa kalenterivuoden aikana,
sinun täytyy ottaa työntekijöillesi työtapaturma- ja ammattitautivakuutus
sinun on maksettava työttömyysvakuutusmaksuja Työttömyysvakuutusrahastolle (huomaa, että työnantajana sinun on aina pidätettävä palkasta työntekijän osuus työttömyysvakuutusmaksusta, vaikka palkka olisi alle 1 200 euroa).