Pitäs olla sääntö että niiden, jotka jättävät lapsen/lemmikin autoon jostain syystä kesällä pitäs jättää kojelaudalle ”heippalappu” kuinka kauan ovat poissa ja millä asioilla
Ettei ulkopuoliset turhaan hätääntyisi.
Tässäkin tilanteessa heippalappu jossa olisi lukenut esim. ”Hei, olen poissa vain muutaman minuutin, käytän isomman lapsen vessassa. Palaan heti takaisin.” olisi pelastanut tilanteen eikä soittoa poliisille olisi tarvinnut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806022200987905_u0.shtml
Kommentit (22)
Tuossahan on kyllä ideaa. Samoin eka vastauksessa.
Niin tuota, joku itse kyhätty lappuhan onkin tooooosi luotettava.
En ikinä jättäisi pientä lasta autoon yksin, koska en halua, että joku varastaisi lapsen ja ikkunassa lukisi, että aikaa tehdä se olisi viisi minuuttia. Vauva aina kantokopassa mukaan.
"Hei, jätin auton aurinkoon ja tarkoituksenani on olla poissa useampi tunti. En kestä enää lastani ja nyt voin laittaa kaiken vahingon piikkiin. Älä soita hätänumeroon."
Ainakaan lasta ei saa ikinä jättää. Voithan estyä palaamasta ja unohtaminenkin on ihan mahdollista.
Minun autossa onnistuu ulkopuolelta laittamaan toisella avaimella ovet lukkoon samalla kun toisen avaimen jättää sisälle että moottori käy ja ilmastointi/lämmitys toimii.
Käytän tätä kikkaa aika paljon esim. kesällä jos on koiria mukana ja pitää mennä johonkin, sekä talvella kovemmilla pakkasilla vaikkei olisikaan kun ei oikein viitsi joka välissä moottoria sammuttaa jos ulkona on jotain 30 pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Niin tuota, joku itse kyhätty lappuhan onkin tooooosi luotettava.
No jos lappu on auton sisäpuolella ja kirjoittaa vaikka kellonajankin siihen. Siitä ulkopuolinen voi tarkistaa kauanko toinen on ollut autossa ja jos on ollut jo parikyt min esim. kulunut kellonajasta niin siitä tietää että apua pitää saada. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan lasta ei saa ikinä jättää. Voithan estyä palaamasta ja unohtaminenkin on ihan mahdollista.
"Ainakaan lasta"? No ei sen koirankaan kuoleminen autoon ole ok jos estyy palaamasta tai unohtaa.
Tuossa tapauksessa olisi ehkä huolestunut mammakin voinut käydä sieltä huoltsikalta kyselemässä ennen kuin soittaa poliisille. Ihme juttu, ettei tuollainen käynyt pienessä mielessäkään vaikka vauvasta, jolla ei edes ollut mitään hätää, ehti muutamassa minuutissa niin paljon huolestumaan että viranomaisille kuitenkin soitti.
Jos lapsella/lemmikillä ei näytä olevan mitään hätää niin en alkaisi heti poliisille soittamaan. Jos tilanne on sama vielä tunnin päästä eikä autokaan ole varjossa niin sitten voisi harkita. En kyllä muista koska olen viimeksi edes nähnyt yksin autoon jätetyn lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Minun autossa onnistuu ulkopuolelta laittamaan toisella avaimella ovet lukkoon samalla kun toisen avaimen jättää sisälle että moottori käy ja ilmastointi/lämmitys toimii.
Käytän tätä kikkaa aika paljon esim. kesällä jos on koiria mukana ja pitää mennä johonkin, sekä talvella kovemmilla pakkasilla vaikkei olisikaan kun ei oikein viitsi joka välissä moottoria sammuttaa jos ulkona on jotain 30 pakkasta.
No siinäpä vasta oikea ympäristön ystävä! Toivottavasti polttomoottoriautot kiellettäisiin pian kokonaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä, suomen kesässä ei kertakaikkiaan voi tulla tilannetta että moottoria pitäisi käyttää ilmastoinnin takia yhtään sekuntia tyhjäkäynnillä!
Ne koirat voi ottaa ulos sieltä autosta siksi aikaa jos lähdet johonkin tai olla ottamatta mukaan ollenkaan.
Talvella laitat vaatetta päälle niin ei haittaa vaikka auto vähän viileneekin ja kun varustat auton asianmukaisilla esilämmittimillä niin ei tarvitse lähteä kylmällä autolla liikkeellekään tai käyttää moottoria turhaan auton lämmittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella/lemmikillä ei näytä olevan mitään hätää niin en alkaisi heti poliisille soittamaan. Jos tilanne on sama vielä tunnin päästä eikä autokaan ole varjossa niin sitten voisi harkita. En kyllä muista koska olen viimeksi edes nähnyt yksin autoon jätetyn lapsen.
Tunnin päästä voi olla myöhäistä. Auto kuumenee hetkessä kuumaksi pätsiksi. Pieni lapsi ei kestä kuumuutta kuten aikuinen. Älkää jättäkö lapsia yksin autoon mistään syystä! Lapset mukaan asioille.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjäkäynnillä on tietyt rajoitukset.
Ainakin Mersun Sprintereihin saa varusteen jolla auto jää käymään kun avaimen poistaa. Ajamaan sillä ei pysty ennen kuin avain on taas läsnä.
Tunti aurinkoisessa autossa on kidutusta! Se saattaa lapsen hengenvaaraan! Kuinka täällä joku yläpeukuttaa tuollaisia aivopieruja!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnin päästä voi olla myöhäistä. Auto kuumenee hetkessä kuumaksi pätsiksi. Pieni lapsi ei kestä kuumuutta kuten aikuinen. Älkää jättäkö lapsia yksin autoon mistään syystä! Lapset mukaan asioille.
Mä oon joskus nähny kaupassa kun vauva on nukkunut ostoskärryjen pohjalla, alla joku pehmoinen peitto. Tai useasti ollut lapsi turvakaukalossa mukana kaupassa.
Näissä tilanteissa vanhemmat eivät selvästi ole halunneet jättää nukkuvaa lasta yksin autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä vasta oikea ympäristön ystävä! Toivottavasti polttomoottoriautot kiellettäisiin pian kokonaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä, suomen kesässä ei kertakaikkiaan voi tulla tilannetta että moottoria pitäisi käyttää ilmastoinnin takia yhtään sekuntia tyhjäkäynnillä!
Ne koirat voi ottaa ulos sieltä autosta siksi aikaa jos lähdet johonkin tai olla ottamatta mukaan ollenkaan.
Talvella laitat vaatetta päälle niin ei haittaa vaikka auto vähän viileneekin ja kun varustat auton asianmukaisilla esilämmittimillä niin ei tarvitse lähteä kylmällä autolla liikkeellekään tai käyttää moottoria turhaan auton lämmittämiseksi.
Ei ketään kiinnosta ulinasi.
Itse käytän helteillä mielelläni auton viileäksi ennen kuin astun sisään -se on vaan bonusta että se ärsyttää viherpiipertäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjäkäynnillä on tietyt rajoitukset.
Niin on, esimerkiksi pitää olla ainakin riittävästi polttoainetta tankissa ettei se lopu kesken kauppareissun. Minulla on joskus käynyt auto koko yönkin, tankkasin illalla täyteen ja aamulla oli vajaan varttitankin vajunut.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Mersun Sprintereihin saa varusteen jolla auto jää käymään kun avaimen poistaa. Ajamaan sillä ei pysty ennen kuin avain on taas läsnä.
Joo mutta tämä ei ole tarkoitettu mihinkään yksityisen ihmiseen käyttöön että auton voi jättää käymään johonkin kaupan tai huoltsikan pihalle!
Tuo varuste on ambulanssikäyttöä varten eikä mihinkään muuhun tarkoitukseen. Tuskin menee katsastuksesta läpi jos avaimet saa irti moottorin käydessä normaalista autosta.
Minulla on aina puhelinnumero näkyvillä. Ollut monia vuosia kun koirat matkustaa autossa paljon. Vielä ei ole kukaan koirien puolesta soittanut :)