Ne perheet jotka kuvittelivat palkkaavansa lukiolaisen hoitamaan parilla satasella lapsiaan!
Häpeäisin jos oma lukiolaiseni suostuisi tuohon. Hänellä onkin oikea kesätyö, josta saa hyvää palkkaa.
Niillä joilla ei ole, niin menkää mieluimmin au-pariksi vaikka Tukholmaan tai Lontooseen.
Kukaan ei suostu orjatyöhön suomalaiseen lapsiperheeseen parilla satasella. Joko kieltä ja kulttuuria ulkomailta tai normi kesätyö!
Tiedoksi lieroille!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Au pairiksihan pääsee lyhyellä varoitusajalla ja vain pariksi kuukaudeksi...
Olisit laittanut ilmoituksen vaikka svenska dagbladetiin. Samassa perheessä työskenteli jälkeeni luokkakaverini ja siskoni. Ihan purjevene oli ja arkkitehtiperhe.
Ai niin kuin "sauna, Mercedes and a room for a pony" vai miten se oli Hyacinth Bucketin siskolla.
No joo, tällä svenska mammalla oli joku syömishäiriö ja söi vain granny smithin päivässä. En silti valita. Ihan ok oli kesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle tuollainen kesätyö kelpasi siinä iässä, kun en muualle vielä päässyt.
Olen pahoillani. Mä olin au parina 15v, 16v, stadin parhaassa kahvilassa 17 ja 18v. Oli sentään lama-aika silloin.
Saitko maksettua kahvilatyön palkalla asunnon vuokran Helsingissä ja muut menot, kuten ruuan? Taisit saada todella hyvää palkkaa.
Itse olin ujo nyhverö vielä 15-16-vuotiaana, en todellakaan olisi uskaltanut lähteä yksin ulkomaille. Ei minulla olisi ollut siihen rahaakaan, enkä usko, että yksikään työnantaja olisi maksanut minulle passia ja lentomatkoja.
No mä olin tosi rohkea tyttö. Äidin työkaveri antoi asuntonsa avaimet yövuorojeni takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle tuollainen kesätyö kelpasi siinä iässä, kun en muualle vielä päässyt.
Olen pahoillani. Mä olin au parina 15v, 16v, stadin parhaassa kahvilassa 17 ja 18v. Oli sentään lama-aika silloin.
Saitko maksettua kahvilatyön palkalla asunnon vuokran Helsingissä ja muut menot, kuten ruuan? Taisit saada todella hyvää palkkaa.
Itse olin ujo nyhverö vielä 15-16-vuotiaana, en todellakaan olisi uskaltanut lähteä yksin ulkomaille. Ei minulla olisi ollut siihen rahaakaan, enkä usko, että yksikään työnantaja olisi maksanut minulle passia ja lentomatkoja.
Piti ihan miettiä, mitä minä tein 15-16-vuotiaana kesäisin, kun en muistanut. Vanhemmat vei minut isovanhempien luo maalle, jossa sain vahtia enon pieniä lapsia, siivota ja kitkeä isoa kasvimaata. Palkkana oli täysihoito, mitään korvausta en saanut. Kuten sanoin, olin ujo nyhverö.
Tämä se on siitä kiva palsta, että täällä voi lasketella vaikka minkälaista luikuria.
Ja useimmiten löytyy aina niitä tollukoita, joihin se uppoaa ihan kybällä!
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olin tosi rohkea tyttö. Äidin työkaveri antoi asuntonsa avaimet yövuorojeni takia.
Paljonko maksoit vuokraa? Ostitko ja valmistitko itse ruokasi? Ei sinulle tainnut tuosta jäädä käteen mitään kuin työnilo vai maksoivatko vanhempasi sinun kulut?
Vierailija kirjoitti:
Omille lapsilleni olen opettanut, että naurettavista korvauksista ja työstä voi kohteliaasti kieltäytyä - ja sanoa syyn suoraan: muut maksavat paremmin. Etenkin yrittäjäperheet kyykyttävät nuoria.
Tämä ei koske vain nuorten kesätöitä, vaan myös yrityselämää. Yritykset palkkaavat niin pienellä palkalla ja huonolla tittelillä kuin vain kehtaavat. Työntekijöitä on jonoksi asti, siitä vain valitsemaan, aina joku suostuu. Ikävä kyllä neuvotteluvaraa ei juuri ole, koska jonossa on kymmenen muuta yhtä pätevää kärkkymässä samaa työpaikkaa. Joten vaihtoehtona on tehdä töitä huonommalla sopimuksella kuin haluaisi tai olla ilman töitä.
Vierailija kirjoitti:
Omille lapsilleni olen opettanut, että naurettavista korvauksista ja työstä voi kohteliaasti kieltäytyä - ja sanoa syyn suoraan: muut maksavat paremmin. Etenkin yrittäjäperheet kyykyttävät nuoria.
Ja näin pitäisi jokaisen! Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Yrittäjät kyykyttävät! Kannattaa hakea fiksuimmille ihmisille töihin.
Yrittäjätkin kokevat usein tappion kun ovat riittävän pitkään riistäneet ja maine siitä on levinnyt.
No Logo olisi edelleenkin ajankohtainen kirja. Riistäjän maine leviää.
Johan oli epämääräinen aloitus. Kyllähän tuo nyt riippuu aika paljon onko kyseessä viikon osa-aikaduunin vai kuukauden kokoaikatyön palkka.
Me palkattiin neljän perheen kimppana ekaluokkalaisille lukiolainen valvovaksi silmäksi, 100e/perhe/viikko eli hoitajan laskennallinen kuukausibrutto 1760e, siitä toki lähti kaikki asianmukaiset maksut veks.
miten ois et lapset ja koirat ja kirssa ja sit lukiolaiset ja kaikki vaan elettälis toiveita et satasia saa sun alottamasta gallupista niin hyvä että yrität onks sulla kaikki ok vai eikö sulla ole kavereita
terv.
äiti joka on vahingossa iloinen loinen jolla on varaa ostaa vaan netti eli mitähän tapahtuu sanon että voi niitä lukiolaisia jotka onnistuvat tulemaan paksuksi eikä kenenkään tarvis käyttää nettiä ja sit olis kysymys myös siitä että kellä on varaa maksaa aupairille 200 euroa minuutista eikun 20 lasta hoidettavana kuka semmosta peliä vetelee
Vierailija kirjoitti:
miten ois et lapset ja koirat ja kirssa ja sit lukiolaiset ja kaikki vaan elettälis toiveita et satasia saa sun alottamasta gallupista niin hyvä että yrität onks sulla kaikki ok vai eikö sulla ole kavereita
terv.
äiti joka on vahingossa iloinen loinen jolla on varaa ostaa vaan netti eli mitähän tapahtuu sanon että voi niitä lukiolaisia jotka onnistuvat tulemaan paksuksi eikä kenenkään tarvis käyttää nettiä ja sit olis kysymys myös siitä että kellä on varaa maksaa aupairille 200 euroa minuutista eikun 20 lasta hoidettavana kuka semmosta peliä vetelee
En tajunnut sanaakaan 🤔
Jaa, minä hoidin sisareni lapsia ihan täyspäiväisesti 200€/kk ja ruuat yhden kesän. Asuttiin lähekkäin. Olisivat muuten menneet päiväkotiin ja minulla ei ollut mitään menoja. Sovittiin, että maksavat minulle sen, mitä maksaisivat muuten päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parilla satasella ja millaiseta ajasta oli kyse?
Emme tiedä teidän palkkasopimuksistanne, mutta olette varmaan ilmoittaneet verottajalle palkanmaksusta ja hoitajalle kertyy myös lainmukaiset lomarahat.
Verottajalle ei tarvitse ilmoittaa yhtään mitään, jos summa on vuodessa alle 1500€ ja lomarahaa ei lainsäädäntö tunne..
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on siitä kiva palsta, että täällä voi lasketella vaikka minkälaista luikuria.
Ja useimmiten löytyy aina niitä tollukoita, joihin se uppoaa ihan kybällä!
😂
Täällä on niitä peräkammarin amistyttöjä ja poikia. Ihan oikeasti niitä joille nuo samaiset tarjoaisivat 200 € kk lapsenhoidosta.
Aika matalalle tarttee vajota että tuohon normaali lukiolainen suostuisi. Onneksi mä olen opettanut lapseni tähtäämään parempaan.
Palkalla ei oikeasti ole väliä vaan ihmisarvostuksella. Älä palvele kyrpiä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tämä tarkoittaa, että nuori saattaa jäädä ilman kesätöitä. Ei niitä jokaiselle riitä, varsinkin jos alkaa valikoimaan. Enkä nyt tarkoita sitä, ettei huonosti palkatusta työstä saisi kieltäytyä. Joku sen huonosti palkatun työn kuitenkin ottaa. En tiedä mitä lainsäädännössä sanotaan kesätyöntekijän palkasta, mutta lainsäädäntö taitaa olla ainoa asia millä oikeasti voi vaikuttaa kesätyöstä saataviin korvauksiin (palkka ja luontaisedut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tämä tarkoittaa, että nuori saattaa jäädä ilman kesätöitä. Ei niitä jokaiselle riitä, varsinkin jos alkaa valikoimaan. Enkä nyt tarkoita sitä, ettei huonosti palkatusta työstä saisi kieltäytyä. Joku sen huonosti palkatun työn kuitenkin ottaa. En tiedä mitä lainsäädännössä sanotaan kesätyöntekijän palkasta, mutta lainsäädäntö taitaa olla ainoa asia millä oikeasti voi vaikuttaa kesätyöstä saataviin korvauksiin (palkka ja luontaisedut).
Sekin on parempi kuin riistäjä-yrittäjien pyrkimys huoruuttaa ja nöyryyttää nuoria!
Vierailija kirjoitti:
On niitäkin kelle toikin raha kelpais.
Jep. Lasta on helppo riistää, ei se mitään mahda.
Hyvä asenne - jos en saa teininä muutan viikon helposta työstä täyttä koulutetun ammattilaisen palkkaa lomaetuineen jne, ei kannat tehdä työtä eikä saada työkokemusta ja työtodistusta ollenkaan vaan kannattaa kapinoida ja syljeskellä kattoon. Hyvä hyvä! Kysy kesätöitä Liltä👍!