Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kissoja ei tarvitse lenkityttää kuten koiria?

Vierailija
03.06.2018 |

Olen aina ihmetellyt tätä. Eikö kissankin lihakset surkastu ajan saatossa, jos ei saa liikuntaa? Toki jotkut kuljettaa kissoja valjaissa vähän mutta ei se oo sama asia? Sitten on niitä jotka pitää kissaa vapaana eli saa mennä ja tulla miten vaan..

Mutta on sitten sisäkissoja jotka ei ole vapaana pihalla eikä niitä ulkoiluteta valjaissa. Joten eikö kissan kunto huonone ja lihakset surkastu kun ei saa liikuntaa? J

os minä en liikuttaisi koskaan koiraani, niin menisihän se huonokuntoiseksi ja vaikuttaisi koko hyvinvointiin merkittävästi. Miksi kissan kanssa asia ei ole sama vai onko?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kissa muka tarpeeksi liikuntaa sisällä kun hyppii ja leikkii kissakaverin kanssa? Entäs jos ei omista kuin yhden kissan? Itse haluaisin kissan, mutta olen tottunut lenkkeilemään koirani kanssa paljon. Siksi tuntuisi ikäänkuin eläinrääkkäykseltä ottaa kissa itselle, jota ei ole tapana lenkkeilyttää kuten koiraa. Mitenköhän tohon tottuis itse.. :D

Asun maalla mutta en siltikään haluaisi pitää kissaa täällä vapaana, koska voihan se jäädä vaikka auton, traktorin tms alle tai joku voi vaikka ampua sen tai mitä tahansa.. :(

AP

Kissakin halutessaan oppii kulkemaan valjaissa pitkiäkin reissuja. Itse seurailen instagramissa monen kissan seikkailuja luonnonpuistoissa ympäri maailman. Suomalaisista blogia pitää mm. reissukissa Pessin omistaja (http://reissukissa-pessi.blogspot.com/), valloittavat tuntureita.

Omista kissoistani toinen tykkää retkeillä lähimetsässä, mutta toista kiinnostaa ulkoilussa vaan heinän syönti omalla pihalla. Kesäisin saavat viettää aamusta iltaan aikaa omassa aidatussa ulkohuoneessaan.

Vierailija
22/31 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissan luontainen liikkumistapa on erilainen kuin koiran: Luonnonvaraiset koiraeläimet seurailevat saaliseläimen jättämää hajujälkeä pitkänkin matkaa, ja lopulta uuvuttavat saaliinsa. Kissa taas saalistaa enemmän näkö- ja kuuloaistinvaraisesti, kyttää saalista paikallaan pitkänkin tovin, ja lopuksi oikealla hetkellä tekee sprintterimäisen loikan. Kissan reviiri on aika pieni, eikä se reviirillään liikkuessaan hölkkää samaan tapaan kuin koiraeläimet. 

Koira saa ulkoilutukseta samantapaista liikuntaa kuin saalistuksen yhteydessä saisi. Koira myös pelaa todella paljon hajuaistin varassa ja on sosiaalinen eläin; sille on virikettä päästä haistelemaan muita koiria ja niiden jättämiä hajupommeja. Kaikki koiranomistajat tietävät, kuinka mielellään koira nuuskii kaikki kusiläikät. 

Kissalle luonteenomaisia spurtteja saaliin perään taas voi harjoittaa kotonakin leikityksen yhteydessä. On myös tärkeää tarjota kiipeilymahdollisuus. Kyllähän kissaakin voi ulkoiluttaa, mutta usein se menee siihen että kissa kävelee verkkaisesti hetken matkaa ja sitten kellahtaa pensaan alla makailemaan. Ja juuri kun pitkästynyt ulkoiluttaja on itsekin istahtanut, kissa päättää jatkaa matkaa - kymmenen metriä seuraavaan makailupaikkaan. Sieltä se tarkkailee ympäristöä silmät pyöreinä ja korvat höröllä, eli samaa mitä se tekee kotona ikkunan ääressä tai parvekkeella. 

Olen myös tavannut kissoja, jotka suorastaan pelkäävät ulkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kissa mielellään ulkona käy, mutta ei se kovin kaukana pyöri. Ja tosiaan saattaa makoilla jossain rappusilla ihan tyytyväisenä, eli ei liiku kovinkaan aktiivisesti. Kissat ovat pentuiän jälkeen luonnostaan aika laiskoja, innostuvat leikkimään muutaman kerran päivässä. Kissalle on mahdollista järjestää sen tarvitsema liikunta sisätiloissakin. Ulkoilu esim. tarhassa on sitten virikkeitä varten.

Vierailija
24/31 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kissa muka tarpeeksi liikuntaa sisällä kun hyppii ja leikkii kissakaverin kanssa? Entäs jos ei omista kuin yhden kissan? Itse haluaisin kissan, mutta olen tottunut lenkkeilemään koirani kanssa paljon. Siksi tuntuisi ikäänkuin eläinrääkkäykseltä ottaa kissa itselle, jota ei ole tapana lenkkeilyttää kuten koiraa. Mitenköhän tohon tottuis itse.. :D

Asun maalla mutta en siltikään haluaisi pitää kissaa täällä vapaana, koska voihan se jäädä vaikka auton, traktorin tms alle tai joku voi vaikka ampua sen tai mitä tahansa.. :(

AP

Kissakin halutessaan oppii kulkemaan valjaissa pitkiäkin reissuja. Itse seurailen instagramissa monen kissan seikkailuja luonnonpuistoissa ympäri maailman. Suomalaisista blogia pitää mm. reissukissa Pessin omistaja (http://reissukissa-pessi.blogspot.com/), valloittavat tuntureita.

Omista kissoistani toinen tykkää retkeillä lähimetsässä, mutta toista kiinnostaa ulkoilussa vaan heinän syönti omalla pihalla. Kesäisin saavat viettää aamusta iltaan aikaa omassa aidatussa ulkohuoneessaan.

Mulla on maatiaistyttö ja poika. Poika on aika koiramainen, kulkee metsässä polkuja ja haistelee. Välillä haluaa mennä ryteikköön, mutta kun en lähde, palaa polulle. Huutaa lenkille heti kun on palattu kotiin..

Neiti ei ulkoilusta niin vällää, hänellä on enemmän hoitovietti, pesee ja kirputtaa minua ja veljeään ja puuhailee lelujen kanssa sisällä...

Vierailija
25/31 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi kissaa samasta pentueesta. Asutaan 92 m2 kokoisessa kämpässä. Kyllä ne täällä saa vetästä rallia aamusta iltaan, jos tykkäävät, mutta nukkuminenhan on kissan työtä aika paljon :). Parveke on lasitettu, siellä voi kattella lintuja, oravia ja muuta metsikön elämää.

Vierailija
26/31 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kissatkin tarvitsevat liikuntaa ja aktiviteettia. Tuossa lenkittämisessä on se vaikeus, ettei kissa seuraa omistajaa samalla tavalla kuin koira. Se menee minne haluaa, milloin minnekin pusikkoon mihin ei itse viitsi seurata perässä. Voi, ja kannattaa sitä silti ulkoiluttaa mahdollisuuksien mukaan, vaikka se onkin vähän haasteellisempaa. Tai sitten tarjota liikuntaa sisällä leikkien muodossa.

Vierailija
27/31 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kivointa ulkoiluttaa kissoja omassa pihassa,samalla saa tarkkailtua naapurien tekemisiä.

Vierailija
28/31 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sisäkissa mitään isoja lihaksia tarvitse. Eikä lihakset kokonaan surkastu jos on vähänkään liikettä, eihän ilman niitä pääsisi yhtään mihinkään. Lihaksia tarvii sen mukaan, kuinka paljon liikkuu ja ne myös kasvaa sitä mukaan. Mutta aineenvaihdunnan, hormonitoiminnan ja yleisen virkeyden takia kissa tarvitsee ainakin jonkun verran liikuntaa ja virikkeitä. Tämä tarve voidaan täyttää ulkona tai sisällä. Riippuu myös kissan luonteesta ja rodusta kuinka paljon se tätä kaikkea liikettä voidakseen hyvin. Jos kissalle ei tarjota tarpeeksi virikkeitä, se nukkuu jatkuvasti, koska nukkumisen aikana sen elimistö tuottaa mielihyvähormoneja. Tämä ei ole kissan normaali tila, vaan korvike, silloin kuin se ei voi elää lajityypillisesti, koska saalistaminen tuottaa näitä mielihyvähormoneja.

Vierailija
29/31 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kissa joka eli 20v. Käytin sitä valjaissa ulkona, en ihan huonolla ilmalla. Ei se oikein niissä kulkenut, sellaista poukkoilua. Asun kerrostalossa sellaisessa paikassa että ei voinut päästää ulos. Kyllä se ihan tyytyväiseltä vaikutti, kyllä eläimestä huomaa jos sillä on paha olla. Tiedän yhden kissan, jota käytettiin ulkona valjaissa pennusta lähtien. Se kulki valjaissa kuin koira.

Vierailija
30/31 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että löytyy useita näin asiallisia ja kissaansa rakastavia kissanomistajia tästä keskustelusta. Peukut teille! On omasta viitseliäisyydestä kiinni, miten kissaansa ulkoiluttaa ja miten sen virikkeistä huolehtii. Kissan ulos päästäminen liikenteen sekaan kulkemaan, naapurin terassille pissailemaan ja lasten hiekkalaatikoille ulostamaan kaupungissa ja taajamassa ei ole tätä päivää. Maaseutu on asia erikseen.

Vierailija
31/31 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Omistajan tehtävä on liikuttaa ja aktivoida kissaa sisällä. Painihetkiä lajitoverin kanssa ei tietty ihminen oikein voi korvata, mutta kyllä kissan saa juoksutettua läkähdyksiin esimerkiksi narun päässä olevalla lelulla. Noin kaksi läkähdyttävää leikkihetkeä päivittäin olisi aika jees, vaikka aamulla ja illalla. Kissa pitää saada hyppimään ja juoksemaan kunnolla, seinille voi kiinnittää vaikka ihan vaan Ikean hyllyjä siten että kissa voi hyppiä ja kirmata niitä pitkin lelun perässä. Ulkoilu (valjaissa tietenkin) tarjoaa kissalle miellyttäviä virikkeitä ja pennusta asti totutettu kissa kävelee kyllä narussa ihan nätisti. Onhan näitäkin ihmisiä jotka käyvät oikeasti vaeltamassa kissojensa kanssa. Jos haluaa kissasta ulkoilukaverin, kannattaa valita rohkealuontoinen kissa, jotkut ovat niin arkoja etteivät koskaan viihdy pihalla. 

Sisäkissa on onnellinen siinä missä muutkin lemmikit, kunhan niiden hoitamiseen panostaa kuten kuuluu. Tietenkin sisäkissasta tulee lihava, sairas ja onneton jos sille syöttää markettien halvinta moskaa eikä sen aktivoimisen eteen tee mitään. Kissa kaipaa tekemistä, kuria ja koulutusta ihan niin kuin koirakin. Kissoja vain arvostetaan niin vähän etteivät ihmiset viitsi yleensä ottaa asioista selvää.